آخرین تحولات اوکراین| سفیر چین: آمریکا علاقه‌ای به پایان سریع درگیری در اوکراین ندارد

عدم تمایل آمریکا به حل بحران اوکراین، عملکرد موثر سوخو-۵۷ در آسمان اوکراین، فرار جمعی مزدوران خارجی از اوکراین، وعده مسکو درباره پاسخ به حملات کی‌یف و واکنش روس‌ها به سخنان کوله‌با درباره تقاضا برای مذاکرات صلح، از مهمترین رویدادها پیرامون جنگ هستند.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، روز شنبه، اوکراین دو بار تلاش کرد با موشک‌های هدایت شونده اس-۲۰۰ که از حالت دفاعی به نسخه تهاجمی تبدیل شده‌اند، به پل کریمه حمله کند. در هر دو مورد، این موشک‌ها توسط سامانه‌های پدافند هوایی روسیه رهگیری و سرنگون شدند. به منظور محافظت بیشتر، یک پرده دود به طور موقت به روی پل پخش شد.

بیشتر بخوانید:

آخرین تحولات اوکراین| روسیه: تلاش دوباره کی‌یف برای حمله پهپادی به کریمه شکست خورد

به گزارش وزارت دفاع روسیه، اولین تلاش در ساعت ۱۳:۰۰ و دومین تلاش در حدود ساعت ۱۵:۰۰ به وقت مسکو انجام شد. در هر دو مورد، سامانه‌های پدافند هوایی روسیه موشک‌های در حال پرواز را به موقع شناسایی و از بین بردند و این حملات خسارت یا تلفات جانی در پی نداشت.

علاوه بر این، وزارت دفاع یادآور شد که در طول شنبه شب منطقه کریمه مورد حمله ۲۰ پهپاد ارتش اوکراین قرار گرفته بود که ۱۴ فروند از آنها توسط سامانه‌های پدافند هوایی منهدم شده و ۶ فروند توسط ابراز جنگ الکترونیک سرکوب شدند. 

پس از انهدام نخستین موشک تهاجمی، ساختارهای امنیتی یک پرده دود بر روی پل کریمه پخش کردند تا آن را محو کند. پرده دود اعمال شده در روز شنبه نه تنها شناسایی هدف را برای موشکهای مهاجم دشوار می‌کند، بلکه برای پهپادهای در حال پرواز  در منطقه نیز مشکلات زیادی ایجاد می کند.

ضمن اینکه بعد از ظهر روز شنبه و بعد از اولین حمله، ستاد عملیاتی کریمه ممنوعیت موقت تردد به روی پل کریمه را به منظور تامین امنیت شهروندان اعلام کرد که این ممنوعیت چند ساعت بعد لغو گردید.

مقامات مسکو قول دادند به حملات جدید کی‌یف پاسخ دهد. ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: «پل کریمه یک زیرساختار کاملا غیرنظامی است و حملات به آن غیرقابل قبول است.» به گفته او، هیچ توجیهی برای چنین اقدامات وحشیانه و خرابکارانه وجود ندارد و تنها به جامعه بین المللی اجازه می‌دهد تا به "ماهیت واقعی مقامات کی‌یف" پی ببرند.

پیش از این، اوکراین بارها سعی کرده بود به این پل حمله کند و  این حملات منجر به قربانی شدن چند نفر نیز شده است.

در این رابطه، کارشناسان معتقدند که اوکراین با کمک متخصصان آمریکایی و انگلیسی این نوع موشک‌های ساخت شوروی را مدرن کرده است. بدین ترتیب، موشک اس-۲۰۰ قدیمی طوری طراحی شده‌اند که سیستم جی‌پی‌اس آنها تنها در نزدیکی هدف روشن شود و بدین ترتیب قابل رهگیری در مراحل اولیه پرواز نیست. البته ارتش روسیه بارها موفق به رهگیری موشک‌های اس-۲۰۰ تبدیل شده توسط اوکراینی‌ها به نسخه تهاجمی با کمک جنگ الکترونیکی شده است که سیگنال‌های سیستم ماهواره ای جی‌پی‌اس را مختل می‌کند. در نتیجه موشک‌های دشمن از مسیر منحرف شده و جای دیگری سقوط می‌کنند.

به عقیده یک مقام نظامی، وجود پرده دود ایجاد شده نیز از این جهت ضروری است که پهپادهای کمتری با قابلیت مخابراتی می توانند مسیر موشک را هماهنگ کنند. برای اینکه به احتمال زیاد، پهپادهای آمریکایی در آسمان منطقه در حال گشت زنی هستند که در زمان تلاش نیروهای مسلح اوکراین برای انجام چنین حملاتی، با کمک سیستم‌های نوری تعیین هدف آنها را تصحیح  می‌کنند.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به پانصد و سی و ششمین روز جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

سفیر چین: آمریکا علاقه‌ای به پایان سریع درگیری در اوکراین ندارد

"وو کن" سفیر چین در آلمان بامداد امروز، یکشنبه، در مصاحبه با روزنامه برلینر سایتونگ (Berliner Zeitung) ابراز عقیده کرده است که بطور مشخص ایالات متحده علاقه ای به حل و فصل سریع مناقشه نظامی در اوکراین نداشته و در این راه هیچ تلاشی نمی‌کند.

این دیپلمات یادآور شد که مقامات پکن در حال مذاکره با واشنگتن در مورد موضوعات مهم بین المللی، از جمله اوضاع اوکراین هستند. وی افزود: اما تصور من این است که آمریکایی‌ها، اگرچه نقش ویژه‌ای در امنیت اروپا دارند، اما واقعاً علاقه‌ای به یافتن یک راه‌ حل سیاسی-دیپلماتیک سریع برای این مناقشه ندارند.

سفیر چین با اشاره به اینکه بحران اوکراین پیچیده است و تأثیر مخربی بر اوضاع بین‌المللی دارد، تاکید کرد که بدون مشارکت فعال ایالات متحده، حل و فصل بحران اوکراین غیرممکن خواهد بود.

شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین بارها تاکید کرده که ضروری است تا از هرگونه تلاش برای یافتن راه حل مسالمت آمیز برای خروج از بحران اوکراین حمایت شود.

هفته گذشته، ده نفر از سناتورهای آمریکایی در نامه‌ای خطاب به آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه، ابراز نگرانی کردند که دولت جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، دخالت چین از در حل و فصل دیپلماتیک وضعیت اوکراین استقبال می کند و این مسئله خطرناک است. به عقیده آنها، دخالت چین در روند اوضاع در اوکراین به طور قابل توجهی منافع ایالات متحده، آینده اوکراین در اروپا و بطور کلی امنیت قاره اروپا را تضعیف خواهد کرد.

اعتراف آمریکایی‌ها به عملکرد موثر سوخو-۵۷ در جریان درگیری نظامی در اوکراین

رسانه‌های آمریکایی به این واقعیت اعتراف می‌کنند که در جریان درگیری نظامی در اوکراین، جنگنده های نسل پنجم سوخو-۵۷ روسیه کارآمدی بسیار بالای خود را به نمایش گذاشتند.

به نوشته نشریه "دیده بان نظامی" (Military Watch)، این جنگنده روسی هم در "نبردهای رو در روی هوایی" و هم در زمینه مقابله موثر با سیستم پدافند هوایی اوکراین کارایی بسیار بالای خود را به اثبات رسانده است.

کارشناسان نظامی به این نشریه گفتند، مزیت اصلی سوخو-۵۷ این است که این جنگنده روسی در جریان یک جنگی واقعی آزمایش های فشرده تری را نسبت به هواپیماهای چین و ایالات متحده انجام می دهد. علاوه بر این مجموعه ارتباطات رادیویی هوش مصنوعی تبادل اطلاعات بین سوخو-۵۷ و سیستم های زمینی را بهبود یافته است.

لازم به یادآوری است که اطلاعات مربوط به شرکت این جنگنده در درگیری اوکراین در اواخر ماه مه سال ۲۰۲۲ ظاهر شد. پیش از آن، در سال ۲۰۱۸، این هواپیماهای جنگنده در صحنه عملیات نظامی در سوریه نیز آزمایش خوبی را پس داده بودند. در ماه ژوئن سال ۲۰۲۲، بود که گزارش شد سوخو-۵۷ های روسیه ماموریت رزمی خود را در آسمان اوکراین شروع کردند.

سرهنگ سابق ارتش آمریکا: مزدوران خارجی در حال فرار از صفوف نیروهای مسلح اوکراین هستند

"داگلاس مک گرگور" سرهنگ سابق ارتش ایالات متحده که شب گذشته، شنبه، در کانال یوتیوب خود در خصوص روند اوضاع در اوکراین صحبت می‌کرد، یادآور شد که مزدوران خارجی به طور دسته جمعی از صفوف نیروهای مسلح اوکراین  فرار می کنند.  او گفت: «مزدوران خارجی <..> اکنون اکثراً در حال ترک اوکراین هستند و احتمالاً فقط لهستانی‌ها باقی مانده‌اند.» 

این نظامی سابق آمریکایی همچنین گفت، نیروهای مسلح اوکراین به دلیل عملکرد ناکارآمد فرماندهی ارتش متحمل خسارات سنگینی شده اند. وی یادآور شد: تخلیه سربازان به شدت مجروح اغلب انجام نمی شود و این امر نظامیان را مجبور می کند برای نجات جانشان، تسلیم شوند.

مک گرگور افزود که نیروهای نظامی اوکراینی می دانند که نیروهای مسلح روسیه با زندانیان به خوبی رفتار می‌کنند. وی نتیجه گرفت که به دلیل نبود هدف واقعی و تعداد زیاد قربانیان، نیروهای نظامی اوکراین به طور فزاینده‌ای از ادامه جنگ ناامید شده‌اند.

وزارت دفاع روسیه از انهدام پهپاد اوکراینی بر فراز منطقه بلگوراد خبر داد

وزارت دفاع روسیه اوایل شب گذشته گزارش داد که سامانه‌های پدافند هوایی این کشور یک پهپاد تهاجمی اوکراینی را بر فراز آسمان منطقه بلگوراد شناسایی و منهدم کردند. طبق این اطلاعات، روز شنبه حدود ساعت ۱۷:۳۰ تلاش کی‌یف برای انجام یک حمله تروریستی دیگر با یک هواپیمای بدون سرنشین به اهدافی در خاک روسیه خنثی شد. وزارت دفاع افزود که در نتیجه این حمله تروریستی سرکوب شده، تلفات جانی و خساراتی وارد نشده است.

وزارت دفاع روسیه بعد از ظهر روز گذشته نیز گزارش داد که کی‌یف دومین تلاش خود برای حمله به پل کریمه توسط یک موشک هدایت شونده ضد هوایی اس-۲۰۰ که به نسخه تهاجمی تبدیل شده بود، انجام داد. سامانه‌های پدافند هوایی روسیه این موشک اوکراینی را شناسایی و در آسمان منطقه تنگه کرچ سرنگون کردند. این حادثه خسارت و تلفات جانی نداشت.

وزارت خارجه روسیه: حملات کی‌یف به پل کریمه بدون پاسخ نخواهد ماند

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه حملات تروریستی کی‌یف به پل کریمه را به شدت محکوم کرد و یادآور شد، این پل یک تاسیسات زیرساختی غیرنظامی است و حمله به آن غیرقابل قبول است. 

زاخارووا به این نکته توجه کرد که بعدازظهر شنبه پل کریمه مورد حمله موشک های ضدهوایی اس-۲۰۰ قرار گرفت و در  طول شب ۱۲ آگوست نیز  تأسیسات زیرساختی غیرنظامی مختلف در شبه جزیره توسط ۲۰ پهپاد اوکراینی مورد حمله قرار گرفتند. او تاکید کرد که تمامی حملات به موقع سرکوب شدند.

این دیپلمات ادامه داد:  چنین اقدامات خرابکارانه ای به جامعه بین المللی این فرصت را می دهد تا بار دیگر به ماهیت واقعی مقامات کی‌یف پی ببرند. او گفت: «این گونه اقدامات وحشیانه قابل توجیه نیست و مسلماً بدون پاسخ نخواهند ماند.»

زاخارووا یادآور شد که پل کریمه از پاییز سال ۲۰۲۲ به این طرف بارها هدف حملات قرار گرفته است و از جمله آنها منجر به مرگ غیرنظامیان شد. وی ابراز عقیده کرد که نیروهای نظامی اوکراین علیرغم کمک های گسترده غرب، قادر به تغییر وضعیت در خط مقدم جبهه نبرد نیستند، بنابراین آنها در تلاش برای آسیب رساندن به تاسیسات غیرنظامی و مردم عادی روسیه به استفاده از روش‌های تروریستی روی آورده‌اند که این اقدامات باید از سوی جامعه جهانی محکوم شود. 

واشنگتن پست امکان بروز مشکلاتی در روابط اوکراین و لهستان را پیش بینی کرد 

مطبوعات آمریکایی گزارش دادند، اگرچه لهستان از زمان آغاز حمله روسیه به اوکراین، به یکی از سرسخت ترین متحدان اوکراین تبدیل شده، ولی تفاوت دیدگاه ها در مورد برخی مسائل تاریخی می تواند مشکلات جدیدی را در روابط بین کی‌یف و ورشو ایجاد کند.

روزنامه واشنگتن پست در این باره نوشت: «حتی در میان نزدیک ترین دوستان، ممکن است نزاع های جدی ایجاد شود. اکنون مشخص شده که "اختلاف آشکاری" در اوایل ماه آگوست و پس از اظهارات رئیس دفتر سیاست بین‌الملل لهستان درباره ناسپاس بودن مقامات کی‌یف، بین دو کشور رخ داده است.

مسئله مشکل ساز دیگر  در روابط دو کشور صادرات غلات از اوکراین است. تیموفی میلووانوف، وزیر سابق توسعه اقتصادی، تجارت و کشاورزی اوکراین  در گفتگو با "واشنگتن پست" پیش بینی کرد که اگر رهبران سیاسی در کی‌یف و ورشو، در شرایط کنونی مرتکب اشتباه شوند، بین لهستان و اوکراین شکاف جدی رخ ایجاد خواهد شد. 

این روزنامه یادآور شده که «کشاورزان پایگاه اصلی انتخاباتی حزب حاکم قانون و عدالت لهستان هستند و حمایت آنها برای انتخابات پاییز امسال در این کشور اهمیت زیادی دارد.

وزیر دفاع لهستان از ایجاد یک گروه عملیاتی در مرز بلاروس خبر داد

ماریوش بلاشاک، وزیر دفاع لهستان روز شنبه اعلام کرد که این کشور در حال ایجاد یک گروه عملیات ضربتی نظامی در خطوط مرزی با بلاروس است.

وی با اشاره به اینکه متقاعد شده که مرز لهستان در معرض تهدید است، گفت: ما تصمیم گرفته‌ایم یک گروه ضربت برای اجرای عملیات ویژه در نزدیکی مرز با بلاروس ایجاد کنیم. هدف از ایجاد این گروه، آمادگی برای مواجه شدن  با بدتر شدن وضعیت است.

وزیر دفاع گفت: «ما شاهد ادامه فشار بر مرز لهستان، تلاش‌های غیرقانونی مهاجران برای عبور از مرز هستیم که توسط رژیم بلاروس تشویق می‌شود. و همه اینها علیه لهستان است تا در نتیجه این کشور بی ثبات شود.»

واکنش مقامات پارلمانی روسیه به اظهارات وزیر خارجه اوکراین درباره مذاکرات صلح

لئونید اسلوتسکی، رئیس کمیته امور بین‌الملل دومای دولتی و رهبر حزب لیبرال دموکرات روسیه در واکنش به سخنان دیمیتری کوله‌با، وزیر امور خارجه اوکراین، مبنی بر اینکه جامعه جهانی به طور فزاینده‌ای به سمت نیاز به مذاکره برای پایان دادن به درگیری تمایل پیدا کرده، تاکید کرد: مذاکرات در مورد وضعیت بی طرفی، غیرنظامی کردن و نازی زدایی اوکراین دیر یا زود از سر گرفته خواهد شد، ولی وضعیت درباره واقعیت‌های ارضی رخ داده در میدان نبرد، مسئله دیگری است.

اسلوتسکی در کانال تلگرامی خود نوشت: «هر جنگی - حتی اگر این جنگ یک قرن هم طول بکشد - بالاخره روزی با مذاکرات پایان خواهد یافت. و این روسیه نیست که اگرچه آغازگر اصلی آن نبود، مذاکرات را رها کرد. دیر یا زود ما قطعاً به همان جایی که رها کرده بودیم (وضعیت بی طرف، نازی زدایی) باز خواهیم گشت.»

به گفته وی، امروزه کشورهای بیشتری در جهان "علل و زمینه واقعی بروز درگیری اوکراین را درک می کنند» این مقام پارلمانی افزود: «هر چه می گذرد، شهروندان عادی در اروپا و ایالات متحده هم کم کم از مشارکت غرب جمعی در رویارویی با روسیه تا آخرین فرد اوکراینی حمایت نمی‌کنند».

آلکسی پوشکوف، رئیس کمیته امور اطلاعاتی شورای فدراسیون (سنای) روسیه نیز معتقد است، کی‌یف نمی تواند کسانی را که خواستار مذاکره با مسکو هستند ساکت کند. این سیاستمدار تاکید کرد: «ظاهراً افزایش درخواست‌ها برای مذاکرات صلح خیلی کی‌یف را نگران کرده است: آنها قصد دارند از قوانین بین‌المللی علیه افرادی که به نفع مذاکرات حرف بزنند، استفاده کرده و چنین صداهایی را در نطفه خفه کنند».

او تعجب کرد که چگونه اوکراین قصد دارد چین و بسیاری از کشورهای جنوب جهانی را ساکت کند. پوشکوف در پایان گفت: «این یک بازی از قبل باخت است.»

همچنین روز شنبه، کنستانتین کاساچوف، نایب رئیس شورای فدراسیون نیز یادآور شد که «فرمول صلح» پیشنهادی از سوی ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین به عنوان راهی برای حل مناقشه، تنها عدم آمادگی کی‌یف برای مذاکرات صلح را ثابت می کند. به عقیده وی، رفتار دولت اوکراین در این زمینه باید به وضوح به غرب نشان دهد که مذاکرات صلح بدون تقصیر طرف روسیه در مناقشه از سر گرفته نمی شود.

لازم به یادآوری است که روز شنبه، دیمیتری کوله‌با، وزیر امور خارجه اوکراین گفت که فصل سیاسی آینده می تواند برای این کشوربسیار دشوار باشد، زیرا هر چه می گذرد، کشورهای بیشتری از کی‌یف برای مذاکره با مسکو درخواست می کنند. به عقیده وی، چنین صداهایی باید سریعاً محو شوند. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1193695

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =