آخرین تحولات اوکراین| افشای نقش آشکار آمریکا در حملات اوکراین به پل کریمه

امتناع اوکراین و ناتو از مذاکره با روسیه، تاکید رئیس جمهور آفریقای جنوبی بر حل مسالمت آمیز مناقشه اوکراین، وعده پوتین برای ارسال رایگان غلات به قاره آفریقایی و تعداد تجهیزات سنگین نابود شده ارتش اوکراین، از مهمترین رویدادها پیرامون جنگ هستند.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه شب گذشته، جمعه، در دیدار با هیئت آفریقایی پیرامون اوضاع اوکراین در چارچوب نشست روسیه-آفریقا اعلام کرد که غرب جمعی برای مدت طولانی است که خود را برای یک جنگ ترکیبی علیه روسیه آماده کرده و هدف خود را آسیب رساندن به این کشور و تضعیف حاکمیت آن قرار داده است.

آخرین تحولات اوکراین| زلنسکی حملات هوایی گسترده به اوکراین را تایید کرد

پوتین گفت: «ما معتقدیم که مشکل همین دیروز به وجود نیامده، بلکه توسط برخی از نیروهای غربی از مدتها قبل تحریک شده که سال‌ها در تدارک یک جنگ ترکیبی با کشور ما بودند و هر کاری انجام دادند تا اوکراین را به ابزاری برای تضعیف پایه‌های امنیت روسیه و برای آسیب رساندن به موقعیت روسیه در جهان و تضعیف حاکمیت آن تبدیل کنند.» 

وی یادآور شد که کودتای سال ۲۰۱۴ منجر به بروز بحران در اوکراین شد که کشورهای غربی در آن لحظه به طور فعال از آن حمایت کردند و تمام هنجارهای حقوق بین‌الملل را در رابطه با آن نادیده گرفتند. آنها علناً حمایت خود را از  این کودتا اعلام کرده و "حتی بدون هیچ تردیدی مبالغ هنگفتی را برای تحقق آن هزینه کردند.

رئیس‌ جمهوری روسیه با اشاره به اینکه این کشور همچنان برای انجام مذاکرات آمادگی دارد، تاکید کرد که مسکو بر این عقیده است که همه مشکلات باید از طریق مذاکره حل شود، اما ناتو و اوکراین از چنین مذاکراتی، از جمله در خصوص مسائل امنیتی، خودداری می‌کنند. وی گفت: این درگیری مبتنی بر ایجاد تهدید علیه امنیت روسیه توسط آمریکا و ناتو است و آنها از مذاکره برای تضمین امنیت برابر برای همه از جمله روسیه خودداری می‌کنند.

ولادیمیر پوتین یادآور شد که روسیه منشور سازمان ملل را نقض نمی کند و کاملاً مطابق با آن عمل می کند. وی افزود: «امروز به ما می گویند که روسیه منشور سازمان ملل را نقض کرده است. من اینطور فکر نمی کنم. برعکس، من مطمئن هستم که ما مطابق با منشور سازمان ملل عمل می کنیم.»

وی در عین حال اشاره کرد که در این راستا نباید استانداردهای دوگانه و تحریم‌های یکجانبه ، تلاش برای تضمین امنیت خود به بهای ضرر دیگران وجود داشته باشد و اصول منشور سازمان ملل باید توسط همه کشورها رعایت شود.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به پانصد و بیست و یکمین روز جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

پوتین اطمینان داد روسیه به عرضه رایگان غلات به آفریقا ادامه خواهد داد

ولادیمیر پوتین، رئیس‌ جمهوری روسیه در جریان نشست عمومی روسیه-آفریقا در روز جمعه اعلام کرد که این کشور همچنان به تامین غلات به کشورهای آفریقایی، از جمله به صورت رایگان ادامه خواهد داد. 

وی گفت: «کشور ما به عرضه محصولات کشاورزی به دوستان آفریقایی، هم به صورت قراردادی و هم به صورت رایگان ادامه خواهد داد.»

پوتین افزود: «روسیه همچنین به کشورهای آفریقایی در توسعه بخش انرژی به منظور پاسخگویی به تقاضای فزاینده برای سوخت های هیدروکربنی و ظرفیت های تولید برق کمک خواهد کرد. منظور هم منابع سنتی انرژی و هم منابع نوآورانه‌ای است که از طریق شرکت "روس اتم" اجرا می‌شوند.»

پوتین: غرب از تحریم‌ها برای مبارزه با مخالفان استفاده می‌کند

 رئیس جمهوری روسیه روز جمعه در نشست عمومی اجلاس سران روسیه-آفریقا یادآور شد که کشورهای غربیتحریم‌هایی را علیه کسانی اعمال می کنند که با قوانینی که آنها اختراع کرده و بر دیگران تحمیل می کنند، موافق نیستند.

ولادیمیر پوتین گفت: «تحریم‌ها بطور کلی تنها علیه کشورهایی اعمال می‌شود که نمی‌خواهند بر اساس قوانینی که از سوی غرب ترسیم شده و بعد بر دیگران تحمیل می شود، زندگی کنند».

وی افزود: «روسیه همچنین از ایده بخش قابل توجهی از جهان در خصوص افزایش نقش کشورهای آفریقایی در سیستم ساختارهای بین‌المللی، از جمله سازمان ملل متحد حمایت می کند. روسیه مخالف جایگزینی نظم بین‌الملل به جای نظم مبتنی بر قوانین ابداع شده توسط تعداد محدودی کشورهای غربی است و خواستار همکاری برابر کشورهای آزاد شد.»

پوتین تاکید کرد: «ما نمی‌توانیم با جایگزینی قوانین بین‌الملل با به اصطلاح نظم بر اساس قوانینی که خود برخی کشورها اعلام می‌کنند موافق باشیم، اما خودشان دائماً این قوانین را تحریف می‌کنند، تغییر می‌دهند، به هم می‌ریزند».

رئیس جمهور آفریقای جنوبی: حل مسالمت آمیز مناقشه اوکراین برای همه مفید است

سیریل رامافوسا، رئیس جمهور آفریقای جنوبی روز جمعه در نشست عمومی اجلاس  روسیه و آفریقا در سن پترزبورگ، اعلام کرد که درگیری نظامی کنونی در اوکراین باید به طور مسالمت آمیز پایان یابد، برای اینکه این کار به نفع هر دو طرف خواهد کرد.

رامافوسا گفت: ما معتقدیم که برقراری صلح به نفع کل بشریت و همچنین به نفع روسیه و اوکراین خواهد بود. مناقشه باید به صورت مسالمت آمیز حل شود. همه ما از صلح حمایت می کنیم و از بسیاری جهات سفر ما به اینجا شاهدی بر این امر است.

رئیس جمهوری آفریقای جنوبی ابراز عقیده کرد، تعامل سازنده و مذاکرات منجر به پایان درگیری در اوکراین خواهد شد.  وی گفت: «ما قویا معتقدیم که مذاکره و گفتگو و همچنین پایبندی به منشور سازمان ملل برای حل مسالمت آمیز و عادلانه درگیری ها ضروری است. ما امیدواریم که تعامل و مذاکرات سازنده بتواند به پایان درگیری فعلی بین روسیه و اوکراین منجر شود.»

ولادیمیر پوتین نیز پاسخ داد که ابتکارات پیشنهادی همتایان آفریقایی برای حل و فصل مسالمت آمیز اوضاع به طور مفصل مورد مطالعه قرار گرفته و بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. وی گفت: «رئیس جمهور آفریقای جنوبی - آقای رامافوسا، به عنوان یکی از حامیان ابتکار صلح آفریقا، پیشنهادات مشخصی را در این رابطه بیان کرده است. ما افکار و ملاحظات بیان شده توسط دوستان آفریقایی خود را به دقت تجزیه و تحلیل کرده و این موضوع را بسیار جدی و با توجه زیادی انجام می دهیم.»

امیدواری رئیس جمهوری مصر بر دستیابی به اجماع بر سر توافق غلات

عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری مصر خواستار رسیدن به اجماع بر سر تمدید توافقنامه غلات و حل سریع مشکلات غذایی در جهان شد. وی این مطلب را روز جمعه در نشست عمومی دومین روز اجلاس سران روسیه و آفریقا در سن پترزبورگ بیان کرد.

این سیاستمدار گفت: «لازم است در مورد توافقنامه غلات، صادرات غلات، به قول ما، اجماع حاصل شود و در این راستا همه نیازهای کشورهایی که به آنها نیاز دارند و همچنین پیامدهای چنین وضعیتی در نظر گرفته شود.»

السیسی افزود: «گام تصمیم گیری در مورد موضوع تامین مواد غذایی باید به تمام جوانب مرتبط با این موضوع توجه شود. یافتن راه حل عملیاتی برای مشکلات تامین مواد غذایی به کشورهای نیازمند و در عین حال توجه به همه موضوعات مرتبط با این موضوع، به فوریت و سریع ضروری است.»

پوتین و رهبران آفریقا بیانیه نهایی این اجلاس را تصویب کردند

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و سران کشورهای آفریقایی عصر روز جمعه در پایان اجلاس روسیه و آفریقا، بیانیه مشترکی را تصویب کردند. رهبر روسیه از نتایج این اجلاس بسیار قدردانی کرد و به گفته وی، برنامه اقدام مشترک این مجمع برای سالهای ۲۰۲۳-۲۰۲۶ تصویب شد.

رهبر روسیه گفت: «ما در فضایی مملو از تفاهم متقابل که به طور مرسوم مشخصه اصلی همکاری‌های بین روسیه و کشورهای آفریقایی است، بیهوده کار نکردیم و من می خواهم بر جود اعتماد و دوستی صمیمانه بین طرفین تأکید کنم».

وی تاکید کرد که در این اجلاس تبادل نظرات پرمحتوایی در خصوص طیف وسیعی از موضوعات مربوط به همکاری راهبردی بین روسیه و کشورهای آفریقایی صورت گرفت.

پوتین یادآور شد: در این نشست‌های عمومی، نشست‌های دوجانبه، میزگردها و جلسات برگزار شده، موضوعات مهم جهانی، مسائل مبرم در عرصه اقتصاد و سیاست جهانی، موضوع امنیت غذایی و انرژی، توسعه پایدار و پایدار و همکاری‌های فرهنگی و بشردوستانه به تفصیل مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

دیدار لاوروف با وزرای خارجه ۳۱ کشور آفریقایی در سن پترزبورگ

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در دومین اجلاس سران و مجمع اقتصادی و انسان دوستانه روسیه و آفریقا نشستی را در قالب یک نهار کاری با روسای ۳۱ رئیس دستگاه های دیپلماسی کشورهای قاره آفریقا برگزار کرد. این مسئله شب گذشته در وب سایت وزارت خارجه روسیه گزارش شده است.

لاوروف در سخنانی در این نشست تاکید کرد که این دیدار در سطحی بالا و "برای مشخص کردن زمینه‌های دارای اولویت در همکاری‌ها بین روسیه و کشورهای آفریقا" و همچنین دادن شتاب بیشتری به آنها برای سال های آینده طراحی شده است.

در جریان این نشست وزرای خارجه کشورهای آفریقایی با همتای روس خود در مورد تقویت مشارکت بین روسیه و این قاره و همچنین مسائل مورد علاقه بین المللی گفتگو کردند.

تعداد قربانیان حمله تروریستی در تاگانروگ به ۱۶ نفر افزایش یافت

وزارت بهداشت روسیه شب گذشته گزارش داد که در نتیجه اقدام تروریستی نیروهای مسلح اوکراین در شهر تاگانروگ در  روز جمعه، در مجموع ۱۶ تن از شهروندان زخمی شدند.

طبق این اطلاعات، در نتیجه انفجار ناشی از اصابت موشک در نزدیکی یک کافه در مرکز شهر تاگانروگ، ۱۶ تن از شهروندان روس نیاز به کمک پزشکی پیدا کردند که ۱۰ نفر از آنها در بیمارستان بستری شدند. حال یک نفر وخیم و بقیه در وضعیت متوسط هستند. شش نفر دیگر کمک های سرپایی دریافت کردند. هیچ کودکی در میان قربانیان این حمله وجود ندارد.

وزارت دفاع روسیه از حمله دوباره اوکراین به شهر آزوف خبر داد

وزارت دفاع روسیه شب گذشته اعلام کرد که طرف اوکراینی دومین تلاش خود را برای حمله تروریستی به مناطق مسکونی فدراسیون روسیه را انجام داد، ولی موشک شلیک شده در نزدیکی شهر آزوف رهگیری شد. 

طبق این اطلاعات، خنثی سازی این حمله در حدود ساعت ۱۷:۱۵ به وقت محلی توسط یک موشک ضد هوایی اس-۲۰۰ انجام شد.

یک موشک اوکراینی توسط سامانه های پدافند هوایی روسیه در نزدیکی شهر آزوف در منطقه راستوف رهگیری شد. در این گزارش آمده است که قطعات موشک اوکراینی ساقط شده در یک منطقه متروکه سقوط کرده و به کسی آسیب نرسید.

وزارت دفاع روسیه: در طول جنگ بیش از ۱۱ هزار تجهیزات سنگین ارتش اوکراین منهدم شده است

ژنرال ایگور کوناشینکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه، شب گذشته جمعه طی یک نشست خبری اعلام کرد: «از زمانی که روسیه عملیات نظامی ویژه برای دفاع از مردم دونباس را در اوکراین آغاز کرده، نیروهای مسلح این کشور بیش از ۱۱ هزار قطعه تجهیزات نظامی سنگین نیروهای مسلح اوکراین را منهدم کردند.» 

وی گفت: «در مجموع از آغاز درگیری نظامی، تاکنون تعداد ۱۱۰۱۰ دستگاه تانک و سایر خودروهای زرهی جنگی منهدم شده است. همچنین ۴۵۷ فروند هواپیما، ۲۴۴ فروند بالگرد، ۵ هزار و ۳۰۸ هواپیمای بدون سرنشین و ۴۲۷ سامانه موشکی ضدهوایی نابود شده است.»

شکست تلاش غرب برای آسیب رساندن به نزدیکی روسیه با سایر کشورها 

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه روز جمعه در حاشیه اجلاس سران روسیه و آفریقا اعلام کرد که غرب تلاش خواهد کرد به نزدیکی روسیه با چین و کشورهای آفریقایی آسیب برساند، اما هیچ نتیجه ای حاصل نخواهد شد. 

وی گفت: «روسیه، چین، آفریقا  و دیگر کشورهای علاقه مند می توانند در شرایط برابر با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و همکاری داشته باشند. وقتی این کار با احترام متقابل انجام می شود، غرب را وارد یک وضعیت فروپاشی می کند، زیرا آنها دیوانه وار به دنبال گزینه هایی برای جلوگیری از این نزدیکی می شوند.»

زاخارووا افزود: «کشورهای غربی تلاش خواهند کرد به روابط کشورها آسیب برسانند، اما موفق نخواهند شد. زمان تسلط آنها از لحاظ قدرت و منطق «برادر بزرگتر» که مراقب همه است و اوضاع را به میل خویش سر و سامان دهد، دیگر سپری شده است.»

زاخارووا تاکید کرد که فدراسیون روسیه حتی آماده همکاری با کشورهای غربی است، اما تنها بر اساس برابری، قوانین بین‌المللی و احترام متقابل.

زاخارووا: به رسمیت شناختن مرگ و میر ناشی از قحطی به عنوان نسل کشی مردم اوکراین از سوی ایتالیا، اقدامی ضدروسی است

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه رسمی که شب گذشته در وب سایت وزارت خارجه روسیه منتشر شد، تاکید کرد، به رسمیت شناختن قحطی سالهای ۱۹۳۲-۱۹۳۳ از سوی مجلس سنای ایتالیا به عنوان نسل کشی مردم اوکراین، اقدامی ضد روسی و شواهد دیگری از سیاست کوته فکرانه مقامات رم است.

در این بیانیه آمده است: وزارت امور خارجه حق خود می داند که دیدگاه خود از به رسمیت شناختن "گلادامور" (مرگ و میر ناشی از قحطی گسترده)  توسط ایتالیا به عنوان نسل کشی اوکراینی ها اعلام کند. این اقدام پارلمان ایتالیا با هدف تشویق تظاهرات روس هراسی است که به طور فعال توسط کی‌یف و حامیان غربی آن ترویج می شود.

زاخارووا افزود: در عین حال، مقامات رم به هیچ وجه به بیش از ۶ میلیون نفر از شهروندان روسیه که قربانی قحطی سالهای ۱۹۲۱-۱۹۲۲ در منطقه ولگای این کشور شدند، اشاره نکرده و گستردگی این مشکل در سراسر اتحاد جماهیر شوروی را در نظر نگرفته است.

سخنگوی وزارت خارجه از ایتالیایی‌ها دعوت کرد تا از کابینه وزیران بپرسند که چه چیزی باعث نادیده گرفتن واقعیت‌ها در این زمینه و توجه صرف به بخشی از این فاجعه شده است: عدم به رسمیت شناختن تاریخ جهان یا تفکیک در خطوط ملی. در حالی که چنین تصمیماتی توسط قانونگذاران ایتالیایی که نه بر اساس تحلیل عمیق وقایع تاریخی و نه دوراندیشی و خرد سیاسی صورت گرفته، مطمئناً چشم انداز عادی سازی روابط روسیه و ایتالیا را از بین می برد.

چند روز قبل، در تاریخ ۲۶ جولای، مجلس اعلا (سنای) پارلمان ایتالیا به قطعنامه ای رای داد که "گلادامور" (مرگ و میر ناشی از قحطی گسترده) را به عنوان نسل کشی مردم اوکراین به رسمیت می شناسد. ۱۳۰ سناتور به تصویب این سند رای مثبت دادند و چهار سناتور رای ممتنع دادند.

افشای نقش آشکار آمریکا در حملات اوکراین به پل کریمه

"سیمور هرش"، محقق و روزنامه نگار معروف آمریکایی فاش کرده است که نقش دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در حملات انجام شده توسط ارتش اوکراین به پل کریمه بسیار مهم بود. به گفته وی، فناوری پهپادهای تهاجمی متعلق به ایالات متحده است.

هرش به نقل از یکی از مقامات آمریکایی که نامش فاش نشده، گفت: «مسلماً این حمله با استفاده از فناوری های ما انجام شد. این پهپاد از راه دور کنترل شده و مانند یک اژدر نیمه غوطه ور در آب عمل کرده و با دقت به هدف اصابت کرد.»

وی معتقد است، استراتژی دولت ایالات متحده این است که اوکراین میتواند هر کاری که می خواهد را انجام دهد و پاسخگوی هیچ کس نباشد.

روزنامه نگار هرش همچنین یادآور شد که مقامات نظامی ایالات متحده در حال حاضر هرگونه پیش بینی درباره روند عملیات ضد حمله نیروهای مسلح اوکراین را متوقف کرده اند، برای اینکه موازنه قدرت آشکارا به طرف روسیه سنگینی می کند. 

این محقق آمریکایی به نقل از منبع خبری خود افزود: «[ولادیمیر] زلنسکی، رئیس‌ جمهوری اوکراین، برنامه‌ای جز باقی ماندن در راس قدرت ندارد. انگار او یک یتیم است - یک کودک بی‌خانمان که با لباس‌های معمولی خانه به همه جا می رود، ما نمی‌دانیم که زلنسکی و اطرافیانش چه فکری می‌کنند!»

سیمور هرش همچنین به نقل از یک مقام آمریکایی افزود: در دوره اجرای توافق غلات، اوکراین کالاهای غیرقانونی، از جمله مواد مخدر و همچنین نفت روسیه را از این کشور به اروپا صادر می کرد.

آمریکا قصد دارد تحویل تانک‌های آبرامز به اوکراین را در ماه سپتامبر آغاز کند

روزنامه آمریکایی "پولیتیکو" گزارش داده است که ایالات متحده قصد دارد تحویل تانک های آبرامز به اوکراین را در ماه سپتامبر آغاز کند. به گفته چند منبع آگاه در زمینه انتقال تسلیحات، چندین دستگاه از این نوع تانک در ماه آگوست به آلمان انتقال خواهد یافت و در آنجا تحت مدرن سازی قرار گرفته  و سپس، در ماه سپتامبر، به طرف اوکراینی تحویل داده می شوند.

این نشریه نوشت: «یکی از مقامات بخش صنایع کنگره یادآور شده که اولین مجموعه شامل شش تا هشت تانک خواهد بود. البته در مجموع، ایالات متحده قصد دارد ۳۱ تانک که تعداد یک گردان کامل تانک ارتش اوکراین است، را به این کشور ارسال کند.»

منابع خبری پولیتیکو افزودند در عین حال، قبل از اینکه کی‌یف بتواند عملیات با این تانک های آمریکایی را آغاز کند، نیروهای نظامی اوکراینی باید یک دوره آموزشی ۱۰ هفته ای را بگذرانند. به نوشته این روزنامه، این آموزش در پایگاه نظامی Grafenwöhr در آلمان انجام خواهد شد. به گفته این افراد، قرار است این دوره نظامی نیز در ماه آگوست تکمیل شوند.

وام  ۱.۵ میلیارد دلاری بانک جهانی به اوکراین تحت ضمانت ژاپن 

اوکراین ۱.۵ میلیارد دلار از بانک جهانی تحت ضمانت پرداخت از سوی ژاپن دریافت کرده است. این خبر را سرگئی مارچینکو، وزیر دارایی این کشور اعلام کرد.

وب‌سایت وزارت دارایی اوکراین از مارچنکو نقل می‌کند: «بودجه جمع‌آوری‌شده برای بازسازی اقتصاد و تقویت حمایت اجتماعی از مردم اوکراین استفاده خواهد شد».

در این بیانیه آمده است که از فوریه سال ۲۰۲۲، اوکراین بیش از ۵۸۱ میلیون دلار کمک مالی از دولت ژاپن از طریق آژانس توسعه بین المللی ژاپن (JICA) دریافت کرده است. در سال جاری، انتظار می رود دولت ژاپن ۲ میلیارد دلار دیگر هم به صورت مستقیم از طریق صندوق امانی بانک جهانی به کی‌یف ارائه دهد.

در اواخر ماه ژوئن، یک مقام آگاه در اداره روسیه در گروه بانک جهانی یادآور شد که اوکراین به طور کامل سهمیه تامین مالی در بانک جهانی را تمام کرده است. ضامن‌ها و اهداکنندگان اصلی اوکراین، کشورهای عضو اتحادیه اروپا و گروه G۷ هستند.

گوترش: تماس‌ها با همه طرف‌ها برای احیای توافق غلات ادامه خواهد داشت

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد تاکید کرد که به تماس‌هایش با همه طرف‌های شرکت کننده در توافق غلات درباره امکان احیای ابتکارعمل صادرات غلات از کریدور دریای سیاه ادامه خواهد داد. او این مسئله در یک کنفرانس مطبوعاتی در مقر سازمان ملل در نیویورک بیان کرد.

گوترش گفت: «تماس ها با همه طرف ها ادامه خواهد داشت. با ترکیه، اوکراین، روسیه و سایر طرف‌هایی که می‌توانند بر بازار جهانی کشاورزی تأثیر بگذارند.»

دبیرکل سازمان ملل افزود که هدف او انعقاد توافقاتی است که منافع هر دو کی‌یف و مسکو را تامین کند. وی از همه طرفین خواست تا واقع بین باشند. 

گوترش بدون اشاره به اینکه کشورهای نیازمند کمترین سهم را از اجرای توافق غلات داشتند، ادامه داد: «ما باید هر کاری انجام دهیم تا دسترسی محصولات کشاورزی و کودهای شیمیایی از فدراسیون روسیه و اوکراین به بازارهای جهانی را تضمین کنیم.»

وی تاکید کرد که سازمان ملل در حال کار بر روی بازگشت محصولات کشاورزی روسیه و اوکراین به بازارهای جهانی غذا است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1191609

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =