ابعاد حادثه پله برقی مترو تهران از زبان مدیرعامل سازمان آتش نشانی

قدرت الله محمدی، مدیرعامل سازمان آتش نشانی ابعاد حادثه رخ داده برای کودکی در یکی از پله‌های برقی تهران را تشریح کرد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، محمدی، رئیس سازمان آتش نشانی شهر تهران، در خصوص ابعاد حادثه اخیر پیش آمده برای کودکی هنگام استفاده از پله برقی توضیح داد: پس از این حادثه سازمان آتش نشانی برای ۵۰۰ پله برقی در ۲۲ منطقه، دستورالعمل صادر و به کلیه شهرداران مناطق جهت بازبینی و رفع نقایص احتمالی و ناایمنی‌هایی که در پله برقی‌ها وجود دارد، ارسال کرده است. در سال ۱۴۰۲ تمام حوادث مربوط به پله‌های برقی‌ کلا سه مورد بوده است که دو مورد آن در دو روز گذشته اتفاق افتاده و یک مورد هم در اوایل سال رخ داد؛ یعنی حادثه آنچنانی در شهر تهران در خصوص پله برقی نداشتیم.

بیشتر بخوانید:

دست بچه ۹ ساله در پله برقی مترو تهران قطع شد!

محمدی گفت: در مترو نزدیک به ۱۰۰۰ پله برقی وجود دارد که فعال بوده و روزانه چندین میلیون جمعیت را جابجا می‌کند. در روز حادثه یک تماس شهروند با سامانه ۱۲۵ داشتیم که اعلام حادثه می‌کند بلافاصله بعد از تماس ایستگاه حریق و نجات آتش نشانی به محل حادثه روانه می‌شود و با وجود ترافیک سنگین ۷ دقیقه پس از اعلام خود را به محل حادثه می‌رساند.

وی در ادمه در خصوص مکانیزم عملکردی پله‌های برقی توضیح داد: عملکرد پله‌های برقی به این شکل است که ۳۰ ثانیه پس از ورود جسم خارجی مکانیزم آن به صورت هوشمند عمل کرده و برق قطع می‌شود، از زمان قطع برق به صورت استاندارد پله حرکت می‌کند که این کار برای جلوگیری از پرت شدن سایر عابرین است، متاسفانه به دلیل اینکه این کودک روی آخرین پله قرار داشته حرکت نهایی پله باعث شده که عضوی از دست این کودک قطع شود که مامورین پس از رسیدن به محل حادثه بلافاصله اقدام به یافتن عضو قطع شده کردند.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی ادامه داد: از جمله اقدامات انجام شده در این باره بررسی ابعاد میدان حادثه بود که ما از چند جنبه برای تشخیص علت حادثه عمل کردیم؛ نخست رصد سامانه ۱۳۷ بود که به دنبال یافتن موارد مشابه در این پله برقی بودیم که ۷ مورد بوده که همه مبنی بر خاموشی پله بوده است و گزارش حادثه و نقص و مسائل فنی نداشت. بازبینی‌ها هم در این باره انجام شده بود. در این حادثه کارشناسان ما به این نتیجه رسیدند که سهل انگاری عابر پیاده در این حادثه نقش مهمی داشته است و علی رغم هشدار نصب شده مبنی بر مراقبت والدین از کودکان در استفاده از پله برقی ما بیشترین حادثه را هنگام ورود و خروج از پله برقی داریم. این کودک هم به حالت نشسته روی پله قرار داشته و هنگام خروج دستش در محفظه‌ای در منتهی الیه پله گیر می‌کند و متاسفانه رخ داده است. بررسی‌ها نشان داد که دستگاه از لحاظ فنی دارای مشکل نبوده و بازبینی‌ها به موقع انجام شده است.

وی تاکید کرد: نکته مهم در اینجا آگاهسازی شهروندان است که ما باید در این خصوص اهتمام و تلاش بیشتری داشته باشیم که اینکار می‌تواند با نصب تابلوهای آگهی‌دهنده در سطح شهر انجام شود. از شورا هم تقاضا می‌شود که بودجه لازم را برای به روز رسانی پله‌های برقی در اختیار سازمان قرار دهد. آموزش شهروندی و آگاهسازی می‌تواند نحوه استفاده از پله برقی را به شهروندان بیاموزد تا کمترین حادثه را در این باره شاهد باشیم. از این دست حوادث در کشورهای دیگر هم بسیار دیده می‌شود اما برای ما یک مورد هم زیاد است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1192822

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =