بیشترین سهم اشتغال مربوط به دانش آموختگان کدام رشته است؟

رئیس مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی گفت: بیشتر سهم اشتغال مربوط به دانش آموختگان علوم پزشکی است، بعد از آن دانش آموختگان علوم انسانی بیشترین سهم اشتغال را دارند و در رتبه سوم دانش آموختگان فنی و مهندسی، دانش آموختگان علوم پایه، کشاورزی و هنر نیز در جایگاه‌های بعدی قرار دارند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، علی باقر طاهری نیا صبح امروز در نشست خبری کنگره ملی آموزش هدفمند، مهارتی و نیاز محور که در محل این مؤسسه برگزار شد، گفت: اردیبهشت امسال مقام معظم رهبری در دیدار با معلمان بر ارتباط تحصیل و اشتغال دانش آموختگان تاکید کردند که دغدغه بخش عمده‌ای از جوانان، جامعه و خانواده‌ها است و این موضوع در دستور کار وزارت علوم، بهداشت و آموزش و پرورش قرار گرفت.

اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای ۲۵ درصد رشد می‌یابد

وی ادامه داد: دانشگاه متولی تربیت نیروی انسانی ماهر است و علاوه بر آن وظیفه توسعه دانایی را بر عهده دارد دانشگاه‌ها در چرخه علم و فناوری بازیگر اصلی هستند ولی به این معنا نیست که وظیفه تأمین شغل برای دانش آموختگان برعهده دانشگاه‌ها باشد. برهمین اساس دانشگاه ضامن تأمین شغل برای دانش آموختگان نیست، تولید علم و تربیت نیروی انسانی ماهر دو بال نهاد علم هستند. وزیر علوم نیز در برنامه‌ای که به مجلس شورای اسلامی تقدیم کردند بر ایجاد ساز و کار آموزش مهارتی کنار آموزش تخصصی با رویکرد هدفمند، مستمر، و جدی در راستای تربیت، نیروی با مهارت مورد نیاز بازارکار و کاهش بیکاری دانش آموختگان تاکید کردند.

سهم ناچیز آموزش مهارتی در دانشگاه‌ها

طاهری نیا با اشاره به وضعیت موجود آموزش مهارتی گفت: آموزش مهارتی بر اساس اسناد بالادستی در حوزه دانشگاه مهارتی محدود شده است این در حالی است که ما دانشگاه، رشته و درس مهارتی داریم و دانشگاه‌های مهارتی ما دو دانشگاه فنی و حرفه‌ای و علمی کاربردی هستند. بر اساس برنامه ششم توسعه سهم آموزش مهارتی از آموزش‌های کشور باید به ۳۰ درصد می‌رسید که در حال حاضر سهم دانشگاه فنی و حرفه‌ای از آموزش‌های مهارتی کل آموزش عالی کشور ۶ درصد و سهم دانشگاه جامع علمی کاربردی ۷ درصد است که در مجموع ۱۳ درصد است.

وی ادامه داد: این در حالی است که سهم آموزش‌های مهارتی شامل دانشگاه مهارتی، رشته مهارتی و درس مهارتی می‌شود. اگر ما سهم آموزش مهارتی را از نظام آموزش عالی حساب کنیم ۲۳ درصد می‌شود چرا که رشته‌های فنی و مهندسی یک سوم شأن مهارتی است و این تفاوت مربوط به رشته و دروس مهارتی می‌شود. البته دانشگاه مهارتی فقط فنی و حرفه‌ای و علمی کاربردی نیست.

رئیس مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی ادامه داد: در حال حاضر دانشگاه‌های فرهیختگان، تربیت دبیر شهید رجایی، دانشگاه‌های وابسته به دستگاه‌های اجرایی مانند دانشگاه امام حسین (ع) علاوه بر دانشگاه فنی و حرفه‌ای و علمی کاربردی دانشگاه مهارتی هستند وباید این تصور غلط را اصلاح کرد و سهم آموزش مهارتی را با لحاظ دانشگاه‌های مختلف حساب کرد.

سهم مقطع کاردانی در دانشگاه فنی و حرفه‌ای و دانشگاه علمی کاربردی زیاد نیست

وی سهم دانشگاه فرهیختگان از آموزش‌های مهارتی را سه درصد عنوان کرد و افزود: دانشگاه علمی کاربردی و فنی و حرفه‌ای باید بیشتر روی مقطع کاردانی تمرکز کنند این در حالی است که سهم مقطع کاردانی در دانشگاه فنی و حرفه‌ای و دانشگاه علمی کاربردی زیاد نیست. سهم دوره‌های کاردانی در دانشگاه علمی کاربردی از مجموع دانشجویان علمی و کاربردی ۵۵ درصد و از مجموع دانشجویان دانشگاه فنی و حرفه‌ای ۷۱ درصد است.

وی افزود: یک ایراد دیگری که پذیرش دانشجو در دانشگاه مهارتی علمی کاربردی دارد این است که سهم زیادی به رشته‌های علوم انسانی اختصاص داده شده در صورتی که اولویت باید علوم فنی باشد ولی در دانشگاه فنی و حرفه‌ای سهم فنی مهندسی بیشتر است.

دانش آموختگان پزشکی بیشترین سهم اشتغال را دارند

طاهری نیا با اشاره به میانگین اشتغال دانش آموختگان در دوره ۵ ساله ۹۲ تا ۹۷ در کل نظام آموزش عالی کشور گفت: بیشتر سهم اشتغال مربوط به دانش آموختگان علوم پزشکی است، بعد از آن دانش آموختگان علوم انسانی بیشترین سهم اشتغال را دارند و در رتبه سوم دانش آموختگان فنی و مهندسی، دانش آموختگان علوم پایه، کشاورزی و هنر نیز در جایگاه‌های بعدی قرار دارند.

وی ادامه داد: بیش از ۶۸ درصد دانش آموختگان علوم پزشکی شاغل هستند و این عدد در علوم انسانی بیش از ۵۱ درصد، در فنی و مهندسی بیش از ۴۹ درصد، در علوم پایه بیش از ۴۴ درصد، کشاورزی بیش از ۴۳ درصد و در هنر بیش از ۳۶ درصد است و می‌توان گفت ۵۲ درصد دانش آموختگان شاغل هستند.

دانش آموختگان دکتری بیشترین سهم اشتغال را نسبت به مقطع تحصیلی به خود اختصاص دادند

وی با اشاره به سهم اشتغال و مقطع تحصیلی گفت: بر اساس آمار، دانش آموختگان دکتری بیشترین آمار اشتغال و سپس دانش آموختگان کارشناسی ارشد بیشترین فرصت شغلی را دارند، سهم اشتغال دانش آموختگان دکتری ۷۰ درصد، دانش آموختگان ارشد بیش از ۶۲ درصد، دانش آموختگان کارشناسی بیش از ۴۹ درصد و سهم اشتغال دانش آموختگان کاردانی بیش از ۴۲ درصد است. بنابراین درصد شاغلین در تحصیلات تکمیلی بیشتر است.

وی در ادامه با اشاره به کنگره آموزش هدفمند، مهارتی و نیازمحور گفت: این کنگره دوشنبه پنجم تیرماه با حضور وزیر علوم وزیر صنعت و وزیر کار همچنین شخصیت‌های علمی و رؤسای دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار می‌شود.

وی افزود: پیشینه این کنگره به رهنمودهای رهبری و دغدغه‌ها در آموزش مهارتی و برنامه ارائه شده وزیر علوم به مجلس هنگام کسب رأی اعتماد مبنی بر توسعه آموزش مهارتی و هدفمند و مطالبه جامعه از دانشگاه‌ها برمی گردد.

دبیر کنگره آموزش هدفمند، مهارتی و نیازمحور مزایای این کنگره را فراتر بودن از یک کنگره علمی دانست و گفت: این کنگره هم اندیشی گسترده با مشارکت ذی نفعان مختلف با حضور دانشگاه‌های دولتی نمایندگان بازار کار و سیاست گذاران بازار اشتغال و به طور کلی کنگره علمی، سیاسی و اجرایی است.

رئیس مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی ادامه داد: مزیت دیگر رویکرد عملیاتی و سیاست پژوهانه است، در این کنگره سخنرانی‌های علمی و کاربردی مورد نظر است و از سخنرانان ارائه گزارش سیاستی مطالبه کرده ایم. هر سخنران و هر نشست تخصصی پیشنهادهای سیاستی و عملیاتی خود را ارائه می‌دهد.

وی با اشاره به لایحه برنامه هفتم توسعه تاکید کرد: این برنامه در تبصره ۲ ماده ۹۴ وزارت علوم را مکلف کرده است، در کنار دروس آموزشی، سهم دروس مهارتی را در آموزش عالی افزایش دهند.

رئیس مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی ادامه داد: این کنگره اقدامی پیش‌دستانه برای عملیاتی سازی مفاد لایحه برنامه هفتم توسعه است.

در ادامه از پوستر کنگره ملی آموزش هدفمند، مهارتی و نیاز محور رونمایی شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1186731

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =