آخرین تحولات اوکراین| مشاور سابق رئیس جمهوری اوکراین زلنسکی را به فروپاشی کشور متهم کرد

حمایت واشنگتن از اقدامات تروریستی کی‌یف، قصد اوکراین برای ایجاد کریدور غلات جدید پس از دریافت جنگنده F-۱۶، کمک مالی جدید ۱.۵ میلیاردی اتحادیه اروپا به کی‌یف و اینکه زلنسکی به فروپاشی کشور اوکراین متهم شده، از جمله مهمترین رویدادها پیرامون جنگ هستند.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، پنتاگون شب گذشته گزارش داد که ایالات متحده یک بسته جدید ۴۰۰ میلیون دلاری از کمک‌های نظامی به کی‌یف ارائه خواهد کرد.  فهرست تسلیحاتی که به زودی به اوکراین انتقال می یابد، شامل گلوله‌های سامانه‌های موشکی ضدهوایی پاتریوت و ناسامس، سامانه‌های موشکی پرتاب چندگانه آمریکایی، سامانه‌های دفاع هوایی قابل حمل انسان استینگر و مهمات توپخانه با کالیبرهای مختلف خواهد بود.

آخرین تحولات اوکراین| بسته جدید کمک نظامی ۴۰۰ میلیون دلاری آمریکا به کی‌یف

طبق اطلاعات پنتاگون، ایالات متحده در این بسته همچنین ۳۲ نفربر زرهی استرایکر، هواپیماهای بدون سرنشین هورنت، موشک های هدایت نشده هایدرا-۷۰، سیستم‌های ضد تانک جاولین، دستگاه های دید در شب، قطعات یدکی مختلف، دوربین‌های تصویربرداری حرارتی و مهمات انواع سلاح‌های سبک را به نیروهای مسلح اوکراین اهدا خواهد کرد.

تمامی این تجهیزات از انبارهای تسلیحاتی وزارت دفاع منتقل خواهد شد تا سریعاً به دست نظامیان اوکراینی برسد. پنتاگون یادآور شد که "ایالات متحده به همکاری با متحدان و شرکای خود ادامه خواهد داد تا اوکراین بتواند نیازهای فوری میدان نبرد و نیازهای بلندمدت خود در زمینه کمک‌های امنیتی را در اختیار داشته باشد".

پیش از این، در تاریخ ۱۹ جولای، پنتاگون بسته جدیدی از کمک‌های نظامی به اوکراین را اعلام کرد که حجم آن ۱.۳ میلیارد دلار برآورد شد. این بسته شامل، به ویژه، شامل چهار سیستم دفاع هوایی پیشرفته NASAMS و مهمات مورد نیاز آن، گلوله‌های توپخانه ۱۵۲ میلی متری و همچنین تجهیزات مین زدایی خواهد بود.

در ۱۵ جولای نیز ایالات متحده ۴۰۲ میلیون دلار به یک شرکت محلی در بلغارستان برای تامین گلوله‌های توپ ارتش اوکراین اختصاص داد. قرار است تحویل این مهمات، احتمالاً از ماه مارس آغاز شود.

در همان زمان، مجلس نمایندگان نگره آمریکا پیش نویس بودجه دفاعی ایالات متحده برای سال مالی ۲۰۲۴ را تصویب کرد که این بودجه حدود ۸۸۶ میلیارد دلار  است. در این سند ۸۰ میلیون دلار برای تامین موشک های عملیاتی-تاکتیکی ATACMS  برای اوکراین اختصاص داده شده است.

این در حالی است که این تجهیزات یا حتی  مهمات خوشه‌ای در بسته جدید گنجانده نشده است. بدین ترتیب گویا ایالات متحده قرار نیست تجهیزاتی را به اوکراین بدهد که بتواند به طور اساسی توانایی‌های ارتش آن را افزایش دهد. مقامات واشنگتن معتقدند که نیروهای مسلح اوکراین می توانند با همین تسلیحاتی که تاکنون در اختیار آنها قرار گرفته عملیات ضدحمله را اجرا کنند و این در حالی است  که به رغم این کمک‌ها نیروهای نظامی اوکراینی در ضد حمله پیش روی نداشته و موفقیتی بدست نیاورده‌اند. 

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به پانصد و هجدهمین روز جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

سفیر روسیه: آمریکا با کمک نظامی خود از طرح‌های تروریستی اوکراین حمایت می‌کند

 آناتولی آنتونوف، سفیر فدراسیون روسیه در واشنگتن بامداد امروز، چهارشنبه اعلام کرد، مشخص است  که استراتژیست‌های آمریکایی از طرح‌های تروریستی کی‌یف حمایت می کنند و کمک نظامی جدید ایالات متحده به اوکراین تنها منجر به رنج و مرگ بیشتر خواهد شد.

وی در کانال تلگرامی نمایندگی دیپلماتیک روسیه یادآور شد: «اقدامات واشنگتن که همچنان به پمپاژ انواع سلاح به دست‌نشانده‌های اوکراینی خود ادامه می‌دهد، فراتر از حد و مرزهای اخلاقی و  مغایر با عقل سلیم است. ایالات متحده به دنبال این است که خود را به عنوان یک خیرخواه بدون منفعت برای اوکراین معرفی کند. آنها ریاکارانه از "کمک" به مردم اوکراین صحبت می‌کنند، آنها افکار عمومی رافریب داده و اهداف واقعی سیاست خود در قبال این رویارویی را پنهان می‌کنند.»

سفیر روسیه ادامه داد: «ولی تنها چیزی که ایالات متحده می خواهد، رنج و مرگ بیشتر انسانی است. می توانید مطمئن باشید که گلوله‌ها و موشک‌هایی که با میلیاردها دلار از جیب مالیات دهندگان آمریکایی تامین شده‌اند، به ویرانه شدن بیشتر شهرها و مزارع کشاورزی پر از مهمات منفجر نشده و زندگی فلج شده در اوکراین تبدیل خواهند شد.»

آنتونوف افزود: «واشنگتن با در پیش گرفتن مسیر ادامه و تشدید جنگ، اکنون دیگر قادر به توقف این روند نیست. به جای ارزیابی هوشیارانه از آنچه در حال رخ دادن است، استراتژیست‌های آمریکایی از طرح های تروریستی جنایتکاران کی‌یف حمایت می کنند، تا به عنوان مثال، حملات به پل کریمه ادامه پیدا کند، در حالی که این پل یک تأسیسات نظامی نیست و مردم عادی از روی آن رفت و آمد می کنند و همانطور که مقامات مسکو اعلام کرده‌اند، مدتهاست که از آن برای حمل و نقل کالاهای مورد نیاز نیروهای مسلح  روسیه استفاده نشده است.»

 سفیر روسیه در پایان تاکید کرد: «قبل از اینکه رهبری ایالات متحده در نهایت متوجه شود که تلاش برای شکست دادن استراتژیکی کشور ما در میدان نبرد تنها به یک چیز منجر خواهد شد، چند خودروهای جنگی پیاده نظام برادلی دیگر آمریکایی باید بسوزد؟»

تفنگدار سابق نیروی دریایی آمریکا که در روسیه زندانی بود، در اوکراین زخمی شد

پورتال خبری مسنجر به نقل از منابع خبری نظامی، شب گذشته، سه شنبه گزارش داد که "تروور رید"، تفنگدار سابق نیروی دریایی آمریکا که در سال ۲۰۲۲ در جریان تبادل زندانیان بین روسیه و ایالات متحده به طرف آمریکایی تحویل داده شد، در اوکراین بسر می برد و به تازگی در اثر انفجار مین زخمی شده است. 

به گفته منابع این نشریه، رید پس از بازگشت به آمریکا به خواست خود به اوکراین رفت تا در جنگ علیه روسیه شرکت کند. او هفته گذشته بر اثر انفجار یک مین زخمی شده و به بیمارستانی در کی‌یف منتقل شد. این نظامی آمریکایی از آنجا به یک بیمارستان آمریکایی در آلمان انتقال یافت.

این گزارش همچنین مشخص کرده که تروور رید پس از مجروح شدن می خواست به ایالات متحده بازگردد، اما قصد او به دلیل مشکلات مربوط به قراردادش با ارتش اوکراین نقش بر آب شد. در همین راستا، تفنگدار سابق آمریکایی قصد دارد به دولت ایالات متحده در خصوص بدرفتاری با وی در اوکراین شکایت کند و همچنین ماجرای حضور خود در جنگ اوکراین را برای مطبوعات تعریف کند.

اطلاعات مربوط به زخمی شدن این تفنگدار سابق آمریکایی توسط وزارت خارجه ایالات متحده تایید شده است. در همین رابطه، ودانت پاتل، سخنگوی این وزارتخانه، از آمریکایی‌ها خواست از عزیمت به اوکراین خودداری کنند. پاتل گفت: "ما می دانیم که تروور رید هنگام مشارکت در درگیری نظامی در اوکراین مجروح شده است."

لازم به یادآوری است که در تاریخ ۲۷ آوریل سال جاری، وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که در نتیجه مذاکرات طولانی، ترور رید با خلبان روسی کنستانتین یاروشینکو، که به مدت ۱۲ سال در زندان‌های آمریکا بسر می برد، مبادله شد.

وضعیت تروور رید آمریکا را برای ادامه گفتگوها در زمینه تبادل زندانیان با روسیه نگران کرده است

شبکه تلویزیونی سی.ان.ان به نقل از یک مقام آگاه دولتی گزارش داد که واشنگتن نگران است که ممکن است شرکت تروور رید، تفنگدار دریایی سابق آمریکایی در جنگ اوکراین بر چشم انداز بازگشت ایوان گرشکویچ و پل ویلان، اتباع آمریکایی که همچنان در روسیه زندانی هستند، به ایالات متحده تأثیر منفی بگذارد. 

به گفته منابع خبری این شبکه، دولت ایالات متحده "طبیعا" نگران آن است که وضعیت پیرامون رید می تواند به گفتگوهای مربوط به موضوع مبادله زندانیان بین فدراسیون روسیه و ایالات متحده آسیب برساند.در عین حال، همانطور که منبع این تلویزیون تاکید کرد، آمریکا معتقد است که این دو موضوع به هیچ وجه با یکدیگر تلاقی ندارند.

سی‌ان‌ان به نقل از این مقام دولتی گفت: «این وضعیت مربوط به اقداماتی می شود که بطور شخصی و بدون مجوز ایالات متحده گرفته می شود و باید جدای از گفت‌وگوهای رسمی درباره بازگشت اتباع آمریکایی زندانی در روسیه در نظر گرفته شود».

وزیر خارجه اوکراین: کی‌یف پس از دریافت F-۱۶ یک کریدور غلات جدید ایجاد خواهد کرد

دیمیتری کوله‌با، وزیر امور خارجه اوکراین شب گذشته در مصاحبه شبکه تلویزیونی فرانس-۲۴ اعلام کرد که این کشور قصد دارد از دست یابی به جنگنده های F-۱۶ آمریکایی به منظور ایجاد مسیر جدیدی برای صادرات محصولات کشاورزی خود استفاده کند.

به عقیده  این دیپلمات ارشد، اگر کی‌یف F-۱۶ در اختیار داشته باشد، برای عرضه غلات اوکراینی به بازارهای جهانی به طرف روسی وابسته نخواهد بود. البته وی درباره منطق پشت این ادعای خود توضیحی نداد.  کوله‌با گفت: «هرچه زودتر آنها را دریافت کنیم، زودتر می توانیم یک کریدور جدید راه اندازی کنیم.»

وی افزود که مشکل تامین جنگنده ها حل شده است، ولی اجرای این طرح مسلماً نیازمند زمان است.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی دفتر ریاست‌جمهوری روسیه پیش از این روز سه‌شنبه اعلام کرد که درخواست آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد برای بازگشت روسیه به توافق غلات، محقق نمی‌شود، زیرا بخش روسی این توافق‌ها عملی نشده است. وی یادآور شد که رئیس جمهور ولادیمیر پوتین به صراحت گفته که توافق تنها زمانی از سر گرفته می شود که شرایط روسیه برآورده شود.

 اختصاص ۱.۵ میلیارد یورو کمک مالی جدید از سوی اتحادیه اروپا به کی‌یف

اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا شب گذشته، سه‌شنبه، اعلام کرد که اتحادیه اروپا ۱.۵ میلیارد یورو کمک مالی جدید برای اوکراین با هدف حمایت از این کشور و بازسازی زیرساختارهای تخریب شده این کشور اختصاص داده است.  او در حساب توییتر خود نوشت: «امروز ۱.۵ میلیارد یورو دیگر برای کمک به عملکرد کشور و بازسازی زیرساختارها پرداخت کردیم.»

در عین حال، وب سایت اتحادیه اروپا نیز از پرداخت ۱۰.۵ میلیارد یورو از ابتدای سال جاری میلادی به اوکراین خبر داد. یادآوری شده که کی‌یف در حال نشان دادن پیشرفت در اجرای شرایط ارائه کمک‌های مالی کلان، به ویژه، تقویت حاکمیت قانون، بهبود فضای سرمایه گذاری و افزایش بهره وری انرژی است. اتحادیه اروپا به عنوان بخشی از برنامه کمک های مالی کلان به اوکراین ۱۸ میلیارد یورو برای سال جاری وعده داده است.

هفته گذشته، دونالد ترامپ، رئیس جمهور یسابق ایالات متحده یادآور شد که کی‌یف باید حدود ۱۰۰ میلیارد دلار دیگر از کشورهای اروپایی دریافت کند تا میزان کمک‌های اروپایی‌ها با آنچه واشنگتن به اوکراین ارائه کرده، قابل مقایسه باشد. وی معتقد است که کشورهای اروپایی به اوکراین نزدیک‌تر هستند، در حالی که ایالات متحده در آن سوی اقیانوس قرار دارد.

زلنسکی به سوناک گفت: اوکراین باید سیستم دفاع هوایی خود را تقویت کند

ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌ جمهوری اوکراین روز گذشته با ریشی سوناک، نخست‌ وزیر انگلیس تلفنی گفت‌وگو کرد. آنها در خصوص همکاری دفاعی و همچنین نیاز کی‌یف به تسلیحات نظامی بیشتر گفتگو کردند. زلنسکی یادآور شد که کشورش نیاز فوری به تقویت سیستم دفاع هوایی دارد.

وی در تلگرام نوشت: «اوکراین به منظور حفاظت از مردم خود، میراث تاریخی آنها و ادامه طرح غلات دریای سیاه، فوراً باید دفاع هوایی خود را تقویت کند. من این مسئله را در گفتگو با ریشی سوناک، نخست‌ وزیر بریتانیا گفتم و درباره تلاش‌های همه روزه روسیه برای تخریب مراکز تاریخی اودسا و زیرساخت‌های بندری صحبت کردم.»

اوکراین ۲۴۰ میلیون دلار از سوی غرب برای مین زدایی دریافت می‌کند

وزارت اقتصاد اوکراین روز سه شنبه، با اشاره به سخنان یولیا سویریدنکو، رئیس این بخش اعلام  کرد که کشورهای غربی بیش از ۲۴۰ میلیون دلار برای مین زدایی به کی‌یف کمک مالی اختصاص خواهند داد.  در بیانیه منتشره آمده است: «اکنون توافقی با اهداکنندگان کمک‌های مالی برای تخصیص ۲۴۴ میلیون دلار و تجهیزات ویژه به اوکراین به منظور رفع نیازهای مربوط به مین زدایی که اقدامی انسان دوستانه است، وجود دارد.»

به گفته وزیر اقتصاد، تا پایان سال، کی‌یف ۱۰ دستگاه مین زدایی ساخت شرکت  Dok ING کرواسی و ۱۰ دستگاه دیگر از شرکت Global Clearance Solutions، تقریبا ۲۰۰ دستگاه ماشین آتش نشانی، بیش از ۶۰۰ فلزیاب و ۵۰ دستگاه تخریب مواد منفجره دریافت خواهد کرد. علاوه بر این، کیت‌های مین زدایی انفرادی، لباس‌های ضد انفجاری و سیستم های رباتیک برای خنثی سازی مهمات منفجر نشده به این کشور عرضه خواهد شد.

مشاور سابق رئیس جمهوری اوکراین زلنسکی را به فروپاشی کشور متهم کرد

اولگ سوسکین، اقتصاددان و مشاور سابق دو رئیس جمهوری سابق اوکراین در مصاحبه‌ای ابراز عقیده کرد که اقتصاد و ارتش اوکراین در حال نابودی است و دولت ناکارآمد رئیس جمهور ولادیمیر زلنسکی در این امر مقصر است. 

این کارشناس گفت: «قدرت حاکمه در اوکراین کاملاً از هم خواهد پاشید و اکنون فقط به لطف عناصر خارجی حفظ شده است و مقامات کی‌یف از حمایت مردمی برخوردار نیستند.» 

سوسکین پیش بینی کرد که "همه چیز به یکباره فرو خواهد ریخت" و آن زمانی است که محموله‌های "تجهیزات خارجی" متوقف شود، چون کشور از داخل پوسیده شده و اکنون تنها به کمک غرب خود را حفظ کرده است.

این کارشناس اوکراینی به این نتیجه رسید که تمام فرآیندهای تولید در داخل اوکراین در حال فروپاشی است و  اقتصاد ملی و زیرساختارهای نظامی از بین رفته است.

سوسکین در اوایل ماه جولای نیز یادآور شده بود که رفتار زلنسکی و ادامه توقعات روز افزون وی در عرصه بین‌المللی به طور فزاینده‌ای غیرقابل کنترل شده و همین برخورد روابط این کشور با غرب را تهدید می‌کند.

کرملین برنامه پوتین برای سفر به ترکیه برای گفتگو با اردوغان را تایید کرد

یوری اوشاکوف، مشاور رئیس جمهوری روسیه در مسائل سیاست خارجی روز سه شنبه در یک نشست خبری اعلام کرد که ولادیمیر پوتین قصد دارد برای دیدار و گفتگو با رجب طیب اردوغان، همتای ترکیه‌ای خود به این کشور سفر کند. با این حال، تاریخ دقیق این دیدار هنوز  مورد توافق قرار نگرفته است.

وی در پاسخ به سئوال خبرنگاری در این باره گفت: «من می‌توانم تأیید کنم که مقامات آنکارا و مسکو در حال برنامه‌ ریزی برای سفر رئیس‌جمهور پوتین به ترکیه هستند، اما ما هنوز بر سر تاریخ‌ مشخص و زمان دقیق این دیدار به توافق نرسیده‌ایم.»

اوشاکوف افزود: « طرف ترکیه‌ای به ماه آگوست اشاره کرده، ولی گزینه های دیگری هم مطرح است. البته هنوز به طور مشخص این کار را شروع نکرده ایم،  در هر صورت رئیس جمهور  پوتین به اردوغان قول داده به ترکیه سفر کند. این وعده بلافاصله پس از پیروزی مجدد رئیس جمهوری ترکیه در انتخابات گذشته داده شد.»

اردوغان در اواسط ماه جولای اعلام کرد که قرارداد غلات به عنوان نمونه‌ای از دیپلماسی موفق ترکیه در تاریخ ثبت شده است. وی همچنین گفت که در آینده پس از بازگشت از تور خاورمیانه خود با پوتین درباره تمدید آن گفتگو خواهد کرد. رهبر ترکیه در اوایل ماه جولای نیز گفت که انتظار دارد پوتین در ماه آگوست به این کشور سفر کند و دو طرف مذاکراتی رو در رو داشته باشند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1191306

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =