نحوه اخذ مالیات از خرید و فروش خودرو اشتباه است / قیمت‌گذاری آزاد بهترین راهکار برای کنترل بازار

کارشناس اقتصادی گفت: مالیات گرفتن یکی از پیشرفته ترین روش‌های درآمدزایی برای دولت‌هاست و این کار باید صورت گیرد.اما نکته مهم این است که بحث مالیات باید در کنار تورم دیده شود.

امیر حسن کاکایی عضو هیئت علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت و کارشناس اقتصادی  در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز، درباره مزایای اخذ مالیات به هنگام معامله خودرو اظهار کرد: اخذ مالیات یکی از پیشرفته‌ترین روش‌های درآمدزایی برای دولت‌هاست و این کار باید صورت گیرد، اما نکته مهم این است که بحث مالیات باید در کنار تورم در نظر گرفته شود.

اخبار بازار خودرو/ ریزش دسته جمعی قیمت محصولات ایران‌خودرو و سایپا

وی افزود: فرض کنید ۱۰۰ میلیون تومان پول دارید که با تورم ۶۰ درصد میزان پول شما باید در یک سال بعد ۱۶۰ میلیون تومان باشد تا ارزش پول حفظ شود، به‌طور مثال در این تورم شما خودرویی می‌خرید به قیمت ۳۰۰ میلیون تومان، سال آینده این خودرو باید به ۴۸۰ میلیون تومان برسد، فردی که قصد فروش خودرو دارد باید آن را به مبلغ ۴۹۰ میلیون تومان به فروش برساند، بنابراین میزان سود از این خودرو ۱۰ میلیون تومان است و مالیات باید از همان ۱۰ میلیون تومان گرفته شود.

کاکایی با اشاره به اینکه مالیات بر معامله خودرو اثر منفی برای بازار دارد، تصریح کرد: این مکانیزم در این فضای تورمی سبب رکورد بازار می‌شود نه کاهش قیمت‌ها چرا که این روش با رعایت اصول اقتصادی بر بازار تاثیرگذار خواهد بود.

وی با بیان اینکه مبارزه با بازار دلالی بی‌فایده است،‌ گفت: متاسفانه نسل جوان به سمت بازار دلالی رفته است و در راکدترین شرایط بازار بازهم دلال‌ها سود خواهند کرد.

کاکایی با اشاره به اینکه مردم برای حفظ سرمایه خودشان به بازار خودرو روی آورده‌اند، عنوان کرد: بهترین راهکار برای کنترل بازار خودرو شفافیت و قیمت گذاری آزاد است و اگر این اتفاق صورت گیرد خودروسازها به دنبال مشتری خواهند رفت.

کارشناس بازار خودرو با بیان اینکه کنترل تورم بازار دلالی را از بین می‌برد، گفت:  باید شرایطی فراهم شود که کسی به سمت دلالی‌نرود و فضایی ایجاد شود که مردم با خیال راحت سرمایه خود را پس‌انداز کنند، در حال حاضر اگر فردی ۱۰۰ میلیون تومان پول نقد داشته باشد به‌دنبال خرید طلا و سکه می‌رود.

کد خبر: 1184301

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =