ادامه کاهش قیمت دلار / آینده بازار ارز دچار تغییر خواهد شد؟

طی چند روز اخیر همزمان با وقوع جنگ میان حماس و اسرائیل قیمت دلار دچار نوساناتی شد. بعد از گذشت مدت کوتاهی از افزایش قیمت دلار امروز شاهد کاهش نرخ آن در بازار بودیم.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز، قیمت دلار طی چند روز اخیر همزمان با وقوع جنگ میان حماس و اسرائیل نوسانات مثبتی را تجربه کرد و  به دنبال افزایش نرخ دلار، قیمت‌ها در سایر بازارهای سرمایه از جمله طلا و سکه،‌ خودرو نیز جهش یافت. اتفاقی که سبب خوشحالی و روانه شدن دلالان به بازار ارز شد.

بیشتر بخوانید:

افزایش قیمت دلار زودگذر است / موج سواری دلالان بر تحولات جنگ غزه

قیمت دلار در تاریخ ۱۷ مهر ۱۴۰۲ از کانال ۴۹ هزار تومان یکباره به کانال ۵۳ هزار تومان صعود کرد، اتفاقی که سبب ایجاد نوساناتی در سایر بازارها شد. اما گویا این افزایش قیمت ناگهانی گذرا بود و با گگذشت زمان قیمت دلار به روند نزولی خود بازگشت و طبق آخرین آمار قیمت دلار در ساعت ۱۴ و ۴۵ دقیقه، ۱۹ مهرماه به کانال ۵۱ هزار تومان بازگشت، این در حالی است که تعدادی از کارشناسان معتقدند روند نزولی قیمت‌ها در بازار ادامه خواهد داشت و دلار مجددا به کانال ۴۹ هزار تومان خواهد رسید. همچنین فعالان این عرصه معتقدند طی امروز یا فردا دلار به کانال ۵۰ هزار تومان بازخواهد گشت.

مصطفی صفاری کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز در این باره اظهار کرد: شوک‌های سیاسی و اقتصادی همواره یک سری شاخص‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهند، درحال حاضر نیز جنگ حماس و اسرائیل بر روند بازار بورس و طلا تاثیر گذار بوده است.

وی ادامه داد: اثر جنگ حماس موجب بروز شاخص‌های منفی در بازار بورس و بروز شاخص‌های مثبت در بازار طلا و ارز شد که همین مسئله زنده بودن بازارها را نشان می‌دهد، چرا که نسبت به شوک‌ها عکس‌العمل نشان می‌دهند.

صفاری در پایان در پاسخ به این سوال که این روند تا چه زمانی ادامه خواهد داشت، عنوان کرد: تا زمانی که شوک سیاسی به وجود آمده برطرف نشود، این روند صعودی ادامه خواهد داشت و بازگشت به روند ثبات قبلی بستگی به تدام این شوک دارد.

ثبات به بازار ارز بازمی‌گردد؟

علیرضا تاجبر کارشناس بازار سرمایه  در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز، نیز درباره وضعیت بازار ارز اظهار کرد: در حال حاضر شاهد گشایش‌هایی اقتصادی در وضعیت بین الملل هستیم،‌ بنابراین طبیعی است که بخشی از منابع ارزی کشور آزاد شود و به دنبال آن روند صادرات تسریع یابد.

وی افزود: اما باتوجه به تاریخچه اقتصادی و کمبود ارز در کشور، تمامی ارزهای آزاد شده خرج خواهد شد و این منابع ارزی و تفاهمات تنها منجر به این می‌شود که وضعیت اقتصادی بدتر نشود.

تاجبر با اشاره به اینکه تمامی بازارها در رکود به سر می‌برند، بیان کرد: خریداران و فروشندگان تمایلی به معامله در بازار ارز ندارند و دولت به جای مهار تورم به دنبال رکودی رفته است تا مانع تورم شود. متاسفانه در بازار مسکن، خودرو، ارز و طلا و سکه هیچ رونقی دیده نمی‌شود و نرخ بهره بانکی به بالای ۲۶ درصد رسیده است.

کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه قیمت دلار مدت زمان طولانی است که در کانال ۴۹ تا ۵۰ هزار تومان نوسان دارد،‌ گفت: پیش‌بینی می‌شود دلار در ۶ ماه آینده رشد چشمگیری نخواهد داشت و سرمایه گذاران باتوجه به افزایش نرخ بهره به سمت سپرده‌های بانکی رفته‌اند و در حال حاضر بازار سرمایه اعتماد سرمایه گذاران را سلب کرده است.

وی درباره راهکارهایی برای رشد بازار سرمایه، مطرح کرد: دولت باید استراتژی خود را نسبت به بازار سرمایه مشخص کند و حامی این بازار باشد و در عمل با حذف قیمت گذاری دستوری و کاهش نرخ بهره در عمل به بازار سرمایه کمک کند.

به گزارش گروه ایسکانیوز،‌ در معاملات امروز (چهارشنبه ۱۹ مهر) مرکز مبادله ارز و طلای ایران، هر اسکناس دلار آمریکا با کاهش نسبت به روز کاری قبل به ۴۱ هزار و ۲۰۷ تومان و نرخ حواله دلار نیز به ۳۷ هزار و ۴۶۱ تومان رسیده است.

قیمت هر اسکناس یورو در مرکز مبادله ایران نیز با افزایش نسبت به روز کاری گذشته به ۴۳ هزار و ۷۵۳ تومان و نرخ حواله یورو نیز به ۳۹ هزار و ۷۷۵ تومان رسیده است.

از سوی دیگر، اسکناس درهم امارات با کاهش نسبت به روز کاری قبل، ۱۱ هزار و ۲۲۰ تومان ارزش‌گذاری شده و نرخ حواله درهم نیز ۱۰ هزار و ۲۰۰ تومان است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1201724

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =