تقابل شکل گرفته در زمان واقعه عاشورا کماکان تداوم دارد

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی گفت: جریان عاشورا قطع نشده و همان تقابل شکل گرفته در زمان واقعه عاشورا کماکان تداوم دارد و هر فرد و جریانی که به آن واقعه و ظلم رضایت داشته باشد در حقیقت همچنان مستحق برخورد خواهد بود.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، نخستین جلسه طرح ملی اعتلا با حضور معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی فارس و رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس در دانشگاه آزاد اسلامی شیراز برگزار شد.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی در جریان اجرای طرح ملی اعتلا در دانشگاه آزاد اسلامی شیراز با تأکید بر اهمیت و ضرورت برگزاری این طرح برای ارتقای اندیشه و توان تحلیل استادان و دانشگاهیان اظهار کرد: به عنوان آغازین جلسه این طرح در شیراز، بازشناسی تمدن اسلامی را در سرفصل بحث قرار داده‌ایم.

محمدهادی همایون اضافه کرد: سیر تمدنی در جهان از زمان پیدایش انسان‌ها و آغاز آفرینش حضرت آدم شکل گرفته و آمیخته شدن سیر تمدن با رویکردهای مذهبی و باورهای دینی به توسعه و گسترش آن کمک کرده است.

وی به شکل‌گیری علوم انسانی ـ اسلامی در طول تاریخ اشاره و تبیین کرد: برای اینکه ببینیم چگونه می‌شود علوم انسانی ـ اسلامی را استخراج کرد و مبانی نظری آن چیست، باید از مقدمه خاصی استفاده کنیم و آن مقدمه رابطه بین جریان عاشورا و جریان ظهور است.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی تبیین کرد: در موضوع ظهور خونخواهی و انتقام خون امام حسین علیه‌السلام این سؤال به ذهن خطور می‌کند که در آخرالزمان از چه کسی باید انتقام گرفت؟

همایون توضیح داد: برای رسیدن به پاسخ این پرسش باید این نکته مهم را درنظر گرفت که جریان عاشورا قطع نشده و همان تقابل شکل گرفته در زمان واقعه عاشورا کماکان تداوم دارد و هر فرد و جریانی که به آن واقعه و ظلم رضایت داشته باشد در حقیقت همچنان مستحق برخورد خواهد بود.

وی بیان کرد: در طول تاریخ به لحاظ روشی و نظری دعوای بیهوده‌ای بین تجربه‌گرایی، عرفانی و فلسفی ایجاد کرده‌اند که برای یافتن حقیقت در هر عرصه‌ای باید بقیه را نفی کنیم.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی افزود: به شدت به گفتگو نیاز داریم و دستاوردهای علوم تجربی، دستاوردهای عقلی و دستاوردهای ادراکات شهودی کاملاً با هم یک نظام عینی واحد را شکل می‌دهد و اگر بخواهیم یک تمدن را شکل دهیم باید به این سو پیش برویم و باید باب گفتگوی بین ارباب علوم مختلف باز باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1181839

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =