امیرعبداللهیان: روند اجرای توافقات با عمان شتاب زیادی گرفته است

وزیر امور خارجه کشورمان در پایان سفر خود به عمان گفت: جمع بندی که با مقامات عمان به ویژه با همکارم وزیر محترم امور خارجه عمان داشتم، تایید می‌کند که روند اجرای توافقات شتاب زیادی را گرفته است.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان در پایان سفر خود به عمان در خصوص جزئیات رایزنی‌هایش با مقامات این کشور گفت: اولا من خرسندم که جمع بندی که با مقامات عمان به ویژه با همکارم وزیر محترم امور خارجه عمان داشتم، تایید می‌کند که به ویژه پس از سفر جناب آقای دکتر رییسی به مسقط که در سال گذشته انجام شد، روند اجرای توافقات شتاب زیادی را گرفته است. هم بخش‌های مختلف دولتی در دو طرف فعال عمل کردند، هم سفرا و دیپلمات‌های ما در تهران و در مسقط اقدامات موثری را انجام دادند.

امیرعبداللهیان: از هر اقدامی که به رفع محاصره یمن منجر شود استقبال می‌کنیم

وی افزود: طوری که جناب سلطان عمان خودشان سه سال دیپلمات بودند در وزارت امور خارجه، تعبیری که امروز از روابط دو کشور دارند مبنی بر این است که به عنوان کسی که بیست سال در وزارت امور خارجه بودم احساس می‌کنم در یکسال گذشته اتفاقات بسیار خوبی رخ داده است و در حوزه مناسبات دوجانبه کارها به خوبی پیش می‌رود. 

امیرعبداللهیان در خصوص نقش ترانزیتی ایران گفت: ما یکی از موضوعاتی که در این سفر در موردش اتفاق نظر داریم این است ک با توجه به موقعیت ژئوپلیتیک جمهوری اسلامی ایران و موقعیت کشورمان در بحث ترانزیت، توافق ترانزیتی عشق آباد را که از عمان شروع می‌شود و از مسیر ایران تا آسیای مرکزی امتداد پیدا می‌کند را بتوانیم هر چه زودتر اجرایی بکنیم.

وزیر امور خارجه در خصوص مابقی موضوعات اظهار کرد: در حوزه انرژی پیشرفت‌های بسیار خوبی را داشتیم و همکاری ما رو به رشد است. همچنین در زمینه تجارت، اقتصاد و سرمایه گزاری اتفاقات بسیار خوبی رقم خورده است. امیدواریم هستیم در سفر جناب آقای سلطان به تهران که در آینده انجام خواهد شد، بتوانیم این پروژه‌ها را تکمیل کنیم و البته اسنادی را همکاران من دارند برای امضا آماده می‌کنند. 

وی ادامه داد: با استفاده از فرصت در خصوص برخی از مسائل منطقه‌ای، از جمله وضعیت یمن، ضرورت تسریع در لغو محاصره انسانی یمن و همچنین برقراری آتش بس پایدار و گفتگوهای یمنی، یکی از موضوعاتی است که همواره مقامات یمن هم نسبت به آن اهتمام دارند و اینجا مرکزی است برای گفتگوهای مرتبط با این مسئله از جمله گفتگوهای عربستان سعودی و انصارالله یمن و مقامات یمن که اخیرا هم این گفتگوها انجام شده است.

امیرعبداللهیان همچنین در خصوص ابتکارات عمان در موضوع مذاکرات رفع تحریم‌ها گفت: در عین حال در خصوص وضعیت اوکراین و برخی از مسائل بین المللی گفتگوهایی را با همتای خودم داشتم. طبعا عمان همواره علاقه مند است که گفتگو برای لغو تحریم‌ها به سرانجام مطلوب برسد. ایده‌هایی در این رابطه مطرح بود که ایده‌های مطروحه را دریافت کردیم و تشکر می‌کنیم از نقش سازنده و نیات صادقانه جناب سلطان عمان در این موضوع.

انتهای پیام/

کد خبر: 1179092

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =