چرا کودکان کار از محل‌های مشخص شده شهرداری فراری هستند؟ / ساماندهی در اصل جمع‌آوری است

عضو هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با اشاره به اشکالات محل‌های معین شده برای تجمیع کودکان کار افزود: این کودکان را در بدترین شرایط نگهداری می‌کنند و اغلب خود این کودکان نیز نمی‌خواهند در این محل‌ها باشند. چیزی که مسئولین آن را سازماندهی می‌نامند، در اصل جمع‌آوری موقت است که تاثیری در وضعیت این کودکان ندارد.

امیرمحمود حریرچی عضو هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز اظهار کرد: یکی از علل شکست ۳۲ طرحی که بهزیستی برای حل معضل کودکان کار به اجرا درآورده، ریشه‌یابی نشدن دقیق و بی‌توجهی مسئولان است. از آنجایی که امکان تحصیل کودکان کار وجود ندارد، یکی از راه‌های توانمندسازی این کودکان، مهارت آموزی و در نهایت ایجاد فرصت‌های شغلی است که علاوه بر توانمند سازی آن‌ها می‌تواند التیام‌بخش اعتماد به نفس آنها نیز باشد.

ماجرای نامه به رئیس جمهور برای تفویض اختیار ساماندهی کودکان کار چیست؟

وی با اشاره به اشکالات محل‌های معین شده برای تجمیع کودکان کار افزود: این کودکان را در بدترین شرایط نگهداری می‌کنند و اغلب خود این کودکان نیز نمی‌خواهند در این محل‌ها باشند. آن‌ها ترجیح می‌دهند با تمام مشکلات و سختی‌هایی که دارند، در کنار خانواده‌های‌شان بمانند اما به این مراکز مراجعه نکنند. چیزی که مسئولین آن را سازماندهی می‌نامند، در اصل جمع‌آوری موقت است که تاثیری در وضعیت این کودکان ندارد.

مدیر ارشد گروه مددکاری اجتماعی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با اشاره به اهمیت تحصیل کودکان کار گفت: کودکانی که باید در حال تحصیل باشند، وادار به کار کردن در خیابان‌ها می‌شوند. مدارس با کلاس‌های فشرده و رفتارتند با کودکان کار به آن‌ها کمکی نمی‌کنند و این کودکان به دلیل فقر زیاد ترجیح می‌دهند به جای رفتن به مدرسه تمام وقت کار کنند تا بتوانند نیازهای اولیه خانواده خود را تامین کنند.

امیر محمود حریر چی علت روی آوردن کودکان کار به مواد مخدر را ضعف در نه گفتن اعلام کرد و گفت: اغلب این کودکان برای فراموش کردن مشکلات و غم‌های خود به مصرف مواد روی می‌آورند در حالی که از وضعیت خطرناکی که مواد برای آنها به وجود می‌آورد، بی خبرند؛ البته برخی هم تحت تاثیر دوستان‌شان تن به مصرف مواد می‌دهند.

وی با تاکید برمهارت‌های اجتماعی ادامه داد: مشکلاتی که این کودکان در خانواده دارند، اجازه نمی‌دهد باعث می‌شود که مهارت‌های اجتماعی به ویژه توانایی نه گفتن را نیاموزند. پس از خانواده، تعلیم این مهارت‌ها به عهده آموزش و پرورش و مدرسه است و مدارس به جای مهارت‌آموزی بر آموزش کتاب‌های درسی تاکید دارند. در آموزش و پرورش تنها آموزش صورت می‌گیرد و به پرورش آنطور که باید توجه نمی‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی با اشاره به نقش شهرداری در کنترل معضل کودکان کار ادامه داد: اگر شهرداری همت کافی را داشته باشد با همکاری سازمان‌های مردم نهاد و پرورش استعدادها حتما در حل معضل کودکان کار موفق می‌شود.
 

خبرنگار: فاطمه سخنور

انتهای پیام/

کد خبر: 1183539

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =