درخواست زلفی‌گل از معاونت فرهنگی وزارت علوم/ دوره تربیت استاد برگزار شود

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: داشتن مدرک دکتری بدون آموزش مهارت‌های استادی برای تدریس کافی نیست، در همین راستا من از معاونت فرهنگی وزارت علوم خواستم که دوره‌هایی برای تربیت استاد برگزار کند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، محمدعلی زلفی گل وزیر علوم در مراسم نکوداشت اعضای هیئت علمی نمونه کشوری که ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ برگزار شد، اظهار کرد: در ابتدا وظیفه اخلاقی و انسانی ما این است که یاد و خاطره شهدای کشورمان را گرامی بداریم. به خصوص امروز که روز شهادت استاد مطهری است.

زلفی‌گل: پایه‌های تشویقی برای پژوهش هدفمند اعضای هیئت علمی طراحی شود

وی افزود: همچنین آرزوی سلامتی دارم برای همه عزیزانی که برای امنیت کشور تلاش می‌کنند. روز معلم را به استادان کشور تبریک می‌گویم.

زلفی گل با اشاره به این که استادانی که در این مراسم انتخاب شده‌اند استادان نمونه کشور هستند، گفت: از کمیته انتخاب استادان نمونه تشکر می‌کنم که با دقت و ظرافت این افراد را بررسی و انتخاب کردند.

وزیر علوم تصریح کرد: استادانی که انتخاب شدند معمولا صاحب کتاب‌های تالیفی و ترجمه‌ای هستند. این افراد نماد و نمود دانایی برای جامعه علمی هستند. جامعه علمی ایران باید به خودش ببالد که چنین استادانی را در خود جای داده است.

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از استادانی که انتخاب شدند جزو دانشمندان یک درصد و ۲ درصد پراستناد علمی هستند. این افراد در زمینه تدریس هم سرآمد بودند. معلمی و استادی یک حرفه و تخصص است. همانطور که وقتی قرار است فردی به عنوان خلبان انتخاب شود لازم است شرایط جسمی و روحی خاصی داشته باشد، استادی و معلمی هم نیازمند داشتن مولفه‌هایی است؛ چرا که آینده کشور در دست معلمان و استادان است. 

زلفی گل با تاکید بر این که استادان نباید جوانان را دست کم بگیرند، گفت: همانطور که افراد برای شرکت در جلسات مهم سعی می‌کنند به بهترین شکل ظاهر شوند، در حضور جوانان هم باید در بهترین حالت باشند.

وزیر علوم یادآور شد: تذکر یک استاد می‌تواند مسیر یک انسان را تغییر دهد. استادان باید این نکات را بدانند. داشتن مدرک دکتری بدون آموزش مهارت‌های استادی برای تدریس کافی نیست. من از معاونت فرهنگی وزارت علوم خواستم که دوره‌هایی برای تربیت استاد برگزار کند.

وی افزود: استادان هر کدام در دانشگاه یک مرجع هستند. هر فرد در دانشگاه حضور دارد باید نگاه تربیتی داشته باشد از نیروهای حراست گرفته تا کارشناسان و استادان. روسای دانشگاه باید دانش را در دانشگاه مبنا قرار دهند. جدای از موضوعات فناوری و نوآوری و ارتباط دانشگاه و صنعت باید به نقش تربیتی دانشگاه توجه ویژه‌ای بشود.

زلفی گل با ذکر مثالی یادآور شد: در یکی از کشورهای پیشرفته، پزشکان اعتراض کردند که چرا حقوق معلمان از حقوق پزشکان بیشتر است؟! رئیس جمهور آن کشور پاسخ داد که چون معلمان افرادی مانند شما پزشکان را تربیت می‌کنند. هدف از معرفی استادان نمونه، تحقق مرجعیت علمی است. استادان نمونه به عنوان مرجع معرفی می‌شوند. مرجعی که جامع الاطراف است و در زمینه‌های مختلف آموزشی و پژوهشی دستاورد دارند.

وزیر علوم افزود: ما استادان نمونه را معرفی می‌کنیم تا سایر استادان آنها را سرلوحه و الگوی خود قرار دهند. استادان حاضر در جلسه نکات ارزشمندی را مطرح کردند، بسیار مهم و کارآمد بود. ما باید مروج علم نافع باشیم. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1179763

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =