روش‌های آموزش تصمیم‌گیری به کودکان

روانشناس گفت:تابع بار آوردن کودکان، توانایی تصمیم‌گیری را از انسان می‌گیرد؛ به همین جهت خوب است که کودک را در موقعیت‌های تصمیم‌گیری کوچک قرار دهیم تا بتواند این مهارت اکتسابی را یاد بگیرد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز،سیده معصومه طباطبایی در شبکه 5 سیما، گفت: تصمیم‌گیری مهارت بسیار مهمی است که موفقیت یا عدم موفقی ما را در طول مسیر زندگی به آن وابسته است. ما در موقعیت‌های متفاوت با شرایطی مواجه می‌شویم که چند راه پیش پایمان وجود دارد و باید برای آن‌ها تصمیم‌گیری کنیم.

کار کردن در نوجوانی خوب است یا بد؟

وی افزود: انتخاب‌های ما در صورتی که مهارت تصمیم گیری را یاد بگیریم، هوشمندانه خواهد بود. ما در بعضی از مواقع با دید "هر چه پیش آید، خوش آید" پیش می‌رویم که این صراحتا عدم توانایی ما در تصمیم‌گیری را نشان می‌دهد.

این روانشناس اظهار کرد: عموما ترس از تغییر و مواجهه با موقعیت‌های جدید است که تصمیم‌گیری را برای ما دشوار می‌سازد. لذا باید این موضوع را در نظر داشته باشیم که تابع بار آوردن کودکان، توانایی تصمیم‌گیری را از انسان می‌گیرد. به همین جهت خوب است که کودک را در موقعیت‌های تصمیم‌گیری کوچک قرار دهیم تا بتواند این مهارت اکتسابی را یاد بگیرد.

وی همچنین گفت: در تصمیم‌گیری اولین گام این است که مسئله را به خوبی شناسایی کنیم. بعد از آن لازم است که گزینه‌های مختلف را به خویس بررسی کنیم. در این بخش ساده‌ترین روش این است که با یک جدول سودها و زیان‌ها، جوانب خوب و بد هر مورد را بسنجیم.

طباطبایی تصریح کرد: در قدم بعدی برای بررسی موقعیت‌های پیچیده‌تر، می‌توانیم از جدول SWOT استفاده کنیم که همه خوبی‌ها، بدی‌ها، فرصت‌ها و خطراتی که این تصمیم پیش رویمان می‌گذارد را بسنجیم. استفاده از این روش باعث می‌شود که ما به شکل استدلالی پیش رویم و در کنار تصمیم‌گیری شهودی، به خوبی مساله را از همه جوانب بررسی کنیم.

این روانشناس افزود: در مساله ازدواج این مشکل وجود دارد که دلبستگی، انسان را بسیار تک‌بعدی می‌کند و باعث می‌شود که نتواند جوانب مختلف را بررسی کند. در چنین شرایطی بهترین کاری که خانواده‌ها می‌توانند انجام دهند، این است که فرزند خود را به سراغ ک مشاور متخصص بفرستند که بتواند به خوبی در این راه هدایت شود و در نهایت تصمیمی با کم‌ترین ضریب خطا بگیرد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1186730

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =