ارتقای فعالیت‌های پژوهشی مستلزم کوتاه کردن بروکراسی اداری/ هرگونه اقدام در زمینه ژنتیک نیازمند فرهنگ‌سازی است

دکترای تخصصی ژنتیک کوتاه کردن بروکراسی اداری را زمینه ساز ارتقای فعالیت‌های پژوهشی دانست و افزود: هر گونه اقدام در زمینه ژنتیک نیازمند فرهنگسازی است.

مریم اسلامی، پژوهشگر، دکترای تخصصی ژنتیک، فلوشیپ پزشکی بازساختی از دانشگاه هاروارد آمریکا، مدیر گروه ژنتیک و رییس مرکز تحقیقات زیست فناوری کاربردی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز گفت: برای توسعه فعالیت ها کوتاه کردن بروکراسی اداری می‌تواند در ارتقای فعالیت‌ها موثر باشد، چون هر گونه اقدام در زمینه ژنتیک نیازمند فرهنگسازی است.

ارتقای کارآفرینی با حمایت‌های اقتصادی محقق می‌شود

وی افزود: برای مثال در کشور ما یکی از مسائل مهم در زمینه بیماری‌های ژنتیک ازدواج فامیلی است، چون 97 درصد ازدواج‌های فامیلی بیماری‌های ژنتیک به دنبال داشته و تمامی اقدامات نیازمند نیازمند فرهنگسازی است. این در حالی است که اغلب افراد افراد مشکل ازدواج فامیلی را فقط بروز مشکلات ژنتیکی و به دنیا آمدن نوزادان دارای نقص جسمی و ذهنی می‌دانند در صورتی باید جنبه های دیگر این ازدواج را نیز در نظر گرفت.

اسلامی ادامه داد: حدود ۹۵ تا ۹۸ درصد افرادی که به مرکز مشاوره ژنتیک مراجعه می کنند و کسانی که بیماری ژنتیک دارند، فقط به خاطر ازدواج فامیلی است.

رییس مرکز تحقیقات زیست فناوری کاربردی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران  ادامه داد: برای مهار یا کاهش بیماری‌های ژنتیک انتظار می‌رود تا خیرین سلامت از کنگره‌های ژنتیک و رویدادهای علمی حمایت کرده تا بتوان به فرهنگسازی مناسب در بین مردم ایجاد کرد تا مردم بتوانند از امکانات موجود بهره‌مند شوند.

وی افزود: بر اساس  یافته‌های جدید ژنتیک و مولکول افراد از لحاظ  پزشکی به شیوه فرد محور مورد بررسی قرار می‌گیرند، چون برخی از بیماری‌ها در خانواده‌ شیوع داشته و از طریق ژن قبل از بروز بیماری می‌توان به درمان پرداخت و درمان‌های پیشگیری ژنتیک و درمان‌های عمومی و کلی با شیوع این روش‌ها منقضی شده است. البته داروها هم مطابق با ژنتیک افراد لحاظ می‌شود. چندین سال دوره‌های متعدد در داخل و خارج  کشور و فعالیت در زمینه ژنتیک در مراکز علمی پیشرفته دنیا برگزار شده است.
انتهای پیام/

کد خبر: 1176555

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =