اخبار سفر رئیسی به خراسان جنوبی / رئیس‌جمهور: هیچ‌کس حق ندارد ناامیدی به خود راه دهد

رئیس جمهور با بیان اینکه‌ هیچ‌کس حق ندارد ناامیدی به خود راه دهد، گفت: بسیاری از کارها اگر در زمان خود انجام می‌شد با هزینه کمتری بود ولی الان که نشده باید حرکت‌های رو به توسعه را سریع‌ترانجام دهیم‌.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور به‌منظور انجام سفری یک روزه وارد بیرجند مرکز استان خراسان جنوبی شد.

بیشتر بخوانید:

رئیسی با اهدای یک قطعه زمین به خادم فداکار حرم شاهچراغ موافقت کرد

حضور رئیس‌جمهور در پیاده‌روی جاماندگان اربعین در بیرجند

رئیسی

آغاز عملیات ‌خط راه‌آهن مشهد ـ بیرجند ـ زاهدان/ رئیسی: ‌شمال به جنوب کشور با این خط ‌آهن به هم متصل می‌شود

 پروژه راه‌آهن مشهد ـ بیرجند ـ زاهدان به طول 910 کیلومتر اجرا می‌شود که 432 کیلومتر آن در خراسان جنوبی است.این پروژه چهار ایستگاه در خراسان جنوبی دارد که در شهرهای نهبندان، سربیشه، بیرجند و قاین راه اندازی می‌شود که ایستگاه بیرجند ایستگاه تشکیلاتی خط راه آهن، در طول پروژه است که تقریباً بزرگترین ایستگاه در طول خط 910 کیلومتری راه آهن مشهد - بیرجند _ زاهدان است.

راه آهن زاهدان ـ زابل ـ بیرجند ـ مشهد با طول 910 کیلومتر در 23 قطعه در حال اجرایی سازی است.اعتبار مورد نیاز برای این پروژه 1.7 میلیارد یورو است.این پروژه در 15  قطعه اجرا شده و مجموع مبلغ قراردادها 86 هزار و 100 میلیارد ریال است.

اعتبار این پروژه در قانون بودجه سال 1399 حدود 290 میلیارد ریال بود که به 600 میلیارد ریال در سال 1400 افزایش یافت و اعتبار پروژه ریلی استان در قانون بودجه از هزار و 130 میلیارد ریال در سال 1401 به هزار و 200 میلیارد ریال در سال 1402 افزایش یافته است.

اجرای پروژه راه آهن مشهد _بیرجند_ زاهدان از سال 1398 آغاز شد و به دلایلی چند سال متوقف شد، اما با روی کار آمدن دولت سیزدهم و اختصاص اعتبارات، این پروژه دوباره آغاز به کار کرد.اتصال به دریای عمان و آب‌های آزاد جهان، دسترسی به آسیای میانه، پیشرفت و توسعه اقتصادی خراسان جنوبی و هموار شدن راه سرمایه‌گذاران تنها گوشه‌ای از مزیت‌های اجرای طرح راه آهن برای خراسان جنوبی است.

پروژه راه آهن مشهد _بیرجند_ زاهدان دارای 13 قطعه است که تمامی این قطعات تقسیم کار شده و پیمانکاران کارگاه‌های مربوط به اجرای این قطعات را تجهیز کرده‌اند.پروژه راه آهن مشهد _بیرجند_ زاهدان با ظرفیت 8 میلیون تن بار و دو میلیون نفر مسافر راه‌اندازی می‌شود که اعتبار اولیه اختصاص یافته به آن 18 هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

اعتبار مورد نیاز این پروژه با همت دولت، نمایندگان مجلس و موافقت رهبر معظم انقلاب از محل اعتبارات تهاتر نفت تامین می‌شود و پیش بینی می‌شود تا 4 سال آینده راه اندازی شود.

اتصال شمال به جنوب کشور با راه‌آهن مشهد ـ بیرجند ـ زاهدان‌

رئیس جمهور  در آغاز مراسم عملیات راه آهن مشهد ـ بیرجند ـ زاهدان‌ گفت: راه آهن مشهد- بیرجند -زاهدان یکی از مهم‌ترین مسیرهای ریلی کشور است که شاید بتوان گفت در راس مسیرهای اصلی راه آهن کشور قرار می‌گیرد.

آیت‌الله رئیسی افزود: با تامین اعتبارات مورد نیاز و تقسیم کار بین پیمانکاران، پیش بینی می‌شود از زمان تعیین شده برای بهره‌برداری راه آهن مشهد- بیرجند- زاهدان، این پروژه زودتر به بهره‌برداری برسد و مردم بهره‌مند شوند.

وی با قدردانی از دست‌اندرکاران اجرای پروژه راه آهن مشهد- بیرجند- زاهدان گفت: راه‌اندازی راه آهن مشهد- بیرجند- زاهدان، گره گشای مسائل مهمی در جابجایی مسافر و بار کشور و همچنین اتصال شمال به جنوب کشور خواهد بود.

دستور ویژه مقام معظم رهبری برای تأمین اعتبار پروژه راه آهن

جواد قناعت استاندار خراسان جنوبی در جمع خبرنگاران با اشاره به دستور ویژه مقام معظم رهبری درخصوص تأمین اعتبار مورد نیاز پروژه راه آهن، اظهار داشت: رئیس جمهور علی رغم تأکیدی که براولویت دادن به اتمام پروژه های نیمه تمام دارند و نسبت به آغاز هیچ پروژه جدیدی اقدام نمی کنند، عملیات اجرایی پروژه راه آهن نهبندان- بیرجند- قاین- یونسی را آغاز خواهند کرد.

وی با اشاره به آخرین جلسه هماهنگی پروژه راه آهن که با حضور پیمانکاران و مدیران دستگاه های مرتبط برگزار شد، افزود: با توجه به اینکه در تأمین آب، برق و سوخت مورد نیاز کارگاه ها مشکلی نداریم و دستگاه های اجرایی در این خصوص همراهی های لازم را دارند، انتظار این است که تمامی قطعات پروژه راه آهن در استان، به صورت همزمان شروع به کار کنند.

استاندار خراسان جنوبی راه آهن زاهدان-بیرجند- مشهد را پروژه ای فراملی خواند و اظهارکرد: همه دستگاه های اجرایی مرتبط و کلیه پیمانکارانی که مسئولیتی در این زمینه به عهده گرفته اند، باید این پروژه را خاص و ویژه و فراتر از کارهای عادی و معمولی خود ببینند و قطعاً تعامل می تواند روند اجرای کار را تسهیل کند.

 قناعت وظیفه دستگاه های اجرایی در این زمینه را تسهیل شرایط و رفع موانع از مسیر پیمانکاران  برشمردو ادامه داد: راه آهن زاهدان-بیرجند – مشهد از پروژه های کلیدی و حیاتی کشور است و برای نظام و کشور حائز اهمیت می باشد.

استاندار خراسان جنوبی با تأکید بر اینکه مطالعات مربوط به تمامی قطعات پروژه راه آهن استان انجام شده، افزود: مانعی برای شروع کار وجود ندارد  بنابراین توقع ما این است که روند اجرای کار شتاب گیرد  چرا که راه آهن به مطالبه عمومی مردم تبدیل شده است..

آیت الله رئیسی  امروز در سفر به خراسان جنوبی، با حضور در جمع راهپیمایی جاماندگان اربعین حسینی از میدان آزادی تا امامزادگان باقریه بیرجند، در تجمع جاماندگان حسینی در محل امامزادگان  این شهر سخنرانی دارد.

در این سفر همچنین عملیات اجرایی طرح راه آهن نهبندان - بیرجند - قاین- یونسی هم با حضور آیت الله رئیسی آغاز شود.

دیدار با مردم ، نخبگان، ائمه جمعه، علما و طلاب انقلابی  شهرستانهای فردوس ودرمیان خراسان جنوبی از دیگر برنامه های سفر رئیس جمهوری به خراسان جنوبی است.

رئیسی: مقابل هرگونه "رشوه، پارتی‌بازی، تبعیض و فساد" می‌ایستم

 آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی در جمع مردم بیرجند در همایش جاماندگان اربعین‌ با بیان اینکه میلیون‌ها ایرانی امروز دل در هوای کربلا دارند، اظهار داشت: اجتماع میلیونی در کربلا جلوه عشق و دلدادگی به سیدالشهداست. این اجتماع عظیم عشق به کربلاست و می‌خواهند بگویند اگر در کربلا نبودیم و دشمنان تو را به شهادت رساندند و یاران تو را به شهادت رساندند، ما فریاد تو را شنیدیم و امروز فریاد می‌زنیم لبیک یا حسین (ع).

وی افزود: این اجتماع با نام ابا عبدالله بوده و برای عرض تسلیت به امامزادگان واجب التعظیم و اعلام میثاق به دلدادگی به ابا عبدالله و عاشوراییان آمده‌ایم.

وی با بیان اینکه این اجتماع عظیم، اجتماع دلدادگان به حسین (ع) است، گفت: این اجتماع می خواهد اعلام کند که اگر در عاشورا و کربلا نبودیم و دشمنان امام حسین (ع) و اصحاب ایشان را به شهادت رساندند، فریاد استقاثه وی را شنیدیم.

رئیسی با بیان اینکه دشمن امام حسین (ع) را شهید کرد تا عاشورا نماند اما اراده خدا بر آن شد که عاشورا روز آغاز باشد، گفت: به جای اینکه عاشورا در عاشورا بماند، از عصرها به نسل ها منتقل شد.

رئیس جمهور با بیان اینکه زین العابدین قریب به چهل سال اشک ریخت تا عاشورا بماند و عاشورا را به قلب ها پیوند داد، افزود: بهترین ایام با یاد امام حسین (ع) رقم می خورد و رمز لیله القدر توسل به نام ابا عبدالله است.

وی با بیان اینکه اربعین نماد و نمودی است که عاشورا گم نشود، افزود: اربعین نمادی است که عاشورا در عاشورا نماند و  برای تمام نسل ها پیام انسانیت و آزادی و استقلال داشته باشد.

رئیسی بیان کرد: اربعین برای ان است که انسان بداند همواره باید با حسین زندگی کند و زیارت اربعین یکی از نشانه های مهم انسان سالک است

وی افزود: امام سجاد(ع) عاشورا را با دلها پیوند داد و بهترین ایام با یاد حسین(ع) رقم می‌خورد و نیمه شعبان و شب جمعه و ماه رمضان با نام ابا عبدالله(ع) است.

آیت الله رئیسی تصریح کرد: اربعین پیام و پرچمی است که عاشورا بماند و پیام آزادی و استقلال دارد و اربعین برای آن است که انسان بداند همواره با حسین(ع) زندگی کند.

وی ادامه داد: اربعین برای همه انسان‌ها پیام دارد و امام سجاد(ع) و ائمه اطهار آمدند تا عاشورا بماند و عاشورا منشا همه تحولات در تاریخ حیات انسان بوده و است و تمام نهضت‌ها و حرکت‌ها در جامعه بشری به نام عاشورا است و منشاء تمام خیزش‌ها و حرکت‍ها در دنیا است.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: حسین(ع) خون داد تا در دنیا جهل زدایی کند و انسان دوست را از دشمن بشناسد و جهل جامعه را فرا نگیرد جامعه‌ای که آن روز باید با حسین(ع) آشنا می‌بود اما قدرت رسانه از دشمن کاری کرد که حق را باطل و باطل را حق جلوه دادند.

رئیسی اظهار کرد: جاهلیت که دیروز بود امروز هم با آن مواجه‌ایم و جاهلیت مدرن وجود دارد و خون امام حسین(ع) که سبب تحولات دنیا شد امروز هم همینطور خواهد بود.

وی افزود: امروز هم عاشورا ادامه دارد و جریان یزیدی در مقابل جریان حسینی است و امروز حسینیان زمان در دفاع عدالت و حقانیت و معنویت ایستادند و امتداد جریان عاشورا، مکتب نورانی امام راحل و شهید سلیمانی است.

وی گفت: خون شهدا متصل به خون ثارالله است و امروز جریان عاشورا ادامه دارد و فریاد استغاثه امام حسین(ع) شنیده می‌شود و ایستادگی مردان و زنان وجود دارد و شرایط امروز ما شرایطی است که خون امام حسین(ع) جهل زدایی کرد و خون شهدا چهره جاهلیت مدرن را برملا کرد.

رئیس جمهور بیان کرد: جاهلیت مدرن مجهز است به قدرت نظامی و امپراطور رسانه‌ای و جاهلیت مدرن نام‌های نویی دارد اما همان جاهلیت قدیم . امروز به نام انقلاب اسلامی بیداری ایجاد شده و امروز مردم منطقه می‌خواهند مسلمان زندگی کنند که اینها به برکت خون شهدا است.

رئیسی افزود: روز به روز جلوه خون شهدا در جوامع بیشتر می‌شود و رهبر انقلاب فرموند شهید سلیمانی برای دشمنان خطرناک تر است از قاسم سلیمانی لذا خون شهدا برای دشمنان خطرناک‌تر از خود شهدا است.

وی افزود: امروز با عنایت خدا و کمک مردم و کادر بهداشت و درمان شرایط  کشور متفاوت شده و امکان حضور در شهرستان ها فراهم شده و تلاش می کنیم در برخی شهرها حضور پیدا کنیم.

رئیسی بیان کرد:و امروز توفیق شد به مناسبت اربعین حسینی در استان خراسان جنوبی حضور پیدا کنیم به الحمدالله طرح مهم ریلی به نام امام حسین(ع) در 20 جبهه کاری آغاز شد تا چشم انتظاری مردم بعد از سالها پایان یابد و مسیر شمال به جنوب تکمیل خواهد شد و این خط ریلی از نظر کاربردی مهم است.

رئیس جمهور گفت: با ایجاد این خطر ریلی مردم سریع‌تر در حوزه تردد و راه قرار خواهند گرفت و مصوبات سفر اول و دوم با جدیت توسط استاندار و ریاست جمهور دنبال می‌شود تا کارها به ثمر برسد.

وی اظهار داشت: وحدت و انسجام در استان با محوریت آیت الله عبادی نماینده ولی فقیه در استان مثال زدنی است و مردم خراسان جنوبی حضور به موقع در عرصه های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی دارند و استان ولایتمدار و همیشه درصحنه‌‎ای هستید و شاخص‌ها نشان می دهد که مردم استان فرهنگی و فرهنگ دوست هستند و این اجتماع باشکوه اربعین جلوه‌ای از فرهنگ دوستی مردم استان است.

رئیس جمهور گفت: اینقدر به استانها و شهرستان ها و روستاها حضور پیدا می کنیم تا مطمئن شوم که کارها و پروژه‌ها در کشور تحقق یافته است و به همکاران خود در وزارت خانه ها و مدیران تاکید می کنم که بزرگترین افتخار من و مدیران آن است که ما خدمتگزار و نوکری مردم کنیم و با توجه به رهنمودهای رهبری همه دولتمردان با مردم، از مردم و در ارتباط با مردم باشند به ویژه مردمی که در مناطق محروم هستند.

وی عنوان کرد: مدیران باید درب اتاق خود را به روی مردم باز کنند و سخن مردم بشنوند و رابطه ناسالم، رشوه، پارتی‌بازی و تبعیض و فساد به هیچ عنوان زیبنده نظام اسلامی ایران نیست و ما با تمام وجود در مقابل آن می‌ایستیم.

رییس جمهور ادامه داد: عزت اباعبدالله الحسین مهم است و آنچه حسین(ع) آموخت برای انسان ها درس دارد و نقطه وحدت بین ما مسلمان و ادیان ابراهیمی عشق به حسین(ع) است.

شیعه و سنی مراقب شعارهای ‌فریبنده باشند

 آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی ظهر امروز در اجتماع باشکوه اقشار مختلف مردم اهل سنت و تشیع درمیان اظهار داشت: آنچه ما را گرد هم جمع کرده آن الحسین یجمعنا و اعتقاد به خدا است و حسین مظهر وحدت است و نقطه مشترک ما عشق به اهل بیت است.

وی گفت: عاشورا تابلوی ازخودگذشتگی امام حسین(ع)است و زیباترین جلوه های انسان در تابلوی عاشورا دیده می شود و آنچه زینب دید وفا و زیبایی و توکل بر خدا بود.

رئیس جمهور افزود: صفحه دلنشین و انسان ساز عاشورا است و نه سال 61 هجری بلکه تا زمین، زمین و زمان، زمان است و آن صفحه ظلمانی عاشورا آب بر اهل بیت بستن است.اربعین نمادی است که بشر بتواند راه حق از باطل و عدالت از ظلم را بشناسد.

وی ادامه داد: اگر بخواهید بفهمید حسین(ع) برای چه قیام کرد باید بدانید، او برای اصلاح دین امت جدش قیام کرد و برای اینکه معروف‌ها گسترش یابد جانش را از دست داد.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: اگر عاشورا نبود پوسته‌ای از این دین نمی‌ماند و اگر اکنون نماز و قرآن خواندن و اعتقاد به معاد و توحید داریم به برکت خون امام حسین(ع) و شهیدان است.

رئیسی اظهار داشت: انسان‌هایی که از ظلم به ستوه آمدند و می خواهند جز خدا در سرنوشت خود نداشته باشند، بدانند این مسیر مسیر نورانی است و هر چه داریم از محرم و صفر است.

وی بیان کرد: مردم از تمام ادیان با نام حسین (ع) گرد هم آمدند. آری اربعین بزرگترین اجتماع در کره زمین است و اتحاد و انسجام حسین(ع) بی نظیر است.

رئیس جمهور گفت: اربعین جلوه‌ای است که عصر ظهور و حجت خدا امام عصر(عج) و تمدن را نوید می‌دهد و این حضور مردم که بیشتر آن جوانان هستند تمدن اسلامی را نوید می‌دهد. اربعین ریشه و هویت ما در شکل گیری تمدن اسلامی است.

وی افزود: این اجتماع در استان و کشور و امت‌های اسلامی تجدید میثاق با دین و حسین بن علی(ع) است و حضور میلیونی مردم در کربلا تجدید پیمان با حسین(ع) و مبارزه با ظلم و ستم و عدالت خواهی است.

رئیس جمهور گفت: اربعین جریانی فراگیر به گستردگی تمام جهان اسلامی است و بگذارید رسانه‌های بیگانه، اربعین و جلوه‌های عظیم راهیپمایی در کربلا را سانسور کنند اما مگر می‌شود این حق را منکر شد.

رئیسی بیان کرد: بسیاری از انسان‌ها خواستند زیارت حسین و نام حسین (ع) را قدغن کنند اما نتوانستند و نمی‌توانند از دلها نام و یاد حسین(ع) را ببُرند چرا که خدا این امر را اراده کرده است.

وی عنوان کرد: امروز افتخار داریم که ایران، کشور حسین بن علی(ع) است و ما ملت امام حسینیم. نعمت امنیت بالاترین نعمت است که به برکت خون شهیدان و حضور مردم در صحنه نصیب ما شده است.

رئیس جمهور گفت: خون شهیدان امتداد ثارالله و حضور آنها امتداد عاشورا است و امیدواریم ما در لشکر حسین بن علی (ع) و مقابل یزیدیان باشیم و با بصیرت و حضور به موقع از این نظام دفاع کنیم.

رئیسی بیان کرد: کارهای بسیاری ظرف این مدت در دولت انجام شده و شهرستان درمیان امروز با درمیان قبل و خراسان جنوبی با خراسان جنوبی قبل قابل مقایسه نیست . رهبری تکلیف کردند که تقویت ایمان و امید در دلها باشد و این دو رمز موفقیت بوده و خواهد بود. ملت ایران هنرش این است از تحریم‌ها، فرصت می‌سازد و موجب شگفتی برای تمام کشورها شده است.

وی افزود: باید تلاش زیادی کنیم و به گفته رهبری هیچوقت نباید متوقف و ناامید شد و هیچکس حق ندارد ناامیدی به خود راه دهد. بسیاری از کارها اگر در زمان خود انجام می‌شد با هزینه کمتری بود ولی الان که نشده باید حرکت‌های رو به توسعه را سریع‌ترانجام دهیم‌.

رئیس جمهور ادامه داد: نسبت به رفع تنش‌های آبی کارهای خوبی شده و تا پایان دولت پیش بینی آبرسانی به 10 هزار روستا در کشور شده که تاکنون نیز در این دولت به 3 هزار و 500 روستا آبرسانی انجام شده است.

وی گفت: امروز بسیاری از روستاها می‌توانند از گاز استفاده کنند و در بحث  مسکن نیز در این شهرستان قریب به 2 هزار مسکن اقدام شده و همچنان کار به قوت پیگیری می‌شود.

رئیسی گفت: کارخانه قند و سیمان فعال است و تجهیزات کارخانه قند وارد شده و آماده تولید است. فقط بحث تهیه شکر مناسب باید برای این کارخانه پیگیری شود و به هیچ عنوان این کارخانه نباید تعطیل شود.

وی تصریح کرد: وحدت و انسجام بین سنی و شیعه می‌تواند در گسترش توسعه شهرستان تاثیرگذار باشد و اجازه نمی‌دهیم در صفوف شما افراد نفوذی و بدخواه وارد شود. شعارهای افراد فریب دهنده شما را فریب ندهد و مبادا سخنی گفته شود که سبب تفرقه و جدایی شود.

کد خبر: 1197111

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =