آخرین تحولات اوکراین| روسیه به حضور جنگنده‌های اف-۱۶ در کی‌یف پاسخ نظامی خواهد داد

دیدگاه پوتین درباره طرح صلح رهبران آفریقایی، هشدار روسیه درباره نابودی جنگنده‌های اف-۱۶ در آسمان اوکراین، انتقال نفربرهای از رده خارج شده بلژیکی به کی‌یف، و کمک مالی ۲۰۵ میلیون دلاری آمریکا به اوکراین، از جمله مهمترین رویدادها پیرامون جنگ هستند.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، "سیریل رامافوزا"، رئیس جمهور آفریقای جنوبی، در جریان مذاکرات خود با همتای اوکراینی خود، ولادیمیر زلنسکی، بر لزوم پایان دادن سریع به درگیری نظامی در اوکراین تاکید کرد. دیدار رهبران دو کشور روز جمعه ۱۶ ژوئن در کی‌یف انجام شد.

آخرین تحولات اوکراین| هشدار درباره افزایش توان نظامی ناتو در نزدیکی منطقه کالینینگراد روسیه

رهبر آفریقای جنوبی گفت: ماموریت صلح کشورهای آفریقایی بر این عقیده مبتنی است که درگیری نظامی در اوکراین باید هر چه زودتر پایان یابد. <...> صلح در اوکراین می‌تواند از طریق مذاکره و دیپلماسی حاصل شود.

علاوه بر این، رامافوزا به ضرورت مبادله اسیران جنگی اشاره کرده و آمادگی کشورهای آفریقایی برای ادامه کمک به جستجوی حل و فصل صلح آمیز اوضاع در اوکراین را اعلام کرد. وی تاکید کرد: ما همچنین معتقدیم که باید به همه طرف‌های درگیر در این مناقشه تضمین‌های امنیتی داده شود.

این در حالی است که زلنسکی به نوبه خود  تاکیدکرد که اوکراین از ابتکار صلح پیشنهادی خود مبنی بر لزوم خروج کامل نیروهای روسی از خاک این کشور  حمایت می‌کند و از رهبران آفریقایی دعوت کرد در نشست صلح بین‌المللی که کی‌یف درصدد برگزاری آن است، شرکت کنند. بدین ترتیب، وی بطور ضمنی پیشنهاد صلح رهبران آفریقایی را رد کرد.

یک هیئت بلندپایه آفریقایی به رهبری سیریل رامافوزا روز جمعه برای گفتگو با ولادیمیر زلنسکی و به عنوان بخشی از تلاش تعدادی از کشورهای آفریقایی برای حل و فصل بحران اوکراین وارد کی‌یف شد. رهبران آفریقایی قرار است امروز، شنبه، با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در سن پترزبورگ گفتگو کنند.

رامافوزا یادآور شده که در این نشست، هیئت حافظ صلح آفریقا همچنین در مورد لزوم احترام به منشور سازمان ملل از سوی همه طرف‌های درگیر صحبت خواهد کرد. رؤسای جمهوری سنگال، زامبیا و جمهوری کومور و همچنین نمایندگان ویژه رهبران مصر، اوگاندا و کنگو در این ابتکار مشارکت داشته و در این سفر رئیس جمهوری آفریقای جنوبی را همراهی می‌کنند.

سفیر آفریقای جنوبی در مسکو پیش از این گفت که روسای جمهوری هفت کشور آفریقایی برای شنیدن نقطه نظرات رهبران روسیه و اوکراین به کی‌یف و سن پترزبورگ خواهند آمد.به گفته وی درگیری نظامی در اوکراین نه تنها بر ثبات اروپا، بلکه بر آفریقا نیز تأثیر گذاشته است. ابتکار صلح رهبران آفریقایی برای حل مناقشه در اوکراین، در میان نکات اصلی خود، به ویژه، بر حل مشکلات مربوط به امنیت غذایی نیز توجه دارد.

پیش از این، کشورهای چین، برزیل و اندونزی نیز پیشنهادات صلح خود را برای بررسی به مسکو و کی‌یف ارائه کردند، ولی تاکنون هیچیک نتوانستند دو طرف درگیری را پای میز مذاکره بنشانند. 

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به روز چهارصد و هفتاد و نهم جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

کرملین: پوتین دیدگاه خود درباره ابتکار صلح آفریقا را امروز بیان خواهد کرد

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین شب گذشته، جمعه، در مع خبرنگاران در حاشیه مجمع بین المللی اقتصادی سن پترزبورگ (۲۰۲۳-SPIEF) اعلام کرد که  ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه فردا، شنبه، چشم انداز خود در خصوص ابتکارعمل رهبران آفریقایی برای حل مناقشه اوکراین را بیان خواهد کرد. 

پسکوف توضیح داد: رئیس جمهور ولادیمیر پوتین فردا ۱۷ ژوئن با هیئت بلندپایه اعزامی از کشورهای آفریقایی در سن پترزبورگ دیدار خواهد کرد تا در مورد ابتکارعمل آنها برای حل و فصل مسالمت آمیز مناقشه در اوکراین گفتگو کنند. پس از این نشست رئیس جمهور دیدگاه خود در این باره را بیان خواهد کرد. ولادیمیر پوتین امروز نیز یادآور شد که او برای گفتگو در این باره آماده است، چنین بوده و خواهد بود.»

پسکوف در پاسخ به این سئوال که آیا شرایطی برای خروج نیروهای روسیه از خاک اوکراین وجود خواهد داشت یا خیر، پیشنهاد داد که فردا همه اینها را از زبان رئیس جمهوری بشنوید.

 سخنگوی کرملین، همچنین تماس دوجانبه بین ولادیمیر پوتین و سیریل رامافوزا، رئیس جمهوری آفریقای جنوبی را رد نکرد. 

نمایندگان عالی رتبه کشورهای آفریقایی روز جمعه با ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین دیدار کرده و سپس عازم سن پترزبورگ روسیه شدند.

دیدار سفرای روسیه و آمریکا با یکدیگر در واشنگتن 

دفتر نمایندگی دیپلماتیک روسیه در آمریکا بامداد امروز در کانال تلگرامی خود گزارش داد که روز جمعه، سفیر  آناتولی آنتونوف، در واشنگتن با خانم لین تریسی، سفیر ایالات متحده در روسیه دیدار کرده است.

در این گزارش آمده است که دیپلمات‌های دو کشور درباره موضوعات مهم در دستور کار دوجانبه گفتگو کردند. جزئیات بیشتری از دیدار سفرای روسیه و آمریکا اعلام نشده است.

پیش از این، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در ماه آوریل گفته بود که روسیه برای مشارکت سازنده با همه کشورها آمادگی دارد و قصد ندارد خود را منزوی کند. پوتین در عین حال تاکید کرد که روابط روسیه و آمریکا در حال عبور از یک بحران عمیق است. وی تاکید کرد که این بحران مبتنی بر رویکردهای اساسا متفاوت در شکل گیری نظم جهانی مدرن است.

لاوروف: روسیه به حضور جنگنده‌های اف-۱۶ در کی‌یف پاسخ نظامی خواهد داد

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز جمعه در حاشیه مجمع بین المللی اقتصادی سن پترزبورگ (SPIEF) اعلام کرد که این کشور در چارچوب «پنج قدرت هسته‌ای» به ایالات متحده در ارتباط با برنامه‌ مربوط به تامین جنگنده‌های اف-۱۶ برای اوکراین، هشدار لازم را داده است.

"پنج قدرت هسته‌ای" شامل روسیه، ایالات متحده آمریکا، چین، انگلیس و فرانسه است.

لاوروف در گفتگو با خبرنگاران گفت: «اکنون صحبت از انتقال هواپیماهای F-۱۶ به اوکراین است که واقعاً می توانند برای حمل سلاح هسته‌ای مجهز شوند. ما علناً در مورد آن صحبت کرده ایم. در مذاکرات داخلی بین پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل و همچنین در چارچوب "پنج کشور هسته‌ای" وجود دارد، کارشناسان به طور مرتب با یکدیگر ملاقات می کنند. وما اظهارات بسیار جدی در  این رایزنیها  انجام داده‌ایم.»

لاوروف یادآور شد که سیستم‌های ردیابی هواپیماهای روسی تشخیص نمی‌دهند که یک هواپیما حامل سلاح هسته‌ای است یا نه. وزیر امور خارجه روسیه افزود: «مسئولیت بر عهده ارتش روسیه است، آنها می دانند چه باید بکنند. F-۱۶ یک محصول نظامی-فنی است، بنابراین اگر ببینیم که این هواپیماها در آسمان اوکراین پرواز کرده و تهدیدی برای ما هستند، مسلما این وضعیت پاسخ نظامی-فنی ما را نیز در پی خواهد داشت.»

کرملین: روسیه F-۱۶ را در خاک اوکراین نابود خواهد کرد

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین شب گذشته، جمعه، در گفتگو با خبرنگاران و در پاسخ به سئوالی در مورد امکان حمله روسیه به پایگاه های هوایی کشورهای ثالث تاکید کرد که نیروهای مسلح روسیه جنگنده‌های F-۱۶ ساخت آمریکا را در خاک اوکراین و نه در کشور دیگری نابود خواهد کرد. 

پسکوف در حاشیه مجمع بین المللی اقتصادی سن پترزبورگ (SPIEF) گفت: «آنها (این هواپیماها) در خاک اوکراین عملیات انجام خواهند داد. بنابراین فرقی نمی کند تولید کدام کشور باشند، اگر آنها در خاک اوکراین کار کنند، مانند سایر تجهیزات نظامی خارجی در معرض نابودی قرار خواهند گرفت. ما در مورد تسلیحات غربی استفاده شده در خاک اوکراین صحبت می‌کنیم.»

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، نیز روز جمعه در نشست عمومی مجمع بین المللی اقتصادی سن پترزبورگ هشدار داد که در صورت ظهور جنگنده‌های F-۱۶ در اوکراین، آنها «سوزانه خواهند شد». 

پوتین تاکید کرد که ممکن است این جنگنده ها در پایگاه های هوایی خارج از اوکراین مستقر شوند، ولی در عملیات های جنگی مورد استفاده قرار گیرند، و در این صورت طرف روسی نحوه و مکان ضربه زدن به هواپیما را تعیین خواهد کرد.

در همان روز، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو اعلام کرد که دانمارک و هلند آموزش خلبانان اوکراینی را برای پرواز با هواپیماهای F-۱۶ در تابستان امسال آغاز خواهند کرد. به گفته وی، این کشورها یک ائتلاف بین‌المللی را برای آموزش خلبانان و پرسنل تشکیل می دهند. در عین حال، هنوز تصمیم نهایی در مورد درخواست کی‌یف برای تامین ده ها فروند F-۱۶ گرفته نشده است.

بلژیک تصمیم به انتقال نفربرهای از رده خارج شده خود به اوکراین گرفته است

به گزارش رسانه‌های گروهی، لودیوین ددوندر، وزیر دفاع بلژیک روز جمعه اعلام کرد که این کشور با انتقال نفربرهای زرهی خزنده  (M-۱۱۳) به اوکراین برای جابجایی نیروهای نظامی تا سقف ۱۱ میلیون یورو موافقت کرده است.  صحبت بر سر خودروهای زرهی است که بیش از ده سال پیش توسط ارتش بلژیک از رده خارج شدند.

به نوشته رسانه‌ها، «وزارت دفاع بلژیک این نفربرهای زرهی را پس از اینکه به وضعیت کاری درآورده شدند، به اوکراین منتقل خواهد کرد». در عین حال به تعداد نفربرهای انتقالی نیز گفته نمی شود.

دولت بلژیک همچنین با خرید و عرضه گلوله های ۱۰۵ میلی متری به مبلغ ۳۲ میلیون یورو موافقت کرد و مهمات نیز از شرکت های دفاعی بلژیک خریداری خواهد شد. سپس در کوتاهترین زمان ممکن به اوکراین تحویل داده می شود.

در اظهار نظر در مورد این تصمیم، وزیر دفاع یادآور شد که کمک های نظامی به کی‌یف ارائه شده توسط بلژیک در چارچوب هماهنگی بین کشورهای عضو گروه تماس در دفاع از اوکراین انجام می شود. وی افزود: "حمایت از اوکراین رقابت بین کشورهای شریک نیست، بلکه نتیجه یک رویکرد هماهنگ با هدف تامین هر چه بیشتر نیازهای کی‌یف است. این بسته کمکی جدید کاملاً با این منطق مطابقت دارد.»

آمریکا  ۲۰۵ میلیون دلار برای کمک‌های بشردوستانه به اوکراین اختصاص داده است

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده روز جمعه، در بیانیه‌ای مطبوعاتیکه در وب سایت وزارت خارجه منتشر شده اعلام کرد که دولت ایالات متحده ۲۰۵ میلیون دلار اضافی برای کمک‌های انسان دوستانه به اوکراین اختصاص می دهد. 

وی گفت: این مبلغ صرف تامین غذا، آب آشامیدنی، خدمات حفاظتی، هزینه های آموزشی، کمک برای پرداخت حقوق  شهروندان، حمایت از ایجاد سرپناه و برخی اقدامات دیگر می شود. اجرای حمایت های بشردوستانه توسط شرکای بین المللی ایالات متحده و همچنین سازمان های غیردولتی در منطقه انجام خواهد شد.

علاوه بر این، در این بیانیه آمده است که کل کمک های بشردوستانه ارائه شده به اوکراین در سال مالی ۲۰۲۳ توسط ایالات متحده بیش از ۶۰۵ میلیون دلار بوده است. به نوبه خود، تمام کمک های بشردوستانه واشنگتن به کی‌یف، که از فوریه ۲۰۲۲ تخصیص داده شده است، توسط بلینکن ۲.۱ میلیارد دلار برآورد شده است.ا

زاخارووا: نظرات جالبی در پیشنهادهای کشورهای خارجی درباره بحران اوکراین وجود دارد

ماریا زاخارووا، سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه روسیه در حاشیه مجمع بین المللی اقتصادی سن پترزبورگ (SPIEF) در روز جمعه اعلام کرد که ایده های جالبی در طرح های صلح پیشنهادی از سوی کشورهای مختلف برای حل و فصل مناقشه اوکراین وجود دارد که می تواند کارساز باشد.

  او در گفت‌وگو با خبرنگار تاس، در پاسخ به این سئوال که آیا ایده‌های مرتبطی در طرح‌های پیشنهادی صلح وجود دارد، گفت: چند ایده جالب وجود دارد که ممکن است کارساز باشد. ایده‌هایی وجود دارد که با رویکردهای ما همخوانی دارد، مانند ابتکار چین.

زاخارووا همچنین تاکید کرد که در روسیه از هر کشور و هر شخصیتی که گزینه های احتمالی برای برقراری صلح ارائه می دهد و می خواهد در این راستا مفید باشد، سپاسگزار است.

همچنین سخنگوی وزارت خارجه روسیه مشکل اصلی را مسدود شدن پیشنهادات توسط مقامات کی‌یف خواند. به نظر او، موضوع در کیفیت ابتکارات نیست، بلکه در این واقعیت است که "طراحان سیاسی واشنگتن به اوکراین فرصت حرکت به سمت صلح را نمی دهند" و آنها آینده کی‌یف را کاملاً متفاوت می بینند. به گفته وی، ایالات متحده به مفهوم تسلط کامل بر جهان و تحمیل شکست استراتژیکی به روسیه پایبند است. زاخارووا گفت: در عین حال، ایالات متحده از اوکراین بعنوان  ابزاری برای تاثیرگذاری بر روسیه و کل منطقه استفاده می کند.

وزیر خارجه فرانسه خواستار حفظ کانال‌های گفتگو با روسیه شد

کاترین کولونا، وزیر امور خارجه فرانسه روز جمعه در یک برنامه تلویزیونی گفت که فرانسه طرفدار ادامه گفت وگوها با روسیه، از جمله در بالاترین سطح است.

وزیر خارجه فرانسه گفت: «کانال های گفتگو با روسیه از جمله در سطح سران کشورها باید حفظ شود و این مسئله اهمیت دارد.»

کولونا تاکید کرد که فرانسه هرگز روسیه را یک کشور تروریستی ندانسته و یادآور شد که تهدید واقعی که امروزه باید با آن مبارزه کرد، تفرقه جدی در جهان است که می تواند عواقب خطرناکی داشته باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1185684

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =