آخرین تحولات اوکراین| روسیه: تلاش دوباره کی‌یف برای حمله پهپادی به کریمه شکست خورد

وزارت دفاع فدراسیون روسیه صبح امروز، شنبه، اعلام کرد که شب گذشته، تلاش طرف اوکراینی برای حمله تروریستی دیگری با استفاده از ۲۰ پهپاد تهاجمی در شبه جزیره کریمه خنثی شد. در کانال تلگرامی این وزارتخانه آمده است: ۱۴ پهپاد اوکراینی توسط پدافند هوایی روسیه منهدم شده و ۶ پهپاد دیگر نیز با استفاده از ابزار جنگ الکترونیک سرکوب و منحرف شدند.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی در شورای امنیت ملی کاخ سفید شب گذشته، جمعه، در یک نشست خبری اعلام کرد که دولت جو بایدن، تداوم درگیری‌های نظامی در اوکراین در سال آینده را رد نمی‌کند و به همین دلیل قصد دارد به درخواست خود از کنگره آمریکا  برای ارائه کمک‌های مضاعف به کی‌یف ادامه دهد.  وی بدین ترتیب در مورد درخواست رئیس جمهوری ایالات متحده  از کنگره برای دریافت کمک مضاعف به کی‌یف در سال مالی ۲۰۲۳، که روز گذشته مطرح شد، اظهار نظر کرد.

بیشتر بخوانید:

آخرین تحولات اوکراین| افسر سابق اطلاعاتی آمریکایی: ارتش اوکراین ماموریت غیرممکنی برعهده گرفته است

کربی با اشاره به اینکه «به عقیده ما، این درخواست کاملاً به‌جا و مناسبی است»، افزود: «تصمیم در مورد این درخواست با توجه به وضعیت میدان نبرد در اوکراین در زمان حاضر و  این احتمال که در زمان ورود آمریکا به سه ماهه نخست سال آینده، خصومت‌ها همچنان ادامه داشته باشد، گرفته شده است.»

روز پنج ‌شنبه، جو بایدن از کنگره آمریکا خواست تا ۱۳.۱ میلیارد دلار کمک نظامی اضافی به اوکراین بدهد. این درخواست شامل ۱۳.۱ میلیارد دلار برای وزارت دفاع، از جمله ۹.۵ میلیارد دلار برای تامین تجهیزات برای اوکراین و تامین مجدد تجهیزات ایالات متحده برای جایگزینی آن تجهیزاتی است که قبلاً به کی‌یف ارسال شده است. این درخواست همچنین شامل ۳.۶ میلیارد دلار برای پشتیبانی مداوم نظامی، اطلاعاتی و موارد دیگر دفاعی می‌شود.

کربی چند روز قبل تأیید کرده بود که دولت ایالات متحده برخلاف درخواست افکار عمومی،در آینده نیز همچنان به ارائه کمک نظامی به اوکراین ادامه خواهد داد. این در حالی است که تا به امروز ارسال انواع تجهیزات نظامی مدرن غربی، باعث موفقیت قابل توجهی برای نیروهای مسلح اوکراین در درگیری نظامی با ارتش روسیه نشده است.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به پانصد و سی و پنجمین روز جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

وزارت دفاع روسیه: تلاش دوباره کی‌یف برای حمله پهپادی به کریمه شکست خورد

وزارت دفاع فدراسیون روسیه صبح امروز، شنبه، اعلام کرد که شب گذشته، تلاش طرف اوکراینی برای حمله تروریستی دیگری با استفاده از ۲۰ پهپاد تهاجمی در شبه جزیره کریمه خنثی شد. در کانال تلگرامی این وزارتخانه آمده است: ۱۴  پهپاد اوکراینی توسط پدافند هوایی روسیه منهدم شده و ۶ پهپاد دیگر نیز با استفاده از ابزار جنگ الکترونیک سرکوب و منحرف شدند.

طبق اطلاعات وزارت دفاع روسیه، حملات فوق تلفات و خسارات جانی در پی نداشته است. اوایل صبح امروز، مقامات محلی در جمهوری کریمه خبر دادند که سامانه‌های پدافند هوایی در چندین منطقه از شبه جزیره به منظور مقابله با حملات پهپادی فعال شده بودند.

ظهر روز جمعه نیز وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که تلاش کی‌یف برای انجام یک حمله تروریستی دیگر با استفاده از هواپیمای بدون سرنشین به تأسیساتی در شهر مسکو خنثی شد. این پهپاد با استفاده از ابزار جنگ الکترونیکی سرکوب شده و بدون وارد آوردن هیچ خسارتی، در یک منطقه جنگلی در غرب پایتخت روسیه  سقوط کرد.

تاخیر در تهیه برنامه آموزشی برای خلبانان اوکراینی برای پرواز با F-۱۶ 

جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی در شورای امنیت ملی کاخ سفید، شب گذشته در جریان نشست مطبوعاتی خود اعلام کرد که تهیه یک برنامه آموزشی مشخص برای نیروهای نظامی اوکراین به منظور پرواز با جنگنده F-۱۶ هنوز تکمیل نشده است. او گفت: «این کار ادامه دارد، ما همچنان به همراه شرکای اروپایی در حال کار به روی  برنامه مناسبی در این زمینه هستیم.»

به گفته وی، عامل عدم تسلط نظامیان اوکراین به زبان انگلیسی را نیز نمی توان نادیده گرفت، برای اینکه تمام دستگاه‌های کنترل داخلی جنگنده اف-۱۶ به زبان انگلیسی هستند، بنابراین  خلبانان برای پرواز با آنها باید مهارت‌های زبانی اولیه را داشته باشند.

کربی در پایان گفت: ایالات متحده آماده آموزش نظامیان اوکراینی برای خلبانی با F-۱۶ در خاک خود در صورت بروز مشکلات در این زمینه در کشورهای اروپا خواهد بود.

اشاره سفیر روسیه در لندن به پیامدهای پمپاژ بیشتر تسلیحات به اوکراین 

آندری کلین، سفیر روسیه در لندن، شب گذشته، جمعه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی "القاهره نیوز" مصر، ابراز عقیده کرد که  اگر کشورهای غربی به پمپاژ انواع تسلیحات کشنده به کی‌یف ادامه دهند، اوکراین به یک "کشور شکست خورده" تبدیل خواهد شد. 

سفیر گفت: «من فقط دو راه برای خروج از این وضعیت (از درگیری نظامی کنونی) می بینم. اگر پمپاژ تسلیحات به اوکراین ادامه یابد و حملات و خصومت‌ها از سوی آنها ادامه یابد، در نهایت اوکراین به یک کشور شکست خورده تبدیل می‌شود.»

به گفته وی، نتیجه این مسئله وحشتناک است، زیرا دیگرکسی برای بازسازی کشور وجود نخواهد داشت و دیگر بودجه‌ای برای این کار باقی نخواهد ماند. 

کلین یادآور شد: «روسیه از تلاش همه کشورها، از جمله کشورهای آفریقایی، برای حل و فصل مناقشه اوکراین قدردانی می‌کند، اما اکنون هیچ ابتکار عملی وجود ندارد که بتواند راهی واقع بینانه برای خروج از این بحران ارائه بدهد. توافقی توسط مسکو تأیید و پذیرفته خواهد شد که عدم وجود تهدید امنیتی برای  روسیه از سوی کی‌یف را در نظر بگیردد. امنیت و همه شرایط زندگی عادی برای روس زبانان نیز باید تضمین شود و واقعیت های سرزمینی جدید هم باید به رسمیت شناخته شود.»

سفیر روسیه: انگلیس رهبر درگیری نظامی در اوکراین را برعهده دارد

آندری کلین، سفیر روسیه در لندن شب گذشته، در مصاحبه با شبکه تلویزیونی القاهره مصر ابراز عقیده کرد که انگلیس در درگیری در اوکراین نقش "رهبر" را بازی می‌کند. 

کلین در  این گفتگو که در کانال یوتیوب سفارت روسیه منتشر شد، یادآور شد که لندن همراه با واشنگتن، مدتها قبل از شروع درگیری نظامی و حتی قبل از حوادث سال ۲۰۱۴، شروع به ایجاد به اصطلاح یک حکومت ضدروسی از اوکراین کردند و روند اوضاع کنونی نتیجه این تلاش‌ها است.

او گفت: «از مدت‌ها قبل و حتی قبل از سال ۲۰۱۴، زمانی که انقلاب میدان در اوکراین رخ داد، انگلیس آموزش و اجرای مانورهای نظامی برای نظامیان اوکراینی را در چارچوب عملیات اوربیتال آغاز کرد. سپس آموزش‌ها در خود انگلستان ادامه یافت و این نقش منحصر به فردی در میان کشورهای اروپایی است.»

به گفته کلین، اگر چه کمک‌های انگلیس به اوکراین با کمک ایالات متحده به دلیل توانایی‌های مالی کاملاً متفاوت غیرقابل مقایسه است، اما لندن "در تلاش است تا از نظر سازماندهی کمپین برای ادامه پمپاژ سلاح به کی‌یف" در همه موارد اولین باشد. 

سفیر افزود: «این نقش منفی انگلیس، مسلماً در کل درگیری منعکس شده است. مقامات لندن کسانی هستند که ما در این خصوص رهبر می نامیم، بنابراین از بسیاری جهات انگلیس را می توان آغازگر درگیری نظامی کنونی نامید.»

وعده اوکراین برای عدم استفاده از موشک‌های دوربرد غربی برای حملات علیه روسیه 

دیمیتری کوله‌با، وزیر امور خارجه اوکراین از مقامات برلین و واشنگتن خواست تا موشک‌های دوربرد Taurus و ATACMS را کوتاهترین زمان ممکن به کی‌یف منتقل کنند. به عقیده وی، این موشک‌های دوربرد نقش کلیدی در درگیری نظامی دارند، بنابراین اوکراین از شرکای خود می خواهد که آنها را فوراً به اوکراین تحویل دهند.

این دیپلمات در صفحه توئیتر خود نوشت: «Taurus و ATACMS برای موفقیت نیروهای مسلح اوکراین ضروری هستند و ما از شرکای خود می خواهیم که آنها را در کوتاهترین زمان ممکن به ما ارائه دهند. البته هر دو این تجهیزات منحصراً در داخل مرزهای اوکراین استفاده خواهند شد.»

روز گذشته روزنامه "بیلد" به نقل از یک منبع خبری در وزارت دفاع آلمان اعلام کرد که مقامات برلین هنوز آمادگی انتقال موشک‌های تائوروس به کی‌یف را ندارند. پیش از این نیز نماینده پارلمان آلمان از حزب چپ، سویم داگدلن، اشاره کرد که انتقال این نوع موشک‌های کروز دوربرد به اوکراین می تواند منجر به تشدید درگیری نظامی شود و برلین را به درگیری مستقیم با مسکو بکشاند.

رئیس دفتر زلنسکی از آغاز مذاکرات با لندن درباره تضمین‌های امنیتی خبر داد

آندری یرماک، رئیس دفتر رئیس جمهوری اوکراین اعلام کرد که رایزنی‌ها در خصوص ارائه تضمین‌های امنیتی بین اوکراین و انگلیس آغاز شده است. وی گفت: «در واقع، بر اساس بیانیه‌ای که در ویلنیوس توسط سران گروه ۷ به توافق رسید، یازده کشور دیگر به این بیانیه پیوستند و ما پس از رایزنی با همکاران آمریکایی‌مان، رایزنی‌ها را با مقامات لندن را نیز آغاز کردیم».

یرماک ابراز امیدواری کرد که این تضمین ها به اوکراین اجازه دهد تا توان دفاعی قدرتمندتری ایجاد کند. وی همچنین به برنامه‌های دولت برای امضای «تا حد امکان موافقت‌ نامه‌های ممکن» با کشورهای مختلف تا پایان سال ۲۰۲۳ اشاره کرد.

پیش از این، در اوایل ماه آگوست، پیتر استانو، سخنگوی دفتر سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که اتحادیه اروپا مجاز نیست به عنوان ضامن امنیتی برای اوکراین عمل کند. اما به گفته وی، هر کشوری در صورت تمایل می تواند بطور جداگانه چنین تضمین‌هایی را ارائه دهد.

مصر علیرغم فشارهای آمریکا از ارسال سلاح به اوکراین خودداری کرد

رزنامه "وال استریت ژورنال" (WSJ) شب گذشته، جمعه، به نقل از منابع خبری خود نوشت که کشور مصر در برابر درخواست های دولت آمریکا برای ارسال سلاح به اوکراین مقاومت می‌کند. 

این گزارش یادآور شده که در آغاز درگیری نظامی در اوکراین، قاهره ظاهراً قصد داشت موشک‌هایی به روسیه بفرستد، اما تحت فشار واشنگتن این برنامه را کنار گذاشت. در عین حال، نویسندگان مقاله هیچ مدرکی برای تایید این اطلاعات خود ارائه ندادند. طبق این اطلاعات، مقامات ایالات متحده، از جمله وزیر دفاع لوید آستین، از مقامات مصری خواستند به جای آن به کی‌یف تسلیحات ارسال کند تا به دولت اوکراین برای غلبه بر کمبود مهمات کمک شود.

اکنون قاهره، همانطور که وال استریت اشاره کرده، باید در برابر درخواست‌های مکرر واشنگتن برای ارسال سلاح به کی‌یف مقاومت کند. این روزنامه نوشت: به گفته  برخی مقامات مصری و آمریکایی، پس از موافقت با عدم ارسال تسلیحات به روسیه، مصر اکنون در برابر درخواست های مقامات ارشد ایالات متحده برای ارسال آنها به اوکراین مقاومت کرده و این امر مانعی بر روی تلاش‌های دولت بایدن برای ساخت سلاح به منظور تامین تسلیحاتی ضد حمله متقابل اوکراینی شده است.  

همانطور که منابع بلندپایه مصری به این نشریه گفتند، قاهره قصد ارسال سلاح به اوکراین را ندارد و سعی دارد به موضع گیری بی طرفانه خود در این مناقشه ادامه دهد. 

قدیروف: روسیه نیازی به گفتگوهای صلح ندارد، در حال حاضر در همه جبهه‌ها پیروز شده است

رمضان قدیروف، رئیس "جمهوری چچن" روز جمعه در کانال تلگرامی خود اعلام کرد که روسیه برای حل مناقشه با اوکراین نیازی به مذاکره ندارد، زیرا در حال حاضر در همه جبهه‌ها پیروز شده است.

به گفته وی، نمایندگان کشورهای مختلف بیشتر  از قبل درباره موضوع مذاکرات صحبت کرده و برخی از آنها طرحی را برای حل و فصل مسالمت آمیز مناقشه پیشنهاد کردند. قدیروف افزود: «مذاکرات فقط برای طرفی مورد نیاز است که کاملاً آگاه باشد که در وضعیت نامناسب قرار داشته و بخواهد از طریق گفتگو به سازش برسد. روسیه به دلایل کاملاً واقع بینانه یکی از آنها نیست.»

رئیس چچن  افزود: «ما در همه جبهه‌ها چه در میدان جنگ و چه در عرصه سیاست بین المللی پیروز هستیم.»

به عقیده او،  آغاز کنندگان گفتگوها بدین ترتیب سعی در به دست آوردن زمان دارند و معتقدند که کی‌یف می تواند مسیر درگیری‌های نظامی را به نفع خود تغییر دهد.

قدیروف تاکید کرد، کشورهای غربی در آستانه فروپاشی اقتصادی هستند، در حالی که مسکو، برعکس، سرعت رشد اقتصادی خود را افزایش داد و شرایط بهتری را برای تجارت در شرایط خروج شرکت های غربی از کشور ایجاد کرده و شرکای خارجی جدیدی یافته است.

سفیر روسیه: واشنگتن در صدد پاکسازی اطلاعاتی درباره اوکراین است

آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در واشنگتن، پس از اطلاع از مسدود شدن کانال یوتیوب "اسکات ریتر"، بازرس سابق سازمان ملل و افسر سابق اطلاعاتی تفنگداران دریایی نیروهای مسلح آمریکا توسط اداره میزبانی ویدیوی یوتیوب، گفت: «پاکسازی میدان اطلاعاتی از وجود افراد ناخواسته یکی دیگر از مظاهر استانداردهای دوگانه مقامات ایالات متحده است.»

آنتونوف گفت: «پس کجاست چنین آزادی بیان عمومی به شیوه آمریکایی؟ این مدعیان حافظت از  ارزش‌های مردمی همواره مایلند برای کشورهای دیگر سخنرانی کنند و از آنها به دلیل سرکوب مخالفان و نقض حقوق روزنامه‌نگاران انتقاد کنند. با این حال، هر کسی که جرأت کند علیه خط مشی رسمی واشنگتن صحبت کند، خفه خواهد شد.»

سفیر روسیه افزود: «اسکات ریتر، کارشناس آمریکایی در مقابل پس‌زمینه گروه کر روس‌هراسی در ایالات متحده، یکی از معدود کسانی است که سعی دارد دیدگاهی جایگزین در مورد مسائل بین‌المللی به مردم ایالات متحده ارائه دهد و سعی کرد «دیدگاهی واقع بیانه از روسیه و وضعیت درگیری‌های نظامی در اوکراین به مخاطبان آمریکایی ارائه دهد». 

آنتونوف گفت: «ریتر از جمله معدود کارشناسان آمریکایی است که ترسی از عدم پیروی از دستورالعمل‌های دیکته شده واشنگتن و مخالفت با تبلیغات رسمی ندارد.»

سفیر روسیه یادآور شد که چنین تحریم‌هایی علیه ریتر اولین بار نیست که اعمال  شده و مدتی قبل نیز حساب کاربری وی در شبکه اجتماعی توییتر مسدود شد که اکنون به نام X شناخته می شود.

لازم به یادآوری است که روز جمعه کانال یوتیوب اسکات ریتر به دلیل "نقض‌های متعدد یا جدی از سیاست‌های تبعیض آمیز زبان مورد استفاده در یوتیوب" به حال تعلیق درآمد. به گفته خود ریتر، دلیل انسداد کانال وی، تحریک به نفرت نبود، بلکه جایگزینی مفاهیم است.

آنتونوف: تحریم‌های جدید آمریکا علیه روسیه هم بی اثر خواهد بود

آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در ایالات متحده، شب گذشته جمعه اعلام کرد که تحریم های جدید واشنگتن علیه مسکو نتیجه مطلوبی را برای دولت آمریکا به همراه نخواهد داشت. او گفت که تحریم‌های غرب تاکنون هم نتوانسته اقتصاد روسیه را نابود کند و مردم روسیه می‌توانند با اطمینان کامل به آینده نگاه کنند.

سفیر در کانال رسمی تلگرامی دفتر نمایندگی دیپلماتیک روسیه نوشت: دقیقاً به دلیل چنین اقداماتی، کشورهای خارج از «میلیارد طلایی» بدنام، بار دیگر به غیرقابل اعتماد بودن و سمی بودن سیستم مالی آمریکا محور، بیش از گذشته ایمان خواهند آورد.  

به گفته آنتونوف، تحریم‌های جدید تهدیدی برای وضعیت اقتصادی فدراسیون روسیه نیست، بلکه تلاشی برای رفع نارضایتی فزاینده در ایالات متحده از سیاست محدودکننده شکست خورده کاخ سفید است.

سفیر با استناد به نظر مشابه کارشناسان بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول برای حمایت از سخنان خود افزود: «حتی روس‌هراسی‌های آمریکایی نیز بر این امر معترف هستند که امکان سقوط اقتصاد ما و تضعیف حاکمیت تکنولوژیکی روسیه وجود ندارد».

لازم به یادآوری است که وزارت خزانه داری ایالات متحده روز جمعه اعلام شد که دولت آمریکا چهار نفر و یک سازمان را در فهرست تحریم های ضد روسیه قرار داده است. 

پیش از این نیز در واواسط ماه جولای، وزارت خزانه داری آمریکا مجددا فهرست تحریم‌ها علیه اشخاص حقیقی و حقوقی روسیه را گسترش داد و ده‌ها نام و شرکت جدید در این لیست ظاهر شدند.

واشنگتن از فسخ توافقنامه تامین فولاد از روسیه به آمریکا خبر داد

وزارت بازرگانی ایالات متحده تصمیم گرفته است که توافقات مربوط به تعلیق تحقیقات ضد دامپینگ در مورد محموله‌های صفحات فولاد کربنی ساخت روسیه به ایالات متحده را نقض کند. سند مربوطه روز جمعه در دفتر ثبت فدرال ایالات متحده، مجله رسمی دولت فدرال ایالات متحده در دسترس قرار گرفت.

طبق این سند، صحبت بر سر توافقات مربوط به سال ۲۰۰۳ است. علاوه بر این، یک اطلاعیه منتشر شده در رجیستری مشخص کرده  صفحات فولاد کربنی Severstal مشمول قانون  ضد دامپینگ ۵۳.۸۱ درصد هستند، در حالی که محصولات روسیه به طور کلی ۱۸۵ درصد است.

اعتراف دفتر زلنسکی به وجود شبکه سرویس‌های ویژه اوکراین در خاک روسیه 

میخائیل پودولیاک، رئیس دفتر رئیس جمهور اوکراین، روز جمعه،  در یک مصاحبه تلویزیونی اعتراف کرد که شبکه‌ای از سرویس‌های ویژه امنیتی اوکراین در خاک روسیه فعالیت دارند.  وی  مدعی شدکه اداره اصلی اطلاعات وزارت دفاع و  سرویس امنیتی اوکراین به این شبکه سری در داخل خاک روسیه دسترسی داشته و قادر به استفاده از آن هستند. 

در اواسط ماه آگوست، رئیس جمهوری اوکراین، ولودیمیر زلنسکی گفت که کی‌یف نمی خواهد درگیری را به داخل خاک روسیه منتقل کند و چنین هدفی را دنبال نمی کند. 

با این حال، در اوایل ماه آگوست، خود از آماده‌سازی حملات جدید به خاک روسیه خبر داده و همچنین وعده عواقب "جدی و ملموس" حملات نیروهای مسلح اوکراین را داده بود. زلنسکی بدین ترتیب در مورد حمله به مسکو در اول آگوست با کمک هواپیماهای بدون سرنشین  اظهار نظر کرد.

زلنسکی دستور برکناری همه کمیسرهای نظامی منطقه‌ای را صادر کرد

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌ جمهوری اوکراین روز جمعه دستور برکناری تمامی کمیسرهای نظامی منطقه‌ای را صادر کرد. به گفته وی، اهداف بدخواهانه و رشوه گیری در زمان جنگ خیانت محسوب می شود و با توجه به افزایش این تخلفات، دیگر نیازی به وجود آنها نیست.

وی در کانال تلگرامی خود در پایان نشست فوق العاده شورای امنیت و دفاع ملی اوکراین گفت: «ما همه کمیسرهای نظامی منطقه‌ای را برکنار می کنیم.»

زلنسکی همچنین به والری زالوژنی، فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین دستور داد تا شخصاً تصمیم گیری درباره انتقال نیروهای نظامی به مناطق درگیری را انجام دهد.

هفته گذشته خبرگزاری رویترز به نقل از  سخنان رئیس جمهوری اوکراین، از  بر ادامه برکناری مقامات این کشور در چارچوب مبارزه با فساد مالی خبر داده بود. در آن زمان زلنسکی اسامی خاصی را ذکر نکرد. این آژانس خبری یادآور شد که از این طریق رهبر اوکراین سعی دارد شرکای غربی خود را تحت تأثیر اقداماتش در جهت مبارزه با مشکل فساد مالی در این کشور قرار دهد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1193568

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =