سهم ۵ درصدی محرومان در کنکور/ ۲۳ درصد برترین‌ها فارغ‌التحصیل مدارس غیرانتفاعی هستند

بررسی مدارسی که رتبه‌های برتر در آن تحصیل کرده‌اند، مدارس دولتی فقط سهمی ۵ درصدی دارند، در حالی که سهم فارغ‌التحصیلان مدارس غیرانتفاعی ۲۳ درصد است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، کنکور ۱۴۰۲ با همه پیچیدگی‌ها و تغییرات به ایستگاه پایانی خود نزدیک می‌شود. امروز ۲۵ مرداد ماه ۱۴۰۲ اسامی رتبه‌های برتر کنکور اعلام شد. امسال ۴۰ نفر شامل ۱۰ نفر از گروه علوم ریاضی و فنی، ۱۰ نفر از گروه علوم تجربی، ۱۰ نفر از گروه علوم انسانی، ۵ نفر از گروه هنر و ۵ نفر از گروه زبان‌های خارجی به عنوان برترین رتبه‌های کنکور معرفی شدند.

بیشتر بخوانید:

جفت پوچ مدارس دولتی در ماراتن کنکور ۱۴۰۰ 

عبدالرسول پورعباس رئیس سازمان سنجش هم تصریح کرد که آزمون ۱۴۰۲، آزمونی بسیار پیچیده و سنگین بود. چرا که اجرای مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی این آزمون را با تغییرات بسیاری مواجه کرد. 

کنکور امسال برای اولین بار ۲ بار در سال برگزار شد و داوطلبان این فرصت را داشتند که در هر دو آزمون شرکت کنند. در نهایت هم رتبه بهتر را مبنای انتخاب رشته قرار دهند. تاثیر قطعی ۴۰ درصدی معدل یکی دیگر از ویژگی‌های کنکور ۱۴۰۲ بود.

ایسکانیوز هر ساله به بررسی مدارسی که رتبه‌های برتر کنکور در آن تحصیل کرده‌اند، می‌پردازد. تقریبا هیچ؛ سهم دولتی‌ها و جفت پوچ مدارس دولتی در ماراتن کنکور ۱۴۰۰ گزارش‌هایی هستند که در ۲ سال اخیر در مورد سهم مدارس مختلف از برترین‌های کنکور نوشته شده‌اند. بررسی مدارسی که رتبه‌های برتر در آن تحصیل کرده‌اند، نشان می‌دهد که امسال هم مانند سال‌های گذشته پرچم بهترین‌های کنکور در دست فارغ‌التحصیلان مدارس سمپاد است.

نمودار زیر سهم هر کدام از مدارس سمپاد، غیردولتی (غیرانتفاعی و هیئت امنایی) و دولتی را نشان می‌دهد؛

سهم ۵ درصدی محرومان در کنکور/ ۲۳ درصد برترین‌ها فارغ‌التحصیل مدارس غیرانتفاعی هستند

همانطور که در نمودار بالا دیده می‌شود فارغ‌التحصیلان مدارس سمپاد با سهمی ۶۴ درصدی از برترین‌های کنکور ۱۴۰۲، بیشترین تعداد را دارند. پس از آن مدارس غیردولتی سهمی ۲۳ درصد از برترین‌های کنکور دارند که از ۴۰ نفر برتر کنکور، ۶ نفر فارغ‌التحصیل مدارس غیرانتفاعی و ۳ نفر فارغ‌التحصیل مدارس هیئت امنایی هستند. فقط ۲ نفر از برترین‌های کنکور در مدارس دولتی تحصیل کرده‌اند و سه نفر هم به تماس ایسکانیوز پاسخ ندادند.

روشن است که معمولا فرزندان خانواده‌های قشر متوسط و ضعیف جامعه امکان تحصیل در مدارس غیرانتفاعی یا خاص را ندارند. به همین دلیل، می‌توان گفت قشر محروم کشور که اغلب در مدارس دولتی تحصیل کرده‌اند، فقط سهمی ۵ درصدی از برترین‌های کنکور داشته‌اند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1194274

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =