ماجرای تقلب در انتخابات اتاق بازرگانی/ اصرار سلاح‌ورزی بر صندلی ریاست

انتخابات پر سر و صدای اتاق بازرگانی همچنان با حواشی زیادی همراه است، به دنبال این حواشی تعداد زیادی از اعضای اتاق بازرگانی موافق با باطل کردن آرا و رد صلاحیت سلاح وزری هستند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز، انتخابات دور دهم اتاق بازرگانی در ماه گذشته برگزار شد و بر اساس این انتخابات حسین سلاح ورزی با کسب ۲۶۵ رای به عنوان رئیس اتاق بازرگانی ایران انتخاب شد. اما انتخاب و اعلام وی به عنوان رئیس اتاق بازرگانی حواشی زیادی به همراه داشت، به‌طوری که در پی این حواشی تعداد زیادی از اعضای اتاق بازرگانی متقاضی باطل کردن آرا و رد صلاحیت سلاح وزری شدند.

سلاح‌ورزی از ریاست اتاق بازرگانی ایران برکنار شد

انتخابات پر سر و صدای اتاق بازرگانی همچنان با حواشی زیادی همراه است به‌طوری که روز گذشته ۵ تیرماه ۱۴۰۲ خبری از برکناری سلاح وزیری از ریاست اتاق بازرگانی ایران در خبرگزاری‌ها منتشر شد و اما بعد از دقایقی تکذیب شد.

همچنین پیش از این در تاریخ ۴ تیر ۱۴۰۲ سندی جدید از رد صلاحیت رئیس منتخب اتاق بازرگانی ایران منتشر شد که این سند نشان می‌دهد حراست وزارت صمت، یک روز قبل از برگزاری انتخابات اتاق بازرگانی، نظر مرجع قانونی یعنی وزارت اطلاعات را مبنی بر رد صلاحیت سلاح ورزی به رئیس انجمن نظارت بر انتخابات اتاق بازرگانی اعلام کرده است.

طبق گفته‌ها عدم صلاحیت سلاح ورزی به صورت کتبی به اتاق بازرگانی از سوی مراجع قانونی اعلام شده، اما وی علیرغم رد صلاحیت در انتخابات شرکت کرده است.

حال این انتخابات برگزار شده در اتاق بازرگانی با خود مخالف و موافقانی به همراه داشته است، عده‌ای از اعضای اتاق بازرگانی معتقدند که در این انتخابات هیچ نظارتی وجود نداشته و سایر دستگاه‌ها در آن دخالت داشتند؛ از طرفی عده دیگری که معتقدند انتخابات بدون هیج مشکلی و در صحت و درستی کامل برگزار شده است.

نظارت کافی بر انتخابات اتاق بازرگانی نبود

دراین میان سید حمید حسینی، عضو اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز، درباره انتخابات اتاق بازرگانی و حواشی آن اظهار کرد: آیین نامه جدیدی برای برگزاری این دوره از انتخابات اعلام شد که شایسته بود به لحاظ اینکه آیین نامه جدید  و بسیاری از شرایط تغییر کرده است، نظارت دقیق تری وجود داشته باشد ولی متاسفانه به هر دلیلی این نظارت دقیقی بر انتخابات این دوره وجود نداشت.

وی افزود: این انتخابات سبب ایجاد اختلافاتی در اتاق بازرگانی شد، که هیچکدام از این اختلافات به نفع اتاق نخواهد بود. سبب شد جایگاه اتاق که در ۴ سال گذشته به شدت تضعیف شده بود با این اتفاق ضعیف‌تر شد.

عضو اتاق بازرگانی ایران عنوان کرد: فضای ایجاد شده برای اتاق بازرگانی فضای خوبی نیست، می‌توان گفت وزارت صمت در این امر کوتاهی کرده است  زیرا نظر مراجع اطلاعاتی درباره سلاح ورزی روز ۱۶ خردادماه به وزارت صمت ابلاغ شد؛ اما در تاریخ ۲۴ خرداد از طریق مکاتبه مستقیم حراست وزارت صمت به اطلاع انجمن نظارت بر انتخابات رسیده است.

حسینی درباره ابطال نتیجه انتخابات،‌ تصریح کرد: اعضای اتاق بازرگانی باید صبر کنند تا نتیجه انتخاب از سوی شورای نظارت تایید شود، ممکن انتخابات یا آرای افرادی که صلاحیت آنان تایید نشده است باطل شود.

انتخابات اتاق بازرگانی در صحت کامل و بدون دخالت هیچ ارگانی برگزار شد

بابک عابدینی یکی دیگر از اعضای اتاق بازرگانی است که معتقد است، انتخابات بدون هیچ مشکلی و دخالت نهادی برگزار شده است. عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران و نایب رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز، درباره انتخابات اتاق بازرگانی و حواشی آن اظهار کرد: باتوجه به اینکه انتخابات اتاق بازرگانی زیر نظر شورای عالی نظارت برگزار شد، مسئول پاسخگویی اینکه انتخابات با ضعف‌هایی برگزار شده است یا خیر شورای عالی نظارت است.

وی با اشاره به اینکه انتخابات اتاق بازرگانی در صحت کامل برگزار شد، افزود: در جلسه هئیت نمایندگان که قبل از انتخابات حضور داشتیم، دبیر شورای عالی نظارت بر انتخابات شرح کاملی از اتفاقاتی که رخ داده بود دادند، بنابراین در این زمینه شبهه و مشکلی وجود نداشت.

عابدینی تصریح کرد: فضای غیر قانونی در انتخابات وجود نداشت، ابهاماتی در زمینه تایید صلاحیت‌ها وجود داشت که شورای عالی نظارت این ابهامات را برطرف کرد.

وی مطرح کرد: این انتخابات در صحت کامل برگزار شد و روش رای گیری، نظارت بر رای گیری و شمارش اعضا همه به صورت صحیح اجرا شد.

عابدینی درباره دخالت سایر دستگاه‌ها بر این انتخابات، بیان کرد: بنده اصلا همچین موردی را مشاهده نکردم و فکر می‌کنم یکی از انتخابات با صلابت و صحیحی بود که برگزار شد.

وی بیان کرد: تنها مشکلی که بنده بر این انتخابات دارم این است که یک مقدار زمان برای اعلام حضور کاندیدها و انتخاب آن‌ها یک مقدار فشرده بود، اگر زمان بیشتری داشتند قبل از انتخابات بهتر بود.

عابدینی با اشاره به اینکه نظارت سالم و مناسبی بر این انتخابات بود، گفت:بنده معتقدم هیچگونه اختلال و ایرادی در روند انتخابات وجود نداشت، صحبت‌هایی که مطرح شده است دارد اهداف اتاق بازرگانی را به حاشیه می‌برد.

به گزارش ایسکانیوز، ابهامات و حواشی انتخابات اتاق بازرگانی هنوز تمام نشده است و باتوجه به اینکه تخلف انجمن نظارت بر اتاق بازرگانی ایران در برگزاری انتخابات اتاق با حضور افراد ردصلاحیت‌شده محرز است، نتایج این انتخابات غیرقانونی پذیرفته نیست، بنابراین عده‌ای خواستار ورود مجلس به پرونده انتخابات اتاق بازرگانی شدند.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ اعلام کرد که این موضوع در جلسات هفته آینده کمیسیون اقتصادی بررسی خواهد شد، بنابراین انتظار می‌رود که شورای‌عالی نظارت بر اتاق بازرگانی متشکل از ۳ وزیر باید تخلفات انجمن نظارت بر انتخابات اتاق بازرگانی ایران را با قید فوریت مورد رسیدگی قرار دهد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1187204

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =