اجلاس ملی خیرین و واقفین علم و فناوری در دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می‌شود/ تشکیل شوراهای خیرین و واقفین استانی

مدیرکل امور خیرین و توسعه وقف دانشگاه آزاد اسلامی گفت: اسفندماه و همزمان با روز نیکوکاری اجلاس ملی و سالیانه خیرین و واقفین علم و فناوری با مشارکت خیرین و واقفین دانشگاه آزاد اسلامی و سایر خیرین حوزه علم و فناوری، سازمان‌های مردم نهاد و ارگان‌های مرتبط با امور خیریه و وقف در دانشگاه آزاد برگزار خواهد شد.

حسینعلی جاهد؛ مدیرکل امور خیرین و توسعه وقف دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با تبریک روز وقف به جامعه واقفین و خیرین و فعالان این حوزه اظهار کرد: فرهنگ وقف در دانشگاه‌ها از زمان‌های گذشته در دانشگاه‌های ایران اسلامی همانند ربع رشیدی تبریز، جندی شاپور و نظامیه ها، پیش تر از کشورهای خارجی پایه‌گذاری شد و نقش بسیار به سزایی در توسعه علم و فناوری داشته است. 

امضای تفاهم‌نامه همکاری بین دانشگاه آزاد اسلامی و سازمان اوقاف و امور خیریه

وی ادامه داد: وقتی دانشگاه ربع رشیدی را بررسی می‌کنیم متوجه خواهیم شد که املاک و اموال وقفی بسیاری در جای جای کشور داشته و خیرین به قدری کمک می‌کردند که به راحتی توانسته خود را توسعه دهد و کارگاه‌ها و صنایع اطراف آن دایر شدند و همچنین این دانشگاه در سایه کمک خیرین به دانشجویان داخلی و خارجی خود حقوق پرداخت می‌کرد. 

جاهد با بیان اینکه دانشگاه‌های خارجی هم در طول تاریخ از هدایای مردمی چه در مرحله شکل‌گیری و چه برای توسعه استفاده می‌کردند، خاطرنشان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی نیز همواره از کمک خیرین و واقفین بهره‌مند بوده و امروز هم این روند ادامه دارد.

وی تصریح کرد: هر چند دانشگاه آزاد از گذشته‌های دور از کمک خیرین و واقفین در توسعه و شکل‌گیری بهره‌مند بوده اما این اقدامات سازماندهی و هدایت اصولی نشده بود و با راه‌اندازی اداره کل امور خیرین و توسعه و وقف دانشگاه آزاد اسلامی در سال‌های اخیر به دنبال مدیریت منسجم در این زمینه هستیم که با توجه به تلاطم‌هایی که وجود داشت در حال حاضر مدیریت چندانی صورت نگرفته و با ابلاغ سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی و حمایت مدیران این دانشگاه برنامه‌های متنوعی در حال پیگیری است.

مدیرکل امور خیرین و توسعه وقف دانشگاه آزاد اسلامی گفت: طبق سند تحول و تعالی دانشگاه 6 اقدام در بسته کاری افزایش بهره‌وری و پایداری اقتصادی ذیل راه‌کنش‌ جلب مشارکت خیرین و موسسات خیریه‌ای در مأموریت ها و امور راهبردی دانشگاه به ما محول شده است.  

وی ادامه داد: بازنگری فعالیت های مرتبط با خیرین و واقفین و ارتقاء جایگاه آن در سند تحول از جمله اقداماتی است که صورت گرفته است در جلسه‌ای هم که اخیرا برگزار شد حداقل 20 اقدام جدید اضافه کردیم و این اقدامات از تعامل اصولی، علمی و سازنده با خیرین و وقف شروع و تا شبکه‌سازی کار جمعی، انواع نذر اعم از نذر دانش، نذر مهارت، نذر فرهنگی اجتماعی، بورسیه دانشجویان کم بضاعت، تشکیل هسته‌های فکری با مشارکت موسسات خیریه و وقف و همکاری با بنیادهای خیریه‌ای که در حوزه علم و فناوری فعالیت می‌کنند همگی در سند لحاظ خواهند شد.

جاهد اضافه کرد: بخشی از این اقدامات متمرکز انجام میشود و بخش دیگر را واحدها و ستادهای استانی انجام خواهند داد ضمن اینکه بعضی اقدامات هم در همکاری با معاونت های دیگر از جمله معاونت علوم پزشکی، معاونت علوم تربیتی و مهارتی، معاونت علوم انسانی و سایر حوزه ها صورت می‌گیرد که جلساتی را هم برگزار و در این جلسات موسسات خیریه بیرونی نیز حضور داشتند.

طرح‌های نذر علم، نذر مهارت و نذر زمان در دانشگاه آزاد برگزار می‌شود

وی با بیان اینکه به دنبال شبکه‌سازی و توسعه تعاملات برای کنش جمعی موثر و همچنین تشکیل مجامع خیریه مشترک با نهادهای دولتی و به ویژه غیردولتی هستیم، افزود: با توجه به تعداد بالای اساتید در دانشگاه آزاد اسلامی اعم از تمام وقت و پاره وقت و دانشجویان تحصیلات تکمیلی و توانایی‌هایی که در زمینه‌های آموزشی و پژوهشی دارند پویش نذر دانش را پیش بینی کردیم که بر اساس آن هر استادی با توجه به مهارتی که دارد به عنوان نیت و کار خیر از علم خود نذر می‌کند.

مدیرکل امور خیرین و توسعه وقف دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: در نذر مهارت هم ما اساتید و دانشجویان بسیاری داریم که در شرکت‌ها و صنایع مختلفی مشغول به کار بوده و مهارت‌های ویژه دارند و یا خود صاحب این شرکت‌ها هستند که میتوانند مهارت خود را نذر کنند و در دانشکده های مهارت و کارآفرینی، سراهای نوآوری و مراکز رشد به دانشجویان کم بضاعت و یا دانشجویان علاقمند مهارت آموزش دهند.

وی به نذر زمان هم اشاره کرد و گفت: بر اساس این نذر فرد وقت خود را به دانشگاه اختصاص می‌دهد و در بخش‌هایی که دانشگاه در راستای توسعه علمی و فناوری یا فرهنگی اجتماعی نیاز به استفاده از سرمایه انسانی ارزشمند دارد نذر خود را ادا میکند و وجه دیگر آن هم به این صورت است که به فراخور زمان نیت نذر تغییر می‌کند و به طور مثال زمانی دانشگاه در حوزه‌های فرهنگی همچون پیاده‌روی اربعین و زمانی دیگر در کمک به مدیریت و رفع بحران‌های طبیعی و غیرطبیعی و...احتیاج به همراهی خیرین دارد.

جاهد با تأکید بر اینکه ما در استفاده از اموال خیریه ای و وقفی بر اساس نیت واقف عمل میکنیم و عمده این اموال شخص محور است، ادامه داد: بانک اطلاعاتی خیرین و واقفین دانشگاه آزاد اسلامی در حال راه‌اندازی است.  

وی با اشاره به ضرورت افتتاح حساب در تمام واحدهای مراکز استان‌ها و واحدهای دارای قابلیت در زمینه جذب کمک خیرین زیرنظر خزانه‌داری و اداره کل امور خیرین و توسعه وقف دانشگاه و با نظارت سازمان مرکزی، گفت: حدود نیمی از استانها این افتتاح حساب را انجام داده اند که فعال و گردش مالی آن مشخص است.  

حضور سرآمدان بومی حوزه وقف در شورای استانی واقفین و خیرین دانشگاه آزاد

مدیرکل امور خیرین و توسعه وقف دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: دستورالعمل شورای واقفین و خیرین استانی، برای سازماندهی، هدایت، نظارت و فعال کردن واحدها نگاشته و برای تایید و ابلاغ به دفتر ریاست دانشگاه آزاد اسلامی ارسال شده که به محض ابلاغ، اجرای آن پیگیری خواهد شد. مطابق این دستورالعمل در بین اعضای شوراهای استانی، سرآمدان بومی حوزه وقف و نیکوکاری حضور دارند.  

وی با اشاره به اینکه شورای خیرین و واقفین در برخی استانها همانند استان البرز ضمن هماهنگی با سازمان مرکزی راه‌اندازی شده است و برای راه‌اندازی شورا در سایر واحدهای استانی منتظر ابلاغ دستورالعمل هستیم، یادآور شد: کمک خیرین در حوزه علم و فناوری عمدتا در بخش‌های آموزشی، پژوهشی، تاسیس مدارس و مراکز آموزشی و پژوهشکده‌ها،مهارت آموزی، اشتغال و کارآفرینی است. 

جاهد با اشاره به اینکه ما بر اساس نیت واقف عمل می‌کنیم، خاطرنشان کرد: در شرایط خاص تا جایی که شرع و قانون اجازه دهد ممکن است با خیر و واقف وارد مذاکره شویم و نیت آنها را با توجه به شرایط و احتیاج دانشگاه و جامعه هدف تغییر دهیم.

سامانه گزارش عملکرد برای جلب اعتماد خیرین راه‌اندازی می‌شود

مدیرکل امور خیرین و توسعه وقف دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر ضرورت جلب اعتماد خیرین، گفت: نمایندگان خیرین و واقفین در شوراهای استانی حضور دارند ضمن اینکه گزارش عملکرد ماهانه ارائه می‌شود و به زودی هم این کار سامانه‌ای خواهد شد یعنی واقف هر کمکی که بکند در سامانه ثبت می‌شود و فرد واقف با وارد کردن کد ملی خواهد توانست در جریان جزئیات و شیوه استفاده از وقف خویش قرار بگیرد.

وی در خصوص جلب مشارکت‌های اجتماعی برای وقف در حوزه علم و فناوری تصریح کرد: نشست‌های ماهانه با بنیادها و موسسات خیریه داریم و هسته‌های فکری با محوریت دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه‌های مختلف علم و فناوری، بهداشت و سلامت و... فعال خواهد شد ضمن اینکه دانشگاه آزاد به طور ویژه در زمینه آسیب‌های اجتماعی ورود خواهد کرد.

بنیاد خیرین و واقفین دانشگاه آزاد اسلامی تا پایان سال تأسیس می‌شود

جاهد خاطرنشان کرد: اسفندماه و همزمان با روز نیکوکاری اجلاس ملی و سالیانه با مشارکت خیرین و واقفین دانشگاه آزاد اسلامی و سایر خیرین حوزه علم و فناوری، سازمان‌های مردم نهاد و ارگان‌های مرتبط با امور خیریه و وقف برگزار خواهد شد.

وی به تأسیس بنیاد خیرین و واقفین دانشگاه آزاد اسلامی هم اشاره و بیان کرد: به دنبال این هستیم که امر خیر و وقف در قالب کار اداری انجام نشود و در این راستا اساسنامه این بنیاد نگاشته شده و تاییدیه‌های آن هم اخذ شده و اکنون در حال جمع‌آوری مدارک اعضای هیئت موسس و هیئت امنا هستیم و امیدواریم پس از اخذ مجوز از وزارت کشور تا پایان سال بتوانیم این بنیاد را تأسیس کنیم.

انتهای پیام/ 

کد خبر: 1197953

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =