بهره‌برداری از راه‌آهن اردبیل-میانه در صورت تخصیص بودجه ۷۰۰ میلیارد تومانی

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس گفت: در حال حاضر ۳۵۰ میلیارد تومان از منابع سال ۱۴۰۲ برای راه آهن تخصیص یافته و اگر دولت ۷۰۰ میلیارد تومان دیگر در این سه ماه تخصیص دهد اوایل مهرماه و در نهایت پایان امسال راه آهن اردبیل ـ میانه به صورت کامل آماده بهره‌برداری خواهد شد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، صدیف بدری اظهار کرد: در مجلس دهم ما یک پروژه مرده‌ای را تحویل گرفتیم که با پیگیری‌های مستمر این جنازه عمرانی افتتاح شد و بخش عمده‌ای از کارها نیز در دولت یازدهم به انجام رسید.

بیشتر بخوانید:

آغاز پیش‌فروش بلیت قطارهای مسافری

وی با قدردانی از خدمات و زحمات استاندار سابق اردبیل در تحرک‌بخشی جدی به راه‌آهن اردبیل خاطرنشان کرد: بانک‌های عامل با پرداخت فاینانس به تکمیل این پروژه کمک کردند و در سال ۹۸ بالغ بر یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان و در سفر روسای بانک‌های عامل کشور به استان نیز منابع عظیمی به راه‌آهن به صورت فاینانس تزریق شد تا مراحل پیشرفت آن سرعت بیشتری بگیرد.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی افزود: در این مدت پیشرفت فیزیکی راه آهن از ۴۰ درصد به ۸۰ درصد رسید و قرار بود تا پایان دولت دوازدهم به سرانجام برسد که این کار اتفاق نیفتاد و دلیل آن نیز حجم سنگین عملیات ریل‌گذاری در این مسیر بود.

بدری بیان کرد: از ابتدای دولت سیزدهم نیز این پروژه در اولویت قرار گرفت و در کنار تزریق فاینانس بانکی ۵۰۰ میلیارد تومان در سفر رئیس جمهور به این پروژه تزریق شد تا پیشرفت فیزیکی پروژه در مجموع به ۸۵ درصد برسد.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۳۵۰ میلیارد تومان از منابع سال ۱۴۰۲ برای راه آهن تخصیص یافته و اگر دولت ۷۰۰ میلیارد تومان دیگر در این سه ماه تخصیص دهد اوایل مهرماه و در نهایت پایان امسال راه آهن اردبیل ـ میانه به صورت کامل آماده بهره‌برداری خواهد شد.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: یک هزار میلیارد تومان در مجموع برای این پروژه نیاز است که تزریق این مبلغ در کوتاه‌ترین زمان به بهره‌برداری سریع آن کمک خواهد کرد.

بدری اظهار کرد: از نظر فنی راه‌آهن اردبیل ـ میانه هیچ مشکل خاصی ندارد و مجموع تونل‌ها و گالری‌های آن بیش از ۲۷ کیلومتر است که جزو خطوط ریلی فنی و تخصصی کشور محسوب می‌شود.

وی در مورد ادامه این پروژه ریلی و اتصال به پارس‌آباد و آسیای میانه گفت: هم در لایحه بودجه سال گذشته و هم امسال با تلاش و پیگیری‌های جدی ردیف اعتباری برای اتصال راه‌آهن اردبیل به پارس‌آباد در نظر گرفته شده که بعد از اخذ ماده ۲۳ که طراحی و نقشه‌کشی این پروژه است و همین امسال می‌توانیم روند اجرایی آن را تکمیل کنیم.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی رقم مصوب در لایحه امسال را برای آغاز خط ریلی اردبیل به پارس آباد ۵۳۰ میلیارد تومان اعلام و بیان کرد: از طرفی اتصال راه‌آهن بستان‌آباد ـ سراب و اردبیل نیز در ردیف بودجه ذکر شده تا اتصال استان را از این مسیر به شبکه ریلی شاهد باشیم.

بدری گفت: ما از این مسیر نیز می‌توانیم تا مرز بازرگان به خط ریلی دسترسی داشته باشیم تا رونق تجاری استان و تبادلات مرزی به انجام برسد.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی در مورد آخرین وضعیت منطقه آزاد تجاری اردبیل اظهار کرد: با وجود اینکه در سایر مناطق آزاد تجاری هم ردیف اردبیل کار با سرعت در حال انجام است اما راه اندازی منطقه آزاد تجاری اردبیل همچنان بلاتکلیف مانده و این به ضرر مسیر توسعه استان اردبیل است.

بدری خاطرنشان کرد: اصرار مجمع تشخیص مصلحت انتخاب یک نقطه از چهار نقطه پیشنهادی پارس آباد، بیله سوار، گرمی و منطقه مشترک نمین ـ رضی است که امیدواریم هرچه سریعتر از بهترین نقطه استان که دارای گمرک و سایر زیرساخت هاست روند عملیات اجرایی آن را شاهد باشیم.

وی تصریح کرد: مخالفت مسئولان و یا نمایندگان استان در مجلس در این حوزه به تاخیر و تعلل این پروژه منجر می شود و این امر نیز به ضرر استان است در حالی که در کردستان، سیستان، کرمانشاه، بوشهر، ایلام و گلستان که همزمان با منطقه آزاد اردبیل تصویب شده شاهد مراحل اجرایی و عملیاتی هستیم.

انتهای پیام/.

کد خبر: 1192481

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =