تلاش برای اشتغال جوانان، از بهترین مصادیق امر به معروف است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان در جلسه شورای امر به معروف و نهی از منکر این دانشگاه، تلاش در حوزه اشتغال جوانان را از بهترین مصادیق امر به معروف دانست و گفت: ما با «طرح پویش اشتغال» توانسته‌ایم صدها دانشجوی علاقه‌مند را به صنایع و بنگاه‌های اقتصادی مختلف معرفی کنیم.

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از اصفهان، جلسه شورای امر به معروف و نهی از منکر دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان با حضور رئیس، تعدادی از اعضای هیأت رئیسه و جمعی دیگر از مدیران دانشگاه، نمایندگان تشکل‌های دانشجویی، اعضای هیأت علمی و دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان برگزار شد.

هرم هیأت علمی دانشگاه، هم‌سطح با دانشگاه‌های برتر کشور

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان در این جلسه ضمن تشریح اقدامات دانشگاه در حوزه آموزشی به عنوان مصداق بارز «اقدام به معروف» گفت: در همین ماه، بیش از بیست نفر از اعضای هیأت علمی به درجه دانشیار و استاد تمام ارتقا یافتند؛ از این منظر، ترکیب هرم هیأت علمی بسیار مطلوب و هم‌سطح با دانشگاه‌های برتر است و این روند هم‌چنان نیز ادامه دارد. از سویی، با توجه به مشکلاتی که در برگزاری کلاس‌ها با مدرس حق‌التدریس داشتیم، در پی جذب حدود ۳۰۰۰ نفر در قالب طرح «هیأت علمی وابسته» هستیم که منجر به افزایش چشم‌گیر کیفیت آموزش‌های نظری و مهارتی شده و در زمینه پژوهشی و فناوری نیز آثار بسیار خوبی دارد.

 طرح هیأت علمی وابسته، بازی برد-برد دانشگاه و نخبگان است

پیام نجفی ادامه داد: جذب ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ نفر هیأت علمی وابسته در تابستان جاری -با توجه به دستمزد بیش‌تر این استادان نسبت به حق‌التدریس- قطعاً هزینه‌های زیادی خواهد داشت. اما سرمایه‌گذاری دانشگاه در این زمینه قطعاً از نظر آموزشی، پژوهشی و فناوری ارزشمند است. این افراد تقریباً ۳ سال با دانشگاه همکاری می‌کنند و بنابر بازخوردی که از عملکردشان می‌گیریم، وضعیت آن‌ها می‌تواند به «هیأت علمی پیوسته» تبدیل شود.

رئیس هیأت اجرایی جذب دانشگاه آزاد اصفهان افزود: در دنیا مؤلفان دانشگاهی برجسته‌ای مثل «دیوید هالیدی» [استاد دانشگاه پیتسبورگ و مؤلف کتاب مبانی فیزیک] را داشته‌ایم که به عنوان lecturer یا استاد وابسته، وارد دانشگاه شدند و سپس مدارج بعدی را طی کردند. بنابراین این طرح سابقه موفق بین‌المللی نیز دارد.

تلاش برای اشتغال جوانان، از بهترین مصادیق امر به معروف است

تلاش برای اشتغال جوانان، از بهترین مصادیق امر به معروف است

وی در خصوص حمایت‌های اقتصادی و مهارتی دانشگاه از دانشجویان به عنوان مصداق دیگرِ «اقدام به معروف» اظهار کرد: تلاش در حوزه اشتغال جوانان از بهترین مصادیق امر به معروف است. ما با «طرح پویش اشتغال» توانسته‌ایم صدها دانشجوی علاقه‌مند را به صنایع و بنگاه‌های اقتصادی مختلف معرفی کنیم. بدین ترتیب، دانشجویان با اشتغال در حرفه‌های مرتبط با رشته خود، نه تنها مهارت و تجربه عملی کسب می‌کنند، بلکه بخش قابل توجهی از شهریه آن‌ها توسط نهاد یا شرکت استخدام کننده، پرداخت می‌شود.

بیش‌تر بخوانید: طرح پویش گام بلند دانشگاه آزاد اسلامی در تحقق دانشگاه نسل چهارم

بگذاریم خود جوانان با زبان هم‌سن و سالانشان سخن بگویند

دبیر هیأت امنای دانشگاه آزاد استان اصفهان در رابطه با ابعاد فرهنگی امر به معروف خاطرنشان کرد: امر به معروف عبارت مقدسی است؛ این عملکرد غلط ماست که می‌تواند بر تلقی دیگران از امر به معروف، اثر نامطلوب بگذارد. در این دانشگاه، ما همیشه جو دانشجویی شاخص و پرشوری داشته‌ایم. جوانان فعال در دانشگاه با دلسوزی علی‌رغم مشغله تحصیلی فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی، اعتقادی و پژوهشی بسیار مؤثری می‌کنند. هنر مدیران این است که بگذارند خود جوانان با زبان هم‌سن و سالانشان سخن بگویند و فعالیت کنند؛ وظیفه ما حمایت است، نه تصدی‌گری!

باید تفاوت‌ها را درک کرد/ نمی‌توانیم همه عین هم باشیم!

نجفی در ادامه گفت: به نظر من اکثر جوانان، متدین و شیفته فرهنگ و هویت ملی ما هستند. گاهی اقدام نادرست یک مدیر باعث می‌شود که مخالفت جوانان، در ابعاد دیگری مثل پوشش آن‌ها جلوه‌گر شود. ما باید هم عملکرد خود را اصلاح کنیم و هم به جوانان نشان دهیم که چه جایگاه مهمی دارند. در عین حال، باید بپذیریم که نمی‌توانیم همه عین هم باشیم! با ارتباط چهره به چهره و عاطفی، هم می‌توان تفاوت‌ها رو بهتر درک کرد و هم صمیمیت را افزایش داد تا رابطه بین اعضای جامعه‌ای مانند دانشگاه یا فراتر از آن، اصلاح شود. ما از یک پیکره‌ایم و در نهایت، همه ایرانی هستیم.

دستاوردهای دانشگاه آزاد اصفهان بسیار امیدوارکننده است

در ادامه این جلسه، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان اصفهان با اشاره به دستاوردهای علمی و فرهنگی دانشگاه آزاد اصفهان گفت: افزایش دانشجو و رشته‌های تحصیلی، سامان‌دهی علمی استادان و موفقیت‌های فناورانه در دانشگاه آزاد اصفهان بسیار امیدوارکننده است. در زمینه‌های فرهنگی هم اقدامات خوبی صورت گرفته است. گزارش‌های واصله از وضعیت پوشش در این دانشگاه -که جمعیت بیش‌تری نسبت به دانشگاه دولتی اصفهان دارد- نیز مثبت است.

فرصت مطالبه‌گری حتی برای جوانانی که تقید صد درصدی ندارند فراهم باشد

محسن مظاهری افزود: سیاست اصولی ما ارتقای معروفات است و تنها به حفظ وضع موجود راضی نیستیم. دانشگاه باید در حوزه علم، آموزش، معنویت، آسیب‌های اجتماعی، امید، آینده‌سازی، اشتغال و ... بررسی کند که با کدام معروفات و منکرات مواجه است. سپس کارگروه‌های متناظر تشکیل و راهبردها مصوب شود. ستاد امر به معروف، طرح «دانشجوی مسئول» را دنبال می‌کند که تعدادی دانشجو با نگاه حساس و مسئولانه، مسائل مختلفی را از محیط‌زیست و اقتصاد تا اخلاق و معنویت را از مسئولان مطالبه کنند. باید درب‌ها به روی همه جوانان باز باشند و حتی اگر فردی می‌خواست با ظاهری که الزاماً صد درصد مقید هم نیست مسئولیتی را قبول کند، به او فضا بدهیم و دانشگاه پاسخگو باشد.

مواجهه آموزش‌محور، قطعاً مؤثرتر از تنبیهات سلبی است

مظاهری بیان کرد: در امر به معروف و نهی از منکر، باید شرط علم نسبت به موضوع، شرط اخلاص و شرط زبان نرم و مؤمنانه رعایت شود. برخورد تنبهی قطعاً بخشی از تربیت است، اما باید تنبیهات اثرگذار باشد. برای مثال، این‌که کمیته انضباطی به جای تعلیق دانشجوی خاطی در بحث حجاب، احکامی مثل «پژوهش در رویکرد ادیان نسبت به حجاب یا پژوهش درباره حجاب در تاریخ ایران» را حکم کند، قطعاً مؤثرتر خواهد بود. اگر رویکرد فرهنگی دانشگاه عالمانه و هوشمندانه باشد، قطعاً آینده روشنی را پیش رو داریم.

تلاش برای اشتغال جوانان، از بهترین مصادیق امر به معروف است

گفتنی‌ست در این جلسه «فاطمه ولی، اشرف دموری، اعظم صالحی، زهرا کرمی، عزت حیدری و فاطمه غلام‌الدین» -کادر بانوان انتظامات دانشگاه آزاد اصفهان- به دلیل کوشش‌های فرهنگی در طول یک‌سال اخیر مورد تقدیر قرار گرفتند. ‌هم‌چنین احکام پیام نجفی رئیس دانشگاه و محسن شریعتی معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه در استان به ترتیب به عنوان رئیس و دبیر شورای امر به معروف و نهی از منکر دانشگاه، توسط محسن مظاهری اعطا شد. مظاهری در پایان بر اساس بخشی از گزارش مدیرکل روابط عمومی دانشگاه قول داد که طرح پژوهشی اعضای «انجمن اسلامی دانشجویان مستقل» را در رابطه با حیوانات شهری که بر اساس یک مطالعه هشت ماهه صورت گرفته است، بررسی و پیگری کند.

خبرنگار: مهدی حمزه

عکاس: محمود بدیعی

انتهای پیام./

کد خبر: 1185609

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =