طرح جدید مجلس توانایی بیمه شدن تمام کارگران ساختمانی را ندارد

رئیس کانون انجمن صنفی کارگران ساختمانی کشور با بیان اینکه طرح جدید تأمین کننده بیمه تمام کارگران ساختمانی نیست گفت:کمتر از ۴۰۰هزار نفر بیمه‌پردازی می‌کنند.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، هادی ساداتی, نائب رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی کشور درباره عدم اجرای بیمه کارگران ساختمانی گفت:با توجه به تعدد اصلاحیه هایی که در مجلس از چند ماه قبل شروع شد، طرح اولیه بعد از مدت ها کار کردن در کمیسیون اجتماعی و مرکز پژوهش های مجلس سال گذشته در صحن علنی تصویب شد و به شورای نگهبان رفت و ایرادی هم نداشت.

بیشتر بخوانید:

طرح مصوب مجلس صدای کارگران ساختمانی را درآورد

ساداتی ادامه داد: هفته گذشته طرحی که کمیسیون مطرح کرده بود در مجلس آمد و تصویب نشد و پیشنهاد جدید تصویب شد. در طرح جدید آمده است که «سازمان تأمین اجتماعی مکلف است با دریافت هفت درصد (7٪) حق بیمه سهم بیمه‌شده از مأخذ کسر حق بیمه از کارگران دارای پروانه مهارت فنی شاغل مستقیم و بیست و دو نیم درصد (22.5٪) درصد مجموع عوارض صدور پروانه ایجاد یا توسعه، احداث و یا افزایش تراکم ساختمانی، تخریب و نوسازی بنا و تعمیرات اساسی شامل زیربنا، مازاد بر تراکم، پایه مالی، افزایش ارزش قانونی ناشی از طرح‌های توسعه‌ای شهری و تغییر کاربری به تجاری به عنوان سهم مالک، این کارگران را بیمه نماید.» 

 رئیس کانون انجمن صنفی کارگران ساختمانی کشور افزود: ما تعجب می کنیم که چرا مجلس این طرح را تصویب کرد. این طرح به ضرر کارگران است و توانایی بیمه شدن تمام کارگران را ندارد.

وی گفت: این طرح از اسفند ماه آغاز شد اما تعدادی از نمایندگان اصلاحیه جدید را در مجلس آوردند.مهمترین دلیلی که شورای نگهبان، مصوبه پیشین بیمه کارگران ساختمانی را رد کرد و آن را مغایر با قانون دانست، این بود که طرح پیشین یکبار مصوب و اجرا شده بود و ناکافی بودنش به اثبات رسیده بود، لذا تکرار مجدد آن صحیح نبود.اما احتمال اینکه طرح اخیر تصویب نهایی شده و به مرحله اجرا برسد، بسیار بالاست.

ساداتی گفت: در هر صورت از آنجایی که طرح، پس از اجرا شدن، مدت زمان 3ماهه‌ای برای بررسی مجدد دارد، امیدواریم پس از گذشت این مدت مشکلات این طرح مشخص شود و مجدداً‌ به نفع کارگران در مجلس بررسی شود. 

وی بیان کرد: از کل کارگران ساختمانی در کشور، کمتر از 400هزار نفر بیمه‌پردازی می‌کنند و بین 500تا 600هزار نفر در نوبت انتظار برای بیمه تامین اجتماعی هستند.

 انتهای پیام/

کد خبر: 1195214

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =