رئیسی حتما به عربستان خواهد رفت / عادی‌سازی روابط با مصر گامی بزرگ در مناسبات منطقه‌ای ایران

علی موسوی خلخالی با بیان اینکه از سرگیری روابط ایران و عربستان یکی از دستاوردهای مهم دولت سیزدهم در حوزه دیپلماسی است، اظهار کرد: به نظر من آقای رئیسی در اولین فرصت به عربستان خواهند رفت که حتما به سود دو کشور و منطقه و جهان اسلام خواهد بود.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، سفر روز شنبه فیصل بن فرحان -وزیر امور خارجه عربستان سعودی- به تهران و دیدار با وزیر امور خارجه کشورمان فصل جدیدی از روابط ایران و عربستان بود. اگرچه پیش از این نیز دو دیدار بین وزرای خارجه انجام شده بود، اما به هر حال این اولین باری بود که پس از سال‌ها تنش یک مقام عالی رتبه سعودی به تهران سفر می‌کرد. در روزهایی که به نظر می‌رسد روند انتشار اخبار خوب در فضای سیاست خارجی ایران در حال افزایش است و پیشرفت قابل قبولی در روند احیای روابط با عربستان سعودی وجود دارد، تلاش‌هایی برای عادی سازی روابط با مصر نیز در جریان است و این موضوع هم می‌تواند آثار مثبت منطقه‌ای برای کشور به همراه داشته باشد. علی موسوی خلخالی –روزنامه‌نگار و تحلیلگر مسائل عراق- در گفتگو با ایسکانیوز به ارزیابی روند بهبود روابط با عربستان و همچنین احتمال عادی سازی تهران-قاهره در آینده نزدیک پرداخت.

شتاب عربستان برای توسعه روابط اقتصادی و تجاری با ایران / باید مراقب شیطنت‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی بود

متن کامل این مصاحبه بدین شرح است:

- سرعت بهبود روابط ایران و عربستان را چطور ارزیابی می‌کنید و چقدر می‌توان به حل مسائل اساسی‌تر مورد اختلاف دو کشور امیدوار بود؟

به نظر من سرعت روابط ایران و عربستان معقول است. عربستانی‌ها و دیگر سیاستمداران عربی شورای همکاری خلیج فارس بر این باورند نفس رفت و آمدها و همین وجود ذهنیت مثبت در گسترش روابط فی نفسه خوب است و نباید عجله کرد. باید بگذاریم امور در مجاری خود بدون هیاهو سپری شوند و گسترش روابط به دور از هیجان در یک فضای منطقی و منطبق بر اعتماد متقابل پیش برود و دو طرف با طمانینه و گام به گام روابط را گسترش دهند.

- با توجه به سفر وزیر خارجه عربستان سعودی به تهران و تاکید مجدد وی بر پذیرش دعوت پادشاه این کشور از سوی آقای رئیسی، چقدر احتمال می‌دهید که رئیس جمهور در آینده سفری به ریاض داشته باشند؟

به اعتقاد من آقای رئیسی حتما به عربستان خواهند رفت. چرا نباید بروند؟! به هر حال از سرگیری روابط ایران و عربستان یکی از دستاوردهای مهم دیپلماسی است که در دولت ایشان رقم خورده و چرا نباید ایشان از این گسترش روابط بهره ببرد. اگر امور به خوبی پیش بروند و اتفاقی پیش بینی نشده رخ ندهد و تلاشی که دو طرف برای مدیریت امور دارند، همچنان به خوبی انجام شود، به نظر من آقای رئیسی در اولین فرصت به عربستان خواهند رفت که حتما به سود دو کشور و منطقه و جهان اسلام خواهد بود.

- فکر می‌کنید چرا سفارت عربستان در تهران هنوز بازگشایی نشده و آیا این مسئله آنطور که وزیر فیصل بن فرحان می‌گوید صرفا به دلیل زمانبر بودن مراحل تعمیر و بازسازی ساختمان سفارت است؟

بنده اظهارات طرف عربستانی را صادقانه می بینم. به هر حال آسیبی که به سفارت عربستان وارد شده و هفت سال متروکه بودن آن طبیعی است که زمان طولانی‌تری را برای بازسازی بطلبد. همین که فعالیت دیپلماتیک طرف عربستانی در ایران آغاز شده و ما نیز فعالیت دیپلماتیک خود را در مقرهای خود در عربستان از سر گرفته‌ایم، خود اتفاقی مبارک است که قطعا با گذر زمان اعتمادسازی لازم را ایجاد خواهد کرد و در طول این مدت سفارت عربستان نیز برای بازگشایی آماده خواهد شد.

- به عنوان آخرین سوال روند عادی سازی روابط با قاهره را چطور ارزیابی می‌کنید و در آینده نزدیک می‌توان منتظر اخبار خوب در این زمینه بود؟

امیدوارم که روابط قاهره و تهران عادی شود. اگر این اتفاق بیفتد گامی بزرگ در مناسبات منطقه‌ای محسوب می‌شود و حتی می‌توان گفت بعد از عادی سازی روابط ایران و عربستان ارتقای روابط ایران و مصر به معنای تکمیل پازل مناسبات منطقه‌ای و ارتقای آن در سطح عالی و مطلوب خواهد بود. آنچه باعث کندی حرکت دو طرف به سوی عادی سازی روابط شده، اطمینانی است که طرف مصری باید از جانب ایران پیدا کند. مصری‌ها به لحاظ امنیتی از ایران نگرانی دارند. مهمترین نگرانی آنها هم مرزیشان با اسرائیل و غزه است. مصری‌ها می‌گویند برای بازستاندن اراضی‌شان از اشغالگران اسرائیلی زحمت بسیاری کشیده‌اند و اکنون توانایی لازم برای مورد تهدید قرار گرفتن امنیت این اراضی ندارند. آنها می‌خواهند این اطمینان لازم را حاصل کنند که گسترش روابطشان با ایران روابطشان با اسرائیل و فلسطینی‌ها را تحت تاثیر قرار نخواهد داد. از زمان مبارک تا کنون پرونده ایران دست دستگاه امنیتی مصر بوده نه وزارت امور خارجه این کشور، و این دستگاه نیز مطابق با نگرانی‌های خود برای آن تصمیم می‌گیرد. البته من آینده نزدیکی را برای ارتقای روابط دو کشور انتظار ندارم اما امیدوارم حداقل تا پایان تابستان و حداکثر پایان پاییز خبرهای خوبی را درباره ارتقای روابط دو کشور بشنویم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1186177

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =