طرح «دانشگاه عاری از دخانیات» از مهرماه اجرا می‌شود

مدیر کل دفتر مشاوره، سلامت و سبک زندگی سازمان امور دانشجویان از بازبینی و اجرای طرح «دانشگاه عاری از دخانیات» از مهرماه در تمام دانشگاه‌های کشور خبر داد.

نعیمی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به استفاده برخی از دانشجویان از مواد اعتیاد آور یا دخانیات اظهار کرد: در گام نخست باید ریشه گرایش یا تمایل دانشجویان به استفاده از این مواد ریشه یابی شود تا بتوانیم مداخله موثر و با خروجی مطلوب را داشته باشیم.

چه تنبیهاتی در انتظار دانشجویان معتاد است؟/ منع موقت از تحصیل؛ مجازات قماربازی

وی درباره علل گرایش دانشجویان و جوانان به مواد اعتیادآور عنوان کرد: ناتوانی در حل کردن مشکلات، کنترل خشم و هیجانات دوران جوانی، شکست‌های عاطفی، مشکلات مالی، دغدغه‌های خانوادگی، ناکامی در دوران کودکی، نظارت کم خانواده از جمله  علت‌هایی هستند که منجر به تمایل دانشجویان به استعمال دخانیات می‌شود. همچنین دانشجویان چون ناتوان در حل مشکلات خود هستند، به صورت مقطعی از این مواد استفاده می‌کنند تا برای ساعاتی به آرامش برسند.

مدیر کل دفتر مشاوره، سلامت و سبک زندگی سازمان امور دانشجویان با بیان اینکه باید به موضوع اعتیاد دانشجویان به مواد مخدر یا دخانیات طولانی مدت و ریشه‌ای نگاه کرده و از اقدامات مقطعی پرهیز شود، گفت: متاسفانه برخی از دانشجویان به اشتباه گمان می‌کنند که اگر یک یا دو بار از مواد مخدر استفاده کنند و توسط لذت آنی آن به آرامش برسند، معتاد نخواهند شد. بنابراین باید آنان را با تبعات طولانی مدت این مواد آشنا کرد. 

اقدامات دفاتر سلامت در موضوع گرایش دانشجویان به مواد مخدر

نعیمی با اشاره به اقدامات و برنامه‌های دفاتر مشاوره و سلامت دانشگاه‌ها مطرح کرد: ما تلاش می‌کنیم تا در قالب درس یا برگزاری کارگاه مهارت زندگی، اقدام به توانمند سازی دانشجویان می‌کنیم. علاوه بر این با همکاری ستاد مبارزه با مواد مخدر در نظر داریم تا از مربی‌هایی  استفاده کنیم که بتوانند در سطح دانشجویی و کارشناسان مراکز سلامت دانشگاه‌ها فعالیت‌هایی انجام دهند. فعالیت‌هایی از جمله اینکه بتوانند نشانه‌های فرد معتاد را شناسایی کنند یا با دانشی که نسبت به هر کدام از مواد اعتیاد آور یا دخانیات دارند، در قالب‌های مختلف اذهان دانشجویان را آگاه کنند.

مدیر کل دفتر مشاوره، سلامت و سبک زندگی سازمان امور دانشجویان در پاسخ به سوال خبرنگار مبنی بر اینکه «در حال حاضر شاهد استعمال دخانیات توسط برخی از دانشجویان در محیط دانشگاه هستیم مانند دانشگاه تهران، که علاوه بر قبح شکنی و هنجار شکنی، سایر دانشجویان را نیز ترغیب به استفاده از این مواد می‌کند. دفاتر سلامت دانشگاه‌ها برای جلوگیری از این موضوع طرح خاصی دارد؟» گفت: بله متاسفانه این موضوع وجود دارد. البته طرح «دانشگاه عاری از دخانیات» از سال قرار بود که در تمامی دانشگاه اجرا شود که متاسفانه به علت اغتشاشات و ناآرامی‌های کشور این امر امکان پذیر نبود.

وی از بازبینی طرح «دانشگاه عاری از دخانیات» در تابستان خبر داد و گفت: ما در تلاش هستیم تا این طرح را از اول مهرماه در دانشگاه‌ها اجرا کنیم. طرح دانشگاه بدون دخانیات یک مرحله فرهنگ سازی دارد، و مرحله حمایت کردن از دانشجویان مبتلا را شامل می‌شود. 

نعیمی تصریح کرد: آمار دقیقی از میزان موفقیت طرح «دانشگاه عاری از دخانیات» در دانشگاه تهران وجود ندارد؛ اما با توجه به وقوع صحنه‌های از استعمال دخانیات توسط دانشجویان دانشگاه تهران، می‌توانیم بگویم که هنوز این موارد وجود دارد. 

مدیر کل دفتر مشاوره، سلامت و سبک زندگی سازمان امور دانشجویان در پایان خاطرنشان کرد: طرح «دانشگاه عاری از دخانیات» باید مورد بازنگری قرار بگیرد تا مشکلات مرتبط با آن حل شود. البته ما نمی‌توانیم به تنهایی این طرح را اجرا کنیم، بلکه نیازمند عزم جدی اساتید، کارکنان و دانشجویان دارد. به این معنا که همه باید برای فرهنگ سازی «نه به دخانیات» تلاش کنند. همچنین به عقیده بنده باید برای دانشجویان هنجار شکن درباره استفاده از دخانیات، محدودیت‌هایی اعمال شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1181168

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =