شتاب عربستان برای توسعه روابط اقتصادی و تجاری با ایران / باید مراقب شیطنت‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی بود

سیدهادی سیدافقهی با بیان اینکه ایران و عربستان اراده جدی برای افزایش حجم روابط دارند، خاطر نشان کرد: اگرچه هنوز برخی زخم‌های عمیق گذشته حل نشده اما باید با یک شیب ملایم مسائل را حل کرد و مراقب شیطنت‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی بود.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، فیصل بن فرحان -وزیر امور خارجه عربستان سعودی- روز شنبه وارد ایران شد و برای سومین بار از زمان عادی سازی روابط دو کشور ایران با وزیر خارجه ایران دیدار و گفتگو گرد. دو وزیر خارجه در نشست خبری ضمن تشکر از یکدیگر برای فراهم کردن بستر بازگشایی سفارتخانه و کنسولگری در تهران و مشهد و همچنین ریاض و جده، ابراز امیدواری کردند که روابط دو کشور به سرعت افزایش یابد. فیصل بن فرحان در این نشست خبری گفت: «بازگشت روابط دو طرف به حالت طبیعی مهم است، چراکه هر دو طرف بازیگران مهمی در منطقه به حساب می‌آیند و این روابط براساس اصلی از جمله احترام متقابل، عدم دخالت در امور داخلی یکدیگر و پایبندی به منشور سازمان ملل استوار است». به منظور ارزیابی ابعاد سفر وزیر خارجه عربستان و برسی روند بهبود روابط ایران و عربستان گفتگویی با دکتر سیدهادی سیدافقهی –کارشناس مسائل منطقه- انجام شد.

عادی‌سازی روابط ایران و عربستان آخرین میخ را بر تابوت توافق ابراهیم کوبید/ پایان چندین دهه جنگ و باج‌خواهی آمریکا در غرب آسیا

این کارشناس سیاسی در پاسخ به سوالی در رابطه با روند بهبود روابط بین ایران و عربستان سعودی اظهار کرد: حجم روابط و پرونده‌های دو کشور در سه سطح تعریف می‌شود که سطح اول آن روابط فی ما بین دو کشور از جمله مسائل اقتصادی، تجاری، سیاسی، امنتی، راهبردی، حج و مسائل فرهنگی و ... است. از نظر وی، سطح دوم روابط که اهمیت آن از سطح اول کمتر نیست عبارت است از پرونده‌های منطقه از جمله مسئله یمن، لبنان، سوری، بحرین و ... که می‌تواند پیشران سطح اول باشد.

وی افزود پس از بازگشت روابط دیپلماتیک دو کشور در سطح دوم نیز شاهد تحولات مثبتی بودیم. از نظر سیدافقهی، سطح سوم مشارکت‌های بین المللی ایران و عربستان سعودی خواهد بود که می‌تواند پیشران دو سطح قبلی باشد؛ این مشارکت‌ها شامل عضویت ایران در اوپک، سازمان ملل، در نهادهای زیر پوشش سازمان ملل مانند یونسکو و ... خواهد بود. در سطح فرامنطقه‌ای نیز ایران و عربستان جزء اعضا و بنیانگذاران سازمان همکاری‌های اسلامی هستند و همه این مسائل روی هم تاثیر می‌گذارند.

این کارشناس مسائل منطقه خاطر نشان کرد: هر چقدر مسائل فی ما بین در سطح یک به درستی و کامل پیش برود و دچار شبه و تشکیک نشود، روی دو سطح دیگر تاثیر خواهد گذاشت. وی با اشاره به سفر روز گذشته وزیر امور خارجه عربستان به تهران، تصریح کرد: احساس می‌شد که سعودی‌ها هم شتاب دارند که توافق نامه‌های تجاری، اقتصادی و بازرگانی توسعه پیدا کند. زیرا سعودی‌ها اکنون درگیر دو پروژه بسیار عظیم «چشم انداز 2030» و «شهر صنعتی نئوم» هستند. از نظر این کارشناس منطقه، در زمینه انرژی نیز علیرغم رقابت دو کشور در این حوزه که قبلا رقابت مخاصمه‌ای بوده و اکنون باید به رقابت مفاهمه‌ای تبدیل شود

سیدافقهی با بیان اینکه هر دو کشور اراده کافی برای اجرای سریع توافقنامه‌ها دارند، اظهار کرد: بعضی از این توافقنامه‌ها به صورت اولیه منعقد شده و بعضی دیگر از طریق سفرها و در دل کمیسیون‌های مشترک ایران و عربستان فعالسازی خواهد شد. وی با اشاره به تکرار دعوت فیصل بن فرحان از آقای رئیسی گفت: بعد از اعلام پکن که توسط آقای شمخانی و آقای محمد بن العیبان انجام شد، هنوز روابط به حالت عادی بازنگشته بود که ملک سلمان به طور رسمی از آقای رئیسی دعوت کرد و اکنون آقای بن فرحان حامل این دعوتنامه کتبی است و این نشانه خوبی محسوب می‌شود.

این کارشناس منطقه در ادامه یکی از نشانه‌های خوب روابط دو کشور را سفر آقای خاندوزی –وزیر اقتصاد- به دعوت الجدعان –وزیر اقتصاد و داریی عربستان- حتی پیش از سفر وزرای خارجه دانست و تصریح کرد: این نشان می‌دهد که سعودی‌ها برای استفاده از مزایای اقتصادی روابط با ایران عجله دارند و از طرف دیگر تا حدی نگران تحریم‌های آمریکا و اروپا هستند؛ زیر آنها به صورت زیرپوستی فشارهایی به عربستان وارد می‌کنند. به گفته سیدافقهی، اگرچه آمریکایی‌ها به صورت زبانی گفته‌اند که از روابط ایران و عربستان استقبال می‌کنند اما به شدت نگران باز شدن جا پای چین و روسیه در منطقه هستند و آمریکا در یک وضعیت بحرانی قرار گرفته است.

به اعتقاد سیدافقهی، تا آمریکا درگیر محاکمه ترامپ و انتخابات آینده 2024 است باید از فرصت‌ها استفاده کرد و هرچه زودتر سطح روابط را افزایش داد. وی در خصوص برخی حواشی و شایعات در ارتباط با تغییر محل نشست وزرای خارجه دو کشور گفت: این مباحث حاشیه است و متن اصلی احساس نیاز ایران و عربستان سعودی برای کنار آمدن با یکدیگر است. لذا نباید به حواشی نباید توجه کرد و متن اصلی تمایل دو کشور برای افزایش روابط است. به گفته وی، سعودی‌ها بعد از شکست همه پروژه‌های خود در یمن، عراق، لبنان و ... تصمیم به احیای روابط با ایران گرفتند و علیرغم اینکه هنوز برخی زخم‌های عمیق گذشته حل نشده، اما در آینده باید در مورد این مسائل از جمله قبرستان بقیع، مسئله شیعیان و ... بحث کرد.

وی با اشاره به اینکه سعودی‌ها از روی احساس روابط خود را با ایران ازسر نگرفته‌اند، اظهار کرد: مقامات سعودی اصطلاحا چرتکه انداخته‌اند و بعد از 10 جلسه مذاکره که 4 دور آن در عمان بوده به این نتیجه رسیده‌اند که روابط خود را با ایران از سربگیرند. فلذا بازگشت روابط عربستان با سوریه نیز متاثر از تغییرات و تحولات جدید است. وقتی سعودی‌ها تا این حد در احیای روابط با سوریه جدی هستند، بالتبع جدیت بیشتری برای روابط با ایران دارد.

این کارشناس مسائل منطقه در خصوص آثار روابط ایران و عربستان بر سایر مسائل گفت: در یمن اکنون یک آتش بس نسبی ایجاد شده و سهمیه‌ای به حجاج این کشور داده شد؛ در بحث لبنان نیز مذاکرات برای به حدنصاب رساند و انتخاب رئیس جمهور ادامه دارد. سیدافقهی با اشاره به صحبت فیصل بن فرحان مبنی بر اینکه بازگشت روابط ایران و عربستان نباید به این دو کشور محدود بماند و باید روی دیگر پرونده‌های منطقه اثرگذار باشد، خاطر نشان کرد: عربستان به این امنیت نیاز دارد و یک رابطه ارگانیکی بین سه سطح روابط ذکر شده بین ایران و عربستان وجود دارد و باید با یک شیب ملایم مسائل را حل کرد؛ هرچند که باید مراقب شیطنت‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی بود.

انتهای پیام/

       

کد خبر: 1185926

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =