آخرین تحولات اوکراین| زلنسکی دلیل آهستگی ضد حمله آهسته را کمبود سلاح نامید

احضار سفیر روسیه به وزارت خارجه لهستان به دلیل سخنان دیروز پوتین درباره استالین، ۷ شرط روسیه برای بازگشت به توافق غلات، زلنسکی پل کریمه را یک هدف نظامی نامید، تاکید آمریکا بر نقش ترکیه در احیای توافق غلات ، از مهمترین رویدادها پیرامون جنگ هستند.

 به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، جیک سالیوان، مشاور رئیس جمهوری آمریکا در امور امنیت ملی، اعلام کرد که  خلبانان ارتش اوکراین ممکن است در آینده نزدیک بر اصول کار با جنگنده‌های F-۱۶ تسلط پیدا کنند. 

آخرین تحولات اوکراین| آنتونوف: آمریکا شهامت قبول این واقعیت را ندارد که برنامه روسیه شکست خورده است

وی شب گذشته، جمعه، در سخنرانی خود در انجمن امنیتی سالانه موسسه آسپن در کلرادو، گفت: "من نمی خواهم تاریخ دقیقی به شما بگویم، اما می توانم بگویم که این موضوع ظرف چند هفته و نه چند ماه مشخص خواهد شد."

سالیوان یادآور شد که تا به امروز، دولت ایالات متحده، همراه با شرکای اروپایی خود، در حال بحث در مورد جزئیات برنامه آتی بودند و به ویژه، آنها در مورد زمان آموزش و مکان های آموزشی به توافق رسیده‌اند.

مشاور امنیت ملی جو بایدن در عین حال افزود که با توجه به وضعیت واقعی در میدان نبرد، عرضه F-۱۶ به کی‌یف، نمی تواند نقش تعیین کننده‌ای در درگیری نظامی با روسیه ایفا کند. وی گفت: دیدگاه مقامات نظامی ما چنین است: با توجه به واقعیات میدانی و روند اوضاعی که در یک سال گذشته در میدان نبرد رخ داده است، این نظریه که F-۱۶ ها نقش تعیین کننده‌ای در موفقت عملیات ضد حمله خواهند داشت. نظر مقامات نظامی ما متفاوت با آن چیزی است که از مقامات اوکراینی شنیده می شود.

یک روز قبل، جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی در شورای امنیت ملی ایالات متحده، اعتراف کرد که روند انتقال جنگنده های F-۱۶ به کی‌یف در بهترین شرایط در پایان سال جاری آغاز خواهد شد، ضمن اینکه این مسئله تاثیر زیادی بر توانایی های ارتش اوکراین نخواهد داشت. 

در اواسط ماه جولای، روزنامه پولیتیکو گزارش داد که کشورهای اروپایی هنوز آموزش خلبانان F-۱۶ برای نیروهای مسلح اوکراین را آغاز نکرده‌اند، زیرا ایالات متحده صدور مجوز رسمی برای این منظور را به تعویق می اندازد. با این حال، این روزنامه یادآور شد که هیچ دلیلی وجود ندارد که انتظار داشته باشیم واشنگتن از آموزش خلبانان اوکراینی خودداری کند.

داگلاس سیمز، مدیر عملیاتی در ستاد مشترک پنتاگون چند روز قبل گفت که اکنون زمان مناسبی برای ارائه جنگنده های F-۱۶ به اوکراین نیست. به گفته وی، این مسئله به توان بالقوه عظیم روسیه در زمینه دفاع هوایی مرتبط است.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز با هشدار نسبت به انتقال جنگنده های غربی به اوکراین، یادآور شد که آمریکا و اقمارش در ناتو با انتقال جنگنده های F-۱۶ به اوکراین، تهدید استفاده از سلاح هسته‌ای علیه روسیه را ایجاد می‌کنند و مسکو نمی تواند نسبت به این مسئله بی تفاوت باشد. 

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به پانصد و چهاردهمین روز جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

آمریکا تحریم‌ها را مانعی برای تماس با روسیه نمی‌داند

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا ابراز اطمینان کرد که تحریم‌های اعمال شده علیه او و دیگر مقامات آمریکایی توسط روسیه در صورت لزوم مانعی برای برقراری تماس با مسکو نخواهد شد. 

وی شب گذشته در سخنرانی خود در مجمع امنیتی آسپن گفت: «بسیاری از ما در دولت آمریکا تحت تحریم های اعمال شده توسط دولت روسیه هستیم. من تحت تحریم روسیه هستم. ولی اگر برای ثبات و امنیت جهانی لازم باشد، این موضوع ما را از برقراری ارتباط با روس‌ها باز نمی‌دارد.»

دستیار رهبر آمریکا افزود: نمونه بارز این رویکرد در تعامل بین کشورها مقامات نظامی ارتش چین هستند که از تماس با پنتاگون دریغ نمی‌کنند و این در حالی است که دولت ایالات متحده تحریمهایی را علیه وزیر دفاع جمهوری خلق چین اعمال کرده است.

پولیانسکی: روسیه زمانی به توافق غلات باز خواهد گشت که غرب هفت شرط را برآورده کند

دیمیتری پولیانسکی، معاون اول نماینده دائم روسیه در سازمان ملل، شب گذشته، جمعه در نشست شورای امنیت در خصوص تصمیم مسکو برای توقف مشارکت در توافق غلات، اعلام کرد که در صورت تحقق هفت شرط، مسکو به این توافقنامه بازخواهد گشت.

وی گفت: اولاً، ضروری است که به یک نتیجه واقع بینانه دست یابت و نه صرفاً گمانه‌زنی در خصوص لغو تحریم‌ها بر عرضه غلات و کودهای شیمیایی روسیه به بازارهای جهانی. دوماً، همه موانع در خصوص بانک‌ها، موسسات مالی روسیه که به تامین مواد غذایی و کود خدمات می‌دهند، باید برداشته شود.»

پولیانسکی اشاره کرد که این شامل اتصال فوری این سازمان‌ها به سیستم سوئیفت می شود. همچنین لازم است تحویل قطعات یدکی و قطعات ماشین آلات کشاورزی و صنعت کود به روسیه از سر گرفته شود. به گفته وی، قیمت تمام شده این قطعات برای تولیدکنندگان داخلی ۴۰ درصد افزایش یافته است.

پولیانسکی به عنوان یکی دیگر از شروط، حل تمامی مشکلات مربوط به اجاره کشتی‌ها و بیمه صادرات مواد غذایی روسیه و همچنین تامین تمامی تدارکات این منابع را برای بازگرداندن سودآوری خواند. علاوه بر این، این دیپلمات تاکید کرد که لازم است شرایط بدون مانع برای گسترش عرضه کودهای روسیه و مواد خام برای تولید آنها تضمین شود. به ویژه، از سرگیری عملیات خط لوله آمونیاک Togliatti-Odessa باید تضمین شود.

پولیانسکی رفع انسداد دارایی‌های روسیه مرتبط با صنعت کشاورزی را شرط ششم خواند. و در نهایت، مورد هفتم، احیای ماهیت اولیه انسان دوستانه توافق غلات است که باید به نفع کشورهای نیازمند عمل کند و نه اینکه کشورهای ثروتمند را ثروتمندتر کند.

هشدار درباره تقویت توان نظامی اوکراین در بنادر تحت پوشش توافق غلات 

معاون اول نماینده دائم روسیه در سازمان ملل همچنین اعلام کرد که طرف روسی زیرساخت بنادر اوکراین در دریای سیاه را محل استقرار و تکمیل ظرفیت‌های نیروهای نظامی  اوکراین می‌داند.

دیمیتری پولیانسکی در نشست روز جمعه شورای امنیت سازمان ملل که به توافق غلات اختصاص داشت، تاکید کرد: باید این واقعیت را بپذیریم که  کی‌یف در طول یک سال اجرای توافق، ظرفیت‌های نظامی-صنعتی، سوخت و ذخیره‌سازی قابل توجهی را در مناطق بنادر دریای سیاه خود در زیر پوشش خود انباشته کرده است.

به گفته وی، منابع انسانی قابل توجهی از نیروهای مسلح اوکراین و مزدوران خارجی نیز در این بنادر مستقر هستند.

پولیانسکی تاکید کرد که خاتمه دادن به مشارکت روسیه در طرح دریای سیاه به تغییر این وضعیت کمک می کند.

سرگئی ورشینین، معاون وزیر امور خارجه روسیه پیش از این تصمیم وزارت دفاع این کشور برای در نظر گرفتن همه کشتی‌های موجود در دریای سیاه به بنادر اوکراین به عنوان حامل‌های بالقوه محموله‌های نظامی را منطقی دانست . به گفته وی، در صورت نیاز، بازرسی از شناورها انجام می شود تا از عدم استفاده از آنها در خصوص احتمال حمل سلاح اطمینان حاصل شود.

در این رابطه، جوزپ بورل، مسئول اصلی سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز گفت که بعد از اقدام مسکو در لغو توافق غلات و اعلام ممنوعیت تردد کشتی‌ها در دریای سیاه، این سازمان حمایت نظامی خود از اوکراین را افزایش خواهد داد.

سفیر روسیه به دلیل سخنان پوتین درباره استالین به وزارت خارجه لهستان احضار می‌شود

ماتئوش موراویسکی، نخست وزیر لهستان، شب گذشته، جمعه، اعلام کرد که سرگئی آندریف، سفیر روسیه در ورشو در رابطه با اظهارات ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در  خصوص نقش اتحاد جماهیر شوروی و جوزف استالین در  آزاد سازی کشور لهستان از دست نازیسم، به وزارت امور خارجه این کشور احضار خواهد شد.

نخست وزیر گفت: «این واقعیت که استالین در مرگ تعداد زیادی از مردم لهستان مقصر است قابل مذاکره نیست و یک حقیقت تاریخی است. استالین یک جنایتکار جنگی بود که مسئول کشتن صدها هزار لهستانی بود. حقیقت تاریخی مورد بحث نیست. سفیر روسیه قطعاً  به وزارت امور خارجه احضار خواهد شد.»

پیش از این، روز جمعه، ولادیمیر پوتین در دیدار با اعضای دائم شورای امنیت روسیه، به سرگئی ناریشکین، مدیر سرویس اطلاعات خارجی دستور داد تا بر برنامه های لهستان برای اوکراین نظارت دقیق داشته باشد. رئیس جمهوری روسیه همچنین یادآور شد که لهستان به لطف اقدامات و موضع گیری جوزف استالین، بسیاری از سرزمین های غربی کنونی خود را بدست آورده است و یادآور شد که اگر ورشو این موضوع را فراموش کرده بود، روسیه این واقعیت را یادآوری خواهد کرد.

پوتین این نکته را در این رابطه بیان کرد که آندژی دودا، رئیس جمهوری لهستان، امکان اعزام نیروی نظامی به اوکراین، پس از پایان درگیری نظامی را بعید ندانسته است.

زلنسکی پل کریمه را هدفی بری اوکراین خواند که باید خنثی شود

ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین در سخنانی خطاب به شرکت کنندگان در انجمن امنیتی در موسسه آسپن اعلام کرد که پل کریمه هدفی برای ارتش این کشور است که باید خنثی شود. وی تاکید کرد که این نگرش در مورد همه تاسیسات مورد استفاده در درگیری نظامی که برای دستیابی به صلح استفاده نمی شود، صدق می کند.

زلنسکی همچنین گفت که کی‌یف قصد دارد به دنبال بازگرداندن کامل شبه جزیره کریمه به اوکراین باشد.

پیش از این، دیمیتری پسکوف، دبیر مطبوعاتی رئیس جمهوری روسیه به این واقعیت اشاره کرد  که غرب حاضر است چشمان خود را به روی هر گونه حمله تروریستی که کی‌یف علیه روسیه انجام می دهد، ببندد. وی در ادامه در خصوص فقدان هر نوع واکنشی از سوی کشورهای غربی به حمله اوکراین به پل کریمه، یادآور شد: غربی ها در این مورد از هیچ سکوتی احساس شرمندگی نمی‌کنند.

وزیر خارجه ترکیه: آنکارا انتظار دارد توافق غلات در زمان کوتاهی از سر گرفته شود

هاکان فیدان، وزیر امور خارجه ترکیه شب گذشته، جمعه، اعلام کرد که مقامات آنکارا انتظار دارند توافق غلات در کوتاهترین زمان ممکن مجدداً از سر گرفته شود. وی تاکید کرد که آنکارا توضیحات مفصلی از مسکو در خصوص دلایل امتناع روسیه از تمدید طرح کریدور دریای سیاه دریافت کرده است.

وزیر خارجه ترکیه در جمع خبرنگاران گفت: ما تلاش های قابل توجهی برای تمدید قرارداد غلات انجام می دهیم و به مصلحت بازگرداندن روسیه به میز مذاکره معتقدیم. علاوه بر این، احتمال راه حل هایی وجود دارد که تلاش ها برای غلبه بر بحران غذایی را تهدید نکند. امیدواریم در آینده نزدیک توافقنامه غلات را از سر بگیریم.

بلینکن: آمریکا روی نقش رهبری ترکیه در احیای توافق غلات حساب می‌کند

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روی جمعه اعلام کرد که ایالات متحده امیدوار است که ترکیه در احیای ابتکارعمل صادرات غلاتاز طریق دریای سیاه پیشگام شود. 

بلینکن در سخنرانی خود در مجمع امنیتی سالانه موسسه آسپن، یادآور شد که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه وعده داده که با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه برای بازگشت به توافق غلات همکاری خواهد کرد.

وزیر امور خارجه آمریکا گفت: «بنابراین ما انتظار داریم که ترکیه نقشی را که قبلاً هم ایفا کرده است - یعنی نقش رهبری - را ایفا کند تا این موضوع را به مسیر اصلی خود بازگرداند و تضمین دهد که مردم جهان می‌توانند غذای مورد نیاز خود را با قیمت‌های معقول دریافت کنند.»

به عقیده بلینکن، ترکیه "نقش کلیدی در راه اندازی این ابتکار عمل داشته است." وی افزود که ایالات متحده به همراه متحدانش به دنبال جایگزین هایی برای توافق غلات هستند، اما باور ندارند که بتوانند منابع از دست رفته را از طریق مسیرهای دیگر جایگزین کنند.

وزیر خارجه آمریکا: اوکراین همه امکانات لازم برای موفقیت ضد حمله را در اختیار دارد

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، روز جمعه در سخنرانی خود در انجمن امنیتی سالانه موسسه آسپن در کلرادو اعلام کرد که  کشورهای غربی همه امکانات لازم برای اجرای یک ضد حمله موفق را به اوکراین ارائه کرده اند. او گفت: "من معتقدم که آنها (مقامات اوکراین) همه چیزهایی که برای موفقیت (در ضد حمله) نیاز دارند، را در اختیار دارند."

وزیر خارجه آمریکا ابراز عقیده کرد که آموزش نظامیان اوکراینی که در چند ماه گذشته در غرب انجام شده و همچنین تجهیزات نظامی که توسط ایالات متحده و ۵۰ کشور دیگر به آنجا منتقل شده است، باید تأثیر قابل توجهی بر سرعت ضد حمله داشته باشد.

اوایل روز جمعه، پولیتیکو به نقل از یک پزشک نظامی نیروهای مسلح اوکراین گزارش داد که نارضایتی در صفوف نیروهای مسلح اوکراین در حال افزایش است و این مسئله می تواند منجر به آغاز درگیری های عمومی و ناآرامی در این کشور شود. طبق این گزارش، اخبار رسیده از اوکراین نشان می دهد که نیروهای مسلح این کشور بشدت احساس خستگی روحی و جسمی می کنند، زیرا بسیاری از آنها یک سال است که در خط مقدم جبهه حضور داشته و درگیر یک جنگ فرسایشی هستند.

زلنسکی دلیل آهستگی ضد حمله آهسته را کمبود سلاح نامید

ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین طی یک سخنرانی از طریق لینک ویدئویی در انجمن امنیتی سالانه موسسه آسپن، که در کلرادو برگزار می شود، مدعی شد که عملیات ضد حمله نیروهای مسلح این کشور به دلیل ارسال کند تسلیحات به کی‌یف از کشورهای غربی بسیار دشوار شده است. به گفته رهبر اوکراین، مقامات کی‌یف زمان لازم برای آماده سازی ضد حمله را محاسبه نکرده بودند.

زلنسکی گفت: «ما قصد داشتیم آن را در بهار شروع کنیم، اما این اتفاق نیفتاد، زیرا، صادقانه بگویم، ما مهمات و سلاح کافی در اختیار نداشتیم، تیپ‌های کافی برای استفاده از این سلاح‌ها آموزش دیده نبودند، آموزش آنها در خارج از اوکراین در حال انجام بود.»

وی یادآور شد: در این مدت ارتش روسیه موفق به تقویت خطوط دفاعی و ایجاد میادین مین گسترده شد، زیرا آماده سازی مقدمات حمله نیروهای مسلح اوکراین دیرتر از حد انتظار  کی‌یف  طول کشید.

رئیس جمهور اوکراین با بیان اینکه کی‌یف تجهیزات لازم برای مین زدایی را ندارد، مدعی شد: «از این رو سرعت تهاجم ما آهسته است.»

در همان روز، کاخ سفید در مورد تلفات سنگین نیروهای مسلح اوکراین در جریان ضد حمله صحبت کرد. جیک سالیوان، مشاور رئیس جمهوری ایالات متحده در امور امنیت ملی با اشاره به این مسئله، ابراز عقیده کرد که کی‌یف هنوز از پتانسیل کامل خود استفاده نکرده و منتظر لحظه مناسب است.

روسیه تدابیر مشخصی برای حفاظت از بلاروس اتخاذ خواهد کرد

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه روز جمعه اعلام کرد که این کشور اقداماتی متناسب با تهدیدات ناشی از توان نظامی ناتو در مرزهای کشور متحد روسیه-بلاروس اتخاذ خواهد کرد.

وی به خبرنگاران گفت: "اقداماتی متناسب با تهدید ناشی از افزایش مستمر پتانسیل های نظامی و زیرساختارهای نظامی کشورهای عضو ناتو و متحدانش با هدف حفاظت از کشور متحد اتخاذ خواهد شد."

ریابکوف تاکید کرد که امنیت کشور متحد روسیه-بلاروس باید با کمک ابزارهای نظامی و نظامی-فنی تضمین شود. وی افزود: ما از لحاظ پاسخ نظامی به این تهدیدها، همانطور که گفته شده، کاری انجام نمی دهیم. این مسئله همیشه بسته به آنچه که به عنوان تلاش برای ایجاد فشار نیرو، تلاش برای ایجاد تهدید ارائه می شود، تنظیم خواهد شد.

این دیپلمات با اشاره به اینکه روسیه به تجزیه و تحلیل نتایج نشست ناتو که در نیمه اول جولای در ویلنیوس برگزار شد، ادامه می دهد،  گفت: «سوالات در مورد اینکه چگونه کشورهای این اتحاد تصمیمات خود را در تضاد با قانون اقدام اساسی روسیه-ناتو در سال ۱۹۹۷ تفسیر می کنند، به نظر من نه تنها بی پاسخ مانده، بلکه به این واقعیت خلاصه می شود که هرگونه توافقی با روسیه بطور کامل خط خورده است».

پوتین تجاوز اوکراین به بلاروس را تجاوز به روسیه خواند

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه روز جمعه اعلام کرد که هر گونه تجاوز اوکراین به بلاروس به معنای تجاوز به روسیه محسوب خواهد بود. 

پوتین در نشستی با اعضای دائم شورای امنیت روسیه گفت: در رابطه با بلاروس باید بگویم که، این کشور بخشی از کشور متحد است و تجاوز به بلاروس به معنای تجاوز به فدراسیون روسیه خواهد بود.

وی تاکید کرد که فدراسیون روسیه در صورت انجام چنین اقداماتی علیه بلاروس با تمام ابزارهای موجود به تجاوزات پاسخ خواهد داد.

همچنین مشخص شد که روز یکشنبه  ولادیمیر پوتین و الکساندر لوکاشنکو، روسای جمهوری روسیه و بلاروس، با یکدیگر دیدار خواهند کرد. کاخ کرملین اعلام کرد که موضوعات مهم مربوط به توسعه مشارکت استراتژیک و اتحاد بین دو کشور و همچنین همکاری های در چارچوب دولت متحد مورد بحث قرار خواهد گرفت.

یک روز قبل، ، دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین گفت که روسیه از قبل اقداماتی را برای حفاظت از امنیت کشور متحد روسیه-بلاروس در بحبوحه اعلام لهستان مبنی بر انتقال بیشتر نیروهایش به مرزهای این کشور با بلاروس انجام داده است.

نگرانی سازمان ملل از گزارش‌های مربوط به استفاده اوکراین از بمب‌های خوشه‌ای آمریکایی

استفان دوجاریک، نماینده دبیرکل سازمان جهانی روز جمعه در یک نشستی خبری اعلام کرد که سازمان ملل در مورد گزارش هایی مبنی بر استفاده نیروهای نظامی اوکراینی از مهمات خوشه‌ای منتقل شده توسط ایالات متحده نگران است. به گفته وی، این سازمان معتقد است که نباید از چنین مهماتی استفاده شود.

دوجاریک در پاسخ به سئوال خبرنگاران، تاکید کرد ما این گزارش‌ها را دیده‌ایم که بسیار نگران‌کننده هستند. همانطور که قبلاً گفتیم، سلاح هایی از این نوع باید متعلق به گذشته باشند و آنها دیگر نباید مورد استفاده قرار گیرند.

روز گذشته برخی رسانه‌ها در مورد استفاده از مهمات خوشه‌ای منتقل شده توسط ایالات متحده، از سوی ارتش اوکراین گزارشاتی را منتشر کردند. طبق این اطلاعات،  نظامیان اوکراینی از آنها برای شکستن مواضع مستحکم ارتش روسیه در خط مقدم جبهه استفاده می کنند تا شاید بتوانند از این طریق در ضد حمله موفقیتی بدست آورند.

ریابکوف: تحریم‌های جدید آمریکا را محکوم کرده و نامشروع می‌دانیم

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه روز جمعه اعلام کرد که مقامات مسکو تحریم های جدید اعمال شده توسط ایالات متحده در تاریخ ۲۰ جولای را محکوم می‌کنند. به گفته ریابکوف، واشنگتن قادر نخواهد بود تا از این طریق به هدف خود در تضعیف مسکو دست یابد.

این دیپلمات افزود: ما آنها  (تحریم ها) را محکوم می کنیم و نامشروع می دانیم. تغییراتی که نویسندگان سیاست تحریمی در آنچه که توسط واشنگتن انجام می شود، به دنبال آن هستند، محقق نخواهد شد. این تحریم ها نتایج مورد نیاز کسانی را که به دنبال تضعیف روسیه هستند، برآورده نخواهد ساخت.

مخالفت مجارستان با ایجاد صندوق کمک ۲۰ میلیارد یورویی برای اوکراین 

روزنامه پولیتیکو روز جمعه گزارش داد که مجارستان با ایجاد یک صندوق کمک نظامی ۲۰ میلیارد یورویی برای اوکراین مخالفت کرده است.

مجارستان در جریان نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا در روز پنج شنبه ۲۰ جولای خواستار حذف بانک OTP، مهمترین موسسه مالی این کشور از فهرست تحریم های اوکراین شد. پیتر سییارتو، وزیر امور خارجه مجارستان، پیش از این هشدار داده بود که تا آن زمان کشورش بودجه ای را به صندوق صلح اروپا اختصاص نخواهد داد.

پیش از این، مشخص شد که اتحادیه اروپا در حال آماده سازی یک طرح حمایت نظامی از کی‌یف است که شامل تامین تسلیحات و آموزش نظامی به مبلغ ۲۰ میلیارد یورو است. این طرح برای تامین تسلیحاتی ارتش اوکراین طی چهار سال آینده محاسبه شده و احتمالاً از طریق صندوق صلح اروپا اجرا خواهد شد.

واکنش کرملین به بیانیه وزارت دفاع اوکراین درباره کشتی‌ها در دریای سیاه 

دیمیتری پسکوف، دبیر مطبوعاتی رئیس جمهوری فدراسیون روسیه روز جمعه اعلام کرد که روسیه در حال تجزیه و تحلیل بیانیه وزارت دفاع اوکراین است که هشدار داده در اقدامی متقابل، کشتی‌های عازم بنادر روسیه را حامل محموله های نظامی می داند.

وی در جمع خبرنگاران گفت: وضعیت در حال تجزیه و تحلیل است، بخش های مسئول ما قبلاً توصیه هایی را برای به حداقل رساندن خطرات احتمالی ارائه خواهند کرد. این موضوع نیازمند تحلیل عمیق بخش‌های ویژه نظامی ما است که پس از آن می‌توان نتیجه‌گیری کرد و توصیه‌های لازم را تدوین کرد.

پسکوف هشدار دارد که، اقدامات غیرقابل پیش بینی و دخالت کی‌یف در اقدامات تروریستی به طور بالقوه تهدیدی در این زمینه است. سخنگوی کرملین افزود: مقامات کی‌یف کاملاً غیرقابل پیش بینی است. آنها از هیچ کاری ابایی ندارند. بنابراین، البته، چنین اظهاراتی به طور مستقیم خطرناک است. 

وزارت دفاع اوکراین روز پنج شنبه بیانیه‌ای در این باره صادر کرد و اعلام کرد که از تاریخ ۲۱ جولای کشتیرانی در شمال شرقی دریای سیاه و تنگه کرچ-انیکالسکی خطرناک و ممنوع است. این وزارتخانه یادآور شد که کشتی های عازم بنادر روسیه را حامل محموله های نظامی تلقی خواهد کرد.

 پنتاگون متوجه شد که برخی از تسلیحات تحویل شده به کی‌یف توسط دلالان اسلحه به سرقت رفته است

شبکه خبری سی.ان.ان روز جمعه با اشاره به گزارش بازرس کل وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که ظاهراً پنتاگون متوجه شده که برخی از تسلیحات انتقال یافته به اوکراین توسط دلالان اسلحه به سرقت رفته است. 

در این سند مواردی از تلاش برای سرقت و فروش تجهیزات منتقل شده به اوکراین از فوریه تا سپتامبر سال ۲۰۲۲ ذکر شده است. در ژوئن سال گذشته، گزارش شد که گروهی از مهاجمان که خود را کارمندان یک گروه مأموریت بشردوستانه معرفی می کردند، جلیقه های ضد گلوله به ارزش حدود ۱۷۰۰۰ دلار را به سرقت بردند، همچنین در ماه آگوست، نیروهای یک گردان داوطلب اوکراینی ۶۰ تفنگ و هزار گلوله مهمات را به سرقت بردند. آنها احتمالاً برای فروش مجدد در بازار سیاه در یک انبار نگهداری می شدند.

این شبکه تلویزیونی یادآور شد که تلاش مجرمان توسط سرویس‌های ویژه اوکراین متوقف شد. در عین حال، همانطور که در این گزارش اشاره شد، کی‌یف نتوانسته نظارت لازم بر استفاده از تجهیزات نظامی را که ایالات متحده در سال مالی ۲۰۲۲ ارسال کرده بود، انجام دهد.

همچنین، طبق اطلاعات وزارت دفاع آمریکا، به دلیل حضور محدود در اوکراین، ایالات متحده قادر به ردیابی و کنترل تمامی سلاح های انتقال یافته تحت قانون کنترل صادرات نبود. بر اساس گزارش بازرس کل، ردیابی بالگردها و موشک ها به لطف سیستم های اطلاعاتی آسان تر است، اما در مورد تجهیزات سبک مشکلاتی وجود دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1190679

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =