آغاز فعالیت بانک ایرانی در سوریه/ تعرفه مبادلات بین دو کشور صفر شد

وزیر راه و شهرسازی از توافق با سوریه در خصوص آغاز فعالیت بانک ایرانی در این کشور خبر داد و گفت: تعرفه مبادله کالا بین ایران و سوریه صفر شد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، مهرداد بذرپاش در نشست مشترک با وزیر اقتصاد سوریه با اشاره به سفر تاریخی آیت الله رییسی به سوریه، اظهار کرد: با پیگیری های صورت گرفته بسیاری از تفاهمات بین ایران و سوریه به نتیجه رسیده است.

بذرپاش: هیچ سقف و کفی در قیمت‌گذاری بازار مسکن وجود نداشت

وی با قدردانی از وزیر اقتصاد سوریه و همکاران در وزارت راه و شهرسازی بابت به نتیجه رسیدن مذاکرات دو کشور، ادامه داد: پیگیری توافقات دو کشور مورد تاکید روسای جمهوری کشورهاست؛ در حوزه بیمه پیشرفت خوبی حاصل و شرکت مشترک تاسیس شد و می تواند به شرکت های ایرانی، مسافران و گردشگران خدمات ارائه دهد.

وی با بیان اینکه بانک ایرانی طی هفته های آتی فعالیت خود را آغاز می کند، افزود: به طور معمول این کار چند سال زمان می برد اما اینکه طی سه ماه بانک ایرانی برای فعالیت در سوریه مجوز گرفته که جای قدردانی دارد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به حذف تعرفه اجرای بین دو کشور ایران و سوریه، تصریح کرد: تعرفه کالا دو کشور از امروز به صفر رسیده و تجار دو کشور می توانند کالا را با تعرفه صفر درصدی صادر و وارد کنند.

بذرپاش با بیان اینکه اعزام سالانه ۵۰ هزار زائر به سوریه در حال انجام است اما می توانیم به اعداد بالای سال های قبل برسیم، گفت: فعال سازی اپراتورهای تلفن همراه ایرانی در سوریه نیز به سرانجام رسیده و در این زمینه با وزیر ارتباطات جلسه ای داشته ایم. این توافق در آستانه اجرایی شدن است و سیم‌کارت های اپراتور سوم در کشور سوریه توزیع خواهد شد.

وی با اشاره به توسعه زیرساخت‌های ترانزیتی سوریه و ایران، اضافه کرد: قرار است اسکله و پسکرانه های مناسب با ظرفیت بالا در اختیار ایران قرار گیرد. از مسیر ایران، عراق و سوریه دسترسی به بازارهای اروپایی آسان تر می شود.

وی یادآور شد: زیرساخت ها در این مسیر موجود است اما باید تکمیل شود تا کامیون ها و قطارهای دو کشور ایران و سوریه در این مسیر تردد داشته باشند.

وی همچنین بیان کرد: در گذشته دو خودروساز ایرانی در سوریه سرمایه گذاری کرده بودند که مدتی دچار توقف شده بود با مساعدت طرف صوری فعالیت این شرکت ها مجددا آغاز می شود. کشور سوریه استاندار و مقرراتی در تولید خودرو دارد که  قرار شده که خودروسازان ایرانی اینها را در تولیدات رعایت کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1191983

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =