قیمت مسکن در چه شرایطی کاهش می‌یابد؟

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران گفت: کاهش قیمت مسکن به معنای کاهش واقعی قیمت‌ها نیست؛ بلکه تنها حباب قیمتی مسکن بر اثر رکود موجود در بازار از بین رفته است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز،‌ خشایار باقرپور، مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران، در رابطه با روند افزایش قیمت مسکن در ماه‌های پایانی سال پیش، اظهار کرد: پس از اینکه انتشار گزارش‌ها و آمارهای رسمی تحولات بازار مسکن در چند سال اخیر متوقف شد، معیار قیمت‌گذاری در بازار از بین رفت. نبود معیار برای قیمت‌گذاری باعث شد هر شخصی به‌صورت هیجانی برای ملک خود قیمت تعیین کند و این موضوع باعث شد بازار با وضعیتی لجام‌گسیخته روبه‌رو شود. 

علت تاخیر و کُندی پرداخت وام مسکن چیست؟

وی همچنین یکی دیگر از علت‌های افزایش قیمت مسکن در ماه‌های پایانی سال گذشته را نوسان نرخ ارز دانست و گفت: نوسان‌های نرخ ارز بر بازار مسکن تاثیرگذار بود و قیمت مسکن را به‌صورت لحظه‌ای با افزایش روبه‌رو کرد.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران در ادامه در تشریح روند رکود ایجادشده در بازار مسکن گفت: با افزایش قیمت‌ها در بازار مسکن تا اردیبهشت سال‌جاری، این بازار به‌علت عدم قدرت خرید مردم با رکود روبه‌رو شد؛ این موضوع در حالی اتفاق افتاد که در گذشته معمولا افزایش قیمت، زمینه رونق را فراهم می‌کند.

به گفته باقرپور، پس از ایجاد رکود در بازار، برخی مالکان برای فروش ملک خود مجبور به کاهش قیمت شدند و این عامل باعث شد که حباب قیمتی ایجادشده در بازار مسکن از بین برود. بر این اساس می‌توان گفت نه قیمت‌های فروردین و اردیبهشت سال‌جاری واقعی بوده و نه کاهش قیمت‌های فعلی متناسب با وضعیت بازار است. 

وی تاکید کرد: در حال حاضر در همه بازارها تورم وجود دارد و این تورم مختص بازار مسکن نیست و به این علت در تولید مسکن با افزایش هزینه‌ها روبه‌رو هستیم. 

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران در ادامه افزود: زمانی که هزینه‌ها و نهاده‌های تولید مسکن افزایش یابد خواه ناخواه قیمت واقعی مسکن نیز افزایش پیدا خواهد کرد. 

به گفته باقرپور در برخی از مناطق هزینه تولید مسکن از قیمت عرضه بالاتر است و به همین علت باید در آینده نزدیک، انتظار افزایش قیمت مسکن را داشت.

تسریع در کاهش قیمت مسکن با افزایش ساخت‌وسازها

همچنین علیرضا بابایی، کارشناس حوزه مسکن، اظهار کرد: بازار مسکن در حال حاضر در رکود قرار دارد و با کاهش قیمت مواجه شده است. 

وی در ادامه افزود: روند کاهش ۲۰ الی ۳۰ درصدی قیمت مسکن در ابتدا بر روی املاک بزرگ‌متراژ اعمال شده و رفته رفته به املاک متوسط و کوچک‌متراژ نیز رسیده است. 

به گفته بابایی، اگر دولت بتواند در زمان رکود بازار مسکن، میزان ساخت‌وساز را افزایش دهد، قیمت مسکن کاهش خواهد یافت.

منبع: میزان

انتهای پیام/

کد خبر: 1190722

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =