نگاهی به مراسم عزاداری محرّم / یزله‌خوانی آیینی پر شکوه در خطه جنوب کشور + فیلم

یزله‌خوانی یکی از رسوم دیرین در عزاداری مردم خطه جنوب کشور به‌ویژه در ایام محرم است که به شیوه‌ای خاص و شورانگیز اجرا می‌شود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، عزاداری و مرثیه‌سرایی بر مصائب آزاد مردان تاریخ از سالیان دور در فرهنگ و تاریخ ایرانیان سابقه‌ای طولانی دارد. اما دهه اول محرم، بیش از هر زمان دیگری در میان شیعیان از حال و هوای ویژه خود برخوردار است.

محسن چاوشی برای محرم خواند + فیلم

سوگواری‌ بر مصائب ائمه اطهار با رسم، فرهنگ و باورهای دینی هر منطقه عجین شده و رنگ و لعابی خاص به خود گرفته است. سنت سوگواری بر واقعه عاشورا و مصائب امام حسین (ع) در ماه محرم، بیشتر و گسترده‌تر از باقی ایام در میان مردم باقی مانده و در روز عاشورا به اوج خود می‌رسد و بدون ‌شک آنچه که در این ایام بسیار ارزشمند است توجه به نمادها و آیین‌هاست چراکه بررسی رسوم در محرم خود به نوعی مردم‌شناسی و دین‌شناسی است.

در این میان یکی از مراسمی که آشنایی با آن خالی از لطف نیست، مراسم یزله‌خوانی از رسم‌های سنتی مردم خطه جنوب کشور است. یزله یکی از رسوم دیرین مردم استان بوشهر به‌ویژه در ایام محرم است که به شیوه‌ای خاص و شورانگیز اجرا می‌شود.

یزله نام یک مراسم سنتی است که همراه با موسیقی محلی در استان خوزستان در زمان شادی و غم برگزار می شود. این رسم زیبا و جالب از همان زمان های بسیار رواج داشته و همواره اجرا شده تا اینکه به دست امروزی ها رسیده تا خود را به آنها نیز نشان دهد.

در واقع عرب ‌های خوزستانی رسم و رسومات کهنی دارند که ریشه ی تاریخی برخی از آن‌ ها حتی به هزاران سال پیش و به زمان ایران باستان هم می رسد. امروزه سنت های به جا مانده از زمان ایران باستان پا در عرصه ی هنرهایی مانند موسیقی، نمایشنامه، سینما و سمفونی گذاشته و آنها را مورد تاثیر خود قرار داده است. یزله نیز سنتی مربوط به زمان ایران باستان است که توسط هنرمندان خوزستانی به شکلی زیبا و دیدنی اجرا می شود و آثار ارزشمندی را خلق می کند تا مورد تحسین همگان قرار گیرد.

این مراسم پس از سینه‌زنی سنتی اجرا می‌شود. نحوه انجام آن بدین صورت است که افراد با گرفتن کمر فرد جلو (مانند قطار بازی بچه‌ها)، تشکیل یک قطار انسانی داده و با ضرب آهنگ شعر یزله، به نرمی قدم برداشته و به جلو می‌روند. در مراسم عزاداری، گروه پس از طی مسافتی ایستاده و دایره وار و خمیده به سمت مرکز، با ریتم یزله شروع به سینه زنی می‌کنند که اشعار و نوحه‌هایی که در این مراسم می خوانند بستگی به زمان آن مراسم دارد. مثلاً در شب تاسوعا همه با هم می‌خوانند «شب تاسوعاست امشب» و تک خوان در جواب می‌گوید: «کربلا غوغاست امشب»، به این مراسم در گفتار عامیانه ( هیامظلوم) هم گفته می‌شود.

گفتنی است؛ معمولاً این آیین در روزهای نهم و دهم محرم در پایان سینه‌زنی‌های سنتی انجام می‌گیرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1190909

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =