روند صعودی شاخص بورس ادامه‌دار است؟ / کنترل و هدایت نقدینگی؛ مهم‌ترین عامل اثرگذار بر بازار سرمایه در سال ۱۴۰۲

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: بازار سهام در وضعیت ارزنده قرار دارد و به نظر می‌رسد سهم‌های بنیادی تا فصل مجامع روزهای سبزی را پشت سر بگذارند؛ همچنین اگر سهامداران از رفتارهای هیجانی خودداری و از فروش سهام در صف‌های فروش و خرید سهم جلوگیری کنند، می‌توانند سود خوبی را از این بازار کسب کنند.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، «علی جبل‌عاملی» روند معاملات بورس در سال جاری را مورد ارزیابی قرار داد و اظهار کرد: شاید مهم‌ترین عامل برای تداوم رونق و ورود نقدینگی به بازار در سال ۱۴۰۲، بحث بازگشت و حفظ اعتماد سهامداران و ایجاد ثبات باشد که تاکنون تلاش‌های خوبی پیرامون این مساله صورت گرفته است.

بورس هفته را صعودی آغاز کرد/ رشد ۷۴ هزار واحدی شاخص کل

وی خاطرنشان کرد: تداوم اخبار مثبت در خصوص روابط بین‌المللی، منطقه‌ای و نیز توافقات انجام شده در زمینه مسائل هسته‌ای در سال ۱۴۰۲ می‌تواند توجه سرمایه‌گذاران را از بازارهای رقیب به سمت بازار سرمایه جلب کند؛ چراکه جذابیت شرکت‌ها بر اساس صادرات بیشتر، تسهیل واردات و ارتباط بین‌المللی آسان‌تر مورد بررسی قرار می‌گیرد.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه عواملی دیگر نیز بر بازار سال جاری تأثیرگذار خواهند بود که وزن کمتری را نسبت به تحولات کلان دارند، اما در جای خود مهم و تأثیرگذار خواهند بود، گفت: در این زمینه می‌توان نخستین مورد را به تداوم عرضه محصولات مختلف با قیمت‌های غیردستوری در بورس کالا و در رینگ صادراتی دانست.

جبل‌عاملی با اشاره به اینکه رونق معاملات در بورس کالا با قیمت‌های نزدیک به واقعیت‌های اقتصاد ایران و جهان می‌تواند تاثیرگذار بر شرکت‌های تولیدکننده باشد، ادامه داد: تداوم عرضه با قیمت‌های منصفانه اثرات شگرفی را در صورت‌های مالی شرکت‌های تولیدی خواهد گذاشت و فرصت سوءاستفاده را در بازار کالاها از دلالان و واسطه‌ها خواهد گرفت.

افزایش نرخ بهره، درمان موقت تورم

وی مساله دیگر تاثیرگذار بر معاملات بورس را در سال ۱۴۰۲ مربوط به نرخ بهره بدون ریسک در سیستم بانکی و اوراق قابل معامله در بورس دانست و گفت: گرچه افزایش نرخ بهره به عنوان درمان موقت تورم استفاده می‌شود، اما نباید به عنوان رقیب بازار سهام وارد میدان شود. در سال ۱۴۰۱ افزایش نرخ بهره بانکی و نیز اوراق گام باعث ایجاد ضربه به معاملات بورس شد که خوشبختانه این مساله از طریق مسوولان مورد مدیریت و کنترل قرار گرفت.

این کارشناس بازار سرمایه اعلام کرد: مساله دیگر که می‌تواند تاثیرگذار بر معاملات بورس در سال جاری باشد، موضوع مربوط به نرخ تسعیر رسمی ارز در شرکت‌ها است که امیدواریم به کمک مرکز مبادلات در سال جاری شرایط بهتر از سال گذشته باشد.

وی معتقد است که مدیریت شناور نرخ ارز و البته ثبات در تصمیم‌گیری‌ها در کنار قوانینی که شرکت‌ها به راحتی بتوانند ارز ناشی از صادرات محصولات خود را با نرخ واقعی تسعیر کنند؛ اثر مهمی در صورت‌های مالی آنها خواهد گذاشت.

جبل‌عاملی تاکید کرد: مدیریت مصرف انرژی به خصوص در برق و گاز برای سال ۱۴۰۲ و جلوگیری از قطع آنها در فصول تابستان و زمستان نیز کمک‌کننده به شرکت‌های گروه‌های مختلف خواهد بود که بدون وقفه تولیدات خود را انجام داده و با بحران‌های کمتری مواجه شده‌اند.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: مدیریت نرخ سوخت و خوراک بخصوص برای پتروشیمی‌ها، فولادی‌ها، نیروگاه‌ها و سیمانی‌ها که درصد زیادی از ارزش بازار را به خود اختصاص داده‌اند؛ مسأله دیگری است که در سال جاری باید مورد توجه قرار گیرد.

وی اظهار داشت: بر اساس ارزیابی‌های صورت گرفته به نظر می‌رسد که افزایش نرخ رشد بخش واقعی اقتصاد در سال ۱۴۰۲ بهتر از ۱۴۰۱ باشد که این موضوع می‌تواند ضامن رشد بازار باشد؛ همچنین در این راستا بر اساس پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول، نرخ رشد بخش واقعی اقتصاد در سال جاری مثبت خواهد بود.

کنترل و هدایت نقدینگی؛ مهم‌ترین عامل اثرگذار بر بازار سرمایه در سال ۱۴۰۲

جبل‌عاملی کنترل و هدایت نقدینگی برای سال ۱۴۰۲ را یکی از مهم‌ترین عوامل اثرگذار بر بازار سرمایه دانست و گفت: بر اساس آمارها نرخ رشد پول از سال ۹۶ تاکنون از ۱۹ درصد به ۴۶ درصد رسیده و رشد نقدینگی تشدید شده است.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: نقدینگی شامل ۲ عامل پول و شبه‌پول است که اکنون به نظر می‌رسد رشد پول شتاب بیشتری گرفته و رشد شبه پول که در اصل همان سپرده‌گذاری در بانک‌ها است کُند شده است. در این رابطه برخی مردم با توجه به نوسانات ارزی در ماه‌های اخیر با انگیزه حفظ ارزش دارایی‌ها یا سفته بازی به‌جای سپرده‌گذاری در بانک‌ها یا سرمایه‌گذاری در ابزارهای مالی بازار سرمایه به سمت خرید خودرو، سکه و ارز روی آورده‌اند.

وی اظهار داشت: ایجاد ثبات در نرخ ارز، کنترل نرخ بهره در کنار سایر سیاست‌های پولی و انضباط مالی می‌تواند رشد نقدینگی را کند کرده و آن را به جای هدایت به سمت بازارهای غیر مولد رقیب مانند ارزهای دیجیتال یا خودرو به سمت بازار سرمایه هدایت کند.

پیش‌بینی روند معاملات بازار تا پایان سال ۱۴۰۲

جبل‌عاملی روند معاملات بازار سهام تا پایان سال ۱۴۰۲ را پیش‌بینی کرد و گفت: به صورت کلی بازار در وضعیت ارزنده قرار دارد و به نظر می‌رسد سهم‌های بنیادی تا فصل مجامع روزهای سبزی را پشت سر بگذارند؛ همچنین در صورتی که سهامداران از رفتارهای هیجانی خودداری و از فروش سهام در صف‌های فروش و خرید سهم در صف‌های خرید و فروش جلوگیری کنند، می‌توانند سود خوبی را از این بازار کسب کنند.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: در این خصوص اقدامات خوبی در حوزه بازارگردانی و نیز افزایش محدوده نوسان صورت گرفته تا بازار روان‌تر و شفاف‌تری را شاهد باشیم که این موضوع قابل تقدیر خواهد بود.

ارزیابی فراز و نشیب‌های بازار سرمایه در سال گذشته

وی به فراز و نشیب‌های بازار سرمایه در سال ۱۴۰۱ اشاره کرد و افزود: احتیاط ناشی از تجربیات گذشته و همچنین موضوعاتی چون وضع عوارض صادراتی، قطعی برق برخی صنایع، کاهش عرضه‌های اولیه و بسیاری از عوامل دیگر از جمله مسایلی بودند که باعث شد تا معاملات بورس در نیمه نخست سال ۱۴۰۱ با اقبال چندانی از سوی سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری همراه نشود.

جبل‌عاملی تاکید کرد: گرچه اکثریت فعالان بازار از ماه‌های ابتدایی سال جاری معتقد بودند که بازار در قله ارزندگی قرار دارد، اما تلاش‌ها برای جذاب نشان دادن بازار سهام و تشویق سرمایه‌گذاران برای ورود سرمایه‌هایشان به این بازار با نتیجه مثبت همراه نشد.

تقویت امیدها به بورس با طرح مسأله عرضه خودرو در بورس کالا

این کارشناس بازار سرمایه به تاثیر مثبت عرضه خودرو در بورس بر سهام شرکت‌های خودروسازی اشاره کرد و اظهار داشت: با طرح مسأله عرضه خودرو در بورس کالا امیدها اندکی تقویت شد و بازاری که منتظر بهانه برای صعود بود با افزایش نرخ ارز در نیمه پاییز حرکت صعودی خود را آغاز کرد و توانست مقاومت‌های پیش‌روی خود را در محدوده‌های کانال یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد تا یک میلیون و ۸۰۰ هزار واحد از بردارد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به کاهش قیمت ارز طی روزهای پایانی سال ۱۴۰۱ تحت تاثیر گشایش‌های به وجود آمده در فضای سیاسی، بین‌المللی و منطقه‌ای، برخی انتظار داشتند که بازار واکنش منفی نشان دهد اما بر خلاف انتظار، ارزندگی بازار مانع از افت شدید شاخص بورس شد و با وجود نقش پررنگ اخبار مثبت و منفی بر معاملات بازار، شاخص بورس توانست مسیر صعودی خود را حفظ کند.

جبل‌عاملی ادامه داد: افت شدید بازارهای رقیب بخصوص سکه و ارز در روزهای پایانی سال ۱۴۰۱ و واکنش مثبت بورس نشان داد که نرخ ارز تنها محرک صعود بورس نبوده و شاید بورس تنها بازاری باشد که بتواند بازدهی معقولی را برای سرمایه‌گذاران خود از جمله سهامدارانی که اقدام به سرمایه‌گذاری در صندوق‌های با درآمد ثابت و معاملات آپشن سرمایه‌گذاری کرده‌اند، به ارمغان آورد.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: نکته دیگر اینکه با وجود تورم بالای ۴۰ درصد اعلامی از سوی بانک مرکزی، بازار سرمایه در سال ۱۴۰۱ کماکان نتوانست تورم را پشت سر بگذارد و از این منظر بازار در سال گذشته از تورم عقب ماند و پتانسیل رشد خود را حفظ کرد.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1177748

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =