آخرین تحولات اوکراین| مامور سابق سیا: لهستان قصد دارد به غرب اوکراین حمله کند

هشدار سفیر روسیه درباره تمایل آمریکا برای ادامه جنگ اوکراین برای مدت زمان طولانی، عقب نشینی نیروهای نظامی اوکراینی در نزدیکی خارکوف، افشای طرح لهستان برای حمله به غرب اوکراین و گسترش منطقه درگیری نظامی، از جمله مهمترین رویدادها پیرامون جنگ هستند.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، بر اساس گزارش وزارت دفاع آمریکا که روز دوشنبه منتشر شد، مجموع کمک‌های نظامی ایالات متحده به اوکراین در دوران ریاست جمهوری جو بایدن، به بیش از ۴۳.۷  میلیارد دلار رسیده است.

بیشتر بخوانید:

آخرین تحولات اوکراین| زلنسکی مسئولیت اوکراین در حمله به پل کریمه را پذیرفت

در سند منتشره آمده است: «از زمان آغاز به کار دولت بایدن، ایالات متحده بیش از ۴۳.۷ میلیارد دلار کمک‌های مختلف دفاعی - امنیتی به اوکراین ارائه کرده است.»

روز دوشنبه، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، از تخصیص بسته جدید کمک‌های نظامی مضاعف به کی‌یف به مبلغ ۲۰۰ میلیون دلار خبر داد که این بسته به ویژه شامل مهمات مورد نیاز سامانه‌های پدافند هوایی پاتریوت و سامانه های ضد تانک HIMARS MLRS، Javelin و TOW، سامانه های موشکی قابل حمل پهپادهای C-UAS با سیستم هدایت لیزری، ۳۱ دستگاه تانک آبرامز، ۴۵ تانک T-۷۲B و تعداد ۱۸۶ خودروی رزمی پیاده نظام بردلی خواهد بود.

یادآوری شده که این تسلیحات و مهمات از انبارهای پنتاگون به اوکراین منتقل خواهند شد. در عین حال، اقدامات مربوط به تعمیر و نگهداری و آموزش نظامی نیروهای مسلح اوکراین نیز ادامه خواهد داشت.

در عین حال، پیتر استانو، سخنگوی سرویس خارجی اتحادیه اروپا نیز روز گذشته اعلام کرد که میزان کمک‌های نظامی اتحادیه اروپا به اوکراین به بیش از ۲۰ میلیارد یورو رسیده است و به رشد خود ادامه خواهد داد. وی توضیح داد: «این مبلغ شامل تحویل دوجانبه تجهیزات نظامی دفاعی توسط کشورهای عضو و کمک مالی صندوق صلح اروپا به مبلغ ۵.۶ میلیارد یورو است.»

چندی پیش نشریه پولیتیکو از برنامه اتحادیه اروپا برای ایجاد یک صندوق ۲۰ میلیارد یورویی برای حمایت از ارتش اوکراین طی چهار سال آینده خبر داد.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به پانصد و سی و هشتمین روز جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

آنتونوف: کی‌یف کمک‌های نظامی غرب را علیه غیرنظامیان استفاده می‌کند

آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در واشنگتن بامداد امروز، سه شنبه، در اظهار نظری در خصوص تخصیص بسته کمک‌های نظامی جدید آمریکا به اوکراین اعلام کرد که تسلیحات نظامی ایالات متحده توسط مقامات کی‌یف علیه غیرنظامیان و تاسیسات غیرنظامی استفاده می شود. 

آنتوتوف گفت: «در اینجا (در ایالات متحده) آنها نمی خواهند این واقعیت را درک نکنند که محصولات مرگبار مجتمع صنایع نظامی آمریکا با تمام توان و به طور عمده توسط جنایتکاران اوکراینی علیه مردم غیرنظامی و تاسیسات غیرنظامی مورد استفاده قرار می گیرند.»

سفیر روسیه یادآور شد، هرچه می گذرد، ایالات متحده بیش از پیش در رویارویی با فدراسیون روسیه فرو می‌رود و بدین ترتیب انتظار دارد که درگیری اوکراین برای مدت طولانی ادامه یابد. آنتونوف افزود: «واشنگتن با استقامتی که شایسته استفاده بهتر است، هر روز عمیق‌تر در رویارویی با روسیه فرو می‌رود. آنها این کار را با دست اوکراینی‌ها انجام می‌دهند، بسته‌های جدیدی از سلاح و پول برای رژیم زلنسکی فرستاده می‌شود. در واقع، دولت ایالات متحده نمی داند که چگونه از این پروژه خونین خارج شود و در همان زمان بتواند چهره خود را حفظ کند.»

این دیپلمات افزود: «کاخ سفید به کاهش سریع سطح حمایت شهروندان آمریکایی از چنین استراتژی در قبال بحران اوکراین اهمیتی نمی دهد. برعکس، واشنگتن انتظار دارد که درگیری برای مدت طولانی ادامه یابد تا روسیه تا جای ممکن تضعیف شود.» 

در عین حال، آنتونوف تاکید کرد که ایالات متحده از درس گرفتن از اشتباهات خود امتناع می ورزد و چنین بی مسئولیتی "هم برای طرفهای درگیر در این مناقشه و هم برای مالیات دهندگان آمریکایی بسیار پرهزینه است." 

وی در آخر تاکید کرد، مقامات واشنگتن باید درک کنند که شکست دادن نیروهای مسلح روسیه در میدان نبرد ممکن نخواهد بود.

عقب نشینی ارتش اوکراین در نزدیکی خارکوف به دلیل هجوم نیروهای مسلح روسیه 

لری جانسون، مقام سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) بامداد امروز در مصاحبه‌ای با یک کانال یوتیوب، فاش کرد که  نیروهای مسلح اوکراین به دلیل هجوم سریع نظامیان روسی شروع به عقب نشینی در نزدیکی خارکوف کرده‌اند. 

 این کارشناس آمریکایی گفت: اکنون روسیه حمله جدیدی را در نزدیکی خارکوف آغاز کرده و در یک جبهه گسترده فشار جدی به نیروهای اوکراینی وارد می کند. طرف اوکراینی در حال عقب نشینی از منطقه است.

به گفته وی، نیروهای نظامی اوکراینی سلاح و مهمات کافی برای جلوگیری از چنین هجوم گسترده‌ای از سوی ارتش روسیه را در اختیار ندارد.  

مامور سابق سیا: لهستان قصد دارد به غرب اوکراین حمله کند

لری جانسون، مقام سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سیا، در مصاحبه‌ای در خصوص قصد لهستان برای حمله به مناطق غربی اوکراین صحبت کرد. به گفته وی، روسیه به چنین اقداماتی پاسخ قاطع خواهد داد.

این کارشناس در جریان گفتگویی در یک کانال یوتیوب گفت:«گسترش درگیری نظامی در اوکراین به اقدامات غربی‌ها بستگی دارد. اگر غرب تهدیدات خود را افزایش دهد و لهستان تصمیم به حمله به اوکراین، به مناطق غربی آن، (که اختلافات تاریخی در مورد آنها بین ورشو و کیف وجود دارد) بگیرد، روسیه ممکن است اهداف نظامی خود در اوکراین را تغییر داده و آنها را گسترش دهد.»

جانسون افزود که هدف اصلی روسیه، همانطور که اعلام شده تضعیف ارتش اوکراین و غیر نظامی کردن این کشور است. به گفته وی، این هدف امکان عبور از رودخانه دنیپر  و تحت کنترل درآوردن بندر اودسا را نیز توجیه خواهد کرد. 

پیش از این، در اوایل ماه آگوست وزیر دفاع روسیه، سرگئی شویگو هشدار داده بود که لهستان قصد دارد برای اشغال سرزمین‌های غرب اوکراین، یک ارتباط لهستانی-اوکراینی ایجاد کند. وی افزود که تعدادی از مناطق در غرب اوکراین توسط ورشو به عنوان سرزمین‌های  متعلق به لهستان تلقی میشود.

یادداشت اعتراض سفارت روسیه به دلیل بازداشت دو تبعه روس در لهستان 

سفارت روسیه در ورشو یادداشتی به وزارت امور خارجه جمهوری لهستان ارسال کرده تا شرایط بازداشت دو تن از اتباع روسی در این کشور به اتهام جاسوسی را روشن کند.

سرگئی آندریف، سفیر روسیه در  لهستان شب گذشته، دوشنبه، یادآور شد که ورشو طبق کنوانسیون وین مربوط به روابط کنسولی، در خصوص بازداشت شهروندان روس به سرویس کنسولگری روسیه هیچ اطلاعی نداده است.

به گفته وی، البته سفارت روسیه امیدی به دریافت پاسخ سریع از طرف لهستانی ندارد.

ماریوش کامینسکی، وزیر کشور لهستان روز دوشنبه از دستگیری دو تبعه روس متهم به جاسوسی علیه این کشور خبر داد. وی نام مظنونان یا جزئیات دیگری را فاش نکرد.

نروژ سیستم ضد پهپاد ۷۰ میلیون دلاری را به اوکراین عرضه می‌کند

نروژ یک سیستم ضد پهپاد به ارزش ۷۴۰ میلیون کرون (۷۰ میلیون دلار) در اختیار نیروهای مسلح اوکراین قرار خواهد داد. این مسئله شب گذشته در وب سایت رسمی دولت پادشاهی نروژ اعلام شد.

بر اساس این اطلاعات، شرکت Kongsberg Defense & Aerospace قراردادی به منظور تامین یک سیستم ضد پهپاد جدید به ارزش ۷۴۰ میلیون کرون، به اوکراین منعقد کرده است. دولت نروژ  افزود: این سیستم که Cortex Typhon C-UAS نام دارد، به تازگی توسعه پیدا کرده است. این عرضه از طریق صندوق بین المللی کمک به اوکراین (IFU) به رهبری انگلیس انجام خواهد شد که نروژ هم در آن مشارکت دارد.

سفیر اوکراین: ممکن است رژیم بدون روادیدی با اسرائیل تعلیق شود

نشریه "کلیمنکو تایم" روز دوشنبه گزارش داد که مقامات اوکراین ممکن است رژیم بدون روادید با دولت اسرائیل را به حالت تعلیق درآورند. این مسئله به نقل از یوگنی کورنیچوک، سفیر اوکراین اعلام شده است. 

به گفته این دیپلمات، در پس زمینه ادامه درگیری‌های نظامی، اوکراین نمی تواند به دلیل کمبود سیستم‌های دفاع هوایی، امنیت شهرهای خود را فراهم کند و مقامات تل آویو همچنان از ارائه کمکهای لازم به کی‌یف در این زمینه خودداری کرده است.

کورنیچوک همچنین یادآور شد که شهروندان اوکراینی اغلب از ورود به اسرائیل منع می شوند. اسناد شهروندان گرفته شده و آنها را مجبور می کند تا ۱۰ ساعت در اتاق جداگانه منتظر بمانند. این دیپلمات تاکید کرد که برخی هم بدون توضیح از اسرائیل اخراج می شوند.

اتحادیه اروپا ممکن است در سال ۲۰۲۳ به گرجستان وضعیت نامزدی اعطا شود

پیتر استانو، سخنگوی رسمی دفتر سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز دوشنبه اعلام کرد که بروکسل ممکن است اعطای وضعیت نامزد عضویت در اتحادیه اروپا را در پاییز سال جاری میلادی به گرجستان توصیه کند. به گفته وی، تفلیس برای کسب این وضعیت باید تمام الزامات اتحادیه اروپا را رعایت کند.

استانو گفت: «کمیسیون اروپا ارزیابی خود از تحقق این اولویت ها (شرایط پیشنهادی کمیسیون اروپا) و توصیه های مربوط به اعطای وضعیت نامزدی به گرجستان را در پاییز امسال ارائه خواهد کرد و سرنوشت این مسئله روشن خواهد شد.»

گرجستان رسماً در تاریخ سوم ماه مارس سال ۲۰۲۲ درخواست عضویت در اتحادیه اروپا بر اساس تشریفات لازم را  شتاب داد. در اواخر ماه ژوئنسال گذشته، شورای اروپا اعلام کرد که رهبران اتحادیه اروپا قصد دارند چشم انداز اروپایی گرجستان را به رسمیت بشناسند و به محض تحقق ۱۲ "اولویت" به این کشور وضعیت نامزد اعطا کنند.

در ژوئن سال جاری، کمیسیون اروپا اعلام کرد که تفلیس تنها سه توصیه از ۱۲ توصیه لازم در این خصوص را اجرا کرده است. این در حالی است که ایراکلی گاریباشویلی، نخست وزیر  پیشتر گفته بود که گرجستان تاکنون به ۱۱ توصیه تحقق بخشیده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1194026

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =