۳۷ مرکز علمی کاربردی زیر نظر جهاد دانشگاهی فعال هستند/ تدوین برنامه تحولی با کمک اساتید

رئیس جهاد دانشگاهی گفت: هم‌اکنون بیش از ۳۷ مرکز علمی کاربردی زیر نظر جهاد دانشگاهی فعال هستند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، حسن مسلمی نائینی رئیس جهاد دانشگاهی در نشست خبری چهل و سومین سالگرد تشکیل جهاد دانشگاهی که ۱۰ مردادماه ۱۴۰۲ برگزار شد، اظهار کرد: در اینجا جمع شده‌ایم که درباره فرهنگ رشد، نوآوری و پیشرفت صحبت کنیم. قصد داریم از افرادی یاد کنیم که پیگیری خستگی‌ناپذیر داشتند و کشور را به پیش بردند.

بیشتر بخوانید:

گرامیداشت دهه فجر با رویکرد «جهاد تبیین» در دانشگاه‌ها

وی افزود: وظیفه جهاد بر اساس رهنمودهای رهبری اعتماد به جوانان و تلاش جهادگونه است‌. جهاد دانشگاهی مولود انقلاب اسلامی است. نهادی که در اوج جنگ بسیاری از مشکلات حوزه دفاع مقدس را برطرف کرد. جهاد دانشگاهی بر اساس درخواست سران نظامی تجهیزات جنگی بسیاری مانند مین‌های هوایی را ساخت. دشمن هواپیماهای پیشرفته داشت که می‌تواست شهرها و نقاط استراتژیک مثل پالایشگاه‌ها را بمب‌باران کند. مین‌های هوایی با هدف جلوگیری از این اتفاق ساخته شده و کارآمد بودند.

مسلمی گفت: فعالیت‌های مهمی هم در زمینه علوم انسانی انجام شد. همچنین کادرسازی خوبی در جهاد انجام شد و توانست مشکلات بسیاری در زمینه فناوری را حل کند. بهترین فرستنده‌ها G5 در جهاد ساخته می‌شود که سابقه ساخت آن‌ها به سال‌ها پیش در جهاد دانشگاهی خواجه نصیر برمی‌گردد.

رئیس جهاددانشگاهی با اشاره به این که سازمان ایسپا در زمینه ارائه آمار بسیار موفق بوده است، تصریح کرد: تاسیس خبرگزاری ایسنا به عنوان یکی از نخستین رسانه‌های برخط در کشور در راستا اطلاع‌رسانی مناسب انجام شد. تبدیل موسسات غیرانتفاعی به دانشگاه یکی دیگر از فعالیت‌های جهاد دانشگاهی است. هم‌اکنون بیش از ۳۷ مرکز علمی کاربردی زیر نظر جهاد دانشگاهی فعال هستند.

وی تاکید کرد: جهاد همچنین در زمینه کارآفرینی، مشاغل خانگی و فناوری اقدامات موثری داشته است.  جهاد دانشگاهی قصد دارد با استفاده از متخصصان و استادان برنامه تحولی تدوین کند و تغییراتی در حکمرانی جهاد ایجاد کند.

تشکیل کارگروه‌ه برای تعیین نقشه راه آینده جهاد دانشگاهی

حسن فارسی معاون حقوقی و مجلس جهاد دانشگاهی در ادامه این نشست با بیان این که جهاد دانشگاهی نهادی مظلوم و مقتدر است، اظهار کرد: جهاد دانشگاهی همیشه خط شکن بوده است. برنامه سالگرد جهاد دانشگاهی با حضور مقامات کشوری و لشگری برگزار خواهد شد.

وی افزود: در مراسم سالگرد قصد داریم از جهادگران نمونه تقدیر کنیم. در این راستا، عملکرد ۲۵۰ نفر از اعضای جهاد مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت از ۳۰ جهادگر نمونه تقدیر خواهد شد.

فارسی گفت: کارگروه‌هایی برای تعیین نقشه راه آینده جهاد دانشگاهی تشکیل شده است.

۲۲ هزار دانشجو در مراکز جهاددانشگاهی مشغول به تحصیل هستند

محمدمحسن غفوریان معاون آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی در ادامه نشست با بیان این که جهاد از سال ۱۳۷۰ فعالیت آموزشی خود را آغاز کرد، اظهار کرد: تا پیش از این فقط در حوزه فرهنگ فعال بود. آموزش‌های عالی غیرانتفاعی جهاد در قالب دو دانشگاه در تهران و یزد و ۶ دانشگاه در استان‌های دیگر جذب دانشجو می‌کند و ۲۲ هزار دانشجو در مراکز جهاددانشگاهی مشغول به تحصیل هستند.

وی افزود: آموزش‌های علمی کاربردی هم دیگر فعالیت جهاد در ۳۱ استان کشور بوده و ۲۳ هزار دانشجو مشغول به تحصیل هستند. گسترده‌ترین زیرنظام جهاد دانشگاهی آموزش‌های تخصصی و کوتاه مدت جهاد هستند که در ۱۶۰ مرکز در ۹۰ شهر و شهرستان فعالیت می‌کنند. بین ۸۰۰ هزار تا یک میلیون نفر در سال آموزش می‌بینند. همچنین ۵ هزار مدرس با جهاد دانشگاهی همکاری می‌کنند.

غفوریان تاکید کرد: بر اساس رایزنی‌ها کسانی که مدرک دوره کوتاه‌مدت جهاد را داشته باشند، می‌توانند از تسهیلات مشاغل خانگی بهره‌مند شوند. جهاد موفق شد ۵۴ هزار فرصت شغلی ایجاد کند. معاون آموزش جهاد دانشگاهی تصریح کرد: مرکز آزمون در پنج سال گذشته حدود ۴۳ آزمون برای دستگاه‌های مختلف برگزار کرده است و بیش از ۷۰۰ هزار داوطلب در این آزمون‌ها شرکت کرده اند.

تدوین آیین‌نامه حق التحقیق در راستای نگه‌داشت نخبگان

یعقوب فتح‌اللهی معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی با بیان این که برنامه جهاد در قالب طرح‌هایی مختلف در زمینه‌های علوم انسانی و هنر، کشاورزی، علوم پایه و مهندسی در حال انجام است، اظهار کرد: امنیت غذایی، امنیت آب، علوم و فناوری‌های شناختی، علوم و فناوری‌های تولیدمثل از جمله حوزه‌های فعالیت جهاد هستند.

وی افزود: در روز مراسم سالگرد جهاد از چهار عنوان طرح برگزیده رونمایی خواهد شد. یکی کیت تشخیص و پایش بیماری سرطان، دوم در حوزه سلول‌های بنیادی، سلول خاصی از بافت جدا شده و کشت شده است و در بیماری‌های پوست و عضلانی کاربرد دارد. سوم در حوزه صنایع فولاد برای بازیافت اسید در حوزه فولاد و چهارم در حوزه آی تی و ارتباط کاربران با شبکه‌های آی‌تی. این چهار پروژه گلچینی از فعالیت‌های جهاد دانشگاهی است.

فتح‌اللهی گفت: آیین‌نامه حق التحقیق در راستای نگه‌داشت نخبگان و آیین نامه پسادکتری در راستای ورود فارغ‌التحصیل به جهاد نیز تدوین شده است.

نظرسنجی از هزار و ۴۰۰ نفر از دانشجویان در مورد فعالیت‌های فرهنگی جهاد دانشگاهی

علیرضا کلانتر مهرجردی معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی با بیان این که انقلاب اسلامی آمد تا بنیان‌های غلط را تغییر دهد، اظهار کرد: دانشگاه‌های کشور هم با انقلاب تغییر کردند. یکی از انتظارات از جهاد دانشگاهی، حرکت در راستای تمدن‌سازی است.

وی افزود: انقلاب اسلامی در راستای تمدن‌سازی، جهاد دانشگاهی را تاسیس کرد. در لوگو جهاد دانشگاهی تزکیه مقدم شمرده شده است. تمدن‌سازی هم بدون تزکیه محقق نخواهد شد. به منظور بررسی عملکرد جهاد، از هزار و ۴۰۰ نفر از دانشجویان در مورد فعالیت‌های فرهنگی جهاد نظرسنجی شد.

کلانتر گفت: بازتعریف رویدادهای ملی، بازنگری در ساختار و ماموریت‌های فرهنگی جهاد، رصد و طراحی آیین تندیس، هفت طرح ملی، هفت طرح منطقه‌ای و ۱۸ طرح دیگر از جمله اقدامات جهاد دانشگاهی است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1192115

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =