شبکه‌سازی نخبگانِ مناظره در دستور کار دانشگاه آزاد قرار دارد+ فیلم

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی تهران غرب جزئیات مرحله مقدماتی کشوری کرسی‌های آزاداندیشی را اعلام کرد و گفت: پس از برگزاری مسابقات مرحله مقدماتی و استانی، 425 تیم به مرحله کشوری رویداد راه یافتند که بصورت مجازی به مرکزیت واحد تهران غرب به رقابت می پردازند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، مرحله کشوری سومین رویداد کرسی‌های آزاداندیشی به میزبانی واحد تهران غرب بصورت مجازی در حال برگزاری است. برپایی این رویداد در فضای دانشگاهی فرصت ویژه‌ای را برای تحقق فضای گفتمانی با روش علمی برای دانشجویان و نخبگان کشور ایجاد می‌کند؛ فرصتی که ابهامات مختلف نسل جوان را پاسخ علمی می‌دهد و جوانان را به سمت تفکرگرایی و اندیشه‌محوری سوق می‌دهد.

کرسی آزاداندیشی یکی از ضرورت‌های مراکز تولید اندیشه است/ لزوم استفاده از دانشجویان در تیم‌های داوری

مرحله کشوری این رویداد که از 12 اردیبهشت با برگزاری کارگاه های آموزشی مرحله مقدماتی به صورت مجازی آغاز شده است، تا 27 تیر ادامه دارد. بر این اساس؛ رقابت های مقدماتی کشوری در بخش مجازی از 23 اردیبهشت تا 21 خرداد و رقابت های کشوری در بخش حضوری از 18 تیر تا 27 تیر برگزار خواهد شد.

مرحله مقدماتی این رقابت‌ها در سطح واحدهای سراسر کشور، از دی ۱۴۰۱ آغاز شده و تا پایان تیر ۱۴۰۲ ادامه خواهد یافت. پس از برگزاری چندین دور رقابت، مجموعاً ۶۴ تیم به مرحله نهایی راه پیدا خواهند کرد که در مرحله نهایی کشوری که بصورت حضوری در واحد تهران مرکزی برگزار می‌شود؛ ۴ تیم در هر محور برتر شناخته می‌شوند و جوایز نفیسی به آن‌ها تقدیم خواهد شد.

در مرحله مقدماتیِ کشوری که هم اکنون در واحد تهران غرب در حال برگزاری است؛ تیم‌ها به‌صورت مجازی وارد مناظره می‌شوند و از سوی دیگر نیز داورها به‌صورت صوتی و تصویری اطلاعات و مناظره را دریافت می‌کنند. هر ۲ گروه با یکدیگر و با داورها ارتباط صوتی و تصویری دارند و درنهایت داورها نظرات خود را براساس ۲۰ آیتم مشخص به گروه‌ها و تیم‌های شرکت‌کننده اعلام می‌کنند و یکی از تیم‌ها برنده مناظره می‌شود.

در مرحله استانی رقابت ها 3 داور حضور داشتند که این تعداد برای مرحله کشوری به ۵ داور افزایش داشته است. ۵ داوری که هر کدام در موضوع و حوزه مرتبط با مناظره، متخصص هستند.

حسن غنیمتی معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز گفت: حدود1 ماه است که پس از برگزاری کارگاه‌ها و جلسات توجیهی، رقابت بین تیم‌ها در مرحله مقدماتی کشوری آغاز شده. امسال سومین سال برگزاری رویداد هست و این مسابقات در 4 محور اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی برگزار می شود و در هر محور 5 نظام موضوعی انتخاب شده و 2 تیم به‌عنوان موافق و مخالفِ آن موضوع با هم به بحث و تبادل نظر می‌پردازند.

به گفته او در مرحله مقدماتی این رویداد حدود 5750 تیمِ 4 نفره حضور داشتند که 2 نفر به عنوانِ محقق و 2 نفر هم در موضوع مورد بحث، مناظره می‌کنند و 1 استاد مشاور هم در کنار هم تیم فعالیت دارد به نحوی می‌توان گفت حدود 25 هزار نفر در مرحله مقدماتی این رویداد شرکت کردند.

غنیمتی ادامه داد: پس از برگزاری مسابقات مرحله مقدماتی و استانی، 425 تیم به مرحله کشوری رویداد راه یافتند که بصورت مجازی به مرکزیت واحد تهران غرب به رقابت می پردازند و در پایان مرحله مقدماتیِ کشوری از هر محور 16 تیم به مرحله نهایی راه می‌یابند و مرحله نهایی مسابقات کرسی های آزاد اندیشی پس از امتحانات ترم، هفته آخر تیرماه بصورت حضوری به میزبانی واحد تهران مرکزی برگزار می‌شود.

معاون فرهنگی واحد تهران غرب تشریح کرد: نظام موضوعات هر محور بر اساس مسائل و چالش‌های جامعه انتخاب شده که این موضوعات هر سال با توجه به مسائل اقتصادی، اجتماعی و... تغییر می کند و کملا بروز هستند تا دانشجویان بتوانند در یک فضای آزاد و علمی نظرات خود را بیان کنند و مباحث تیم مقابل را هم بشنوند.

او درخصوص اینکه اگر دانشجویی در نهایت احترام اعتقاداتِ تندی نسبت به مسائل دینی و سیاسی داشته باشد؛ آیا در حوزه انضباطی و حراستی به مشکل می‌خورند؟ گفت: همانطور که از اسم مسابقات هم پیداست این رویداد برای بیان اعتقاد و نظرات دانشجویان با هر دیدگاه و تفکری برگزار می‌شود و هیچ مشکل انضباطی و حراستی برای دانشجویانی که آزادانه تفکرات خود را بیان می کنند بوجود نخواهد آمد چون کرسی‌های آزاد اندیشی در محیط دانشگاه و یک فضای علمی برای طرح اندیشه‌های دانشجویان برنامه ریزی شده تا با تضارب آرا و بیان اعتقادات به مناظره و مباحثه بپردازند.

یکی از ابهامات برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی این است که تیم ها باید حتما در فضای رقابتی به مناظره بپردازند و در هر کرسی 1 تیم موافق و 1 تیم مخالف شرکت کند. این امر باعث شده برخی تیم‌ها مجبور شوند در رویداد برخلاف اعتقادات و نظریه‌های خود مناظره کنند. به عبارتی کرسی‌های آزاد اندیشی چون در قالب مناظره و رقابت برگزار می‌شود شائبه سفسطه و توجیه را گسترش می‌دهد.

غنیمتی در پاسخ به این ابهام گفت: امسال سعی کردیم به نحوی برنامه‌ریزی کنیم که تیم‌ها بر اساس اعتقادات و نظریات خود در رقابت شرکت کنند که تیم ها براساس محوری که به آن اعتقاد دارند در کرسی‌ها حضور داشته باشند.

معاون فرهنگی واحد غرب در خصوص شبکه‌سازی و استفاده از برترین‌های ادوار قبل گفت: یکی از مشکلات و معضلات کرسی‌ها این است که در حوزه مستندسازی و شبکه‌سازی نخبگان این رویداد در دوره‌های قبل کوتاهی صورت گرفته که باید از ظرفیت این افراد به عنوان مشاور و همراه تیم‌های استانی خود استفاده کرد که این مسأله در دستور کار قرار دارد.

انتهای پیام /

کد خبر: 1184886

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =