مطالعه برای کنکور باید پیوسته باشد/ زمان جمع‌بندی فرا رسیده است

مشاور مرکز هدایت تحصیلی دانشگاه آزاد اصفهان بر اهمیت پیوستگی مطالعه برای موفقیت در کنکور تأکید کرد و از فرارسیدن زمان جمع‌بندی مطالب و تمرکز بر تست‌زنی برای کسب بهترین نتیجه در آزمون سراسری خبر داد.

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه ایسکانیوز از اصفهان، با سپری شدن تعطیلات نوروزی و عید فطر ۱۴۰۱، زندگی دوباره به روال همیشگی بازگشته است. در این میان، اکثریت قریب به اتفاق دانش‌آموزان کنکوری، به دنبال برنامه‌ریزی درسی برای بهبود موقعیت خود در آزمون سراسری امسال هستند. استفاده از مشاوره‌های تحصیلی و داشتن نقشه ‌راه، از لازمه‌های دست‌یابی به موفقیت در این آزمون می‌باشد. در این راستا، ضمن گفتگو با احسان‌الله مسیبی -مشاور تحصیلی و کارشناس ارشد روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان- روش‌های بهره‌برداری اصولی از زمان باقی‌مانده تا کنکور را جویا شدیم. این عضو انجمن مشاوران تحصیلی استان اصفهان معتقد است باید بین تفریح و مطالعه درسی در تعطیلات فروردین موازنه برقرار کرد و از سویی بر جمع‌بندی مطالب و تمرکز بر تست‌زنی تأکید کرد. این گفتگوی تفصیلی را در ادامه می‌خوانید.

نوروز، پیچ آخر ماراتون کنکور است

تعطیلاتی که سپری شد، چگونه باید توسط دانش‌آموزان مورد استفاده قرار می‌گرفت؟

تعطیلات فروردین بهترین فرصت برای جمع‌بندی دروس دانش‌آموزان پایه دوازدهم است. اگر کنکور را به مسابقه نفس‌گیر ماراتون تشبیه کنیم، عید نوروز و هفته‌های پس از آن، آخرین و حیاتی‌ترین پیچ در مسیر این مسابقه است. دانش‌آموزان باید در نظر داشته باشند که کسب بیش‌ترین بازدهی، به چگونگی مطالعه ارتباط دارد. بسیاری از دانش‌آموزان تعطیلات عید را با مطالعه مداوم سپری می‌کنند؛ درحالی‌که این نوع مطالعه سودبخش نیست و نتیجه آن هم احساس خستگی زودرس می‌باشد. دانش‌آموزان می‌توانند با حداقل ۲ تا ۳ روز استراحت در روزهای اول عید و سپس انجام تفریح و شرکت در دید و بازدیدها در روزهای بعد، هم‌چنان روزانه ۹ ساعت به‌طور مفید درس بخوانند.

مطالعه برای کنکور باید پیوسته باشد/ زمان جمع‌بندی فرا رسیده است

پس به نظرتان توازن بین مطالعه و تفریح در تعطیلات فروردین برای موفقیت در کنکور سودمندتر بوده است؟

معمولاً هیچ برنامه درسی در روزهای نخست عید، به دانش‌آموزان کنکوری پیشنهاد نمی‌شود. برای یادگیری و بهبود عملکرد، باید مطالعه دروس به‌طور پیوسته انجام شود. در نتیجه، همیشه به کنکوری‌ها توصیه کرده‌ایم که مطالعه را از روز سوم عید یا انتهای هفته اولِ تعطیلات آغاز کنند؛ پیشنهاد ما به دانش‌آموزان، اختصاص سه بخشِ ۹۰ دقیقه‌ای برای جمع‌بندی هر سرفصل درسی، دو بخش ۹۰ دقیقه‌ای برای مطالعه و ۹۰ دقیقه دیگر هم برای تست و بازآموزی است که جمعاً معادل ۹ ساعت مطالعه مفید می‌شود.

استراحت کافی، موجب افزایش راندمان مطالعه است

استراحت و توجه به شرایط ایده‌آل جسمی، باید تا چه اندازه مورد توجه کنکوری‌ها باشد؟

دانش‌آموزان باید توجه داشته باشند پس از هر ۹۰ دقیقه مطالعه، حتماً باید ۳۰ دقیقه استراحت انجام شود. هم‌چنین باید برای جمع‌بندی دروسی که مطالعه کرده‌اند از تست‌زنی، مطالعه مروری و بازآموزی غافل نشوند. اما این تأکید بر مطالعه و تست‌زنی، نباید دانش‌آموزان را از استراحت غافل کند. ضعف جسمانی از بزرگ‌ترین چالش‌های فراروی دانش‌آموزان کنکوری است؛ بدن خسته و ضعیف به دلیل عدم توجه به استراحت و تغذیه، باعث می‌شود دانش‌آموزان با وجود مطالعه، نتوانند مطالب را به درستی یادسپاری کرده و در آزمون به کار گیرند. وجود نور طبیعی در محیط مطالعه، تناوب میان ساعات مطالعه و استراحت و در نظر گرفتن ساعت خواب کافی، بر بازدهی نهایی بسیار تأثیرگذار است.

انضباط در خواب و بیداری، راه غلبه بر خواب‌آلودگی

با شروع فصل بهار بسیاری از دانش‌آموزان با مشکل خواب‌آلودگی دست و پنجه نرم می‌کنند. پیشنهاد شما برای این مسأله چیست؟

توجه به ساعت خواب و بیداری، بدن را در حالت طبیعی قرار می‌دهد. دانش‌آموزان باید در ساعات اولیه شب -ترجیحاً حوالی ساعت ۲۲ تا ۲۲:۳۰- به خواب بروند و صبح روز بعد نیز -حوالی ساعت ۷ صبح- بیدار شوند. با ادامه دادن این روند، خواب منظم به بدن یاد داده شده و مطمئناً حالت خواب آلودگی نخواهند داشت.بعضی دانش‌آموزان به اشتباه بامداد را برای مطالعه انتخاب می‌کنند؛ درحالی‌که پژوهش‌ها نشان می‌دهد خواب شبانگاهی را نباید با خواب در طول روز جایگزین کرد و از طرفی اگر بدن به خواب صبح‌گاهی عادت کند، با توجه به برگزاری کنکور در ساعات اولیه صبح، دانش‌آموزان در جلسه آزمون احساس خواب‌آلودگی خواهند داشت و به مشکل برمی‌خورند.

آیا افزایش ساعات مطالعه به صورت پلکانی تا پیش از کنکور را پیشنهاد می‌دهید؟

زمان استانداردی که ما تأکید داریم ۹ ساعت در روز است. جسم انسان نیازمند ۷ تا ۸ ساعت خواب می‌باشد. اگر دانش‌آموزان از ساعت خواب خود کم کنند و در ساعت خواب مطالعه کنند، علاوه بر آن‌که به لحاظ روحی دچار مشکل می‌شوند، یادگیری آن‌ها نیز به ۵ درصد می‌رسد. از این جهت میزان مطالعه بیش از ۹ ساعت غلط است؛ مگر در دوره‌ای فشرده با شرایط خاص.

برای جمع‌بندی تا پایان اردیبهشت فرصت است

دانش‌آموزان باید جمع‌بندی را از چه زمانی شروع کنند؟

دانش‌آموزانی که از تابستان شروع به مطالعه کرده‌اند به طور خودکار مطالعه دروس را تا پیش از عید تمام می‌کنند و فروردین بهترین موقعیت برای جمع‌بندی توسط این گروه از دانش‌آموزان است. دانش‌آموزانی که نتوانستند مطالعه را به پایان برسانند، در درجه اول بهتر است دروس باقی‌مانده را به اتمام برسانند و بعد از آن جمع‌بندی کنند. برای جمع‌بندی، تا پایان اردیبهشت نیز فرصت کافی وجود دارد.

مطالعه برای کنکور باید پیوسته باشد/ زمان جمع‌بندی فرا رسیده است

آیا دانش‌آموزان مجاز به حذف دروسِ مطالعه نشده هستند؟

ما بارها به دانش‌آموزانی مشاوره داده‌ایم که مطالعه برای کنکور را تازه از اسفندماه شروع کرده‌اند! پس حتی ورود به ماراتون کنکور از اسفندماه نیز بدین معنا نیست که دانش‌آموز توانایی قبولی در کنکور را ندارد. ما دانش‌آموزانی را داشته‌ایم که با استفاده مفید از ایام باقیمانده، توانسته‌اند در آزمون سراسری موفق باشند. به همین دلیل از دانش‌آموزان می‌خواهم که تا جای ممکن درسی را حذف نکنند و از زمان باقیمانده نهایت استفاده را ببرند.

لزوم نگاه واقع‌بینانه به درصدهای حاصل از آزمون‌های آزمایشی

بهترین برنامه برای مدت زمان باقیمانده تا کنکور چیست؟

اردیبهشت‌ماه، زمانی است که دانش‌آموزان باید استراتژی نهایی خود برای آزمون را مشخص کنند. شرکت در آزمون‌های جامع آزمایشی کمک می‌کند تا کنکوری‌ها درخصوص دروسی که درصد تست‌های آن منفی یا صفر است تصمیم به حذف درس بگیرند و وقت خود را صرفِ دروسی که در آن قوی‌تر هستند کنند. از طرفی، کنکور آزمایشی باعث جلوگیری از اعتماد به نفس کاذب می‌شود. باید با نگاه واقع‌بینانه بر اساس درصدهای موجود، تلاش کرد تا با مطالعه فشرده و تست‌زنی و رفع اشکال، تسلط را روی موضوعات مختلف درسی افزایش داد و در روز آزمون هم بهترین نتیجه را گرفت.

کسی برنده است که از نظر روحی در صفِ اول قرار داد

توصیه پایانی شما به داوطلبان آزمون سراسری ۱۴۰۲ چیست؟

به دانش‌آموزان قبل از هر چیز توصیه می‌کنم توانمندی خود را هرگز از روی درصدهایی که در آزمون‌های آزمایشی کسب کرده‌اند قضاوت نکنند. نرم‌افزارهای تخمین رتبه همیشه دچار خطا هستند و به هیچ‌وجه نباید قبل از شرکت در کنکور از این نرم‌افزارها استفاده شود. کنکوری‌ها در وهله اول تست زدن را در مدت زمان باقی‌مانده در اولویت قرار داده و بررسی کنند که بر اساس توانایی‌های‌شان چند تست را درست و چند تست را غلط زده‌اند. سپس باید با رفع اشکال، در جهت ارتقای تسلط خود بر موضوعات تلاش کنند و تست‌های غلط را به حداقل برسانند. از همه مهم‌تر پس از تمام این تلاش‌ها باید توجه داشت که در انتهای این رقابت فردی برنده است که از نظر روحی در صفِ اول قرار دارد، دارای اعتمادبه‌نفس خوبی است و می‌تواند به راحتی از رقیبش پیشی بگیرد.

خبرنگار: سارا سکوت

انتهای پیام./

کد خبر: 1179103

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =