تبعیض در پذیرش دانشجویان آمریکایی/ احتمال قبولی ثروتمندان در دانشگاه ۳۴ درصد بیشتر است

بررسی‌ها نشان می‌دهد ثروتمندان آمریکایی ۳۴ درصد بیشتر از سایر طبقات اجتماعی احتمال دارد که در کالج‌های برتر پذیرفته شوند؛ حتی با نمرات آزمون یکسان.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، نتایج یک مطالعه در آمریکا نشان داده که دانشگاه‌های برتر این کشور بین دانشجویان کم درآمد و ثروتمند تبعیض قائل می‌شوند، حتی اگر بهره هوشی یکسانی داشته باشند. به عبارت دیگر، لیگ آیوی (Ivy League) تمایلی به داشتن دانشجویان فقیر ندارد. منظور از لیک آیوی مجموعه متشکل از هشت دانشگاه معروف آمریکایی شامل دانشگاه هاروارد، دانشگاه پرینستون، دانشگاه ییل، دانشگاه کلمبیا، دانشگاه براون، دانشگاه کرنل، دانشگاه پنسیوانیا و کالج دارتموث است.

بیشتر بخوانید:

هوش مصنوعی چه تاثیری بر پذیرش دانشجویان بین‌المللی دارد؟

همچنین پژوهش دیگری که توسط اقتصاددانان دانشگاه هاروارد انجام شده‌ است، نشان می‌دهد که کالج‌های برتر آمریکا دانشجویان پردرآمد را به دانشجویان کم‌درآمد حتی در صورت داشتن مدرک تحصیلی ترجیح می‌دهند.

این پژوهش‌ها در حالی انجام می‌شود که اخیرا وزارت آموزش آمریکا تحقیقات جدیدی در مورد دسترسی به آموزش عالی باز آغاز کرده و پیش‌بینی می‌شود مبارزه پیچیده‌ای در این زمینه در انتظارش خواهد بود.

پژوهش محققان دانشگاه هاروارد نشان می‌دهد که حتی با نمرات آزمون یکسان، متقاضیانی که از یک درصد ثروتمند آمریکا هستند، ۳۴ درصد بیشتر احتمال دارد که در دانشگاه‌های برتر کشور پذیرفته شوند. همچنین احتمال پذیرش برای متقاضیانی که از یک دهم درصد ثروتمندان کشور هستند، بیشتر از سایر ثروتمندان است.

یکی دیگر از یافته‌های مطالعه این است که دانش‌آموزان طبقه متوسط کمتر از میانگین نرخ پذیرش در دانشگاه‌های برتر پذیرفته می‌شوند، در حالی که نرخ پذیرش دانش‌آموزان گروه‌های درآمد پایین‌تر، از میانگین بالاتر است. با این حال، نسبت کلی دانشجویان طبقه ضعیف کم است.

محققانی که در مورد هشت دانشگاه لیک آیوی پژوهش می‌کردند، اطلاعاتی از سوابق حضور در کالج و مالیات بر درآمد بین سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۱۵ و همچنین داده‌های نمره آزمون از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۵ را مورد مطالعه قرار دادند.

ثروتمندان به دلیل غیرعلمی در دانشگاه‌های برتر پذیرفته می‌شوند

نتایج مطالعه نشان می‌دهد که دانش‌آموزان خانواده‌های پردرآمد به دلایل غیرآکادمیک مانند فعالیت‌های فوق برنامه و مهارت‌های ورزشی در دانشگاه‌های برتر پذیرفته می‌شوند؛ چرا که فرزندان خانواده‌های ثروتمند امکانات بیشتری برای فعالیت‌های ورزشی مانند قایقرانی و شمشیربازی در اختیار دارند.

این تحقیقات مهم هستند چون معمولا فارغ‌التحصیلان این دانشگاه‌ها هستند که به پست‌های مدیریتی در دولت، شرکت‌ها و گروه‌های اقتصادی پردرآمد آمریکا ملحق می‌شوند.

برخی کارشناسان هشدار می‌دهند که این شیوه گزینشی پذیرش دانشجو، فرزندان خانواده‌های بانفوذ را در راس حکومت نگه می‌دارد. در حالیکه با تغییر شیوه پذیرش، می‌توان به افرادی که در جایگاه رهبری جامعه قرار دارند، تنوع بخشید.

انتهای پیام/

کد خبر: 1191816

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =