تعداد قراردادهای ارتباط با صنعت؛ یک ششم تعداد کل پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی

بررسی‌ها نشان می‌دهد تعداد قراردادهای ارتباط با صنعت یک ششم تعداد کل پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، ارتباط با صنعت یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های دانشگاه‌های نسل سوم است. پژوهش‌های دانشگاهی فقط در صورتی کارآمد هستند که مشکلی از مشکلات صنعت را حل کنند.

صنعت در ایران از استانداردهای جهانی عقب است 

پایان‌نامه‌های دانشجویی از جمله مهم‌ترین پژوهش‌های دانشگاهی هستند. براساس آمار ارائه‌شده از سوی وزارت علوم در سال گذشته مجموعا ۴۰ هزار پایان‌نامه در دانشگاه و پژوهشگاه‌ها ارائه شده است که تعداد آن نسبت به سال گذشته ۱۴۰۱ با کاهش نیم‌درصدی همراه بوده و از ۴ هزار و ۳۷۱ مورد به ۴ هزار و ۱۷۹ مورد رسیده است.

بر اساس این گزارش، سهم پایان‌نامه‌های مرتبط با قراردادهای ارتباط با جامعه و صنعت (۱۰۹۹ مورد) نسبت به تعداد کل پایان‌نامه‌هاست به ۳ درصد هم نمی‌رسد و البته تغییر محسوسی هم نسبت به سال گذشته نداشته است و به بیان دقیق‌تر ۲ درصد کاهش یافته است.

نمودار زیر نشان‌دهنده نسبت تعداد قراردادهای ارتباط با جامعه و صنعت در حال اجرا به تعداد کل پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی است:

تعداد قراردادهای ارتباط با صنعت؛ یک ششم تعداد کل پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی

بر اساس این نمودار، پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات (ایرانداک)، سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران و پژوهشگاه رنگ دارای بیشترین نسبت تعداد قراردادهای ارتباط با جامعه و صنعت در حال اجرا به تعداد کل پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی هستند و میانگین نسبت تعداد قراردادهای ارتباط با جامعه و صنعت در حال اجرا به تعداد کل پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی هستند. میانگین نسبت تعداد قراردادهای ارتباط با جامعه و صنعت در حال اجرا به تعداد کل پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی برابر ۶.۳۳ است.

این نمودار نشان می‌دهد که حتی در پژوهشگاه ایرانداک که بالاترین نسبت تعداد قراردادهای ارتباط با جامعه و صنعت در حال اجرا به تعداد کل پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی را دارد، تعداد قراردادهای ارتباط با صنعت یک هفتم تعداد کل پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی این پژوهشگاه است.   

انتهای پیام/

کد خبر: 1183491

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =