آخرین تحولات اوکراین| غرب به دنبال جایگزینی برای زلنسکی ناسپاس است

محکومیت حملات پهپادی اوکراین به اهداف غیرنظامی از سوی سازمان ملل، گفتگوی کی‌یف با عربستان درباره «فرمول صلح زلنسکی»، آموزش نظامیان اوکراینی در انگلیس برای عملیات ویژه و هشدار کریمه درباره تلاش برای تصرف شبه جزیره، از رویدادهای مهم پیرامون جنگ هستند.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، کمیته امور بودجه پارلمان اعلای اوکراین گزارش داد که از ابتدای سال جاری میلادی (سال ۲۰۲۳) تاکنون ۲۵.۳ میلیارد دلار کمک‌های مالی بین‌المللی به این کشور رسیده است. 

بیشتر بخوانید:

آخرین تحولات اوکراین| آمریکا دستور پایان ضدحمله کی‌یف را داده است

در کانال تلگرامی پارلمان آمده است: «۲۵.۳ میلیارد دلار از ابتدای سال تاکنون کمک بودجه بین‌المللی دریافت شده است. طبق اطلاعات رسمی، در نیمه نخست سال منابع خارجی ۴۹.۱ درصد از کل دریافتی های صندوق عمومی بودجه کشور را به خود اختصاص داده است.»

این کمیته یادآوری کرده است: اتحادیه اروپا به بزرگترین کمک کننده به بودجه اوکراین تبدیل شده است. تنها در سال جاری، این اتحادیه تاکنون ۱۱.۴۳ میلیارد دلار وام بلاعوض به دولت اوکراین داده است. با این حال، ایالات متحده بزرگترین اهدا کننده کمک‌های بودجه‌ای بلاعوض بوده و باقی مانده است که میزان آن ارسال ۷.۲ میلیارد دلار کمک مالی بدون بازپرداخت است. 

طبق این گزارش، از ابتدای سال جاری، بودجه اوکراین ۳.۵۹ میلیارد دلار نیز از صندوق بین المللی پول و ۱.۷۶ میلیارد دلار از کانادا دریافت کرده است.

همچنین، طبق گزارش کمیته مالی پارلمان اوکراین، در بودجه سال ۲۰۲۳ حداکثر میزان بدهی عمومی دولت به ۱۷۲.۷ میلیارد دلار افزایش یافته است که ۱۰۲.۳ درصد از سطح پیش بینی شده تولید ناخالص داخلی برای سال آینده بیشتر است. بودجه دولتی اوکراین برای سال جاری نیز کسری ۳۸ میلیارد دلاری را در نظر گرفته است.

پیش از این، روزنامه "نیویورک تایمز" گزارش داد که ایالات متحده به زودی بودجه لازم برای کمک به اوکراین را تمام خواهد کرد و انتظار می رود بودجه واشنگتن برای کمک به کی‌یف در حدود سپتامبر به پایان برسد.

طبق اطلاعات این نشریه، تاکنون حمایت غرب از اوکراین قاطعانه بوده، اما تضمین نشده است. یک مقام ارشد آمریکایی که نیویورک تایمز به آن اشاره کرده، معتقد است که بودجه ایالات متحده برای کمک نظامی به اوکراین به زودی و در ماه سپتامبر پایان خواهد یافت. در این مقاله همچنین تاکید شده است که ضد حمله آتی اوکراین آزمایشی برای توانایی ارتش اوکراین برای استفاده درست از کمک‌های نظامی به این کشور است و  نتیجه آن روی  حفظ انگیزه شرکای غربی کی‌یف تاثیر خواهد داشت.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به پانصد و بیست و سومین روز جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

الیور استون: پوتین هیولایی نیست که ماشین تبلیغاتی غرب به تصویر کشیده است

"الیور استون"، کارگردان معروف آمریکایی و برنده سه جایزه اسکار، بامداد امروز، دوشنبه در مصاحبه با پادکست Stay Free راسل برند، مجری انگلیسیی ابراز عقیده کرد که تصویر معرفی شده از ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه توسط غرب به شدت تحریف شده است. این کارگردان گفت: «او [ولادیمیر پوتین] هیولایی نیست که ماشین تبلیغاتی آمریکا برای مردم به تصویر کشیده است.»

الیور استون افزود: «علاوه بر این، پوتین همیشه علاقه خود برای گفت‌وگوی سازنده با ایالات متحده اعلام کرده و برای بحث درباره مسائل کاملاً آمادگی دارد. وی  پیش از این سیاستمداران آمریکایی را چیزی جز «شرکای آمریکایی» خطاب نمی‌کرد و آماده ایجاد روابط سازنده و برابر بود، ولی درخواست‌های وی با پاسخ منفی روبرو شد که نتیجه آن نیز جنگ اوکراین است.»

در سال ۲۰۱۷، استون یک مستند چهار قسمتی درباره زندگی ولادیمیر پوتین فیلمبرداری کرد. او برای مصاحبه با رهبر روسیه به مسکو سفر کرده و با او دیدار کرد و در حین کار به روی این مستند سعی کرد شخصیت واقعی وی را درک کرده و به مخاطب نشان دهد.

پیش از این نیز، در اول ماه ژوئن، الیور استون در کنفرانس مطبوعاتی آنلاین خود درباره مستند جدید خود - «اکنون هسته‌ای»، تلاش کشورهای اروپایی برای تحریم صنعت هسته‌ای روسیه را اشتباهی مضحک و به ضرر خود اروپا ارزیابی کرد. به گفته وی، روس‌ها کار فوق‌العاده مهمی برای جهان انجام داده‌اند و باید در این راستا با یکدیگر همکاری داشت و صنعت هسته‌ای را به عرصه دیگری برای تقابل با روسیه تبدیل نکرد.

اذعان آمریکایی‌ها به ویژگی‌های رزمی بالای جنگنده سوخو-۵۷ روسیه 

نشریه آمریکایی "دیده بان نظامی" (Military Watch) نوشته است که جنگنده نسل پنجم روسیه "سوخو-۵۷" ، خطرناک ترین هواپیمای نظامی نیروهای هوا-فضای روسیه است. 

در این مقاله یادآوری شده است: با ارزش ترین ویژگی های این جنگنده مانور پذیری استثنایی، قدرت بالای انواع موشک های هوا به هوا و همچنین دسترسی به طیف گسترده ای از انواع موشک‌های کروز از جمله موشک های مافوق صوت در آینده نزدیک است. 

اکنون نیروهای هوا-فضای روسیه ده فروند از این نوع هواپیما را در اختیار دارند که ناوگان آنها تا پایان سال آینده به ۷۶ فروند افزایش خواهد یافت. اشاره شده که بعد از آغاز درگیری نظامی در اوکراین حجم تولید این جنگنده افزایش قابل توجهی یافته است.

همچنین یادآوری شده است که جنگنده سوخو-۵۷ جانشین هواپیماهای سوخو-۲۷ شده است که در دهه ۱۹۸۰ بهترین جنگنده در جهان محسوب می‌شد. سوخو-۵۷ به طور فعال توسط نیروهای مسلح روسیه در جنگ اوکراین مورد استفاده قرار می گیرد.

سازمان ملل  پس از حمله پهپادی دیروز به مسکو، حملات به اهداف غیرنظامی را محکوم کرد

فرحان حق، معاون سخنگوی دبیرکل سازمان ملل شب گذشته، یکشنبه، اعلام کرد که سازمان ملل متحد با هرگونه حمله به اهداف غیرنظامی مخالف است و چنین اقدامی را محکوم می کند.

وی در پاسخ به خبرنگار ریانووستی درباره حمله پهپادهای اوکراینی به مسکو در صبح روز یکشنبه، گفت: «ما با هرگونه حمله به اهداف غیرنظامی در هر نقطه که باشد مخالفیم و آن را محکوم می‌کنیم.»

در این رابطه وزارت دفاع فدراسیون روسیه روز گذشته گزارش داده بود که یکی از پهپادها با استفاده از پدافند هوایی در آسمان منطقه مسکو منهدم شد و دو پهپاد دیگر با استفاده از جنگ الکترونیک سرکوب شده و در حومه پایتخت و در محوطه مجموعه اداری "مسکو سیتی" سقوط کردند که خساراتی به نمای بیرونی یکی از ساختمان‌های این مجموعه وارد شد. 

دفتر زلنسکی از برگزاری نشستی برای گفتگو درباره «فرمول صلح» با عربستان سعودی خبر داد

 آندری یرماک، رئیس دفتر رئیس جمهوری اوکراین شب گذشته، یکشنبه، اعلام کرد که عربستان سعودی در حال فراهم سازی مقدمات نشستی در سطح مشاوران امنیتی رهبران کشورها برای گفتگو درباره "فرمول صلح" اوکراین است. 

وی در کانال تلگرامی خود نوشت: در این رابطه، ما در حال آماده سازی نشستی هستیم و قصد داریم در مورد ۱۰ نکته اساسی "فرمول صلح" با مقامات عربستان سعودی صحبت کنیم که اجرای آن نه تنها صلح را برای اوکراین تضمین خواهد کرد، بلکه مکانیسم هایی را برای مقابله با درگیری های آینده در جهان ایجاد می کند.

به گفته این سیاستمدار اوکراینی، نکات مندرج در "فرمول صلح" در حال حاضر با نمایندگان بیش از ۵۰ کشور جهان در حال بحث و بررسی قرار گرفته است.

این در حالی است که در اواخر ماه جولای، نیکولای آزاروف، نخست وزیر سابق اوکراین،  طرح ولادیمیر زلنسکی برای حل و فصل صلح آمیز را یک "بن بست" خواند. وی معتقد است که اقدامات پیشنهادی رهبر اوکراین غیر واقعی هستند و حتی حمایت غرب از آن نیز منجر به تغییر واقعی اوضاع در این کشور نخواهد شد.

آموزش بیش از ۲ هزار نظامی اوکراینی در انگلیس برای انجام عملیات ویژه علیه روسیه

روز یکشنبه، روزنامه اکسپرس (Express) به نقل از منابع ناشناس گزارش داد که انگلیس بیش از ۲ هزار عضو نیروهای مسلح اوکراین را برای اجرای عملیات ویژه نظامی علیه روسیه مرتبط با کریمه آموزش می دهد.

یادآوری شده است که آموزش نیروهای ویژه اوکراینی در مرکز آموزش نظامی-دفاعی در شهر اوکهمپتون (Okehampton) در غرب دوون انجام می شود. یک مقام ارشد نظامی انگلیسی گفت که تاکید بر استفاده از تاکتیک های انعطاف پذیر ناتو برای کمک به سربازان اوکراینی است که "خط مقدم جبهه نبرد را تشکل میدهند".

به نوشته این روزنامه، احتمالاً تیپ نیروهای ویژه تشکیل شده نقش اساسی در اقدامات نیروهای مسلح اوکراین علیه کریمه خواهد داشت.

علاوه بر این، همانطور که نویسندگان مقاله اشاره می‌کنند، کی‌یف قصد دارد از موشک های دوربرد جدید برای حمله به کریمه استفاده کند که توسط انگلیس، آلمان و ایالات متحده تامین می شود تا در تامین تدارکاتی نیروهای نظامی روسیه اختلال ایجاد کند.

هشدار مقامات کریمه به غرب در مورد تلاش برای حمله به این منطقه 

زائور اسمیرنوف، نماینده کمیسیون بین قومی شبه جزیره کریمه شب گذشته در واکنش به انتشار خبر روزنامه اکسپرس انگلیس، هشدار داد که تلاش برای تصرف کریمه نه تنها برای اوکراین، بلکه برای کل جهان غرب یک اشتباه فاجعه بار خواهد بود. 

وی به خبرگزاری نووستی گفت: «تلاش کشورهای غربی برای کمک به کی‌یف در خصوص تصرف کریمه به یک فاجعه برای تمام اروپا و حتی بیشتر برای اوکراین تبدیل خواهد شد. روسیه امکانات و توانایی نظامی کافی برای حفاظت از حاکمیت خود را در اختیار دارد، حتی اگر لازم باشد اقدامات قاطعی در این زمینه انجام خواهد شد.»

مقامات مسکو بارها تاکید کرده‌اند که تامین امنیت شبه جزیره کریمه تضمین شده است و روسیه با تمامی توان نظامی از همه مناطق خود دفاع خواهد کرد.

وزارت دفاع روسیه از سرنگونی ۲۵ پهپاد اوکراینی در کریمه خبر داد

وزارت دفاع روسیه روز یکشنبه اعلام کرد که نیروهای ومسلح این کشور تلاش طرف اوکراینی برای انجام حمله ۲۵ هواپیمای بدون سرنشین (پهپاد) به تاسیساتی در مناطق مختلف شبه جزیره کریمه را خنثی کرده‌اند.

در گزارش منتشره در کانال تلگرامی این وزارتخانه آمده است: ۱۶ پهپاد اوکراینی در اثر آتش پدافند هوایی منهدم شده و ۹ فروند پهپاد اوکراینی دیگر با استفاده از ابزار جنگ الکترونیک سرکوب و بدون رسیدن به هدف در آب‌های ساحلی دریای سیاه سقوط کردند.

وزارت دفاع روسیه یادآور شد که در نتیجه این حمله تروریستی خنثی شده، هیچ قربانی و خسارتی وجود نداشته است.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه چند روز قبل هشدار داد که روسیه این حق را برای خود محفوظ می دارد که اقدامات تلافی جویانه شدیدی را در ارتباط با حملات تروریستی اوکراین انجام دهد.

تایمز: انگلیس معرفی شرکت واگنر به عنوان یک سازمان تروریستی را به تعویق انداخت

به گزارش روزنامه تایمز به نقل از منابع خبری خود، پس از تلاش برای شورش مسلحانه در اواخر ماه ژوئن در روسیه، مقامات انگلیسی فعلاً موضوع اضافه کردن شرکت خصوصی نظامی واگنر -  Wagner PMC به لیست سازمان های تروریستی را کنار گذاشته‌اند.

طبق این اطلاعات، داده‌های مربوط به تامین مالی بودجه این گروه توسط دولت روسیه، دولت پادشاهی را مجبور کرد تا در عواقب قانونی چنین اقدامی تجدید نظر کند. این نشریه یادآور شده که در شرایط جدید، به رسمیت شناختن شرکت نظامی "واگنر" به عنوان یک سازمان تروریستی، خطرات دیپلماتیک و حقوقی مهم تری را به همراه دارد، زیرا در واقع صحبت بر سر قرار دادن  "آژانس دولت روسیه" در لیست ممنوعه است.

با این حال، به نوشته این روزنامه، وزیر کشور انگلیس قصد دارد راهی برای گنجاندن پی ام سی واگنر در فهرست سازمان‌های تروریستی بیابد.

غرب به دنبال جایگزینی برای زلنسکی ناسپاس است

روزنامه پولیتیکا (Politika) چاپ صربستان روز گذشته نوشته است: درخواست‌های با لحن تند و بدون پایان از سوی ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین و ناسپاسی او از حامیان غربی برای ارائه کمکها، نه تنها می تواند منجر به مجبور شدن غرب به مذاکره با  روسیه شود، بلکه به یافتن جایگزینی سازگارتر و سپاسگزارتر برای زلنسکی منجر شود.

این روزنامه می‌نویسد: «ائتلاف آتلانتیک شمالی نیز از رئیس جمهوری اوکراین، درخواست های بی وقفه او برای سلاح و مهمات بیشتر، جنگنده، موشک و پول ناراضی است. علاوه بر این، عملیات ضد حمله کی‌یف که غرب امید زیادی به آن بسته بود هم  آنطور که انتظار می رفت پیش نرفته و در واقع شکست خورده است. این موضوع موقعیت دولت آمریکا را بسیار پیچیده کرده است و روزنامه "وال استریت ژورنال" نیز اذعان داشته که برخوردها و توقع بیش از حد زلنسکی، جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا را در موقعیت سیاسی دشواری قرار داده است. او چاره ای جز ادامه تحویل تجهیزات نظامی و سلاح ندارد. چرا که هر چیز دیگری به منزله قبول شکست سیاست خارجی ایالات متحده خواهد بود.»

این روزنامه صربستانی نوشته: زمانی که او [زلنسکی] شروع به درس دادن به مربیان غربی خود کرد، مشخص شد که همه چیز بسیار بد پیش می رود. ظاهراً زلنسکی فراموش کرده است که رابطه استعماری که با آن موافقت کرده، به این معنی است که هرگز فراموش نکنیم که رئیس کیست.

این نشریه یادآور شده که اهداف غرب و اوکراین از مدت ها قبل از یکدیگر جدا شده است و این باعث ایجاد شکاف دیگری در اردوگاه ظاهرا متحد حامیان زلنسکی می شود. اهداف نظامی کی‌یف با اهداف نظامی متحدانش در غرب یکسان نیست. اوکراین و بسیاری از شرکای غربی آن، به استثنای لهستان و کشورهای حوزه دریای بالتیک، در حال بحث در مورد گزینه های مختلف اقداماتی به حل و فصل مناقشه هستند.

پولیتیکا در پایان نوشت: «گزارش‌های مربوط به ناسپاسی زلنسکی تنها نوک کوه یخ نارضایتی در میان متحدان رئیس‌ جمهوری اوکراین است. شاید این نارضایتی منجر به عقب نشینی حمایت از اوکراین نشود، اما مطمئناً پیامی برای زلنسکی است که شاید آنها بتوانند کسی قدردان‌تر از او را در اوکراین بیابند.»

داگلاس مک کینون، مقام سابق پنتاگون، در اواسط ماه جولای نیز در تحلیلی برای نشریه "هیل" The Hill نوشت: تقاضاهای دائما در حال افزایش مقامات کی‌یف و روند مخارج غیر شفاف وجوه دریافتی از غرب، انگیزه حمایت از این کشور را در ایالات متحده کاهش داده است و از هم اکنون مخالفت‌هایی در این رابطه در کنگره آمریکا شنیده می شود. این مقام سابق آمریکایی تاکید کرد که یکی دیگر از عوامل منفور رفتار "ناسپاسانه و پر توقع" رئیس جمهوری اوکراین است که پایانی ندارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1191936

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =