مناقشه ۳۰ ساله استادان خارجی در ایتالیا بر سر حقوق و مزایا

۳۰ سال است که استادان خارجی در ایتالیا بر سر حقوق و مزایا مناقشه دارند. اعتراضات استادان به شکایت اتحادیه اروپا از ایتالیا منجر شده است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، اتحادیه اروپا از ایتالیا به دلیل تبعیض علیه استادان خارجی شکایت کرده است. هزار و ۵۰۰ مدرس خارجی ایتالیا در چندین دهه گذشته نسبت به استادان ایتالیایی حقوق کمتر و خدمات بدتری دریافت می‌کنند. برخی از این افراد هم‌اکنون بازنشسته شده‌اند.

بیشتر بخوانید:

تخلف وزارت بهداشت در ایجاد محدودیت برای دانش‌آموختگان خارج

اعتراض استادان خارجی در ایتالیا مناقشه‌ای طولانی بوده که از سال ۱۹۸۹ در دادگاه‌های ایتالیا و اتحادیه اروپا (EU) در حال رسیدگی است. کارشناسان معتقدند این پرونده تاثیری فوری بر برابری حقوق استادان نخواهد داشت و به نتیجه رسیدن آن از ۶ ماه تا سه سال طول خواهد کشید.

اتحادیه اروپا اخیرا تصمیم گرفته است ایتالیا را به دیوان دادگستری اروپا (ECJ) ارجاع دهد؛ چرا این کشور هیچ حمایتی از استادان خارجی نکرده است و همچنین حقوق محل کار مصوب اتحادیه اروپا را نقض می‌کند.

پیش‌تر در سال ۲۰۰۶ هم دیوان دادگستری اروپا قانونی در حمایت از مدرسان زبان خارجی تدوین کردند؛ اما بیشتر دانشگاه‌های ایتالیا این قانون را اجرا نکردند. به همین دلیل اغلب استادان خارجی که در ایتالیا کار می‌کنند هنوز پول و مزایایی که حقشان است را دریافت نکرده‌اند.

ایتالیا تابعیت شهروندان اتحادیه اروپا را در زمینه دسترسی به شغل و شرایط کار محدود می‌کند

اتحادیه اروپا ادعا می‌کند که ایتالیا قوانین این اتحادیه در مورد آزادی عمل کارگران را نقض می‌کند. در ماده هفت این قانون، کشورها عضو از رفتار متفاوت با کارگران اتحادیه اروپا منع می‌شوند. ایتالیا همچنین ماده ۴۵ معاهده عملکرد اتحادیه اروپا را نقض کرده و تابعیت شهروندان اتحادیه اروپا را در زمینه دسترسی به شغل و شرایط کار محدود کرده است.

کارشناسان معتقدند که حتی اگر دولت سیستم را اصلاح کند، حداقل یک یا دو سال طول می‌کشد تا استادان به حقوقشان برسند. به همین دلیل، می‌توان برای جبران خسارت این افراد، جریمه‌های روزانه برای این کشور در نظر گرفت.

ماریا کریستینا مسا وزیر آموزش عالی وقت ایتالیا در سال ۲۰۲۲ اعلام کرد که ۴۳ میلیون یورو برای حل و فصل این مشکل کنار گذاشته شود؛ اما بسیاری از دانشگاه‌ها در برابر پرداخت غرامت مقاومت کردند.

هم‌اکنون اتحادیه اروپا با حدود ۲۰۰ ادعای شکایت مواجه است. کارشناسان معتقدند که این دعاوی قضایی بیش از ۳۰ سال است که حل نشده باقی مانده‌اند، چرا که دانشگاه‌های ایتالیا معمولا بر اساس روابط اداره می‌شوند

انتهای پیام/

کد خبر: 1192203

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =