۱۲ راه برای تسکین کمردرد حین رانندگی

کمردرد هنگام رانندگی یک شکایت رایج است و اگر قصد سفر دارید، می‌توانید اقدامات ساده‌ای انجام دهید تا رانندگی بدون دردی داشته باشید.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز به نقل از هلث‌لاین، رانندگی به ویژه برای مدت زمان طولانی می‌تواند کمردرد مزمن را بدتر کند و بهتر است بدانید که رانندگی خود عامل خطری برای افزایش کمردرد است. در واقع نشستن روی صندلی ماشین برای بدن دشوارتر از نشستن روی مبل خانه است.

۶ عاملی که کمر درد را طولانی‌تر و شدیدتر می‌کند

چرا رانندگی باعث کمردرد می‌شود؟

شما مدت زمان طولانی در یک حالت روی صندلی ماشین نشسته‌اید درحالی که تمام تمرکزتان روی جاده و ترافیک اطراف است و این شرایط می‌تواند باعث سفت شدن عضلات شما شود و تنش عضلانی ایجاد کند. علاوه بر این زمانی که روی صندلی ماشین نشسته‌اید، هیچ محافظ یا پشتیبانی مانند بالش یا کوسن ندارید و به همین دلیل بدن در زمان رانندگی شرایط دشوارتری را نسبت به وقتی که روی مبل نشسته‌اید، تجربه می‌کند.

اما راه‌هایی برای کاهش کمردرد مانند انجام برخی تنظیمات یا استفاده از برخی ابزارها وجود دارد که می‌توانند احساس ناراحتی شما از این موضوع را کاهش دهند.

وضعیت نشستن شما می‌تواند به عضلات پشت، ستون فقرات و رباط‌ها فشار وارد کند؛ مثلا اگر هنگام رانندگی بیش از حد به جلو خم شوید، شدت درد افزایش پیدا می‌کند.

در زمان رانندگی علاوه بر نشستن طولانی مدت شما انواع استرس و خستگی را هم تجربه می‌کنید و این می‌تواند تنش‌های عضلانی را در گردن، شانه‌ها و پشت شما ایجاد کرده و باعث ایجاد درد شود.

فرقی نمی‌کند که شما راننده ماشین‌های سنگین در جاده و مسافران دنبال هیجان هستید یا برای سفرهای کاری روزانه رانندگی می‌کنید، بلکه انجام این موارد می‌تواند کمک کند تا رانندگی بدون درد را تجربه کنید.

۱. از بالشتک نگهدارنده مخصوص ماشین استفاده کنید

بالش‌های کوچک می‌توانند در کاهش درد کمر در زمان رانندگی موثر باشند. این بالش‌ها فضای خالی کمر را پر می‌کنند و باعث می‌شوند تا فشار وارده بر ستون فقرات کاهش پیدا کند.

برخی بیماری‌ها مانند آتروز و تنگی کانال نخاع هم می‌تواند منجر به سف شدن عضلات به ویژه در افراد مسن شده و رانندگی را برای آن‌ها دردناک کند.

بالشتک‌ها با پر کردن فضای بین کمر و صندلی کمک می‌کنند تا وضعیت بدنی مناسبی در زمان رانندگی قرار بگیرید و علاوه بر این شدت درد منتشر شونده در پاها را هم کاهش می‌دهند.

اگر در جاده بودید و بالشتک مخصوص نداشتید می‌توانید حوله‌ای را لوله کرده و در فضای خالی بین کمرتان و صندلی قرار دهید.

۲. صندلی خود را تنظیم کنید

صندلی خود را جلو و عقب ببرید و زاویه پشت را تغییر دهید تا وضعیت مناسب خودتان را پیدا کنید.

زاویه پشتی صندلی را باید طوری تنظیم کنید که ستون فقرات شما صاف و همتراز باشد. یعنی حتی اگر کمی هم به عقب متمایل شوید باز ستون فقرات شما صاف بماند.

طوری بنشینید که وزنتان به طور مساوی در ۲ طرف بدن تقسیم شود. ران‌ها باید با کل صندلی همتراز باشند و زانوها کمی پایین‌تر باسن قرار بگیرند.

صندلی شما نباید بیش از حد عقب باشد، به گونه‌ای که برای گرفتن فرمان مجبور به دراز کردن دست‌هایتان باشید. صندلی باید طوری قرار گیرد که برای گرفتن فرمان آرنج کمی خم شود. علاوه بر این ارتفاع صندلی هم نباید آنقدر زیاد باشد که گردن شما به جلو خم شود، این کار باعث ایجاد درد شدید در گردن می‌شود.

۳. فرمان را تنظیم کنید

تنظیم ارتفاع فرمان هم می‌تواند در کاهش کمردرد و گردن درد شما موثر باشد.

فرمان را به سمت خود بکشید تا بازوهایتان به سمت جلو کشیده نشوند. این کار فشار روی عضلات گردن، شانه‌ها و قسمت بالایی پشت را کاهش می‌دهد.

در سفرهای طولانی، سعی کنید فرمان را در موقعیت ساعت ۹ صبح و ۳ بعد از ظهر نگه دارید.  بسیاری از رانندگان در این حالت فشار کمتری روی بازوها احساس می‌کنند.

بعد از پیدا کردن موقعیت مناسب صندلی، آینه عقب و بغل را تنظیم کنید تا در زمان رانندگی از فشار وارد برگردن جلوگیری شود.

۴. پد گرم کننده صندلی خودرو را امتحان کنید

گرما با ایجاد انقباض در رگ‌هایی که سفت شده‌اند، درد را کاهش می‌دهد. گرما جریان خون را در کمر شما افزایش می‌دهد و با افزایش جریان خون اسپاسم و گرفتگی عضلانی کاهش پیدا می‌کند.

اگر ماشین شما گرمکن خودکار ندارد، می‌توانید این محصول را خریداری کرده و دستی نصب کنید.

۵. کفش راحت بپوشید

برخی کفش‌ها مانند صندل‌های راحتی و کفش‌های پاشنه بلند به دلیل اینکه وضعیت نشستن شما را تغییر می‌دهند علاوه بر اینکه باعث ناایمن شدن رانندگی می‌شوند، در ایجاد کمردرد هم موثر هستند.

مناسب‌ترین کفش برای رانندگی کفش‌های کتانی است که انعطاف خوبی داشته باشند. کتانی‌های مناسب دویدن و پیاده‌روی هم انتخاب خوبی هستند زیرا لرزش حاصل از پدال را می‌گیرند.

۶. پمادهای ضد درد بدون نسخه در ماشین داشته باشید

پمادها و داروهای ضد دردی که بدون نسخه ارائه می‌شوند، می‌توانند در کاهش موقت درد موثر باشند. مکانیسم این پمادها معمولا گرم گردن، سرد کردن و یا ترکیبی از هر دو این موارد است که درد را به طور موقت کاهش می‌دهد.

برخی از کرم‌های گیاهی  بدون نسخه حاوی موادی مانند کانابیدیول CBD، کپسایسین و آرنیکا ممکن است به کاهش تورم، درد عضلانی و گرفتگی کمک کنند.  برخی از کرم‌های CBD حاوی منتول که خنک کننده دارند هم موثر هستند.  اگر کمردرد مزن دارید از پزشک بخواهید که مسکن قوی‌تری تجویز کند.

۷. چسب کمردرد را امتحان کنید

استفاده از چسب‌های مخصوص کاهش درد عضلانی هم می‌تواند به طور موقت درد شما را کاهش دهد. این چسب‌های حاوی پودر آهن هستند که در معرض هوا فعال می‌شوند و با ایجاد گرما، گردش خون را افزایش می‌دهند و گرفتگی عضلانی را رفع می‌کنند.

برخی انواع چسب‌ها هم حاوی لیدوکائین هستند که درد را کاهش می‌دهند؛ این نوع برای افرادی که مشکل سیاتیک دارند، موثر است.

چسب‌های عضلانی را می‌توانید بدون نسخه تهیه کنید و در رانندگی‌های طولانی مدت تسکین دهنده هستند.

۸. از کروز کنترل استفاده کنید

استفاده از کروز کنترل (سیستم کنترل سرعت یا ثابت نگهداشتن سرعت) موقعیتی ایجاد می‌کند که شما بتوانید پایتان را از روی پدال بردارید و موقعیت پاها را تغییر دهید و با این کار کمردرد بهتر می‌شود البته به یاد داشته باشید که این ویژگی در جاده‌های شلوغ، لغزه و پر پیچ و خم مناسب نیست و خطرناک است.

می‌توانید بعد از استفاده از این ویژگی پاها را روی زمین قرار دهید و با تقسیم شدن وزن بدن روی هر دو طرف کمردرد تسکین پیدا می‌کند.

۹. استراحت کنید

در راندگی‌های طولانی بهتر است که هر چند ساعت یک بار نگه دارید، راه بروید و حرکات کششی انجام دهید تا از کمردرد جلوگیری کنید یا باعث افزایش درد نشوید. اگر هم فضایی پیدا کردید که چمن داشت، سراغ حرکات یوگا بروید چراکه این حرکات درد را تسکین می‌دهد.

نشستن طولانی مدت باعث افزایش فشار بر اندام‌های تحتانی می‌شود و تجمع مایع در این اندام‌ها منجر به کمردرد خواهد شد. برای کاهش تجمع مایع در پاها بهترین روش راه رفتن است. راه رفتن تجمع مایع در ساق و مچ پا را کاهش می‌دهد.

۱۰ وضعیت بدن خود را بررسی کنید

شانه‌های افتاده و پشت خمیده و گرد شده می‌توانند باعث تحریک انتهای اعصاب در کمر و انقباض عروق خونی شده و به درد کمر بیانجامد.

به یاد داشته باشید که حتی اگر روی حفظ یک وضعیت خوب بدنی در ساعت‌های طولانی رانندگی تمرکز کنید، به دلیل ماندن در یک موقعیت دچار اسپاسم و گرفتگی عضله خواهید شد پس به طور متناوب موقعیت را تغییر دهید و اگر برایتان مقدور است در مسیرهای طولانی رانندگی را برای ساعتی به همسفرهایتان بسپارید.

۱۱ . از بلند کردن اجسام سنگین بپرهیزید

بلند کردن اجسام سنگین مانند جعبه و چمدان، عضلات پشت را تحت فشار قرار می‌دهد یا باعث کشیده شدن بیش از حد آن‌ها می‌شود. بهترین راه برای بلندکردن اجسام سنگین این است که چمباتمه بزنید و از پاها برای بند شدن کمک بگیرید تا فشار وارد بر کمر کم شود.

۱۲. آب بدنتان را حفظ کنید

حفظ آب بدن می‌تواند در جلوگیری از ایجاد اسپاسم عضلانی به ویژه در کمر و پاها موثر باشد. پس همیشه یک بطری آب یا نوشیدنی‌هایی با قند کم همراه داشته باشید و در زمان استراحت آب بنوشید تا بدن هیدراته بماند.

انتهای پیام /

کد خبر: 1182148

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =