دبیرخانه منطقه‌ای کانون همیاران سلامت تاسیس می‌شود/ تغییر رویکرد دفاتر مشاوره از شیوه درمانی به پیشگیری

مدیر کل دفتر مشاوره، سلامت و سبک زندگی سازمان امور دانشجویان از تاسیس دبیرخانه منطقه‌ای کانون همیاران سلامت خبر داد.

ابراهیم نعیمی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره فعالیت کانون همیاران سلامت اظهار کرد: این کانون سال ۹۴ بر اساس تفاهم‌نامه‌ای بین معاونت فرهنگی وزارت علوم‌، تحقیقات و فناوری و سازمان امور دانشجویان ایجاد شد که ذیل مراکز مشاوره و سلامت در دانشگاه‌ها فعالیت دارد.

نادیده گرفتن معاونت دانشجویی وزارت علوم در سند ازدواج دانشگاهیان/دفاتر سلامت مسئولیتی برای رصد میزان موفقیت ازدواج ندارند

وی با تاکید بر هماهنگی و هم افزایی بین مجموعه‌های دانشجویی عنوان کرد: موضوعات مرتبط با دانشجویی ذیل فعالیت‌های معاونت فرهنگی وزارت علوم تعریف شده است. بنابراین این کانون حاصل همکاری بین این معاونت و دفاتر مشاوره است. 

مدیر کل دفتر مشاوره، سلامت و سبک زندگی سازمان امور دانشجویان اضافه کرد: بر اساس آیین نامه جدید مراکز مشاوره که به تازگی به دانشگاه‌ها ابلاغ شده است، راه اندازی، ایجاد، حمایت و نظارت بر فعالیت‌های کانون همیاران سلامت جزو شرح وظایف دفاتر مشاوره و سلامت است. 

وی با بیان اینکه سازمان امور دانشجویان تلاش دارد تا رویکرد درمانی در دفاتر را تغییر دهد و بیشتر رویکرد پیشگیرانه داشته باشد، گفت: در حال حاضر فعالیت‌های درمانی حدود ۲۰ درصد از حجم فعالیت دفاتر مشاوره در دانشگاه‌ها را به خود اختصاص می‌دهد. بنابراین امور پیشگیرانه و توانمندسازی حدود ۸۰ درصد فعالیت این دفاتر را تشکیل می‌دهد. بنابراین تصمیم گرفته شد که دانشجویان علاقمند به فعالیت‌های پیشگیرانه را در قالب گروه‌های دور هم یکدیگر گرد آوریم و سازماندهی کنیم تا بتوانیم از توان و ظرفیت آنان برای تعریف برنامه‌های خلاقانه، نوآورانه و ابتکاری در جهت ارتقا سلامت روان و روابط اجتماعی دانشجویان استفاده کنیم. 

نعیمی درباره تعداد کانون‌های همیاران سلامت در دانشگاه‌های سراسر کشور مطرح کرد: در حال حاضر ۴۸۸ کانون همیار سلامت در مجموعه دانشگاه‌ها فعالیت دارند. در واقع حدود ۱۲۲ دانشگاه سراسری وجود دارد؛ اما چون دانشگاه‌های پیام نور، فرهنگیان و علمی و کاربردی اقماری هستند، تعداد دفاتر بیشتر از تعداد دانشگاه‌ها است. هر چند این کانون‌ها هنوز به تعداد تمام پردیس‌های دانشگاه‌های فوق وجود ندارد.

مدیر کل دفتر مشاوره، سلامت و سبک زندگی سازمان امور دانشجویان خاطرنشان کرد: کانون‌ همیاران سلامت کاملا دانشجویی هستند؛ بنابراین آنان زمان بسیاری برای فعالیت‌های تحصیلی و پژوهشی صرف می‌کنند و تنها بخش باقی مانده از روز خود را با هماهنگی مراکز مشاوره در برنامه‌ها و فعالیت‌های مختلف حضور دارند. در نهایت بازخوردی که از فعالیت آنان وجود دارد؛ در قالب گزارش است. 

وی در پایان بیان کرد: در حال حاضر قصد داریم تا دبیرخانه‌های منطقه‌ای برای کانون‌های همیاران سلامت تاسیس کنیم. دبیران کانون‌های سلامت هر منطقه بتوانند شورای هر منطقه را تشکیل دهند. همچنین دبیر این کانون برای هر منطقه نیز انتخاب شود. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1177948

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =