جزئیات انتخاب رشته داوطلبان دارای سهمیه در کنکور دکتری اعلام شد

جزئیات انتخاب رشته داوطلبان دارای سهمیه در کنکور دکتری (Ph.D) سال ۱۴۰۲ اعلام شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، کنکور دکتری (Ph.D) سال ۱۴۰۲ پنجشنبه ۱۱ اسفند ۱۴۰۱ با حضور ۱۶۹ هزار و ۹۶۴ داوطلب در ۲۴۷ کدرشته و در ۷ گروه آزمایشی برگزار شد.

کنکور و آزمون| دفترچه انتخاب رشته‌ آزمون دکتری منتشر شد

کارنامه نتایج اولیه آزمون ورودی دوره دکتری«Ph.D» (نیمه‌متمرکز) سال ۱۴۰۲ یکشنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۲ و دفترچه انتخاب رشته‌های تحصیلی آزمون ورودی دوره دکتری«Ph.D» (نیمه‌متمرکز) سال ۱۴۰۲ دوشنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۲ در سایت سازمان سنجش منتشر شد. داوطلبان با استفاده از شماره داوطلبی یا شماره پرونده و همچنین شماره شناسنامه و سال تولد به کارنامه نتایج اولیه آزمون خود دسترسی خواهند داشت.

آن ‌دسته از افرادی که براساس مندرجات کارنامه اولیه مجاز به انتخاب رشته‌های تحصیلی شده‌اند، باید از امروز سه‌شنبه ۲۹ فروردین می‌توانند نسبت به ثبت کدرشته‌محل‌های  انتخابی خود (حداکثر ۵۰ کدرشته محل درصورت وجود) با توجه به رشته امتحانی که در آن آزمون داده‌اند، در سایت سازمان سنجش اقدام کنند.  مهلت انتخاب رشته شنبه ۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ به پایان می‌رسد. ایسکانیوز در ادامه قوانین مربوط به سهمیه مربیان، رزمندگان و ایثارگران را برای انتخاب رشته داوطلبان دکتری مرور کرده است:

سهمیه رزمندگان و ایثارگران

با توجه به تصویب «قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ۱۴۰۰-۱۳۹۶ »در تاریخ ۱۴ اسفند ۱۳۹۵ توسط مجلس شورای اسلامی، ماده ۹۰ این قانون عالوه بر ماده ۷۰ «قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران» و اصلاحیه بعدی آن در ماده ۴۷ « قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت» در این آزمون اجرا و گزینش داوطلبان براساس قوانین مذکور صورت می‌گیرد. مطابق ماده ۶ آیین نامه اجرایی ماده ۷۰ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران مصوبه جلسه مورخ ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ هیئت وزیران، مشمولین سهمیه پنج درصدی، ابتدا در سهمیه آزاد گزینش می‌شوند و در صورت عدم قبولی، ابتدا در سهمیه ۵ درصدی و سپس در خالی مانده ظرفیت سهمیه ۲۵ درصدی ایثارگران گزینش می شوند.

داوطلبان شاهد و ایثارگر، برای بهره‌مندی از شهریه تحصیلی دانشگاه ها (موضوع آیین نامه اجرایی ماده ۶۶ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران) نسبت به انتخاب رشته و دانشگاه به شرح زیر اقدام کنند.

الف) همه رشته های مقطع دکترای دوره های نوبت دوم دانشگاه‌های دولتی تحقق پوشش وزارتخانه های علوم و بهداشت.

ب) همه رشته های مقطع دکترای با آزمون دانشگاه آزاد اسالمی.

ج) همه رشته های با آزمون گروه پزشکی دانشگاه‌های پردیس تحت پوشش وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد اسلامی (پرداخت شهریه در سقف ریالی دانشگاه آزاد اسلامی).

د) همه رشته های با آزمون دکترای تخصصی در همه دانشگاه‌ها (بجز دانشگاه های مجازی و الکترونیکی، بین الملل و پژوهش محور).

سهمیه مربیان

بر اساس قانون «برقراری عدالت آموزشی در پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی و تخصصی مصوب مورخ ۲۹ فروردین ۱۳۹۶ مجلس شورای اسلامی»، ۱۰ درصد سهمیه مازاد بر ظرفیت (حداقل یک نفر) در هرکدرشته محل برای مربیان رسمی قطعی و یا رسمی آزمایشی تمامی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی (دولتی و غیردولتی) و همچنین دانشگاه آزاد اسلامی، به شرط کسب حداقل ۸۰ درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده در گزینش آزاد در هرکدرشته محل، اختصاص می‌یابد. حدنصاب نمره در تمامی مراحل آزمون لحاظ می‌شود.

داوطلب مربی در صورتی می‌تواند ادامه تحصیل دهد، که دانشگاه محل خدمت وی موافقت کند. موافقت دانشگاه محل خدمت باید قبل از ثبت‌نام در آزمون اعلام شود.

داوطلبان پذیرفته شده با استفاده از سهمیه مربی (مازاد بر ظرفیت) در تمامی دوره‌های روزانه و غیرروزانه ملزم به پرداخت شهریه است و پرداخت این شهریه در صورت نیاز دانشگاه محل خدمت به تخصص ایشان با رعایت آیین‌نامه‌های داخلی و امکان انجام تعهدات بعد از فارغ‌التحصیلی، حداکثر به مدت چهار و نیمسال براساس مصوبه هیأت امنا برعهده دانشگاه محل خدمت و در غیر اینصورت برعهده خود مربی است.

مربیان پیمانی می‌توانند با موافقت دانشگاه محل خدمت و استفاده از ظرفیت عادی همانند سایر داوطلبان در آزمون شرکت کرده و پذیرفته شوند، لازم به ذکر است این داوطلبان همانند داوطلبان آزاد ملزم به پرداخت شهریه در دوره های غیرروزانه است. مربیان رسمی قطعی یا رسمی آزمایشی که در ظرفیت عادی دورههای غیرروزانه (شهریه پرداز) پذیرفته شوند، همانند سایر داوطلبان ملزم به پرداخت شهریه هستند.

اعطای ماموریت آموزشی مربیان براساس بخشنامه شماره ۱۶۵۱۳۰/۱۵ مورخ ۱۸ مهر ۱۴۰۰ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری انجام می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1178273

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =