آخرین تحولات اوکراین| اعمال فشارهای آمریکا بر آفریقای جنوبی به دلیل روابط با روسیه

هشدار پوتین درباره افزایش دخالت مستقیم آمریکا در درگیری اوکراین، نسبت دادن جنایات اوکراین به روسیه از سوی بروکسل، اعتراف بورل به عدم امکان قطع رابطه با کشورهای حامی مسکو و ضد حمله آزمایشی برای ارتش اوکراین، از مهمترین رویدادهای پیرامون جنگ هستند.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، عصر روز سه‌شنبه، "ولادیمیر پوتین"، رئیس جمهوری روسیه با خبرنگاران نظامی که در منطقه عملیاتی در اوکراین فعالیت دارند، ملاقات کرد. پوتین یادآور شد که ارتش اوکراین از چهارم ژوئن در حال انجام عملیات ضد حمله است، ولی با وجود استفاده از تجهیزات نظامی غربی، موفقیتی بدست نیاورده است. به گفته وی، وضعیت تلفات نیروهای نظامی اوکراین در حال افزایش و "به فاجعه نزدیک شده است".

آخرین تحولات اوکراین| آمریکا اطلاعاتی در مورد عاملان انفجار سد نیروگاه آبی کاخوفکا ندارد

پوتین افزود: روسیه ۱۰ برابر کمتر از طرف اوکراینی که رهبری ضدحمله را برعهده دارد،  متحمل تلفات و خسارت شده است. وی در خصوص خسارات دو طرف در جریان ضد حمله گفت:  اوکراین ۱۶۰ تانک و ۳۶۰ خودروی زرهی خود و ۳۰ درصد از تجهیزات نظامی تامین شده از سوی غرب را از دست داده است.در حالی که ارتش روسیه ۵۴ تانک از دست داده که برخی از آنها هم اکنون در حال بازسازی هستند.

رئیس جمهوری روسیه در مورد تجهیزات نظامی غربی نیز گفت که سیستم‌های رزمی مختلف در درگیری  فعال هستند. گلوله ها و مهمات نیز مورد استفاده قرار می گیرند و تعداد زیادی از آنها نابود شده‌اند.  پوتین گفت: «تاکنون ۲۵ تا ۳۰ درصد تجهیزات غربی ارسال شده به اوکراین از بین رفته است. تانک های لئوپارد آلمانی و خودروهای رزمی پیاده نظام بردلی آمریکایی همانطور که انتظار می رفت به زیبایی می سوزند.»

ولادیمیر پوتین در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه چرا روسیه به عبور غرب از خطوط قرمز پاسخ نمی دهد، گفت: «آیا خود انجام عملیات نظامی ویژه پاسخی به عبور از  این خطوط [قرمز] نیست؟ حملات انجام شده به کل سیستم انرژی اوکراین و انهدام مقر اداره اطلاعات اصلی وزارت دفاع اوکراین نیز پاسخی به عبور از "خط قرمزها" است.»

علاوه بر این، رهبر روسیه تاکید کرد که انجام عملیات ویژه تلاشی از سوی مسکو برای پایان دادن به جنگی بود که توسط کی‌یف در سال ۲۰۱۴ آغاز شد. وی یادآور شد: «وقتی همه در غرب دائماً می گویند: شما جنگ را شروع کردید، پس پوتین متجاوز است. باید به آنها پاسخ داد، خیر آنها (اوکراینی‌ها) متجاوز هستند، آنها این جنگ را شروع کردند و ما تلاش می کنیم جلوی آن را بگیریم، اما مجبور شدیم با کمک توان نظامی این کار را انجام دهیم. آیا این پاسخی برای عبور از  برخی «خط قرمزها» نیست؟ »

پوتین همچنین تاکید کرد که اهداف و وظایف عملیات ویژه مطابق با وضعیت فعلی در حال تغییر است، البته به طور کلی ماهیت اساسی آن ثابت است و تغییر نخواهد کرد. به عقیده وی، مشکل اینجاست که آنها رژیمی "ضد روسیه" در اوکراین ایجاد کرده و تلاش کردند این کشور به ناتو بپیوندند و فوراً نیز ناتو درهای خود را به روی آنها باز کرد و در اجلاس معروف بخارست در سال ۲۰۰۸  گفته شد که اوکراین می تواند به این ائتلاف بپیوندد.

رئیس جمهوری روسیه مجدداً پیمان آتلانتیک شمالی را به دلیل فریب دادن روسیه در زمینه گسترش به سمت شرق سرزنش کرد و گفت: « آنها نه تنها در پشت سر همه را فریب داده اند که ناتو به شرق گسترش نخواهد یافت، بلکه آنها می خواهند سرزمین‌های تاریخی ما با مردم روس زبان را به ناتو بکشانند. آیا چنین چیزی نفرت انگیز نیست؟ کاملاً چنین است. آنها می دانند که تهدیدی برای ما هستند. آنها در تمام تلاش‌های ما برای برقراری روابط عادی، کاملاً هدفمند عمل می‌کنند.»

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به روز چهارصد و هفتاد و ششم جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

سفیر آفریقای جنوبی: از پوتین برای شرکت در نشست سران بریکس دعوت شده است

مزووکیلی ماکیتوکا، سفیر آفریقای جنوبی در روسیه تایید کرد که دولت کشور متبوعش دعوتنامه‌ای برای نشست سران گروه بریکس برای رئیس جمهور روسیه ارسال کرده و  ولادیمیر پوتین هم آن را پذیرفته است.

این دیپلمات در مصاحبه با روزنامه "ایزوستیا" که صبح امروز، چهارشنبه منتشر شده، گفت: «همه رهبران کشورهای عضو گروه بریکس به اجلاس سران آفریقای جنوبی در ماه آگوست دعوت شده اند و همه نها نیز این دعوت را پذیرفتند.»

سفیر همچنین شایعات مربوط به به تعویق افتادن این اجلاس به چین را رد کرده و یادآور شد که آفریقای جنوبی هیچ چیزی را در این رابطه تغییر نداده است. وی افزود: «چند روز پیش وزیر امور خارجه اطلاعات برخی رسانه‌ها مبنی بر تغییر مکان اجلاس سران بریکس را تکذیب کرد. من نمی دانم چگونه می تواند تغییر کند - این تصمیم در اختیار وزرا نیست و در سطح روسای جمهور تصمیم گیری می شود. وزرا فقط می توانستند به روسای جمهور توصیه کنند. و تاکنون هیچ تغییری ایجاد نشده است. ما در حال آماده شدن برای میزبانی نشست سران در ژوهانسبورگ در ماه آگوست هستیم.»

اعمال فشارهای آمریکا بر آفریقای جنوبی به دلیل روابط با روسیه

سفیر آفریقای جنوبی در روسیه در بخش دیگری از این مصاحبه تاکید کرد کهاین کشور علیرغم اعمال فشارهای ایالات متحده به توسعه روابط و همکاری خود با روسیه ادامه خواهد داد. مزووکیلی ماکتوکا گفت: «همه ما درک می کنیم که ایالات متحده همیشه آماده مجازات هر کشوری است که روابط قوی با روسیه برقرار کند.»

سفیر با اشاره به اینکه روابط آفریقای جنوبی و روسیه موضوع روابط دوجانبه است، افزود: «این واقعیت که برخی از کشورهای ثالث درباره این موضوع صحبت می کنند، البته ناخوشایند است. ولی آفریقای جنوبی دوست همه است. ما با ایالات متحده همکاری می کنیم، ما روابط تجاری قوی با اتحادیه اروپا داریم، همچنین در حال ایجاد روابط با کشورهای خاورمیانه و آمریکای لاتین هستیم. و ما بدون توجه به وضعیت کنونی بین المللی با همه کشورها روابط تجاری داریم.» 

پیش از این، قانونگذاران آمریکایی از کاخ سفید خواسته بودند در برگزاری مجمع AGOA (قانون رشد اقتصادی و فرصت آفریقا که دسترسی کشورهای قاره را بدون عوارض گمرکی به بازار ایالات متحده فراهم می‌کند) در آفریقای جنوبی و انتقال آن به کشور دیگری به دلیل روابط این کشور با روسیه، تجدید نظر کند. 

امکان برگزاری  مانور نظامی مشترک آفریقای جنوبی با روسیه 

مزووکیلی ماکتوکا، سفیر آفریقای جنوبی در مسکو همچنین بعید ندانست که رزمایش زمینی مشترک نظامی با همکاری فدراسیون روسیه و چین در آینده برگزار شود. 

این دیپلمات گفت: «من انتظار چنین اقدامی را دارم، زیرا آفریقای جنوبی با بسیاری از کشورها - با انگلیس، ایالات متحده، فرانسه" نیز همکاری نظامی دارد.»

پیش از این، در ماه فوریه، رزمایش دریایی مشترک فدراسیون روسیه، چین و آفریقای جنوبی در اقیانوس هند برگزار شد. سپس، در ماه مه، ژنرال لارنس اومباتا، فرمانده کل نیروهای زمینی آفریقای جنوبی، به مسکو سفر کرده و با همتای روسی خود آلیگ سالیوکوف دیدار و گفتگو کرد.

سفیر آفریقای جنوبی توضیح داد: «این یک روند عادی در چارچوب همکاری نظامی ما با روسیه است که هر از چندگاهی مقامات نظامی دو کشور با هم ملاقات می کند. سال گذشته دو بار وزیر دفاع ما با همتای روسی خود ملاقات داشت و سفر وی برای تقویت همکاری های ما در حوزه نظامی بود.» 

نمایندگی روسیه در بروکسل: اتحادیه اروپا عمداً جنایات اوکراین را به روسیه نسبت می‌دهد

اتحادیه اروپا به طور خودکار هر جنایتی که مقامات اوکراینی مرتکب می شوند، از جمله در رابطه با حمله به سد نیروگاه برق آبی کاخوفکا، را به روسیه نسبت می دهد. این مسئله شب گذشته در بیانیه‌ای از سوی هیئت دائمی روسیه در مقر اتحادیه اروپا گزارش شد.

در این بیانیه آمده است: اتحادیه اروپا "قانون مربوط به مقابله با اطلاعات نادرست روسیه" دارد که بر اساس آن هرگونه جنایت مقامات کی‌یف را به طور خودکار به روسیه نسبت داده می شود. ضمن اینکه این برخورد در حالی است که پمپاژ کنترل نشده انواع سلاح‌های غربی به اوکراین، امکان ارتکاب چنین جنایاتی را فراهم می‌کند.

نمایندگی روسیه افزود: اظهارات نمایندگان ریاست سوئدی شورای اتحادیه اروپا و کمیسیون اروپا که روز  سه شنبه در جریان مناظرات در پارلمان اروپا بیان شد، ارزش توجه و  بررسی را ندارد. جامعه اروپایی بار دیگر توانست اتهامات غیرقابل اثباتی علیه روسیه در مورد تخریب سد نیروگاه برق آبی کاخوفکا را بشنود.

بورل امتناع از تماس با کشورهای حامی روسیه را غیرممکن خواند

جوزپ بورل، رئیس دیپلماسی اتحادیه اروپا، شب گذشته، سه شنبه، در واکنش به انتقادات نمایندگان پارلمان اروپا، یادآور شد که نمی تواند از ملاقات با نمایندگان همه کشورهای حامی اقدامات روسیه امتناع کند.

او در جلسه استماع پارلمان در استراسبورگ در این باره صحبت کرد و در آنجا به انتقاد تعدادی از نمایندگان اروپایی که سفر اخیر وی به کوبا و کمک به این کشور را محکوم کردند، پاسخ داد. بورل گفت: «من نمی خواهم کسی را در مورد چیزی متقاعد کنم. شما استدلال های خود را ارائه کردهید که من را قانع نکرده است.  من معتقدم که این سفر ضروری بود.»

به گفته وی، اگر او از سفر به کشورهایی که مواضع آنها در خصوص اوضاع اوکراین یا خنثی یا طرفدار روسیه است، خودداری کند، روز کاری او "خیلی زودتر از معمول به پایان خواهد رسید".

پیش از این، سیمور هرش، روزنامه‌نگار و محقق آمریکایی به این واقعیت اشاره کرد که کشورهایی با بیش از نیمی از جمعیت جهان از روسیه در درگیری اوکراین حمایت می‌کنند و مایل نیستند روابط خود با مسکو را متوقف یا کاهش دهند.

دبیرکل ناتو تلاش‌ ضدحمله را آزمایشی برای ارتش اوکراین نامید

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو شب گذشته، سه‌شنبه پس از دیدار با جو بایدن، رئیس‌ جمهوری آمریکا، یادآور شد که تلاش‌ها برای انجام یک ضد حمله علیه مواضع ارتش روسیه به آزمایشی برای نیروهای مسلح  اوکراین تبدیل شده است. وی گفت: «این ضد حمله یک آزمایش است.»

استولتنبرگ در گفتگو با رئیس جمهور آمریکا بار دیگر بر ضرورت ادامه تدارکات نظامی برای ارتش اوکراین تاکید کرد و گفت که نتیجه این حمله می تواند نقش مهمی در مذاکرات آتی صلح داشته باشد.

جو بایدن هم به نوبه خود در پاسخ به اظهارات دبیرکل ناتو گفت که ائتلاف ناتو در جریان درگیری نظامی در اوکراین متحدتر شده است. 

رئیس جمهوری الجزایر برای یک دیدار رسمی به مسکو  سفر کرده است

عبدالمجید تبون، رئیس جمهوری الجزایر اواخر شب گذشته، سه شنبه در یک سفر رسمی وارد پایتخت روسیه شد. طبق اطلاعات دفتر رئیس جمهوری الجزایر، سفر تبون به روسیه سه روز به طول خواهد انجامید. او قصد دارد در مجمع بین المللی اقتصادی سن پترزبورگ که از ۱۴ تا ۱۷ ژوئن برگزار می شود، شرکت کند.

واکنش سازمان ملل درباره سخنان پوتین درباره احتمال خروج روسیه از توافق غلات

استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد شب گذشته در یک نشست خبری اعلام کرد که سازمان ملل به تلاش‌های خود برای تضمین صادرات غلات از اوکراین و همچنین صادرات مواد غذایی و کود کشاورزی از روسیه ادامه خواهد داد. وی بدین ترتیب در مورد سخنان ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه مبنی بر اینکه مسکو به خروج از توافق غلات فکر می کند، اظهار نظر کرد.

سخنگوی دبیرکل در این زمینه گفت: به یاد می‌آورم که ما تلاش می‌کنیم تا ابتکارعمل صادرات از طریق دریای سیاه را ادامه دهیم تا صادرات مواد غذایی و کودهای روسیه را تضمین کنیم. و با توجه به اهمیت این محصولات برای بازار جهانی، این تلاش ها را بدون وقفه ادامه خواهیم داد.

علاوه بر این،استفان دوجاریک تاکید کرد که او هیچ اطلاعاتی در مورد استفاده کی‌یف از کریدورهای صادرات غلات برای پرتاب هواپیماهای بدون سرنشین دریایی به خاک روسیه، آنطور که پوتین در روز سه شنبه اعلام کرده، ندارد.

وی همچنین یادآور شد که رزماری دی کارلو، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سیاسی قصد دارد در تاریخ ۱۵ تا ۱۶ ژوئن به مسکو سفر کند. دوجاریک افزود که در جریان دیدارهای دی کارلو با نمایندگان عالی رتبه وزارت خارجه روسیه و دیگر مقامات دولتی، مسائل مربوط به صلح و امنیت مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

پوتین: روسیه در حال بررسی خروج از توافق غلات است

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در دیدار با خبرنگاران نظامی در کرملین گفت: «ما اکنون به خروج از توافقنامه غلات فکر می کنیم. علاوه بر این، این کریدورهایی که کشتی‌ها در امتداد آنها حرکت می‌کنند دائماً توسط دشمن برای پرتاب پهپادها، پهپادهای دریایی استفاده می‌شود.»

وی افزود: منافع مسکو در  توافق غلات در نظر گرفته نمی شود و در زمینه از بین بردن موانع  بر سر راه عرضه غلات روسیه کاری انجام نشده است. با این وجود، روسیه چندین بار به نفع کشورهای دوست این توافقنامه را تمدید کرد. پوتین افزود، البته روسیه این کار را نه برای اوکراین، بلکه برای کشورهای دوست در آفریقا و آمریکای لاتین انجام می دهد. وی تاکید کرد که غلات باید قبل از هر چیز به فقیرترین کشورهای جهان برود.

رهبر روسیه یادآور شد: در حالی که تقریباً هیچ چیز از غلات اوکراین به کشورهای آفریقایی نمی رسد. بیشتر این محصولات به کشورهای "کاملاً مرفه" اتحادیه اروپا فرستاده می شود. 

دیدگاه پوتین درباره ابتکار انتقال سلاح‌های هسته‌ای به اوکراین 

رئیس جمهوری روسیه در دیدار با خبرنگاران جنگی، هنگامی که از او در خصوص انتقال احتمالی تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی به اوکراین پرسیده شد، پاسخ داد که ایالات متحده وانمود می کند که از تشدید درگیری نظامی در اوکراین نمی ترسد، اما افراد دارای عقل سلیمی در آنجا به وضوح مایل نیستند که وضعیت به یک درگیری هسته‌ای و جنگ جهانی سوم سوق پیدا کند.

ولادیمیر پوتین گفت: «ایالات متحده وانمود می کند که از تشدید درگیری نمی ترسد. در واقع، افراد زیادی در آنجا دارای عقل سلیم هستند و به وضوح نمی‌خواهند ماجرا را به جنگ جهانی سومی کشیده شود که در آن هیچ برنده‌ای وجود نداشته باشد، از جمله برنده به شکل ایالات متحده.»

به گفته وی، ایالات متحده به طور فزاینده ای مستقیماً در درگیری نظامی در اوکراین کشیده شده و یک بحران امنیتی بین المللی را تحریک کرده است.

روسیه هم مهمات دارای اورانیوم دارد، ولی از آن استفاده نمی‌کند

ولادیمیر پوتین همچنین یادآور شد که روسیه مقادیر زیادی مهمات حاوی اورانیوم ضعیف شده در اختیار دارد، اما تاکنون از آنها استفاده نکرده است.

رئیس جمهوری روسیه در عین حال تاکید کرد که طرف روسی حق استفاده از مهمات اورانیوم ضعیف شده را در پاسخ به استفاده دشمن از آنها، برای خود محفوظ می دارد. وی افزود که در حال حاضر نیازی به استفاده از آنها نیست.

پیش از این روزنامه وال استریت ژورنال گزارش داد که کاخ سفید قصد دارد گلوله های تانک‌ دارای اورانیوم ضعیف شده را در اختیار اوکراین قرار دهد.به نوشته این نشریه، دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، پس از چند هفته بحث داخلی درباره نوع مهمات برای تجهیز تانک های آبرامز که واشنگتن به کی‌یف منتقل میکند، با انتقال این نوع گلوله ها موافقت کرد.

پوتین: راه حل اوضاع اوکراین در دست غرب است

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه روز سه شنبه در دیدار با خبرنگاران جنگی اعلام کرد که این کشور هرگز مذاکرات صلح درباره اوکراین را رها نکرده و راه حل مشکلات در دست غرب است.

رئیس جمهور در پاسخ به سئوالی در این باره تاکید کرد: اولاً، ما هرگز امتناع نکرده‌ایم، من قبلاً این مسئله را هزاران بار گفته‌ام که ما هرگز از انجام هرگونه مذاکره‌ای که می‌تواند به یک راه‌حل مسالمت‌آمیز منجر شود، خودداری نکرده‌ایم.

وی یادآور شد که در جریان مذاکرات روسیه و اوکراین در استانبول، سندی از قبل آماده شده بود که مقامات کی‌یف با آن موافقت کرده بودند، اما پس از دریافت سفارشاتی از سوی شرکای غربی خود "به سادگی آن را  دور انداختند". بنابراین، به گفته پوتین، کلید حل مشکلات در  دست آمریکاست. وی افزود: «اگر آنها واقعاً می‌خواهند که درگیری امروز با کمک مذاکرات به پایان برسد، کافی است یک تصمیم بگیرند - توقف عرضه سلاح به اوکراین. همین و بس. برای اینکه  اوکراین خود چیزی [سلاح] تولید نمی کند.»

پوتین: غرب نمی تواند به اهداف ژئوپلیتیکی خود در رابطه با روسیه دست یابد

رئیس جمهوری روسیه همچنین تاکید کرد که کشورهای غربی اهداف ژئوپلیتیکی خود را در رابطه با روسیه دارند، اما هرگز به این هدف نخواهند رسید.

ولادیمیر پوتین یادآور شد که این کشورها باید «در نهایت متوجه شوند» که به اهداف ذکر شده دست نخواهند یافت. وی افزود: «من فکر می‌کنم که این آگاهی به تدریج به آنها خواهد رسید.»

وی همچنین به این نکته توجه کرد که کشورهای غربی به تامین سلاح به اوکراین افتخار می کنند، ولی آنها با این کار «تا حدی با ارسال سلاح به مناطق درگیری، برخی از قوانین حقوقی بین‌المللی را نقض می‌کنند». رئیس جمهور تاکید کرد: "آنها ترجیح می دهند متوجه این موضوع نشوند، اما این کار را می کنند."

تانک تی-۹۰ روسیه بهترین تانک در جهان است

رئیس جمهوری روسیه در جمع خبرنگاران نظامی در کرملین، تانک تی-۹۰ روسی را بهترین تانک در جهان خواند و توضیح داد: «وقتی این تانک وارد موقعیتی می شود، همه چیز تمام است، هیچ‌کس در آنجا کاری نمی تواند انجام دهد. این تانک دارای برد زیاد، دقت بالا و امنیت خوبی است. یکی از فرماندهان به من گفت: تانکی به مین برخورد کرد،به هوا برخاست، ولی همچنان قادر به ادامه کار خود بود و به نبرد ادامه داد. بنابراین می‌توانیم با اطمینان بگوییم: تی-۹۰ بهترین تانک در جهان است.»

ولادیمیر پوتین یادآور شد که در طول سال یک گذشته در روسیه، تولید صنایع دفاعی روسیه ۲.۷ برابر و در حوزه‌های مورد درخواست بیشتر - ۱۰ برابر افزایش یافته است. وی تاکید کرد: برخی از تاسیسات تولیدی صنایع دفاع در دو شیفت و بسیاری در سه شیفت کار می کنند. آنها بسیار خوب عمل می کنند. من از این فرصت استفاده می کنم و از کارگران و مهندسانی که شبانه روز مشغول کار هستند تشکر می‌کنم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1185447

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =