آخرین تحولات اوکراین| آمریکا دستور پایان ضدحمله کی‌یف را داده است

سرنگونی پهپادهای مهاجم اوکراینی، لغو منع پرواز در آسمان مسکو، خشم ترامپ از کمک نظامی بایدن به کی‌یف، قصد عربستان برای برگزاری مذاکرات صلح درباره اوکراین و ادعای بلینکن درباره کمک تسلیحاتی کره شمالی به مسکو، از مهمترین رویدادها پیرامون جنگ هستند.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه شب گذشته، شنبه، در کنفرانس مطبوعاتی پس از پایان اجلاس سران و مجمع اقتصادی و بشردوستانه روسیه- آفریقا اعلام کرد که این کشور برای هر سناریویی، از جمله درگیری نظامی با ناتو، آماده است، ولی هیچ کس خواهان چنین نتیجه‌ای نیست. 

آخرین تحولات اوکراین| افشای نقش آشکار آمریکا در حملات اوکراین به پل کریمه

وی گفت: «ما همیشه برای هر سناریویی آماده هستیم. اما هیچ کس خواهان چنین درگیری نیست. به ابتکار طرف آمریکایی ما یک بار مکانیزم ویژه‌ای برای جلوگیری از درگیری نظامی ایجاد کردیم و در این خصوص، روسای بخش‌های خاص ما مستقیماً با یکدیگر ارتباط برقرار کرده  و این فرصت را دارند که در مورد هر وضعیت بحرانی با یکدیگر رایزنی کنند.»

پوتین افزود،  موارد فوق نشان می‌دهد که "هیچ کس خواهان درگیری نظامی نیست" اما اگر "کسی بخواهد - ولی نه ما - ما آمادگی مقابله را داریم."

رئیس جمهوری روسیه همچنین یادآور شد که کشورهای آفریقایی که نسخه خود را برای راه حل مسالمت آمیز درگیری در اوکراین ارائه داده‌اند، این کار را برای سر و سامان دادن به  اوضاع انجام می‌دهند. در عین حال، اجرای برخی از نکات آن دشوار است. وی گفت: «البته چیزهایی وجود دارد که اجرای آنها دشوار یا غیرقابل تحقق است. برای مثال، یکی از نکات طرح صلح آفریقایی برقراری آتش بس است. اما ارتش اوکراین همانطور که می‌گویند، در حال اجرای ضد حمله است. مسلماً زمانی که آنها به ما حمله می‌کنند، نمی‌توانیم آتش خود را متوقف کنیم.»

ولادیمیر پوتین همچنین  در پاسخ به سئوالی یادآور شد که طی چند روز گذشته، هیچ تغییر عمده‌ای در وضعیت منطقه عملیاتی  ایجاد نشده است، با این حال، ارتش اوکراین به دلیل تلفات قابل توجه و نابودی سریع تجهیزات سنگین، دیگر استفاده از خودروهای زرهی را کنار گذاشته‌اند. وی گفت: از ۴ ژوئن و شروع ضد حمله، دقیقاً ۴۱۵ دستگاه تانک و بیش از ۱.۳ هزار خودروی زرهی از کلاسهای مختلف منهدم شده است.

پوتین تاکید کرد، برای آغاز مذاکرات، رضایت طرفین ضروری است. روسیه همیشه آماده ادامه گفت‌وگو بوده است، اما ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌ جمهوری اوکراین، مذاکره با فدراسیون روسیه را در سطح قانونگذاری ممنوع کرده است.

رئیس جمهوری روسیه جمعه شب در نشست خود با رهبران آفریقایی درباره اوضاع اوکراین نیز تاکید کرد که همه مشکلات باید از طریق مذاکرات حل شود، اما ناتو و اوکراین از آنها، از جمله مسائل امنیتی، خودداری می کنند. وی افزود: روسیه نمی تواند نیاز به مذاکره را به کسی تحمیل کند.

در همان روز، سیریل رامافوسا، رئیس جمهور آفریقای جنوبی یادآور شد که پایان دادن به درگیری نظامی در اوکراین به طور مسالمت آمیز برای هر دو طرف و برای کل جهان سودمند خواهد بود.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به پانصد و بیست و دومین روز جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

وزارت دفاع روسیه: کی‌یف بار دیگر تلاش کرد با پهپادهای تهاجمی به تاسیساتی در مسکو حمله کند

وزارت دفاع روسیه صبح امروز، یکشنبه، گزارش داده است که طرف اوکراینی بار دیگر سعی کرد با هواپیماهای بدون سرنشین به تاسیساتی در مسکو حمله کند، یک پهپاد دشمن در هوا در آسمان و در حومه مسکو منهدم شد، دو فروند دیگر توسط ابزار جنگ الکترونیک سرکوب شده و در منطقه‌ای از پایتخت - در محدوده مجتمع ساختمان های غیر مسکونی "مسکو-سیتی" سقوط کردند. 

شهردار مسکو: حمله پهپادهای اوکراینی تلفاتی نداشت

پیش از این سرگئی سوبیانین، شهردار مسکو از حمله پهپادهای اوکراینی در طول شب گذشته خبر داد. وی در پیامی در کانال تلگرام خود نوشت: این حملات تلفات جانی و خسارات جدی نداشته است. نمای خارجی دو برج اداری مجتمع "مسکو سیتی" کمی آسیب دیده است. 

پیش از این، رسانه‌ها ویدئویی از محل اصابت یکی از موشکهای سرنگون شده در یکی از برج های مرکز تجاری شهر مسکو منتشر کردند. این تصاویر نشان می دهد که شیشه‌های ساختمان شکسته شده است. نیروهای امدادی وزارت حوادث غیرمترقبه روسیه در محل حضور دارند.

پروازها در آسمان مسکو برای مدتی ممنوع شده بود/ فرودگاه ونوکووا  فعالیت خود را از سر گرفت

یک مقام آگاه در وزارت حوادث غیرمترقبه روسیه به خبرگزاری تاس اعلام کرد که تمامی محدودیت‌های پروازی اعمال شده در ساعات اولیه امروز، در منطقه مسکو و در آسمان پایتخت برای هواپیماها برداشته شده است. 

در همین رابطه فرودگاه "ونوکووا" شهر مسکو نیز پروازهای خود را از سر گرفته است. به گفته این مقام آگاه، در مجموع بیش از ۲۰ پرواز با تاخیر انجام شده است. او گفت: «به دلیل اعلام رژیم وضعیت اضطراری، برخی از هواپیماهای ورودی به فرودگاه‌های دیگری فرستاده شده بودند و برخی دیگر در حالت آماده باش در آسمان به سر می بردند که بعداً فرود آمدند.»

اوایل صبح امروز گزارش شد که حریم هوایی فرودگاه ونوکوو پایتخت به طور موقت بسته شده و  خروج و ورود پروازها به تاخیر افتاده است. در این مدت بیش از ۲۰ پرواز در وضعیت "تأخیر" یا "منتظر" بودند.

ترامپ از کمک‌های مالی و نظامی بایدن به اوکراین خشمگین است

به گزارش شبکه تلویزیونی NBC News، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا بامداد امروز، یکشنبه، اقدام جو بایدن، رئیس جمهور فعلی ایالات متحده را به دلیل ارسال مهمات خوشه‌ای به عنوان بخشی از بسته کمک نظامی جدید به اوکراین محکوم کرد.  او در سخنرانی در جمع هوادارانش در ایالت پنسیلوانیا گفت: «خانواده بایدن میلیون‌ها دلار از اوکراین دریافت کرده بودند. واکنون اوکراین میلیاردها و میلیاردها دلار از مالیات دهندگان آمریکایی دریافت می‌کند. ما دیگر هیچ مهماتی در انبارهای خود نداریم.» 

رئیس جمهوری سابق ایالات متحده یک روز پس از آن که مایک پنس، معاون رئیس جمهور سابق وی که اکنون رقیب نامزد او از طرف جمهوری خواهان است، اظهار داشت که از ارسال مهمات به اوکراین حمایت می‌کند، این سخنان را ایراد کرد. ترامپ گفت: «جو بایدن نباید با ارسال مهمات خوشه‌ای به اوکراین ما را به جنگ جهانی سوم سوق دهد، او باید تلاش کند تا مرگ و ویرانی وحشتناک در این کشور را پایان دهد و جنگ را متوقف کند.»

چند روز قبل، اندرو اوگلز، نماینده کنگره از حزب جمهوری خواه نیز خواستار ممنوعیت کمک‌های نظامی به اوکراین شده بود. او گفت که برای از سرگیری تدارکات، لازم است جو بایدن شواهدی ارائه دهد که نشان دهد کی‌یف بودجه واشنگتن را به گروه‌های نئونازی منتقل نمی کند.

افسر سابق اطلاعاتی آمریکا: واشنگتن دستور پایان ضدحمله کی‌یف را داده است

اسکات ریتر، افسر سابق اطلاعات ارتش آمریکا معتقد است که اوکراین در اجرای ضد حمله خود آشکارا شکست خورده است و اکنون چاره‌ای جز تغییر موضع گیری و عقب نشینی ندارد. او بامداد امروز، یکشنبه در مصاحبه با کانال یوتیوب Judging Freedom در این باره صحبت کرد.

ریتر یادآوری کرد که چگونه در پایان سال ۲۰۲۲، والری زالوژنی، فرمانده کل ارتش اوکراین، از ایالات متحده درخواست سلاح و تجهیزات نظامی کرد، با این وعده که با مهمات کافی، نیروهای مسلح اوکراین قادر خواهند بود «روسیه را مجبور کنند تا همه شروط اوکراین را بپذیرد.» سپس زالوژنی در مورد برنامه‌های خود برای رسیدن به شهر ملیتوپل و قطع کریدور زمینی به کریمه به مقامات آمریکایی توضیح داد. با این حال، در واقعیت وضعیت به سمت دیگری پیش رفته و آنها هیچ موفقیتی نداشتند.

این افسر سابق اطلاعاتی آمریکا گفت: «ما به آنها سلاح دادیم، آموزش دادیم و اکنون آنها فقط در برابر ارتش روسیه کشته می‌شوند، حتی نمی‌توانند به خط اول دفاعی روسیه برسند، چه برسد به اینکه بتواند به ملیتوپل رسیده و آنجا را بگیرند.»

به گفته وی، نیروهای مسلح اوکراین به اندازه کافی تسلیحات آمریکایی دارند، اما این به پیروزی آنها کمک نمی کند. ریتر گفت که ضد حمله دیگر به پایان رسیده و تلاش های بیشتر کی‌یف برای حمله تنها منجر به کشته شدن بیشتر نیروهای نظامی اوکراینی و تجهیزات غربی خواهد شد.  وی خلاصه کرد: «اکنون ایالات متحده به اوکراین می‌گوید: همه چیز تمام شده است، پس حالا شما باید مواضع خود را تغییر دهید.»

وال استریت ژورنال: عربستان سعودی قصد دارد در ماه آگوست مذاکرات صلحی درباره اوکراین برگزار کند

روزنامه "وال استریت ژورنال" (The Wall Street Journal) شب گذشته، شنبه، گزارش داد که عربستان سعودی قصد دارد اوایل ماه آینده (میلادی) مذاکرات صلح بین کشورهای غربی، اوکراین و کشورهای کلیدی در حال توسعه از جمله هند و برزیل برگزار کند.

این روزنامه به نقل از دیپلمات‌های آگاه نوشت: این مذاکرات که قرار است در روزهای ۵ و ۶ آگوست در جده برگزار می شود، با حضور مقامات عالی رتبه از نزدیک به ۳۰ کشور از جمله اندونزی، مصر، مکزیک، شیلی و زامبیا برگزار خواهد شد. آنها افزودند که اوکراین و مقامات غربی امیدوارند این مذاکرات که روسیه در آن شرکت ندارد، بتواند به حمایت بین المللی از خواسته های صلح اوکراین منجر شود.

هنوز مشخص نیست که چه تعداد از کشورهای دعوت شده در این رویداد شرکت خواهند کرد، اگرچه کشورهایی که در دور مشابهی از مذاکرات در کپنهاگ در ماه ژوئن شرکت کردند، انتظار می رود دوباره حضور داشته باشند. بریتانیا، آفریقای جنوبی، لهستان و اتحادیه اروپا پیش از این مشارکت خود را تایید کرده‌اند. انتظار می رود جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری ایالات متحده نیز در این مراسم شرکت کند.

در همان روز، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه فاش کرد که مسکو حدود ۳۰ طرح صلح برای حل و فصل اوکراین را از کانال‌های مختلف دریافت کرده است. این دیپلمات گفت که روسیه هرگز مذاکرات درباره حل و فصل اوکراین را رها نکرده است.

بلینکن: شویگو در کره شمالی احتمالاً درباره تامین تسلیحات مذاکره کرده است

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، ابراز عقیده کرده است که یکی از اهداف سفر هیئت روسی به ریاست سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه به کره شمالی، می تواند تضمین تامین تسلیحات برای طرف روسی باشد. او این ادعا را شب گذشته، شنبه، طی یک کنفرانس مطبوعاتی در بریزبن (استرالیا) بیان کرد.

بلینکن در پاسخ به درخواست یک خبرنگار برای اظهار نظر درباره سفر هیئت نظامی روسی به کره شمالی گفت: «در مورد گزارش هایی از سفر  وزیر دفاع روسیه در کره شمالی، من شدیداً شک دارم که او برای تعطیلات به آنجا سفر کرده باشد. پس ما چه می‌بینیم؟ ما شاهد هستیم که روسیه چگونه به دنبال پشتیبانی و تسلیحات نظامی، هر کجا که هستند، می گردد. <…> ما این مسئله را در کره شمالی دیدیم. در مورد ایران هم  شاهد بودیم که پهپادهای زیادی در اختیار روسیه قرار داده است.»

این در حالی است که مسکو و تهران پیش از این بارها ادعای غرب مبنی بر تحویل پهپادهای ایرانی به روسیه را رد کردند. بدین ترتیب، در اوایل ماه جولای، واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل، در جلسه شورای امنیت گفت که تنها برخی "شواهد عکسی" از ادعای استفاده از پهپادهای ایرانی در اوکراین وجود دارد. 

پیش از این، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز ادعاهای  مبنی بر اینکه فدراسیون روسیه ظاهراً هواپیماهای بدون سرنشین ایرانی در اختیار دارد، را غیرمستند و بی اساس ارزیابی کرد.

مشاور زلنسکی: نشت اطلاعات در رسانه‌های غربی برنامه نظامی کی‌یف را تضعیف می‌کند

در ادامه یافتن بهانه‌های مناسب برای توجیه عدم موفقیت ارتش اوکراین در عملیات ضد حمله، اینبار میخائیل پودولیاک، مشاور رئیس دفتر رئیس جمهور ولادیمیر زلنسکی، روز شنبه در مصاحبه با یک شبکه تلویزیونی مدعی شد که درز اطلاعات در مورد اقدامات برنامه ریزی شده توسط نیروهای مسلح اوکراین و انتشار اخباری در این باره در رسانه‌های غربی تأثیر منفی بر وضعیت منطقه جنگی داشته و برنامه‌های کی‌یف را خنثی می‌کند. 

وی در پاسخ به این سئوال که آیا این اتفاق افتاده است که انتشارات نشریات تحلیلی یا نظرات منابع ناشناس با اقدامات نیروهای مسلح اوکراین تداخل داشته باشد، گفت: آنها همیشه دخالت دارند.پودولیاک افزود: « بهتر است «منابع ناشناس، واقعا ناشناس نباشند» و مشخص شود که چه کسی نظر داده است. ما سعی می کنیم جلوتر نرویم و از ستاد کل اطلاعاتی را بعد از این مطالب ارائه کنیم. <...> اما این وقایع دارند سریالی می شوند. <...> همه اظهارات نادرست منجر به این واقعیت می شود که اوکراین بهای بسیار بالاتری از آنچه می تواند پرداخت می کند.»

نماینده دائم بلاروس در نیویورک: در میان کشورهای عضو سازمان ملل خستگی از اوکراین وجود دارد

والنتین ریباکوف، نماینده دائم بلاروس در سازمان ملل متحد شب گذشته، شنبه، در مصاحبه با شبکه اول تلویزیون این کشور  ابراز عقیده کرد که در میان کشورهای عضو سازمان ملل از بحث در مورد موضوع درگیری اوکراین خستگی خاصی بوجود آمده است و همه مایلند کاری شود تا این مناقشه پایان یابد.

وی تاکید کرد که رویدادهایی که در اوکراین رخ می دهد تا حد زیادی دستور کار نشست‌های شورای امنیت را دیکته می کند. با این حال، علیرغم همه تراژدی این حوادث، این درگیری دیگر برای اعضای سازمان ملل خسته کننده شده است و ما شاهد آن هستیم.

این دیپلمات یادآور شد که دبیرخانه سازمان ملل نباید "طرف مورد علاقه" و "محبوب" را در بین کشورها انتخاب کند، ولی اخیراً یک روند منفی وجود دارد که رهبری سازمان ملل متحد در هر موضوعی یک طرف یا طرف دیگر را می گیرد، اگرچه باید بی طرف باشد.

نماینده دائم بلاروس همچنین ابراز عقیده کرد که در صورت توافق روسیه و غرب، درگیری در اوکراین می تواند "خیلی سریع" متوقف شود. ریباکوف افزود: «کار دفتر نمایندگی ما بر اساس کمک به پایان این درگیری است. همه مسائل مرتبط با این - مقابله با فشار تحریم‌ها، مسدود کردن عرضه کالاهای ما، تحریم‌های مالی - مهمترین موضوعاتی است که دیپلمات‌های ما دائماً روی آن کار می‌کنند.»

وی تاکید کرد که دیپلمات‌های بلاروس در سازمان ملل علی‌رغم فشارها و تلاش‌ها برای ممانعت یا توقف این کار، به حرکت خود در این مسیر ادامه خواهند داد. از جمله، آنها همچنان در مورد ابتکار مینسک در مورد نیاز به بحث گسترده در مورد امنیت جهانی یادآوری می کنند، اما تاکنون هیچ بحث اساسی در مورد چنین رویدادی وجود ندارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1191763

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =