رتبه داوطلبان کنکور ۱۴۰۲ جمعه ۲۷ مردادماه اعلام می‌شود

رییس سازمان سنجش آموزش کشور از اعلام کارنامه کنکور ۱۴۰۲ حاوی رتبه جمعه ۲۷ مردادماه خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، عبدالرسول پورعباس رییس سازمان سنجش آموزش کشور در نشست خبری اعلام نتایج اولیه و انتخاب رشته آزمون سراسری ۱۴۰۲ که چهارشنبه ۲۵ مرداد ماه ۱۴۰۲ برگزار شد، اظهار کرد: آزمون ۱۴۰۲ یکی از آزمون‌های بسیار پیچیده و سنگین بود. این آزمون به دلیل مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی با تغییرات بسیاری همراه بود.

بیشتر بخوانید:

صدور حکم متهمان پرونده تقلب و افشای سئوالات کنکور

وی افزود: رتبه داوطلبان روز جمعه اعلام خواهد شد و پس از آن داوطلبان می‌توانند برای انتخاب رشته اقدام کنند. امسال اعمال سوابق تحصیلی، ۴۰ درصد به صورت قطعی است. از زمان اعلام نتایج ۱۵ روز عقب افتادیم به دلیل دقت و کنترلی که می‌خواستیم بر آزمون داشته باشیم. در گام اول نمره خام را اعلام کردیم تا داوطلبان فرصت داشته باشند سوالات خود را مطرح کنند.

پورعباس گفت: سختی کنکور امسال در مسیر اجرا غیرقابل انکار است. ۲ آزمون برگزار شد. برخی افراد از آزمون دی ماه و برخی از آزمون تیرماه به دانشگاه راه پیدا خواهند کرد. در کارنامه اولیه، نمره تراز کنکور ذکر شده است. داوطلبانی که اولویت گروه خود را اعلام نکرده و در هر ۲ کنکور دی ماه و تیر ماه شرکت کرده‌اند، گروه تیرماه آنها در نظر گرفته خواهد شد. امروز نفرات برتر اعلام می‌شوند. روز جمعه رتبه‌های داوطلبان و دفترچه‌ها اعلام می‌شود.

رئیس سازمان سنجش تصریح کرد: نیمه مهرماه اعلام نتایج نهایی انجام خواهد شد. نفرات برتر امسال از پراکندگی کشوری خوبی برخوردار هستند. نفر اول گروه زبان‌های خارجی از خرم آباد مهرداد اولیایی، نفر دوم از اصفهان علیرضا کرمی، نفر سوم از کرمان فریما صانعی، نفر چهارم مانی رضازاده‌نیا از تهران، نفر پنجم امید کتاب‌اللهی از سنندج است.

وی افزود: در گروه آزمایشی هنر، نفر اول پویان جمیلی از تهران، نفر دوم فرزاد دهقان از یزد، نفر سوم فاطمه جعفری ندوشن از یزد، مبینا طلایی پور از اصفهان و هما دادگر از تهران نفرات برتر هستند.

پورعباس خاطرنشان کرد: نفرات برتر گروه ریاضی شامل نفر اول علی رضایی از تهران، نفر دوم مسیحا باقری تنها از کرج، نفر سوم علی منصوریان از کرمانشاه، نفر چهارم معین یوسفی نیا از تهران، نفر پنجم امیرمحمد شربتی ناوان از طوالش، نفر ششم محمدعلی مس چی از تهران، نفر هفتم آرش قوامی از تهران، نفر هشتم پارسا نوروزی منش از تهران، نفر نهم محمد بنی احمدی از تهران و نفر دهم علی نوری از تبریز است.

رئیس سازمان سنجش گفت: در گروه آزمایشی علوم تجربی نفر اول پرهام مصطفوی از اصفهان، نفر دوم محمد قانع از یزد، نفر سوم آوا شهریاری از تهران، نفر چهارم نیلگون سپاس از اسلام آباد غرب، نفر پنجم آرمین امامی از اصفهان، نفر ششم امیرحسین مردی زرنقی از تبریز، نفر هفتم فاطمه هدایتی از محلات، نفر هشتم دیاکو فاروقی از سنندج، نفر نهم رضا یوسفوند از خرم آباد و نفر دهم سیدمحمد موسوی از آباده هستند.

وی در پایان افزود: در گروه علوم انسانی، نفر اول مهدی نیکوکار از اسفراین، نفر دوم علیرضا بابایی از تهران، نفر سوم ملیکا حاجی‌لو از تهران، نفر چهارم علی اکبر افتخاری از اهواز، نفر پنجم حنانه سادات صالحی بایگی از مشهد، نفر ششم زهرا عارفی مسکونی از جیرفت، نفر هفتم مرضیه حسنی از قزوین، نفر هشتم امیرحسین حبیب‌زاده از تهران، نفر نهم سونیا مرادی از چاراویماق و نفر دهم احمد رضایی استخروییه از کرمان است.

پور عباس در مورد تقلب ها و تجهیزات تقلب در کنکور سراسری اخیر با تاکید به ماده ۱۱ و مسیر قانونی پیگیری آن گفت: در نوبت دی ماه ۶۹ نفر و در تیر ماه ۳۰۵ نفر پیش از آزمون با تجهیزات شناسایی شدند. ۴۰ نفر را نیز در جلسه شناسایی کردیم و خوشبختانه در این دوره تقلب شبکه ای در آزمون سراسری نداشتیم.

در ادامه نشست خبری، علی صدر معاون امور آزمون‌های سازمان سنجش آموزش کشور اظهار کرد: ظرفیت رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی ۱۳ هزار و ۱۶۱ نفر است. دانشگاه فرهنگیان هم ۳۰ هزار و ۴ نفر پذیرش خواهد کرد.

وی افزود: در بخش با آزمون کنکور سراسری به تفکیک ۵ گروه آزمایشی ۵۶ هزار و ۴۹۵ در گروه علوم ریاضی و فنی، ۵۸ هزار و ۷۷۴ نفر در گروه علوم تجربی و ۵۱ هزار و ۳۹۴ نفر در گروه علوم انسانی، در گروه آزمایشی هنر ۶ هزار و ۲۵۱ نفر و در گروه آزمایشی زبان‌های خارجی نیز ۴ هزار و ۲۷۸ نفر شرکت کردند.

آغاز انتخابات رشته داوطلبان کنکور 1402 از 31 مرداد ماه

احسان جمالی معاون فنی و آماری سازمان سنجش آموزش کشور در ادامه این نشست اظهار کرد: سنجش و پذیرش امسال با تغییرات بسیاری همراه بود. ۹۷۸ نفر در نوبت دی ماه آزمون سراسری رقابت کردند. در نوبت تیرماه هم یک میلیون و ۱۱۰ نفر در آزمون شرکت کردند. برخی داوطلبان در نوبت دی ماه، برخی فقط در نوبت تیر و برخی در هر دو نوبت شرکت کردند.

وی افزود: کل حاضرین در جلسه که امسال برای پذیرش دانشگاه‌ها رقابت کردند، یک میلیون و ۱۷۰ هزار نفر است و یک میلیون و ۲۱۰ هزار نفر در ۵ گروه آزمایشی دی و تیر ماه حاضر بودند. جمع نهایی داوطلبان در دو نوبت کنکور به این شرح است که بیشترین داوطلبان در رشته علوم تجربی با ۵۰۸ هزار نفر بود که ۴۲ درصد داوطلبان را تشکیل می‌داد.

جمالی گفت: همچنین در علوم انسانی ۳۸۰ هزار نفر شرکت کردند و ۳۱.۵ درصد داوطلبان بودند و ۱۲ درصد داوطلبان گروه ریاضی بودو با ۱۴۹ هزار نفر شرکت کننده و ۸.۶ درصد داوطلبان رشته زبان خارجی بودند که ۱۰۰ هزار نفر رقابت کردند و زبان خارجی ۶۶ هزار نفر و ۵ درصد از کل داوطلبان را تشکیل دادند.

معاون فنی و آماری سازمان سنجش آموزش کشور تصریح کرد: تا جمعه عصر ۲۷ مرداد کارنامه نهایی و رتبه افراد و رتبه در سهمیه آنها برای انتخاب رشته و دوره های روزانه و شبانه مشخص می شود. تا روز یکشنبه ۲۹ مرداد نیز دفتر چه انتخاب رشته منتشر می‌شود. راهنمای انتخاب رشته نیز با آخرین قوانین و تغییرات تدوین شده طراحی شده همچنین فرایند انتخاب رشته از ۳۱ مرداد آغاز می شود و تا ۴ شهریور ادامه خواهد داشت.

معاون فنی و آماری سازمان سنجش آموزش کشور تاکید کرد: داوطلبانی که در آزمون سراسری دی یا تیر شرکت نکرده‌اند، هم می‌توانند از بین رشته‌های بدون آزمون انتخاب رشته کنند. کسانی که در آزمون شرکت کرده اند؛ اما نیازی به ثبت نام مجدد ندارند و می توانند انتخاب رشته از بین رشته های بدون آزمون داشته باشند.

جمالی افزود: اعلام نتیجه رشته‌های بورسیه و شرایط خاص نیمه شهریور و نتیجه نهایی نیز اواسط مهرماه اعلام می‌شود. در سه گروه اصلی آزمون سراسری امسال ۴۰ درصد سوابق تحصیلی و ۶۰ کنکور تاثیر قطعی داشت ولی در دو گروه آزمایشی هنر و زبان های خارجی ۲۶ درصد سهم سوابق آموزش و پرورش و ۷۴ درصد نمره کنکور موثر است.

وی در مورد سهمیه بهیاری که دو سال گذشته وجود داشت نیز گفت: این سهمیه امسال هم وجود دارد و ضریب ۱۲ در کنکور داشت‌. سهمیه رشته‌های پرستاری، اتاق عمل و هوشبری نیز اعلام می‌شود. دانشگاه فرهنگیان بخشی از ظرفیت ۳۰ هزار و ۴ نفری خود را از طریق دانشگاه‌های دیگر تامین می‌کند و در تعامل و همکاری با آنهاست. بورس دانش نیز امسال به دفترچه انتخاب رشته اضافه شده است. بورس دانش توسط وزارت علوم و سازمان امور دانشجویان در دفترچه درج شده و داوطلبی که رتبه آورده می تواند از این رشته‌های بورس انتخاب کند. این بورس ۹۶۰ ظرفیت با کدرشته محل مستقل در دفترچه دارد.

جمالی ادامه داد: بورس صنعتی هم امسال به دفترچه اضافه شده و دستگاه‌های گوناگون نیازهای خود را از طریق این بورس تامین می‌کنند. در این بورس هم ۲هزار و ۳۰۰ نفر ظرفیت روزانه برای این رشته‌ها درج شده است. در رشته‌های مربوط به وزارت بهداشت نیز طبق قانون عدالت آموزشی ظرفیت به مناطق محروم وجود دارد و افراد پذیرفته شده در این رشته‌ها باید سه برابر طول تحصیل تعهد خدمت می‌دادند که به یک و نیم تقلیل پیدا کرده و مشابه سهمیه شورای عالی برای دندانپزشکی و پزشکی شده است.

اسامی نفرات برتر کنکور ۱۴۰۲ به شرح زیر است:

انتهای پیام/

کد خبر: 1194216

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =