طرح «هیأت علمی وابسته»، بازی برد-برد دانشگاه و نخبگان است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان از گام مهم آموزشی و فناورانه دانشگاه با آغاز جذب استادان، نخبگان و خبرگان در قالب طرح «هیأت علمی وابسته» خبر داد و این طرح را بازی برد-برد دانشگاه و نخبگان نامید.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، پیام نجفی در رابطه با فرآیند جدید جذب اعضای هیأت علمی در دانشگاه آزاد اسلامی تحت عنوان «عضو هیأت علمی وابسته» گفت: در حال حاضر، دانشگاه آزاد قالب جدیدی را برای به‌کارگیری اعضای هیأت علمی تحت عنوان «هیأت علمی وابسته» تعریف کرده که در چهار گروه تعریف شده‌اند؛ گروه اول اعضای هیأت علمی برجسته سایر دانشگاه­های داخلی و خارجی هستند، گروه دوم آن‌دسته از اعضای هیأت علمی‌اند که با درجه استاد تمام یا دانشیار بازنشسته شده و شایستگی علمی شایانی دارند، گروه سوم نخبگانی که به‌دلیل فرآیندهای پیچیده جذب «هیأت علمی پیوسته» دارای شرایط لازم برای جذب در برهه فعلی نیستند ولی می‌توانند به عنوان هیأت علمی وابسته فناور جذب شوند، و گروه چهارم خبرگانی که در صنعت و مشاغل مختلف مرتبط با رشته‌های تحصیلی دانشگاه دارای مقام خبرگی و مهارت فنی بوده و قادرند کیفیت آموزشِ کاربردی و مهارت‌آموزی را افزایش دهند.

امکان جذب استادان وابسته به عنوان هیأت علمی پیوسته

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان در رابطه با جذب نخبگان جوان در قالب سومین گروه از اعضای هیأت علمی وابسته افزود: این گروه اصلی‌­ترین بدنه هیأت علمی وابسته را تشکیل می‌دهند و دانشگاه به‌شدت به‌دنبال جذب نخبگان جوان در طرح هیأت علمی وابسته است. بر اساس این طرح در صورت برخورداری جذب‌شدگان از شرایط لازم، امکان تبدیل وضعیت آن‌ها به هیأت علمی پیوسته نیز وجود دارد.

طرح هیأت علمی وابسته، بازی برد-برد دانشگاه و نخبگان است

نجفی با خبر دادن از اعلام فراخوان کشوری این طرح در آینده نزدیک، اظهار کرد: همکاری با هیأت علمی وابسته لزوماً به صورت تمام وقت نخواهد بود. هیأت علمی وابسته، یک جایگاه موقتی محسوب می‌شود تا در صورت شایستگی و علاقه، فرآیند جذب کامل این افراد تکمیل شود یا شاید علاقه‌مند باشند که وضعیت همکاری‌شان به‌صورت موقت باقی بماند و یک همکاری علمی دوسویه با دانشگاه آزاد داشته باشند.

افزایش انگیزه استادان حق‌التدریس

وی ادامه داد: مبالغ پرداختی به اعضای هیأت علمی وابسته، بیش‌تر از استادان حق‌التدریس خواهد بود. البته ممکن است مأموریت اعضای هیأت علمی وابسته، با هدف تدریس جذب نشده و مأموریت متفاوتی مثل فعالیت‌های پژوهشی، فناورانه، ثبت اختراع، همکاری در قالب شرکت‌های دانش‌بنیان و ... داشته باشند. دانشگاه آزاد اسلامی با این طرح، به‌دنبال افزایش انگیزه پرسنل توان‌مندی که در بدنه حق‌التدریس فعال هستند می‌باشد.

سرمایه‌گذاری مطمئن دانشگاه در آموزش، پژوهش و فناوری

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان خاطرنشان کرد: اگر دانشگاه می­خواهد کیفیت آموزشی، رقابت‌پذیری پژوهشی و فناورانه و رضایت دانشجویان را افزایش دهد، باید طرح هیأت علمی وابسته را به عنوان یک سرمایه‌گذاری بنگرد. هرچند این طرح در کوتاه‌مدت هزینه‌هایی خواهد داشت، اما در بلندمدت قطعاً بازدهی دارد. حضور نخبگانِ با انگیزه‌ای که دارای وابستگی به دانشگاه و تعهد سازمانی بیش‌تری هستند و هم‌چنین بهره‌مندی از خبرگانِ با تجربه در صنعت و مهندسی، پزشکی و پیراپزشکی، حوزه علوم انسانی، تربیت‌بدنی و صدالبته رشته‌های هنری که ممکن است علی‌رغم مهارت غنی، مدرک تحصیلی لازم را نداشته باشند، می‌تواند هم کیفیت آموزشی را افزایش دهد و هم یک سرمایه‌گذاری مطمئن در حوزه‌های پژوهشی، فناورانه و مهارتی برای دانشگاه باشد.

بازی برد-برد برای نخبگان و دانشگاه

پیام نجفی در پایان گفت: این طرح در دانشگاه‌های مطرح دنیا هم اجرا شده و موفق بوده است. بر این اساس دانشگاه می‌تواند عملکرد افرادی را که دعوت به همکاری کرده بسنجند و در گام بعد برای آینده همکاری با این افراد به صورت «پیوسته» به شکل دقیق‌تری تصمیم‌گیری کند. در دنیا معمولاً استادان بازنشسته را هم از دست نمی‌دهند و تلاش می‌شود از تجارب ارزشمند این نخبگان استفاده شود. این‌که ما نخبگان جوان را برای جذب با فرآیندهای طولانی‌مدت مواجه کنیم و از آن‌سو نخبگانی که چنددهه با دانشگاه همکاری داشته‌اند را به‌خاطر شرط سنی یا بازنشستگی از دست بدهیم، هم برای نخبگان و هم دانشگاه یک بازی باخت-باخت است. طرح هیأت علمی وابسته، به دنبال تغییر این شرایط به «بازی برد-برد» می‌باشد.

خبرنگار: سید امیرحسین صالحی

انتهای پیام./

کد خبر: 1184079

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • علی IR ۰۰:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۴
      1 1
      به عنوان یک دانشجو دانشگاه آزادی عرض میکنم طرح جذابی هست اما مشوق های طرح باید بیشتر شود
      • IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۵
        4 1
        بله برای شما جذاب هست ولی هست علمی وابسته بحثش یه چیز دیگه هست اینکه دکتر تمام باشند و تحت شرایطی در دانشگاه کارهای پژوهشی انجام بدن نه اینکه با بی احترامی حق‌التدریس های دکتر تمام که سابقه دارند را بیرون کنند و دانشجو را جایگزین کنند و دانشجو که خود نیاز به علم دارد استاد کنند بقول معروف یه چیزی فهمیدن ولی به آخرش نرسیدن با این طرح نه تنها هیچ پیشرفتی نمیشه بلکه سطح علمی درجا می زنه