لزوم تحول از دانشگاه مدرک پرداز به دانشگاه جامعه پرداز/نیازمند بازسازی درونی در دانشگاه هستیم

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: واقعیت این است که آموزش عالی در دنیا برای بقا خود باید متحول شده و در نوآوری، حکمرانی و موضوعات اقتصادی و اجتماعی تحول ایجاد کند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، نشست صمیمانه دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با جمعی از اعضای هیأت علمی و کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی استان سمنان ظهر چهارشنبه ششم اردیبهشت در سالن همایش‌های واحد سمنان برگزار شد.

نشست هم‌اندیشی نمایندگان مجلس شورای اسلامی با دکتر طهرانچی برگزار شد

دکتر طهرانچی در ابتدای این نشست با ابراز خرسندی از حضور در استان سمنان و با ارائه سخنرانی با موضوع «از دانایی فردی تا توانایی اجتماعی» با استعاره از شعر «توانا بود هرکه دانا بود» فردوسی گفت: سال ۱۳۹۴ کاشی‌کاری مزین به این شعر فردوسی در سر در دارالفنون آسیب دید و مسئولان میراث فرهنگی بلافاصله برای ترمیم آن اقدام کردند. اما واقعیت این است که متخصصان آموزش عالی باید نگران‌تر باشند، چراکه این شعر استعاره واقعی‌تری در دانشگاه دارد، چرا که رابطه بین دانایی و توانایی در دانشگاه قطع شده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی همچنین با اشاره به تیتر یک امروز روزنامه فرهیختگان درباره مناظره تلویزیونی دو استاد اقتصاد دانشگاه‌های علامه و صنعتی شریف، تصریح کرد: تیتر «شب بد اساتید» این روزنامه در حقیقت شب بد برای آموزش و تربیت در آموزش عالی بود، خبرگزاری‌های دیگر هم با عناوین مختلفی از جمله جا ماندن جریان آکادمیک و دانشگاهی از جامعه به این موضوع پرداختند اما سوالی که مطرح می‌شود این است که اقتصاد به دست چه کسانی باید حل شود؟ آیا پیچیدگی‌های اقتصادی را می‌توان صرفا با تجربه و خطا اصلاح کرد یا باید سبک‌های اقتصادی علمی در دانشگاه‌ها خلق شود تا به کمک مسئولان و دولتمردان بیاید.

وی افزود: دانشگاه اگر متوجه نباشد، کشور با مشکلات اقتصادی به دلیل پیچیدگی‌ها و مسائل بیرونی و درونی مواجه می‌شود و جامعه دچار معضلات اجتماعی، نقصان‌های فناورانه و چالش‌های زیست محیطی می‌شود. اگر بخواهیم اقتصادی آباد، اجتماعی فرهیخته با فناوری پیشرفته و محیط زیستی سالم داشته باشیم باید به سراغ کجا برویم؟ آیا می‌شود کشور را مستشاری اداره کرد؟ خیر چراکه هیچ الگویی تکرارپذیر و تقلیدپذیر نیست. الگوهای توسعه مربوط به زیست‌بوم‌ها، فرهنگ‌ها و رفتار هر سرزمین است. پس اگر این اتفاق می‌خواهد بیافتد، کجا و چه کسانی باید نقش‌آفرین باشند.

عضو هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به مطالبه موضوعات معیشتی به عنوان دغدغه اصلی مردم و خانواده دانشگاه گفت: واقعیت این است که جریان معیشت دانشگاه جدا از جریان معیشت جامعه نیست. چقدر می‌توانیم حقوق و دستمزد را افزایش دهیم که از تورم عقب نمانیم.  وقتی که به گره‌های پیش‌رو و رفتار خودمان نگاه می‌کنیم یاد شعر «از ماست که بر ماست» جامی می‌افتیم که دانشگاه زمانی آنقدر به خود غره شده بود و چنان خود را در علم و عرصه دانش توانمند می‌دید که فکر می‌کرد با مجموعه مقالات و h-index و... می‌تواند همه مشکلات را تفسیر و حل کند اما به یکباره دیدیم که همه آنچه دانشگاه ادعا می‌کرد از اقتصاد و مسائل اجتماعی تا موضوعات تربیتی و... چالش‌ها دانشگاه را احاطه کرده است. چه میزان از فارغ‌التحصیلان اقتصاد و مدیریت مالی را ما تربیت کردیم؟ باید سهم خود را در وضعیت اقتصادی کشور ببینیم.

دکتر طهرانچی تصریح کرد: اساتید در دانشگاه ارتقا گرفتند و دانشگاه بزرگ و بزرگ‌تر شد، دانشگاه سعی کرد دانایی فردی را ارتقا دهد اما آیا به دانایی سازمانی ختم شد؟ آیا دانشگاه به عنوان سازمان عالم می‌تواند مسأله حل کند؟ آیا دانایی به توانایی سازمانی ختم شد؟ توانایی سازمانی یعنی دانشگاه بتواند اقتصاد خود را بگرداند و مسائل اجتماعی خود را حل کرده و مدل‌هایی به دولت ارائه دهد که با همه توان پای آن بایستد.

وی با تأکید بر اینکه دانایی فردی دانشجو باید به توانایی فردی و پس از آن دانایی اجتماعی و در آخر به توانایی اجتماعی ختم شود، گفت: دلیل اینکه دانایی فردی به توانایی فردی و دانایی توانایی اجتماعی تبدیل نمی شود، می توان در این کلام امیرالمؤمنین علی (ع) دید که می فرمایند: «إِنَّمَا زَهِدَ اَلنَّاسُ فِی طَلَبِ اَلْعِلْمِ لِمَا یَرَوْنَ مِنْ قِلَّةِ اِنْتِفَاعِ مَنْ عَلِمَ بِلاَ عَمَلٍ.» اگر روزی 30 هزار نفر به دانشگاه آزاد اسلامی سمنان می آمدند و اکنون این عدد به نصف رسیده به دلیل این است که بین علم و عمل پیوندی وجود نداشته است، همانطور که حضرت علی(ع) می فرمایند: « علم و عمل پیوندی نزدیک دارند و کسی که دانست باید به آن عمل کند.چرا که علم، عمل را فراخواند، اگر پاسخش داد می ماند و گر نه کوچ می کند.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: همانطور که مقام معظم رهبری تأکید کردند ما نیازمند نقشه علمی هستیم که دانشجوی بیکار تولید نکند. اگر دانشی که به دانشجویان می دهیم، در صحنه عمل نتواند آنها را راهبری کند، مردم نسبت به دانشگاه اعراض می کنند. واقعیت این است که برخی از دانشی که دانشگاه می دهد، نه دانستن آن سود دارد و نه ندانستن آن زیان و باید ببینیم چقدر از آموزشهایی که داده ایم، توانسته مسائل مردم را حل کرده و باری از دوش آنها بردارند. دانش باید منجر به تقویت گرایش، بینش و کنش دانشجویان شود.

وی اظهار کرد: دانشگاه در ابتدای ورود به ایران دانشسرا نام گرفت و سرا به عنوان مفهومی برگرفته از بازار و جامعه بود، به همین دلیل دانشسرا با جامعه در ارتباط بود و علم را برای جامعه می خواست، اما پس از مدتی دانشسرا به دانشگاه تغییر نام یافت و به تبع آن ارتباط دانشگاه با جامعه قطع و دانشگاه تبدیل به دالان یک طرفه دانایی شد که دانشجویان وارد این دالان شده و با اخذ مدرک از آن خارج می شدند. این رویکرد باعث شد تا دانشگاه فقط دانش تخصصی به جوانان بدهد و به همین دلیل بعد از مدتی با انبوهی از فارغ التحصیلان مواجهه شدیم که دانش و توان کافی برای امور مختلف را نداشتند، به همین دلیل کشاورزان و دامداران حاضر نیستند که زمین و دام خود را به فارغ التحصیلان کشاورزی و دامپروری بسپارند. 

دکتر طهرانچی با بیان اینکه نیازمند بازسازی درونی در دانشگاه هستیم، تأکید کرد: باید بین دانایی و توانایی پیوند و اتصال برقرار شود تا بتوانیم توان کشور در حل چالشها را افزایش دهیم. دانشگاه آزاد اسلامی استان سمنان با دارا بودن 540 عضو هیأت علمی به عنوان افراد خردمند و خردورز باید بتواند در حوزه های مختلف و برای حل چالشها، معضلات و مشکلات راه حل و راهکار ارائه کند. 

وی خاطرنشان کرد: دانشگاه، دانشجو را راضی به مدرک و مقطع و استاد را مشغول به تعداد مقالات و ارجاعات خود کرد، به همین دلیل دانایی تبدیل به اطلاعات و محفوظات سازنده مدرک شد. اکنون نیز اگر دانشگاه و آموزش عالی در جهان بخواهد در دالان دانایی بماند، با وجود رقبای جدید محکوم به تعطیلی خواهد بود، به همین دلیل لازم است که دانشگاه ضریب تبدیل دانایی به توانایی را افزایش دهد و بتواند دانش را به معرفت و توان درک و حل مسأله را به مهارت در عمل برساند. همچنین جامعه انتظار دارد که ایده آرایی و خلق فناوری به منافع مردم با نوآوری تبدیل شده و دانشگاه به عنوان زیست بوم مؤثر به جامعه وصل باشد.  

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اینکه در فضای تعاملی ارزش آفرین باید تعامل دانشگاه با دانشجویان در قالب یاد دهی و یادگیری باشد نه تدریس و نمره دهی، گفت: خروجی دانشگاه باید انسان توانمند و کارآماده باشد و در این مسیر نیازمند تحول در دانشگاه، اعضای هیأت علمی و کارکنان هستیم، چرا که دیگر ما استاد ممتحن نمی خواهیم و باید اساتید ما هدایتگر ارزش آفرین باشند و کارمندان ما نیز نقش هدایتگری دانشجویان را ایفا کنند. 

دکتر طهرانچی در ادامه با اشاره به آیات 65 تا 70 سوره مبارکه کهف اظهار کرد: در این آیات شریفه سه خصلت عبد بودن، داشتن رحمت و محبت و عالم بودن برای حضرت خضر عنوان شده که این سه خصلت باید در معلم و استاد نیز وجود داشته باشد تا بتواند باعث رشد جوانان شود. همچنین در این آیات لزوم تبیین، مداومت بر یادگیری، رابطه استاد و دانشجو نیز مورد تأکید قرار گرفته است که مسئولان و اساتید دانشگاه باید به آن توجه داشته باشند. 

وی با تأکید بر اینکه شناخت نیازهای جامعه باید در دانشگاه اتفاق بیفتد، گفت: دانشگاه باید القای پرسش داشته باشد و با تحریک یادگیری، یاددهی و مداومت بر آن، درک مسأله و حل مسأله کرده و بتواند منافع اقتصادی اجتماعی را تأمین کند. 

دکتر طهرانچی با تأکید بر لزوم تحول از دانشگاه مدرک پرداز به دانشگاه جامعه پرداز  افزود: واقعیت این است که آموزش عالی در دنیا برای بقا خود باید متحول شده و در نوآوری، حکمرانی و موضوعات اقتصادی و اجتماعی تحول ایجاد کند. اگر روال حاکم در آموزش عالی جهان در همین مسیر ادامه یابد، همانطور که یکی از دانشمندان غربی گفته بود، دانشگاه ها به موزه تبدیل خواهند شد. 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود به حکمت 372 نهج البلاغه اشاره کرد و گفت: حضرت علی (ع) در این حکمت خطاب به جابربن عبدالله انصاری بر چهار موضوع به عنوان قوام دین و دنیا تأکید دارند و می فرمایند: « به جابر بن عبد الله الانصاری فرمود: ای جابر، قوام دنیا بر چهار کس است: عالمی که علم خود را به کار دارد. جاهلی که از فرا گرفتن علم سر بر نتابد، بخشنده ای که در بخشش بخل نورزد و فقیری که دنیا را به آخرتش نفروشد. هرگاه، عالم، علم خود را به کار ندارد، جاهل از آموختن سر بر تابد و هرگاه، توانگر از بخشیدن مال خود بخل ورزد، فقیر آخرتش را به دنیا خواهد فروخت. ای جابر، هر کس که از نعمت خدا بسیار بهره مند شود، نیازهای مردم به او افزون باشد. هرکس که در نعمتی که خدا به او ارزانی داشته به گونه ای که بر او واجب است عمل کند، خداوند نعمت او را دوام بخشد و باقی گذارد و هر که چنین نکند، داراییش را به فنا و زوال کشاند.» 

وی افزود: بحمدالله با چرخش تحول آفرین که در دانشگاه آزاد اسلامی اتفاق افتاد، توانستیم ورودی دانشگاه از 250 هزار نفر را به 500 هزار دانشجو افزایش داده و جمعیت دانشجویی را از 800 هزار به یک میلیون و 250 هزار دانشجو برسانیم، اما اگر واحدهای دانشگاهی وظیفه خود را به درستی انجام ندهند، باز هم ممکن است به سرنوشت نگران کننده قبل بازگردیم، چرا که مردم به امیدی به دانشگاه آزاد اسلامی رجوع کردند و ما وظیفه داریم پاسخگوی  آنها بوده و رابطه دانشگاه با جامعه را تقویت کنیم. 

دکتر طهرانچی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی در سند تحول و تعالی خود برای «دانشجو و استاد»، «استاد و دانشگاه» و «دانشگاه و جامعه» برنامه دارد، اظهار کرد: سند دانشگاه آزاد اسلامی براساس این سه محور تهیه شده و برای هر کدام از آنها دو تا چهار بسته در نظر گرفته ایم تا دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه پرورش گر قوه عاقله و توسعه دهنده فضای انقلابی، کارآمد و پایدار و سرآمد و پاسخگو باشد.  

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: باید جهت آموزش، پژوهش، فناوری، نظام فرهنگی تربیتی و اقتصاد و مدیریت دانشگاه را متحول کنیم، چرا که به دنبال دانشگاه جامعه پردازی هستیم که می خواهد با یاددهی برای زندگی فردی و اجتماعی یادگیرنده (دانشجو) مفید باشد. به همین دلیل از دانشگاه مدرک پرداز با رویکرد علم برای علم باید به دانشگاه جامعه پرداز که به دنبال علم برای عمل است، تبدیل شویم.

در ادامه این نشست دو ساعته دکتر طهرانچی به سؤالات مطرح شده از سوی اعضای هیأت علمی و کارکنان پاسخ داد. 

دکتر طهرانچی درباره افزایش حقوق کارکنان و اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی در سال جدید گفت: افزایش حقوق در سال 1402 به صورت پلکانی و بیشتر از افزایش حقوق دولت خواهد بود که این پیشنهاد در جلسه آتی هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی مورد بررسی و تصویب قرار خواهد گرفت و جزییات آن پس از این جلسه اطلاع رسانی می شود.  

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی همچنین در خصوص طرح مسکن این دانشگاه اظهار کرد: ما بر سر وعده ایی که در خصوص مسکن کارکنان و اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی داده بودیم، پایبند هستیم و در این مدت سه جلسه با مرحوم رستم قاسمی وزیر سابق راه و شهرسازی، یک جلسه با رئیس جمهور، یک جلسه با معاون اول رئیس جمهور و اخیراً نیز یک جلسه با دکتر بذرپاش وزیر راه و شهرسازی داشتیم و به تفاهم خوبی رسیدیم. آنچه در این جلسات برای ما مهم و مورد  تأکید بود، حفظ منافع دانشگاه است که بحمدالله این موضوع حاصل شد. 

وی ادامه داد: موضوع دیگری که دانشگاه آزاد اسلامی در طرح مسکن کارکنان و اعضای هیأت علمی مورد توجه قرار دارد، تحول در آموزش و نوآوری حوزه صنعت ساختمان و عمران است و بنا داریم سرای نوآوری و تحول در ساختمان سازی را ایجاد کنیم تا بتوانیم در نظام آموزشی صنعت ساختمان کشور تحول عظیمی را رقم بزنیم. در این راستا قرار است یک نشست سراسری با حضور همه حوزه صنعت ساختمان دانشگاه آزاد اسلامی به صورت مجازی برگزار شود.

دکتر طهرانچی خاطرنشان کرد: طرح مسکن کارکنان و اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی که با عنایت دکتر ولایتی و اعضای هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی به تصویب رسید، ارزش افزوده بسیار خوبی برای خانواده دانشگاه آزاد اسلامی به همراه خواهد داشت.

مهدی منصوری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان و واحد سمنان، نیز در این نشست با ارائه گزارشی از این دانشگاه گفت: دانشگاه آزاد اسلامی استان سمنان دارای ۵ واحد و دو مرکز دانشگاهی با بیش از ۵۳۰ عضو هیات علمی و میزبان ۱۵ هزار ۵۰۰ دانشجو است که ۴۰ درصد آن را دانشجویان تحصیلات تکمیلی تشکیل می‌دهند.

وی ادامه داد: استان سمنان ۶ درصد مساحت کشور را شامل شده و یک درصد جمعیت کشور را در خود جای داده است، با این حال از نظر نسبت جمعیت تحصیلکردگان دانشگاهی، در رتبه‌های نخست کشور قرار دارد. در گذشته سرریز متقاضیان ورود به دانشگاه از استان‌ تهران و شهرهای اطراف به استان سمنان بود اما اکنون اکثر دانشجویان استان بومی هستند و این موضوع لزوم تحول در آموزش‌عالی را می‌طلبد و وظیفه دانشگاه آزاد اسلامی استان سمنان در پیاده‌سازی سند تحول و تعالی، سنگین‌تر است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان سمنان، با اشاره به برنامه‌های این دانشگاه اظهارداشت: جشنواره «امامت و مهدویت» در حوزه فعالیت‌های فرهنگی و دانشجویی سرلوحه این دانشگاه قرار گرفته است و اجرای «پویش یوسف زهرا (س)» به این دانشگاه محول شده است. دانشگاه آزاد اسلامی استان‌های اصفهان، قم، فارس، قزوین و مازندران در برگزاری این پویش همکاری مجدانه‌ای داشته‌اند و هزاران زائر در ایام نیمه شعبان در مسیر پیاه‌روی حرم تا حرم از این غرفه فرهنگی بازدید کردند. 

وی افزود: تأکید داریم در اجرای برنامه‌های فرهنگی و ورزشی از ظرفیت‌های نسل جوان استفاده واقعی کنیم. همچنین توجه به اقطاب اثرگذار فرهنگی از جمله اساتید، تشکل‌های دانشجویی، خانواده‌های دانشجویان، برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی و ارتقای مسئولیت‌پذیری اجتماعی دانشجویان مورد توجه قرار دارد. 

منصوری تأکید کرد: ارتقای روزآمدی رشته‌ها و محتوای آموزشی، نهادینه‌سازی مسأله‌یابی و رویکرد حل‌مسأله و مهارت‌آموزی دانشجویان، توانمندسازی اساتید، برگزاری دوره های مهارتی برای دانشجویان از دیگر برنامه‌های این دانشگاه در حوزه آموزشی است. همچنین برای تحول در فرهنگ سازمانی و دستیابی به سازمان یادگیرنده، ارتقای نظام مدیریت منابع انسانی و... برنامه‌های جدی در دستورکار داریم.

گفتنی است، دکتر طهرانچی و هیأت همراه در بدو ورود به دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان با حضور در یادمان شهدای گمنام دانشگاه با قرائت فاتحه و اهدای گل به مقام شامخ شهدا ادای احترام کردند.

جلسه شورای دانشگاه آزاد اسلامی استان سمنان برگزار شد

جلسه شورای دانشگاه آزاد اسلامی استان سمنان نیز به ریاست دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و با حضور دکتر مهدی منصوری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان و واحد سمنان، دکتر عنایت الله ملکی تبار رئیس مرکز نظارت، ارزیابی، بازرسی و رسیدگی به شکایات دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر سعید آزادیان  دبیر شورای گسترش، آمایش، برنامه‌ریزی و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی و دیگر اعضا در سالن جلسات واحد سمنان برگزار شد.

در این نشست چهار ساعته، ضمن بررسی آخرین وضعیت دانشگاه آزاد اسلامی استان سمنان در حوزه‌های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و دانشجویی، مدیریت منابع و توسعه‌ای و لزوم تحول در رویکرد این دانشگاه، طرح‌ها و پیشنهادهای رئیس و معاونان استان و روسای واحدها برای افزایش دانشجو و خروج از زیان‌دهی استان مورد بررسی قرار گرفت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1179241

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =