ساخت فیلم خوراکی ضددرد

محققان فیلم خوراکی‌ ساخته‌اند که دارو را بدون درد، بدون دردسر و بسیار دقیق تحویل بدن می‌دهد و با محیط زیست سازگار است.

به گزارش خبرنگار علم و فناوری ایسکانیوز؛ معمولا کودکان خردسال با مصرف دارو به خصوص اگر یک شربت مزه‌دار، قرص یا بدتر از آن آمپول باشد، مشکل دارند. این مساله در مورد افراد مسن هم که معمولا قرص‌های بزرگ و متعدد مصرف می‌کنند، صدق می‌کند. در همین راستا، محققان دپارتمان داروسازی دانشگاه ملی سنگاپور، راهکار نوآورانه برای این مشکل ارائه کرده‌اند و فیلم (ورقه نازک) خوراکی ساخته‌اند که دارو را بدون درد، بدون دردسر و خیلی راحت از طریق زبان وارد بدن می‌کند.

این ورقه نازک روی پوشش داخلی دهان یا مخاط دهان قرار می‌گیرد. از آنجا که گونه داخلی و ناحیه زیر زبان مملو از رگ‌های خونی ریز به نام مویرگ است، داروها به سرعت و بدون عبور از سیستم گوارشی، از طریق غشای مخاطی نازک و مستقیماً وارد جریان خون می‌شوند. دور زدن سیستم گوارش راهی برای رساندن دارو به بیماران مبتلا به تهوع و استفراغ غیرقابل درمان، مشکل در بلع یا مشکلات جذب روده است.

دانشمندان از شیر گاو کپسول دارو ساختند

این فیلم دهانی گرد و نازک و به اندازه سکه ۱۰ و ۲۰ سنتی سنگاپور یعنی با قطر ۱۸/۵ و ۲۰ میلی‌متر است. مواد سفارشی فرموله شده برای یک داروی خاص از قبل مخلوط شده و به محلول دارویی به این فیلم اضافه می‌شوند. حجمی از دارو با دوز مورد نیاز روی فیلم پیپت می‌شود و سپس با استفاده از یک کوره سبک خشک می‌شود. سپس فیلم‌ها در بسته‌بندی فشرده مهر و موم می‌شوند.

پس از قرار گرفتن در محیط مرطوب دهان، فیلم پس از مدت زمان از پیش تعیین شده متورم و حل می‌شود. بقیه فیلم باقیمانده را نیز می‌توان قورت داد یا بیرون انداخت. تمام مواد تشکیل دهنده فیلم خوراکی و غیر سمی است.

محققان می‌گویند علاوه بر کاهش خطر خفگی و یا استنشاق شربت، بیماران دیگر دوز اشتباهی از دارو را نمی‌خورند. مطالعات قبلی نشان داد که اشتباهات با داروی مایع بیش از چهار برابر بیشتر از قرص است.

از آنجایی که روش تحویل جدید بر حسب تقاضا برای بیماران ایجاد می‌شود، نیازی به بسته‌بندی حجیم یا گنجاندن دستگاه‌های اندازه‌گیری دوز مانند سوزن و سرنگ وجود ندارد و محصول را دوستدار محیط زیست می‌کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1188528

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =