عادی‌سازی روابط ایران و عربستان آخرین میخ را بر تابوت توافق ابراهیم کوبید/ پایان چندین دهه جنگ و باج‌خواهی آمریکا در غرب آسیا

استبان کاریلو با تاکید بر اینکه ازسرگیری روابط ایران و عربستان بیش از پیش اسرائیل را در منطقه منزدوی خواهد کرد، اظهار کرد: کشورهای غرب آسیا متوجه شده‌اند که با نگاه به شرق می‌توانند به چندین دهه جنگ و باج خواهی اقتصادی آمریکا پایان داده و از فرصت ایجاد شده به منظور دستیابی به توسعه اقتصادی استفاده کنند.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که فارغ از تاثیرات مثبت داخلی که ازسرگیری روابط ایران و عربستان در دو کشور خواهد داشت، این توافق بر تحولات منطقه‌ای نیز تاثیرگذار خواهد بود که یکی از نشانه‌های آن را می‌توان در تسریه روند بازگشت سوریه به عرصه منطقه‌ای مشاهده کرد. در روزهای گذشته اخباری مبنی بر احتمال دعوت بشار اسد به نشست آتی سران عرب منتشر شده است. در مقابل اما این روند بازندگانی هم دارد که یکی از مهمترین آنها اسرائیل است. شاید اغراق آمیز نباشد که بگوییم برخی اقدامات صهیونیست‌ها از جمله برخی حملات به نقاطی در سوریه ریشه در همین مسئله داشته باشد. علاوه بر همه این‌ها، یک نکته دیگر بسیار حائز اهمیت است؛ اتفاق مهمی در این سطح بدون مشارکت آمریکا و با میانجیگری چین انجام شد که خود حاکی از آغاز دوران جدید در خاورمیانه است. همین مسئله در گفتگو با «استبان کاریلو» -سردبیر مجله خبری کردل و کارشناس مسائل خاورمیانه- مورد بررسی قرار گرفت.

گذار به نظم جدید جهانی با محوریت چین

بخش دوم و پایانی گفتگو با «استبان کاریلو» بدین شرح است:

- از نظر جنابعالی برقرار روابط بین ایران و عربستان و آغاز عادی سازی روابط توسط برخی دیگر از کشورهای عربی چه تاثیری بر موقعیت اسرائیل در منطقه خواهد داشت؟

ما می‌توانیم انتظار داشته باشیم که اسرائیل بیش از پیش از متحدان عرب خود منزوی شود که دلیل  آن صرفا نزدیکی ایران و عربستان نیست، بلکه در نتیجه اقدامات رهبران افراطی آنها و ادامه آزار و اذیت و نسل‌کشی مردم فلسطین خواهد بود. با توجه به حجم تجارت دوجانبه اسرائیل با برخی کشورهای خلیج فارس و مزایایی که این امر برای کشورهای نفت خیز به ارمغان می‌آورد، گفتن اینکه چگونه روابط اقتصادی اسرائیل با آن کشورها مانند امارات متحده عربی تحت تاثیر قرار خواهد گرفت، بسیار دشوارتر است. همین امر در مورد همکاری امنیتی و قراردادهای تسلیحاتی امضا شده با تل آویو نیز صدق می‌کند.

با این حال، من فکر نمی‌کنم اگر بگوییم عادی‌سازی ایران و عربستان احتمالا آخرین میخ بر تابوت «توافق ابراهیم» است، اغراق‌آمیز باشد. در مورد آینده بلندمدت اسرائیل در غرب آسیا، من معتقدم که مسیر فعلی آنها به سمت جنگ داخلی همراه با قطعیت قیام مقاومت تعیین خواهد شد. من در مورد آینده بلندمدت اسرائیل در غرب آسیا معتقدم که مسیر فعلی آنها به سمت جنگ داخلی همراه با قطعیت قیام مقاومت تعیین خواهد شد.

- علاوه بر ایران شاهد تلاش کشورهای عربی برای احیای روابط با سوریه نیز هستیم. چقدر احتمال می‌دهید بشار اسد در نشست سران عرب دعوت شود؟ در این زمینه یک خبر توسط رویترز نیز منتشر شده است.

ما می‌توانیم به طور کامل انتظار داشته باشیم که اسد در اجلاس‌های منطقه‌ای آینده به یک عضو ثابت تبدیل شود. کشورهای عربی شکست جنگ برای سرنگونی دولت در سوریه را که تحت رهبری غرب مدیریت می‌شد را پذیرفته‌اند و اکنون آماده تعامل با سوریه هستند. همچنین روابط نزدیک اسد با ایران و روسیه برای کشورهایی که می‌خواهند از حوزه نفوذ آمریکا خارج شده و وارد نظم جهانی چندقطبی جدید شوند، اهمیت دارد.

بازگشت مجدد سوریه به عرصه منطقه‌ای مدت‌ها طول کشیده و اکنون زمان آن فرا رسیده که کشورهای عربی به بازسازی کشور پس از بیش از یک دهه جنگ کمک کنند و اجازه دهند میلیون‌ها پناهنده سوری که بار سنگینی برای کشورهای همسایه شده‌اند، به وطن خود بازگردند.

- آیا می‌توان ایفای نقش موثر چین در مورد توافق بین ایران و عربستان را به عنوان نشانه‌ای در زمینه کاهش نفوذ آمریکا در خاورمیانه در نظر گرفت؟

دقیقا همین طور است. چین با میانجیگری برای عادی سازی روابط ایران و عربستان، به دنیا نشان داد که دیپلماسی واقعی به جای زور و جنگ چه دستاوردهایی دارد. اما نفوذ ایالات متحده در منطقه مدت‌ها قبل از دیدار مقامات سعودی و ایران در پکن کاهش یافت. جنگ‌های ویرانگر واشنگتن در عراق و افغانستان، حمایت افسارگسیخته آنها از آپارتاید اسرائیل، نقش سیا در تشکیل داعش، ویرانی‌های ایجاد شده در سوریه و یمن، نقش آنها در به لبه پرتگاه کشاندن لبنان و در راس همه آنها، سیاست تحریم‌های اقتصادی بیش از پیش روشن کرد که مقامات آمریکایی تنها به فکر کنترل منابع طبیعی منطقه هستند. با نگاه به شرق، تمام غرب آسیا این شانس را دارد که از چندین دهه جنگ و باج خواهی اقتصادی عبور کرده و فرصتی برای کشورهای محاصره شده به منظور دستیابی به توسعه اقتصادی ایجاد کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1176945

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =