امیرعبداللهیان: هژمونی دلار رو به زوال است

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان گفت: سیستم دلار و هژمونی دلار در اقتصاد جهانی عمرش رو به سپری شدن است.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، امیرعبداللهیان امشب 27 تیرماه با حضور در برنامه تلویزیونی صف اول درباره عضویت ایران در شانگهای گفت: سیاست خارجی دولت آقای رییسی، همانطور که دکترین سیاست خارجی ایشان را از ابتدای این دوره اعلام کردیم یعنی سیاست خارجی متوازن و پویا، مبتنی بر روابط خارجی فراگیر است. در چارچوب روابط خارجی فراگیر بخش عمده‌ای از برنامه سیاست خارجی ما تمرکز بر توسعه پایدار روابط اقتصادی و تجاری با جهان دارد.

امیرعبداللهیان: کمیسیون مشترک ایران و عمان به‌زودی در تهران برگزار می‌شود

وی افزود: بخشی از این مناسبات به صورت دوجانبه با اولویت همسایگان شکل گرفته است. ما از نگاه به شرق یا نگاه به غرب در سیاست خارجی نمی‌گوییم. با اولویت نگاه به آسیا و همسایگان، بخشی دیگر در فرمت های چندجانبه بین المللی که برای تحقق اهداف سیاست خارجی وجود دارد. عضویت ایران در شانگهای کاری است که از سال‌ها قبل شروع شد اما به دلیل رویکردها و ملاحظاتی که وجود داشت این کار در دولت های قبلی به سرانجام نرسید. در دولت جدید ما با تعامل با اعضای اصلی شانگهای و در سفرهای آقای رییس جمهور موفق شدیم ابتدا شروع عضویت دائم ایران را به تثبیت برسانیم و در روزهای اخیر عضویت کامل ایران شکل گرفت.

وزیر خارجه ادامه داد: این عضویت کامل روی زمین برای ما دستاوردها و نتایجی را در پی خواهد داشت. اولا در حوزه های اقتصادی و تجاری ما از همه معافیت ها و تسهیلاتی که برای اعضای شانگهای فراهم است، برخوردار می‌شویم. دوم، شانگهای فقط یک سازمان متمرکز بر موضوعات اقتصادی نیست. سایر همکاری های امنیتی، فرهنگی، نظامی، مبارزه با تروریسم و علم و فناوری را شامل می‌شود. ما هفته گذشته نماینده خودمان را به عنوان نماینده مرجع ملی ایران نزد سازمان همکاری شانگهای منصوب کردیم.

امیرعبداللهیان همچنین گفت: تلاش زیادی هم در دولت و هم مجلس انجام شد تا بتوانیم به موقع اسناد را در دولت و مجلس به تصویب برسانیم. در تاریخ انقلاب اسلامی و قبل از آن بی‌نظیر است. 49 سند مهم اقتصادی، امنیتی، سیاسی و فرهنگی به تائید دولت و مجلس رسید در حالی که در برخی از کشورهای عضو شانگهای این پروسه بیش از پنج سال زمان می‌برد. ما در هفته‌ها و ماه‌های آینده آثار این عضویت را در روی زمین و سفره ی مردم خواهیم دید.

وی همچنین در خصوص قدم بعدی ایران گفت: بریکس دومین سازمان منطقه ای است که اضای مهمی را در برمی‌گیرد. هفته اول شهریور ماه آقای رییسی به عنوان مهمان ویژه اجلاس دعوت شدند. ماه گذشته در سطح وزرای خارجه نشست بریکس پلاس در آفریقای جنوبی برگزار شد. این یک مقدمه ای بود براینشست سران بریکس پلاس که در هفته اول شهریور ماه انجام خواهد شد.

وزیر خارجه افزود: ما تلاش کردیم که هر پنج کشور بانی بریکس را توجیه کنیم که ایران پس از آنکه چارچوب‌ها تعریف شد، جزو اولین گروه کشورهایی قرار گیرد که عضویت بریکس را طبعا در مرحله اول عضویت ناظر و سپس وارد گام بعدی بر اساس سازوکار بعدی که در حال تعریف کردن هستند، به عضویت این سازمان درآییم.

وی با اشاره به مزیت های عضویت در بریکس ادامه داد: این یک مزیت بیشتری را برای ما قراهم می‌کند که از آفریقا تا آسیا، تا آمریکای لاتین و دیگر کشورها بتوانیم از این ظرفیت استفاده بکنیم. طبعا این رویکرد در دیولماسی برای ایجاد گشایش در روابط ما در حوزه تجارت خارجی شکل گرفته و استفاده از مزیت های بریکس و شانگهای این است که ما به سمت چندجانبه گرایی حرکت می‌کنیم.

وزیر خارجه تصریح کرد: امروز دنیا، دنیای یکجانبه گرایی نیست نطم بین‌المللی جدیدی در جهان در حال شکل گیری است. یکی از ویژگی های این نظم جدید تمرکز و تلاش کشورها برای عبور از یکجانبه گرایی به سمت چندجانبه گرایی است. استفاده از فرصت های این سازمان ها یعنی حرکت به سمت چندجانبه گرایی و مقابله با سیاست های یکجانبه گرایی از جمله تحریم‌ها.

وی همچنین در خصوص آثار این عضویت ها بر مناسبات مالی ایران گفت: ما در هر دو سازمان سازوکارهای مشخصی برای همکاری های مالی و گمرکی در اختیار داریم. سازوکارهایی که در آنجا پیش بینی شده میتنی بر نگاه چچندجانبه گرایانه است نه نگاه یکجانبه گرایی و قفل کردن همه ی موضوعات در چارچوب تحریم های یکجانبه یک کشور خاص. لذا وقتی صحبت از معامله و تجارت با ارزهای مای می‌شود، یعنی دور کردن دلار از اقتصادهای کشورها و محدودیت هایی که دلار در چرخه بانک های جهانی ایجاد می‌کند.

وزیر خارجه افزود: سیستم دلار و هژمونی دلار در اقتصاد جهانی عمرش رو به سپری شدن است. امروز وقتی ایران نیست که از استفاده از ارزهای محلی و غیر از دلار صحبت می‌کند. اقتصاد بسیاری از کشورها به خاطر این نگاه یکجانبه گرایانه آسیب دیده است. در توافق هسته‌ای که در دولت قبل انجام شد یکی از نکاتی که به عنوان نکته منفی می‌شود از آن یاد کرد، این است که دلار در هیچ جای این سند لمس نمی‌شود. نه سرمایه گزار آمریکایی می‌تواند در ایران سرمایه گزاری کند و نه حتی یک دلار می‌تواند در سیستم مالی و پولی گردش کند.

وی ادامه داد: این فرصت شانگهای یکی از اسنادش چگونگی تبادلات و سازوکارهای بانکی است که هم در دولت و هم در مجلس به تصویب رسیده است.

امیرعبداللهیان درباره اقدامات انجام شده برای حذف دلار در مناسبات گفت: این کاری است که از مدت ها قبل شروع شد و در یک سال گذشته شتاب گرفت. ما در حوزه دیپلماسی سران تاکنون حدود 24 سفر آقای رییسی داشتند و از طرف مقابل 17 مقام اول کشورها به ایران سفر داشتند. طبعا در دیدارهای اقای رییسی یکی از موضوعات با کشورهایی که در حوزه تجارت و سرمایه گذاری های اقتصادی از توامندی هایی برخوردار هستند، توافق بر دو موضوع استفاده از ارزهای ملی و تهاتر است. هر دو هم با هدف اینکه سلطه دلار در مناسبات دوجانبه ما سایه نیافکند و ما بتوانیم از این مزیت هم استفاده کنیم.

وی افزود: امروز شرایط به گونه ای است که من در سفری که اخیرا به چهار کشور همسایه در حوزه خلیج فارس داشتم، یکی از سران این کشورها به من گفت که طبق اخرین آمار حجم تبادلات تجاری ما امروز به 33 میلیارد دلار رسیده است. ما پس از توافق هسته ای حجم روابط تجاری با کل اروپا با احتساب فروش نفت به سختی به ده میلیارد دلار رسید.

وزیر خارجه ادامه داد: امروز حجم تجاری ما با همسایگان بیش از 90 میلیارد دلار است و ما در یک سال گذشته از 37 درصد تا 271 درصد افزایش حجم تبادل تجاری فقط در حوزه همسایگان داشتیم.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین درباره توافق ایران و عربستان گفت: از ماه ها قبل ما پنج‌ دور مذاکرات امنیتی در بغداد و سه دور در عمان داشتیم.جمع بندی اینها به نقطه ای رسید که ما و عربستان وارد صفحه جدیدی از روابط شویم. بر هیچ کس پوشیده نیست که برخی از کشورها در منطقه و خارج از منطقه در اغتشاشات چه اقداماتی را انجام دادند. ما با طرف های غربی و آمریکا به صورت غیر مستقیم در حال تبادل پیام بودیم. طرف آمریکایی تصور میکرد که ما در اغتشاشات در ضعیف ترین حالت قرار داریم و الان وقتی است که باید بین ما و آمریکا رو بازگشت به برجام توافق شود. آنها اصرار داشتند ما از خطوط قرمز عبور کنیم اما پشتوانه مردمی و پشتوانه های متنوعی که در ایران داشتیم سخت روی خطوط قرمز ایستادیم.

وی درباره مذاکرات گفت: امروز که ما با هم صحبت می‌کنیم اگر تبادل پیامی بین ما و آمریکا است، اولا هنوز ما مسیر مذاکره را ادامه می‌دهیم، ثانیا رعایت خطوط قرمز از مواضع اصلی ما است.

وزیر خارجه تصریح کرد: در موضوع عربستان حاکمان سعودی به این نتیجه رسیدند که باید بر مبنای همسایگی و احترام متقابل روابط بین دو کشور شکل گیرد. هم منافع دو طرف را تامین می‌کند و هم برای منطقه پیام مثبت دارد. من پنج ماه پیش در نشست بغداد 2 در کشور اردن گفتگوی چند دقیقه ای با وزیر خارجه عربستان داشتم. آنجا جمع بندی گفتگوها این شد که بازگشت روابط دو کشور به حالت طبیعی نه تنها به نفع طرفین بلکه کل منطقه است.

وی افزود: با این مقدمات و عقبه ای که عرض کردم توافق بین ما حاصل شد. در برنامه سیاست خارجی فراگیر دولت یکی از اولویت های مهم ما اقتصاد، نجارت و سرمایه گزاری است. من با آقای بن فرحان در اولین ملاقتم در پکن گفتم. گفتم ببینید ما می‌خواهیم یک روابط تاکتیکی داشته باشیم. اولا ما تفاوت ها و اختلاف نظرهایی داریم و چیزی نیست که یک شبه حل شود اما روی موضوعاتی اتفاق نظر داریم. روی موضوعاتی که اتفاق نظر داریم باید به سرعت جلو رویم و روی موضوعاتی که تفاوت دیدگاه داریم باید تلاش کنیم که از آن عبور کنیم.

امیرعبداللهیان ادامه داد: در راستای وجود یک روابط پایدار بین دو کشور یک ایراد در روابط ما و عربستان وجود داشته است. حتی در بهترین دوره روابط در زمان آقای هاشمی رفسنجانی و در دوره آقای خاتمی، حجم حملات رسانه ای علیه یکدیگر کاهش پیدا کرده است. اما ایا یک توافق اقتصادی بین ما انجام شده؟ نه. توافق ما این است که در این مرحله باید با درک اینکه تفاوت دیدگاه سیاسی در حوزه هایی داریم در مناسبات دوجانبه و سرمایه گزاری قوام ببخشیم. یک همکاری پایدار اقتصادی که به دو طرف کمک کند.

وی درباره روابط با مصر گفت: ما الان دفتر حفاظت منافع در تهران و قاهره داریم اما در گام اول هر دو سفیر مستقر کردیم. هم فرستاده ما در آنجا درجه سفیر دارد و هم دیپلمات آنها در تهران با درجه سفیر کار می‌کند.

امیرعبداللهیان افزود: بین ما و مصر مشترکات زیادی وجود دارد. هم مردم مصر به ایران علاقه مندند و هم مردم ایران به مصر علاقه مندند. ما با اقای سیسی صرف نظر از چالش ها اولین نقطه همکاری مشترک ما در سوریه بود. رویکرد سیسی در سوریه مبارزه با تروریسم و افراط گرایی بود. ما گفتگوهای امنیتی را شروع کردیم.

وی ادامه داد: در جریان سفر هفته های گذشته سلطان عمان به تهران، گفتگوهایی را در ارتباط ضرورت روابط تهران و قاهره با آقای السیسی در قاهره داشتند. وی حامل پیامی بود و در عالی ترین سطح در ایران دریافت شد و پاسخ مثبت دریافت کرد. بعد از آن ما در حال طراحی هستیم که در زمان مناسب شاهد ارتقا روابط باشیم. ما هیچگونه محدودیتی برای توسعه همه جانبه همکاری ها با مصر نداریم.

تکمیل می‌شود...

کد خبر: 1190319

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =