وعده‌های توخالی وزارت صمت در طرح یکپارچه / خرید خودرو، آرزویی که محال شد

اولین دوره طرح فروش خودرو در سامانه یکپارچه در اواخر سال گذشته آغاز شد، ثبت نام خودرو در این طرح برای متقاضیان سبب با مشکلات زیادی همراه شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز، اواخر اسفندماه سال گذشته بود که طرح فروش یکپارچه خود از سوی وزارت صمت مطرح شد و مبنا بر این بود که در این طرح دو خودروساز ایرانی سایپا و ایران‌خودرو،‌ محصولات خود را بدون قرعه کشی با اولویت بندی به متقاضیان عرضه کنند که در این طرح طبق گفته وزارت صمت بیش از ۹۰۰ هزار نفر شرکت کردند. 

توضیح ایسکانیوز درباره خبر اهدای ۷۰ حواله خودرو به نمایندگان در جریان یک استیضاح/ انتشار فایل صوتی

اما عرضه خودرو بدین شکل سبب سردرگمی و شکایت تعدادی از متقاضیانی شد که در این طرح شرکت کرده‌ بودند.

طبق برنامه‌های دو خودروساز ایرانی قرار بود تا تمامی متقاضیان در سال ۱۴۰۲ خودرو خود را دریافت کنند اما این درحالی است که برخی به وعده‌های گفته شده خود عمل نکردند و اولویت تحویل بعضی از خودروها برای متقاضیان ۱۴۰۳ ثبت شده است.

وزارت صمت طبق وعده خود عمل نکرد/ تحویل خودرو از ۱۴۰۲ به سال بعد رسید

به گفته فاطمی امین در ۲۷ فروردین ماه ۱۴۰۲ در این دوره تمامی کسانی که ثبت نام کرده‌اند خودرو دریافت می‌کنند، وی افزود: مرحله دوم  ثبت نام خودرو هم از ۱۶ اردیبهشت ماه آغاز خواهد شد. البته خوشبختانه شرکت سایپا و مدیران خودرو تا سه ماه آینده تمامی تقاضاها را پاسخ خواهند داد و  تمام کسانی که در این دو شرکت ثبت نام کردند تا سه ماه آینده طبق اعلام خود شرکتها محصولات را تحویل خواهند گرفت.

همچنین امید قالیباف سخنگوی وزارت صمت در تاریخ ۲۶ اسفندماه ۱۴۰۱ گفته بود: با فرض اینکه همه ۹۰۰ هزار نفری که حساب وکالتی اعلام کرده اند واجد شرایط باشند و با لحاظ تعهدات قبلی خودروسازان در سال ۱۴۰۲ که حدود ۴۰۰ هزار دستگاه است، توان تولید خودرو از مجموع این دو رقم در سال ۱۴۰۲ به مراتب بیشتر است و احتمال اینکه تحویل خودرو به سال ۱۴۰۳ کشیده شود تقریبا صفر است.

بنابر گفته‌های وزیر صمت بر اساس اعلام اولویت‌ها تنها تعدادی از افرادی که  خودروهای شرکت سایپا را انتخاب کرده بودند، اولویت خودرو برایشان در سال جاری اعلام شد اما افرادی که در میان خودروهای ایران‌خودرو، خودرو مورد نظر خود را انتخاب کردند در سال ۱۴۰۳ به آن‌ها خودرو تحویل داده خواهد شد، که در ابتدا بعد از اعلام نتایج این موضوع سبب گله‌مندی متقاضیان شد و شرکت کنندگان بر این باور هستند که اگر اطلاع داشتند زمان تحویل خودرو برای سال آینده است، برای ثبت نام خودرو و واریز وجه اقدام نمی‌کردند.

ناگفته نماند که در این میان عده‌ای برای اینکه بتوانند مبلغ اعلام شده را در بانک بلوکه و حساب وکالتی باز کنند، سرمایه‌های غیر نقدی خود را از جمله خودرو و طلا فروخته‌اند تا بتوانند در این طرح شرکت کنند. 

یکی از کاربران نسبت به این موضوع به ایسکانیوز گفت: این درست نبود به همه گفتن سال ۱۴۰۲ ماشین تحویل می‌دهند، اما افتاد ۱۴۰۳ متاسفم.

یکی دیگر از شرکت کنندگان نیز به ایسکانیوز گفت: نوبت بنده به دو سال دیگر افتاد، حالا باید دو سال در نوبت بمانیم تا شاید خودرو به ما تحویل دهند.

وقتی امکان تغییر خودرو برای تمامی خودروها وجود ندارد

علاوه بر شکایت‌هایی که از زمان اعلام شده تحویل خودرو وجود دارد،‌ عده‌ای نیز از تغییر خودرو بعد از اعلام اولویت‌ها گلایه داشتند،‌ طبق گفته‌های وزارت صمت قرار بود تا افرادی که از زمان تحویل خود راضی نیستند بتوانند خودرو خود را تغییر دهند تا در سال جاری موفق به دریافت خودرو شوند،‌ اما گویا امکان تغییر برای همه خودروها وجود ندارد و تنها تعدادی از خودروها قابل تغییر است؛ این درحالی است که ایران‌خودرو اعلام کرده بود که تمامی خودروها در لیست تغییر وجود خواهند داشت،‌ اما این وعده نیز محقق نشد و طبق گفته تعدادی از کاربران، هایما در لیست وجود ندارد، در این باره نیز یکی از کاربران به ایسکانیوز،‌ بیان کرد: چرا خودروی هایما در لیست برای تغییر نیست؟ مگر مسئول ایران خودرو  قول نداده بود.

به گزارش ایسکانیوز، عرضه خودرو به متقاضیان بیش از این با ارائه خودرو در بورس کالا، قرعه کشی خودرو نیز با مشکلات زیادی به همراه بود، به نوعی عرضه خودرو با چنین طرح‌های از جمله طرح یکپارچه خرید خودرو را برای افراد به یک آرزو تبدیل کرده است و این کلاف سردرگم با ارائه طرح‌های متفاوت روز به روز موجب گلایه بیشتر افراد می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1179348

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =